Only in Sweden

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Intressant att du faktiskt erkänner att det kan vara skillnad på könen. Lite inkorrekt faktiskt.

Sen är det ju bara att beklaga om du känner att dagisfröknar är manligare än du är. :hihi
Det bästa är att det inte är inkorrekt! Tvärtom kan du på god grund hävda att vetenskapen ger dig rätt här!:yoparty

ett litet klipp för de som vill se en norsk komiker och socionom ta upp temat och modern forskning kring det.

http://www.youtube.com/watch?v=MTwDGKcdYq4&feature=related

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Men i slutändan handlar det även om vilket samhälle vi ska ha. Vill vi ha ett samhälle där vi låser in massor av människor för "säkerhets skull"!? Gäller det då bara sexbrott, vissa sexbrott eller även våldsbrott? För om det bara är att låsa in för att inget ont ska insträffa så är det många som kan bli aktuella plus att det betyder att staten måste ha mer koll på oss.

Om man vill låsa in alla pedofiler i samhället så blir det väl nära 200 000 personer som ska buras in. Då är bara män inräknade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jämnt skägg huruvida denna skall publiceras i "Kränkt-of-the-day" eller "Only in Sweden"

"...var tionde anställd på DO anser sig diskriminerad är en indikation på detta. Att så många bland de anställda skulle vara utsatta för diskriminering på grund av till exempel kön eller etnisk tillhörighet är inte sannolikt. Den är snarare ett utslag av en förvriden syn på vad diskriminering är."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-lagga-ned-do_5887887.svd

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Denna bok borde vara obligatorisk om man skall jobba hos DO.
9172321849.jpg

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849 :fakta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Denna bok borde vara obligatorisk om man skall jobba hos DO.
9172321849.jpg

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849 :fakta

Agree, en given favorit!

Har inte läst hans första dock, verkar också vettig:

Vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss i praktiken bara allt räddare och snart helt livsoförmögna. Psykiatrikern David Eberhard menar att det har gått så långt att själva staten drabbats av panikångest och ger mängder av tankeväckande och provocerande argument för sin teori. Vi förbjuder allt som kan tänkas vara farligt men blir som följd alltmer rädda och oförmögna att hantera krissituationer.

Precis som panikpatienten ser faror i allt som faktiskt kan vara farligt men sällan är det, har landet Sverige ett överdrivet behov av trygghet och kontroll när vi snarare behöver arbete, husrum och kärlek.

Paniksyndromet på individnivå leder ofta till total handlingsförlamning, och Eberhard menar att man faktiskt kan se de svenska myndigheternas bristande handlingskraft vid tsunamikatastrofen som ett uttryck för det nationella paniksyndromet. Han driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja.

han har en ny också tydligen.

David Eberhard har provocerat, underhållit och folkbildat i sina två tidigare succéböcker: I trygghetsnarkomanernas land och Ingen tar skit i de lättkränktas land. Nu fortsätter han sin granskning av folkhemmet Sverige med att titta på vad som är friskt och sjukt i mentalvården och i vår bedömning av olika personer och sjukdomstillstånd.

Varför kunde man inte förutspå att Mijajlo Mijailovic skulle mörda Anna Lindh? Varför lade man Anna Odell i bälte?

David Eberhards nya bok Normalt? Psykiatri för alla tar avstamp i de vansinnesdåd som skedde under 2003 och som kulminerade med mordet på Sveriges utrikesminister Anna Lindh. Varför kunde man inte förutspå dessa galningars framfart? Vilka är det som mördar okända förbipasserande på gatan?

I bokens första del karaktäriserar Eberhard de psykiatriska tillstånd som möjligen, men mycket sällan, är farliga för förbipasserande.

