Only in Sweden

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Nu är ju lagarna dessutom konstruerade så att vården av sekretessskäl har svårt att försvara många delar så det kan ju bli spel mot ett mål...
Är det av sekretesskäl man inte kan försvara hur pedofilen har laddat ned tusentals barnporrbilder utan att någon reagerat? Är det av sekretsesskäl man inte kan försvara hur pedofilen kunde skaffa sig en egen lägenhet under permission och fortsätta begå övergrepp?

Nej, personligt ansvar för den som skriver ut patienten eller ger tillstånd till permission är det enda rätta. Då kanske vi kan få ett slut på the never ending story av inkompetenta läkare som släpper sjuka individer lösa.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vad gäller att Palme tyckte vissa stater var/är "bra" och andra inte så är det ingen skillnad emot vad högersidan gör. USA har en historia av kränkningar gentemot sina medborgare. Godtyckliga dödsstraff (godtyckliga på så sätt att många oskyldiga visat sig ha blivit mördade av staten) samt McCarthys utrensning av påstådda kommunister som två exempel. För att inte tala om USA:s stöd till ett stort antal diktaturer. Jag har aldrig hört högersidan i Sverige kritisera USA:s framfart. Jag skulle vilja påstå att vänstern och högern är exakt samma skrot och korn i sitt stöd åt regimer och länder som kanske egentligen inte borde få något stöd, så din ensidiga kritik mot Palme faller ganska platt.

Då kvarstår frågan:
Varför måste USA hålla folk ute medans de flesta diktaturer måste hålla folk inne?
Om nu USA är så hemskt tänkte jag.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Då kvarstår frågan:
Varför måste USA hålla folk ute medans de flesta diktaturer måste hålla folk inne?
Om nu USA är så hemskt tänkte jag.

En stor del av USA:s invånare verkar så dumma att de inte vet att det finns en värld utanför USA, så staten behöver inte hålla någon inne. :D

http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

(Och nej, jag tror absolut inte filmen är klippt för att vinkla sakfrågan till filmmakarnas fördel. :hihi)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Är det av sekretesskäl man inte kan försvara hur pedofilen har laddat ned tusentals barnporrbilder utan att någon reagerat? Är det av sekretsesskäl man inte kan försvara hur pedofilen kunde skaffa sig en egen lägenhet under permission och fortsätta begå övergrepp?

Nej, personligt ansvar för den som skriver ut patienten eller ger tillstånd till permission är det enda rätta. Då kanske vi kan få ett slut på the never ending story av inkompetenta läkare som släpper sjuka individer lösa.
Jag kan förstå och till viss del vara enig med dig. Men oavsett om man jobbar med pedofiler eller något annat är vi tvugna att följa svensk lag. Intagna får ha både mobiler och datorer på avdelningar och det är inte mycket vi kan göra åt det och vi får inte kolla dem bara för sakens skull. Med andra ord kan de teoretiskt sätt ladda ner vad som helst även på en avdelning utan att du kan göra något åt det. Inte för att jag är positiv till det men det är så det är.

Precis som att han inte bara får utan SKA ha en lägenhet eller annat fast boende.

Har inget med läkares eventuella kompetens att göra utan svensk lag. Att sedan läkare, precis som alla andra, kan göra fel ingår i spelet och är en risk som på demokratisk väg har ansetts vara ok i förhållande till alternativet att låsa in alla, även då de som inte ska vara det, på livstid. Fast du har ju rätt i att konsekvenserna av ett fel är hemskare äm om någon slår in fel pris i affären.

Tror du för övrigt, helt ärligt, att folk som jobbar med detta tycker att det är ok med pedofili eller barnporr?

Sekretessen säger att du inte får uttala dig om specifika fall. Gäller även om en journalist kommer med ett specifikt namn, det kommer nog att hänvisas till det ikväll. Vilket givetvis kommer att tolkas som att han slingrar sig.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag kan förstå och till viss del vara enig med dig. Men oavsett om man jobbar med pedofiler eller något annat är vi tvugna att följa svensk lag. Intagna får ha både mobiler och datorer på avdelningar och det är inte mycket vi kan göra åt det och vi får inte kolla dem bara för sakens skull. Med andra ord kan de teoretiskt sätt ladda ner vad som helst även på en avdelning utan att du kan göra något åt det. Inte för att jag är positiv till det men det är så det är.

Precis som att han inte bara får utan SKA ha en lägenhet eller annat fast boende.

Har inget med läkares eventuella kompetens att göra utan svensk lag. Att sedan läkare, precis som alla andra, kan göra fel ingår i spelet och är en risk som på demokratisk väg har ansetts vara ok i förhållande till alternativet att låsa in alla, även då de som inte ska vara det, på livstid. Fast du har ju rätt i att konsekvenserna av ett fel är hemskare äm om någon slår in fel pris i affären.

Tror du för övrigt, helt ärligt, att folk som jobbar med detta tycker att det är ok med pedofili eller barnporr?

Sekretessen säger att du inte får uttala dig om specifika fall. Gäller även om en journalist kommer med ett specifikt namn, det kommer nog att hänvisas till det ikväll. Vilket givetvis kommer att tolkas som att han slingrar sig.
Synd bara att det inte läggs ner en bråkdel av resurser på att hjälpa brottsoffer.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bild-2_16073572%5B1%5D.png

:hihi

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Man kanske kan spela blockflöjt för pedofilerna? Då blir dem jete snela.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Synd bara att det inte läggs ner en bråkdel av resurser på att hjälpa brottsoffer.
Det är bara för dig att betala mer skatt! För jag utgår ifrån att du inte vill att de ska betala själv!?

Tycker för övrigt att detta är ett löjligt argument. Vill du ha ner kriminaliteten så lär det knappast hjälpa att sikta in sig på offerna utan du bör nog fokusera på förövarna. Och det ena utesluter inte det andra.
Att sedan offerna också ska ha hjälp är en annan sak men det kostar massor av pengar. Svenska folket har varit tydliga med att de föredrar sänkt skatt.
(I ett brett perspektiv så satsas det dessutom redan nu mycket på offer då en stor del av psykiatrins klienter har varit utsatta för olika typer av övergrepp.)
Sedan får inte alla, kanske inte ens de flesta, den hjälp de förtjänar men det handlar som så ofta om pengar och resurser.

Man kanske kan spela blockflöjt för pedofilerna? Då blir dem jete snela.
Vad skönt med ett klokt, nyanserat inlägg från din sida. Tror det är premiär!

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det var snarare ett konstaterande, eftersom den svenska rehabiliteringsmodellen kan jämställas med att spela blockflöjt för exempelvis en pedofil. Effekten är åtminstone lika.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är bara för dig att betala mer skatt! För jag utgår ifrån att du inte vill att de ska betala själv!?

Tycker för övrigt att detta är ett löjligt argument. Vill du ha ner kriminaliteten så lär det knappast hjälpa att sikta in sig på offerna utan du bör nog fokusera på förövarna. Och det ena utesluter inte det andra.
Att sedan offerna också ska ha hjälp är en annan sak men det kostar massor av pengar. Svenska folket har varit tydliga med att de föredrar sänkt skatt.
(I ett brett perspektiv så satsas det dessutom redan nu mycket på offer då en stor del av psykiatrins klienter har varit utsatta för olika typer av övergrepp.)
Sedan får inte alla, kanske inte ens de flesta, den hjälp de förtjänar men det handlar som så ofta om pengar och resur!
Menar inte att man ska sikta in sej på offren men iallafall visa dem nån jävla respekt.Men det verkar som om eftersom offren redan är knäckta så orkar de inte säga ifrån och då är det lättare o skita i dem

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sedan får inte alla, kanske inte ens de flesta, den hjälp de förtjänar men det handlar som så ofta om pengar och resurser.

Inte?
Men dom får ju prata med såna som har massvis med högskolepoäng i en massa fina ämnen....

Hjälper inte det?

Det var ju Iofs en sån snubbe pedofilen hade pratat med också, som hade bedömt honom rehabiliterad och redo att släppas ut i samhället.

Fy fan...

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Inte?
Men dom får ju prata med såna som har massvis med högskolepoäng i en massa fina ämnen....

Hjälper inte det?

Det var ju Iofs en sån snubbe pedofilen hade pratat med också, som hade bedömt honom rehabiliterad och redo att släppas ut i samhället.

Fy fan...
Han glömde väl att spela blockflöjt för pedofilen.

Hade pedofilen fått de 30 års fängelse som är rimligt för en notorisk pedofil hade vi aldrig diskuterat detta.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Hur mycket pengar krävs för att bota en pedofil menar du? Det spelar ju ingen roll hur mycket terapi han får, det enda som botar är ju kastrering eller död. Rätta mig om jag har fel.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Ja, inte fan verkar de ha några större problem med det i alla fall. Eller vad tror du annars är anledningen att man skaffar en pedofil egen lägenhet, låter han umgås med andra pedofiler och använder ord som "tråkigt" för att beskriva hur det känns att vara ansvarig för att en femårig flicka har blivit utnyttjad?

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

När det gäller pedofiler har du nog rätt i ditt nej. Det funkar bättre att spela blockflöjt.

Då både ansvarig läkare och "Pedofilen Patrik" på frågan "-Går det att bota pedofili?" svarar nej, ställer jag mig den ganska naturliga följdfrågan: Med den vetskapen, varför släpps dom ut på obevakade permissioner?? :confused:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker att ett minimikrav är att den som beviljar permisionerna först ska skicka sina egna minderåriga barn med pedofilen på en tvåveckors obevakad fjällvandring.

När det känns bekvämt så kan dom fundera på att bevilja permission bland folk.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
De laddar ner, bevisligen en hel del, och de flata "vårdarna" vågar inte lägga beslag på prylarna...

Larv, är vad det är. Jag har nog aldrig stött på sämre civilkurage hos någon annan yrkeskår!

Inte förvånad över vårdpersonalens agerande i programet, sorglig nog

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...