Only in Sweden

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Går det att rehabilitera pedofiler?
Eller är det att likställa med andra sexuella läggningar? Fast det kanske går att omvända metro till hetro till homo till bi lite hur som helst?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag såg programmet tidigare i kväll och kan inte annat än uppröras över hur flata uttalanden länsrätten och kliniken gjorde angående sin inblandning i den här historien. De föreföll nästan leva i förnekelse utan någon som helst ansvarskänsla. Hur fan tänkte man när man sammanförde pedofilen med en annan pedofil. Hjälpte honom att fixa en egen längenhet som han sedan kunde tillbringa sina permissioner över dagen i.

Var det inte tillräckligt att se hur illa dottern for? Man bli tårögd bara av att höra hennes berättelse och polisinspektören som inte ens ville uttala sig om vad han sett i bevismaterialen/videomaterialet från hennes barndom. Fick enligt egen utsago sjukskriva sig för att bearbeta det. Bara det borde vara tillräckligt för att personen i fråga aldrig skulle släppas ut i samhället igen.

Jag förstår att dottern inte längre har förtroende för vårt "rättsväsende" eller "vårdanstalter" när man upprepade gånger släpper ut försökskaniner i samhället som man tror sig botat. Tjejen som blev dumpad i skogen som fick hela sin barndom förstörd och förtroendet för män på kuppen. Inget barn ska behöva bli utsatt för det.

Tyckte mamman till barnet som var utsatt för övergrepp var ovanligt lugn. Hon hade blivit riktigt duperad av gärningsmannen. Jag hade brutit ihop om jag insett att min dotter (om jag hade någon) hade blivit utsatt för en sådan jävel under mitt ansvar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kan bli en lång dag för mig...
Först: jag har inte sett programet eftersom onsdagar är tv-spels kväll.
Men lite av frågorna:
Nej, du kan inte bota en pedofil, precis som att du inte kan bota en homosexuell.
Ja, du kan få dem till att avstå från övergrepp.
Nej, du kan inte uppnå 100% säkerhet.
Nej, återfallsrisken i sexbrott (finns ju ett antal varianter) är oftast relativt låg. I vissa fall mindra än 1%. För andra är det högre. Tror att man räknar runt 70 % för de med sämst prognos. Siffrona är bättre än blockflöjtspelande.
Nej, vi får inte beslagta eller kontrollera deras datorer eller mobiler.
Ja, de har rätt till en lägenhet.
Ja, ambitionen för nästan alla klienter här är att de ska ut i samhället igen. Dock finns det ett par procent som aldrig kommer att komma ut eller få permissioner.
Nej, det är inte läkaren, och ännu mindre psykologen, som avgör om någon ska komma ut igen eller få permissioner. Det avgör förvaltningsrätten. (Eftersom har var intagen i Sundsvall utgår jag ifrån att pedofilen var dömd till LRV:S)
Ja, det är en dj-a tragedi!
Ja, utifrån vad som står här verkar en del saker konstiga.
Ja, det är få, speciellt bland läkare, som vill jobba med detta eftersom en felbedömning kan leda till tragedier och ingen accepterar detta. Förutom att både du och din familj brukar hotas oavsett.
Ja, lagarna har blivit tydligare med att klienterna ska ut i samhället tidigare och sängplatserna har därför minskats.
Nej, jag varken ursäktar eller accepterar kriminalitet av någon form.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Utsläppning av pedofiler, givetvis efter att lämplig lägenhet anskaffats (där det bor läckra små barn) och passande umgänge i form av andra pedofiler, är så Only in Sweden att man vill spy.

Att se och höra blockflöjtarna som är ansvariga, men som enligt etablerad Only in Sweden-modell inte hålls ansvariga, är tamejfan äcklande.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Utsläppning av pedofiler, givetvis efter att lämplig lägenhet anskaffats (där det bor läckra små barn) och passande umgänge i form av andra pedofiler, är så Only in Sweden att man vill spy.

Att se och höra blockflöjtarna som är ansvariga, men som enligt etablerad Only in Sweden-modell inte hålls ansvariga, är tamejfan äcklande.
En liten fråga som man inte får ställa i Sverige men i alla fall: vilket ansvar har föräldern som släpper hem en femårig dotter till en okänd man? Ska dem också ställas till svars?

Jag har stött på ett antal fall och ofta förundrats över hur naiva föräldrar kan vara. Troligen tror de för mycket på myten om mannen i trenchcoat som står och dregglar vid lekplaserna.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
En liten fråga som man inte får ställa i Sverige men i alla fall: vilket ansvar har föräldern som släpper hem en femårig dotter till en okänd man? Ska dem också ställas till svars?

Jag har stött på ett antal fall och ofta förundrats över hur naiva föräldrar kan vara. Troligen tror de för mycket på myten om mannen i trenchcoat som står och dregglar vid lekplaserna.
Det är bättre att du ställer dig frågan om flöjtande är en bra metod för att skydda barn mot pedofiler eller inte.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jo en stor del av pedofiler är ju vänner till familj.mammans pojkvän o även barnets förälder.Vet själv en familj där dottern utsattes av hennes såkallade nya pappa 5 månader i fotbojja o lite terapi blev straffet.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jo en stor del av pedofiler är ju vänner till familj.mammans pojkvän o även barnets förälder.Vet själv en familj där dottern utsattes av hennes såkallade nya pappa 5 månader i fotbojja o lite terapi blev straffet.
Ånej, fotboja som är så obehagligt. Blev han krengkt?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är bättre att du ställer dig frågan om flöjtande är en bra metod för att skydda barn mot pedofiler eller inte.

Eller så svarar du bara på frågan. Du är ju glad för att utkräva ansvar. Gäller det även föräldrar eller inte? Eller menar du att läkare och länsrätt ska ha skit för att en förälder inte skyddar sitt barn?

Flöjtande har jag redan sagt inte är en bra metod!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Den här gruppen personer vi talar om är oerhört duktiga på att manipulera sin omgivning. Jag förundras också över hur många naiva människor som finns. Även modern till barnet i inslaget. Hon kommer nog aldrig att förlåta sig själv och leva med en oerhörd ånger över att hon inte insåg vad som hände mitt framför ögonen på henne. Kan man få ett värre straff?

Det är inget brott att vara naiv och tro gott om andra människor. Det är det däremot att att vara en pedofil och utsätta barn för övergrepp. I det här fallet måste någon form av ansvar utkrävas från berörda instanser som släppte ut den här personen bland ont anande människor. Sättet länsrätten och kliniken slår tillbaka gör mig riktigt upprörd och förbannad. De är väl rädda om sitt eget skinn. Inte för att det är något som ursäktar deras beteende. Antar att inte sista ordet är sagt om den här historien.

Läste den här artikeln i morse i Sydsvenskan (har inte med fallet ovan att göra alls).

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1360219/Barnporrfall-riskerar-att-preskriberas.html

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Eller så svarar du bara på frågan. Du är ju glad för att utkräva ansvar. Gäller det även föräldrar eller inte? Eller menar du att läkare och länsrätt ska ha skit för att en förälder inte skyddar sitt barn?

Flöjtande har jag redan sagt inte är en bra metod!
Självklart har en förälder ansvar för sitt barn, men hur menar du att vi ska utkräva ansvar av föräldrarna? Ska föräldern straffas för att barnet utsätts för övergrepp av en pedofil?
I och för sig skulle jag inte bli förvånad om så skedde, det ligger så att säga helt i linje med Only in Sweden-andan.

Självklart har berörda instanser ett ansvar.
Självklart ska beröra chefer sparkas omedelbart och ställas inför rätta. Självklart ska pedofilen ha 30 års fängelse, utan någon blockflöjt-frigivning efter 2/3 av tiden.
Självklart drömmer jag. Inget av detta kommer att hända. Det ligger så att säga i trådens natur.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nej, det är inte läkaren, och ännu mindre psykologen, som avgör om någon ska komma ut igen eller få permissioner. Det avgör förvaltningsrätten. (Eftersom har var intagen i Sundsvall utgår jag ifrån att pedofilen var dömd till LRV:S)

Hur fattar förvaltningsrätten det beslutet? Nu spekulerar ju jag bara, men det borde väl vara baserat på läkares och psykologers inrådan.

En liten fråga som man inte får ställa i Sverige men i alla fall: vilket ansvar har föräldern som släpper hem en femårig dotter till en okänd man?

Dra mig baklänges om inte du och jag tycker likadant :confused:. Observera: Det här är en ytterst kontroversiell åsikt som ej heller är särskilt PK. Jag ställer mig ofta öppet negativ till manliga dagisfröknar (Notera: det korrekta ordet är förskolepedagog). Inte för att vara taskig mot de män som jobbar som det, de flesta är säkert jättebra, utan för att skydda min dotter från okända män.

Alltför ofta har man läst om manlig dagispersonal som inte kan hålla fingrarna i styr. Det pratades om föräldrakooperativ här hemma ett tag. Det pratet fick ett abrupt slut kan jag ju säga. Men varje gång jag fört fram de här åsikterna, så blir folk upprörda. Tydligen är det viktigare att inte trampa vuxna män på tårna än att ens egna barn ska vara säkra och slippa få psykiska problem resten av livet. Konstig retorik tycker jag.

Självklart har en förälder ansvar för sitt barn, men hur menar du att vi ska utkräva ansvar av föräldrarna? Ska föräldern straffas för att barnet utsätts för övergrepp av en pedofil?
I och för sig skulle jag inte bli förvånad om så skedde, det ligger så att säga helt i linje med Only in Sweden-andan.

Självklart har berörda instanser ett ansvar.
Självklart ska beröra chefer sparkas omedelbart och ställas inför rätta. Självklart ska pedofilen ha 30 års fängelse, utan någon blockflöjt-frigivning efter 2/3 av tiden.
Självklart drömmer jag. Inget av detta kommer att hända. Det ligger så att säga i trådens natur.

Självklart har du som så ofta helt rätt.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hur fattar förvaltningsrätten det beslutet? Nu spekulerar ju jag bara, men det borde väl vara baserat på läkares och psykologers inrådan.
Man frågar pedofilen om han har blivit jete snel. Svarar han ja är det fritt fram att knulla barn igen.

Dra mig baklänges om inte du och jag tycker likadant :confused:. Observera: Det här är en ytterst kontroversiell åsikt som ej heller är särskilt PK. Jag ställer mig ofta öppet negativ till manliga dagisfröknar (Notera: det korrekta ordet är förskolepedagog). Inte för att vara taskig mot de män som jobbar som det, de flesta är säkert jättebra, utan för att skydda min dotter från okända män.

Alltför ofta har man läst om manlig dagispersonal som inte kan hålla fingrarna i styr. Det pratades om föräldrakooperativ här hemma ett tag. Det pratet fick ett abrupt slut kan jag ju säga. Men varje gång jag fört fram de här åsikterna, så blir folk upprörda. Tydligen är det viktigare att inte trampa vuxna män på tårna än att ens egna barn ska vara säkra och slippa få psykiska problem resten av livet. Konstig retorik tycker jag.
Ja, men en dömd pedofil som ångrat sig och blivit jete snel måste ju få en andra chans som dagisfröken fattar du väl.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag förundras också över hur många naiva människor som finns. Även modern till barnet i inslaget. Hon kommer nog aldrig att förlåta sig själv och leva med en oerhörd ånger över att hon inte insåg vad som hände mitt framför ögonen på henne. Kan man få ett värre straff?

I det här fallet måste någon form av ansvar utkrävas från berörda instanser som släppte ut den här personen bland ont anande människor. Sättet länsrätten och kliniken slår tillbaka gör mig riktigt upprörd och förbannad. De är väl rädda om sitt eget skinn. Inte för att det är något som ursäktar deras beteende. Antar att inte sista ordet är sagt om den här historien.
Givetvis anser inte jag heller att man ska straffa mamman, som du säger kommer hon nog att må dåligt av detta. Problemet är att det är så lätt att sitta och kräva en massa hit och dit av andra personer.

Men i slutändan handlar det även om vilket samhälle vi ska ha. Vill vi ha ett samhälle där vi låser in massor av människor för "säkerhets skull"!? Gäller det då bara sexbrott, vissa sexbrott eller även våldsbrott? För om det bara är att låsa in för att inget ont ska insträffa så är det många som kan bli aktuella plus att det betyder att staten måste ha mer koll på oss. Vill vi att staten ska registrera vilka sidor vi surfar på?Det är ju inte helt ovanligt att vanliga män går in på porr och våldssidor med tveksamt innehåll. Kan ju vara ett varningstecken, men är det tillräckligt för att låsa in någon resten av livet? Vi vet ju att de flesta som begår sexuella övergrepp har "laddat upp" på nätet.

En stor andel av sexuella övergrepp begås av andra barn. Ska dem också låsas in? Hur länge då?? Vem är det i så fall som har ansvaret för detta? Föräldrarna? Skolan? Psykiatrin? Massmedia?

Jag bor på en gata med 12 villor. Statistiskt sett utsätts minst en av kvinnorna på den gatan för någon typ av övergrepp. Alla här på SH har sannolikt bekanta som har begått övergrepp mot sin sambo, fru, barn eller någon annan närstående.

Vill vi för övrigt ha ett system där folk inte ska våga ha vissa jobb för att de så riskerar att låsas in när de gör ett jobb som samhället ålägger dem att göra? Typ i USA där läkare kan tveka att ta vissa beslut p.g.a. risken för att bli stämd. Och om man har ett sådant jobb måste man då kunna spå i framtiden?

Jag sitter inte inne med svaren men tror inte att det alltid är så enkelt att bara låsa in, straffa, kräva ansvar även om brottet är hemskt och oförlåtligt. (vilket givetvis även kommer att ske, dock efter svensk lag.)

jag har alltså inte sett programet men nog är det lite att sparka in öppna dörrar. Journalister är ju inte dummare än att de vet att inget skapar debatt och uppmärksamhet som pedofili.

Dra mig baklänges om inte du och jag tycker likadant :confused:. Observera: Det här är en ytterst kontroversiell åsikt som ej heller är särskilt PK.
Det är sällan psykologen är med i rätten eftersom läkaren är den som har juridiskt ansvar i Sverige.
I Sundsvall använder de dessutom riskinstrument. Bra men inte perfekta. Som vi kan se här...

Ska vi bli oroliga över att vi är eniga??? Känns....onaturligt! Om du vill kan jag byta ståndpunkt, jag har liksom ingen stolthet hur som helst!:krama

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Finns det någon hemsida i Sverige där man kan finna dömda pedofiler och deras addresser? det är ju ganska vanligt i USA och varför skulle inte föräldrar i Sverige inte ha tillgång till information som kan skydda deras barn?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, det fanns någon sida som drevs av OG. En sida där kriminella hänger ut andra kriminella. Fantastiskt.

Men de drev en parallell hetskampnaj mot SD som du hade älskat om jag minns rätt. :lol

Kriminella som inte gillar kriminella eller laglydiga politiker, det är Only in Sweden

:tummenupp

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jo, det fanns någon sida som drevs av OG. En sida där kriminella hänger ut andra kriminella. Fantastiskt.
Med tanke på att bara någon ynklig procent åker fast och blir dömd är det dessutom falsk säkerhet.
Har även ett svagt minne av att det inte varit särskilt effektivt att hänga ut sexbrottslingarna. Fast det är kanske inte så viktigt, det viktiga är att, i god SH anda, göra något!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping