Kan bli en lång dag för mig...
Först: jag har inte sett programet eftersom onsdagar är tv-spels kväll.
Men lite av frågorna:
Nej, du kan inte bota en pedofil, precis som att du inte kan bota en homosexuell.
Ja, du kan få dem till att avstå från övergrepp.
Nej, du kan inte uppnå 100% säkerhet.
Nej, återfallsrisken i sexbrott (finns ju ett antal varianter) är oftast relativt låg. I vissa fall mindra än 1%. För andra är det högre. Tror att man räknar runt 70 % för de med sämst prognos. Siffrona är bättre än blockflöjtspelande.
Nej, vi får inte beslagta eller kontrollera deras datorer eller mobiler.
Ja, de har rätt till en lägenhet.
Ja, ambitionen för nästan alla klienter här är att de ska ut i samhället igen. Dock finns det ett par procent som aldrig kommer att komma ut eller få permissioner.
Nej, det är inte läkaren, och ännu mindre psykologen, som avgör om någon ska komma ut igen eller få permissioner. Det avgör förvaltningsrätten. (Eftersom har var intagen i Sundsvall utgår jag ifrån att pedofilen var dömd till LRV:S)
Ja, det är en dj-a tragedi!
Ja, utifrån vad som står här verkar en del saker konstiga.
Ja, det är få, speciellt bland läkare, som vill jobba med detta eftersom en felbedömning kan leda till tragedier och ingen accepterar detta. Förutom att både du och din familj brukar hotas oavsett.
Ja, lagarna har blivit tydligare med att klienterna ska ut i samhället tidigare och sängplatserna har därför minskats.
Nej, jag varken ursäktar eller accepterar kriminalitet av någon form.