Bokens andra del handlar om alla de tillstånd som man försöker behandla för att minska risken för självmord. Samtidigt som Eberhard förklarar vad man menar med de olika psykiatriska diagnoserna kan han inte låta bli att debattera. För det är långt ifrån självklart hur man ska förhålla sig till behandling och diagnoser. Behandlar vi för många med antidepressiva läkemedel? Har vi skapat en helt ny generation av narkomaner när vi behandlar ADHD med amfetaminliknande preparat.

I tredje delen fortsätter Eberhard att försöka avgränsa friskt från sjukt. Vissa av de tillstånd man nu behandlar med läkemedel skulle man tidigare fått leva med eller gå i livslång psykoanalys för. Var går gränsen för när man ska betrakta ett tillstånd som normalt? Det senare är en fråga Eberhard kommer tillbaka till flera gånger i boken. Han definierar också nya tillstånd.

Den fjärde delen diskuterar behandlingar. Det har funnits en snart sekellång dispyt om huruvida man ska behandla människor med psykofarmaka eller med psykoterapi. Finns det egentligen några motsättningar kvar?

Eberhard har skrivit en debattbok och har, som vanligt åsikter om allt. Denna gång inom sitt eget expertområde, psykiatrin. Och den berör.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jämnt skägg huruvida denna skall publiceras i "Kränkt-of-the-day" eller "Only in Sweden"

"...var tionde anställd på DO anser sig diskriminerad är en indikation på detta. Att så många bland de anställda skulle vara utsatta för diskriminering på grund av till exempel kön eller etnisk tillhörighet är inte sannolikt. Den är snarare ett utslag av en förvriden syn på vad diskriminering är."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-lagga-ned-do_5887887.svd

Efter den artikeln kommer 10 av 10 på DO att känna sig kränkta och arbetsbelastningen kommer att nå oanade höjder, kanske kommer man till och med att tvingas ställa in blockflöjtslektionerna för att hinna med:D

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag tycker faktiskt hela IKEA-"Skandalen" platsar ypperligt här :D

Att någon skatteplanerar och "stjäl" skattepengar från staten via franchising... Något som dessutom inte alls varit det minsta hemligt som uppdrag granskning vill få det till. Är en skandal?
Jag säger då det!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Pedofil startade skolor

Skolinspektionens chefsjurist säger till TV4 att de inte kontrollerar om en person begått brott vid ansökan om att starta en skola.

http://svt.se/2.22620/1.2312779/pedofil_startade_skolor

Man riktigt ser hur ett antal Bonny-typer sitter i fikarummet i sina plyschoveraller och diskuterar detta:

"Men fy bubblan, hur kunde detta hända? Peddo-Roffe var ju jete snel när vi spelade blockflöjt för honom här på avdelningen."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Pedofil startade skolor

Skolinspektionens chefsjurist säger till TV4 att de inte kontrollerar om en person begått brott vid ansökan om att starta en skola.

Man riktigt ser hur ett antal Bonny-typer sitter i fikarummet i sina plyschoveraller och diskuterar detta:

"Men fy bubblan, hur kunde detta hända? Peddo-Roffe var ju jete snel när vi spelade blockflöjt för honom här på avdelningen."

Jag är rätt säker på att de inte tänker så, de tycker det är rätt att släppa ut dem även i de fall de återfaller eftersom de indoktrinerats att tro att det ger lägre brottslighet totalt sett. Never underskatta kraften in a indoktrinerande lågstadielärarnäbbstövelkärring in da 70's! :mattias

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Pedofil startade skolor

Ser en liten miss i inlägget!
Du brukar ju ha med både snel, blockflöjt och krengt i dina analyser, ibland t.o.m. (S)(V)T. Du har faktiskt missat krengt i denna. Nu vet vi att det troligen är blygsamhet som gör att du inte vill visa upp din fulla klokskap, djupa insikter och knivskarpa anlalysförmåga i alla inlägg men försök få in det ändå! Jag är nog trots allt inte ensam av att njuta av dina inlägg men de förlorar lite av sitt djup utan minst tre av orden!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ser en liten miss i inlägget!
Du brukar ju ha med både snel, blockflöjt och krengt i dina analyser, ibland t.o.m. (S)(V)T. Du har faktiskt missat krengt i denna. Nu vet vi att det troligen är blygsamhet som gör att du inte vill visa upp din fulla klokskap, djupa insikter och knivskarpa anlalysförmåga i alla inlägg men försök få in det ändå! Jag är nog trots allt inte ensam av att njuta av dina inlägg men de förlorar lite av sitt djup utan minst tre av orden!
Det är hedervärt att du försöker vara ironisk, men det vore bättre att du försöker förklara hur Peddo-Roffe kan få fortsätta att sätta på småflickor efter varje "straff". Du anser ju bevisligen att det är helt rätt att Peddo-Roffe ska "vårdas" i ett par månader mellan barnvåldtäkterna.

Kom igen, trassla in dig i blockflöjten nu!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är hedervärt att du försöker vara ironisk, men det vore bättre att du försöker förklara hur Peddo-Roffe kan få fortsätta att sätta på småflickor efter varje "straff". Du anser ju bevisligen att det är helt rätt att Peddo-Roffe ska "vårdas" i ett par månader mellan barnvåldtäkterna.

Kom igen, trassla in dig i blockflöjten nu!
Helt ärligt: om du är så dj-a korkad att du tror eller antyder att jag är positiv till återfall hos kriminella eller pedofiler så befinner vi oss nog lite långt ifrån varandra. Dessutom så uppfattar jag dina antydningar om det som fullt tillräckliga för att inte ta dina inlägg på allvar.

Jag träffar dessutom ett antal offer för övergepp så jag har en viss pejling om vad det innebär och hur de mår och känner helt enkelt inte för att bara ta en massa billiga poäng på deras bekostnad. Något du tydligen tycker är ok för att göra dig lustig över andra personer...

Vill du ha en debatt, eller är nyfiken på vad jag tycker och tänker, så är det bara till att skriva inlägg som antyder att du är det, inklusive respektera min rätt att ha andra åsikter än dig. Det skulle kunna vara att komma med en konkret genomförbart förslag för hur du vill att vi ska hantera kriminella så att det inte uppstår återfall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bonny: Tycker du att det är acceptabelt att släppa ut folk som man med nästintill säkerhet kan säga att dom kommer att återfalla?

Hur många nya brottsoffer är acceptabelt vid "rehabiliteringen" av en pedofil.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Helt ärligt: om du är så dj-a korkad att du tror eller antyder att jag är positiv till återfall hos kriminella eller pedofiler så befinner vi oss nog lite långt ifrån varandra. Dessutom så uppfattar jag dina antydningar om det som fullt tillräckliga för att inte ta dina inlägg på allvar.

Jag träffar dessutom ett antal offer för övergepp så jag har en viss pejling om vad det innebär och hur de mår och känner helt enkelt inte för att bara ta en massa billiga poäng på deras bekostnad. Något du tydligen tycker är ok för att göra dig lustig över andra personer...

Vill du ha en debatt, eller är nyfiken på vad jag tycker och tänker, så är det bara till att skriva inlägg som antyder att du är det, inklusive respektera min rätt att ha andra åsikter än dig. Det skulle kunna vara att komma med en konkret genomförbart förslag för hur du vill att vi ska hantera kriminella så att det inte uppstår återfall.
Positiv till återfall? När skrev jag det?

Du anser bevisligen att det är rätt väg att gå att "rehabilitera" pedofiler och sedan släppa ut dem i samhället. Hur många barn tycker du ska bli påsatta av återfallande pedofiler innan veloursystemet ska anses förkastligt? 10? 20? 500?

Med riktiga straffskalor, läs 30-35 års fängelse för pedofiler, vore detta en ickefråga.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Visseligen blir de väl inte botade av längre straff men det verkar de inte bli av vård heller .Så säkrast för barnen är väl att hålla dem inlåsta så länge som möjligt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping