Vad menar du med nästintill säkerhet kommer att återfalla?? Vad exakt baseras det på? Vet du hur hög återfallsrisk det finns i sexbrott och om det påverkas av behandling eller inte?Bonny: Tycker du att det är acceptabelt att släppa ut folk som man med nästintill säkerhet kan säga att dom kommer att återfalla?
Hur många nya brottsoffer är acceptabelt vid "rehabiliteringen" av en pedofil.
Din fråga är ju faktiskt ganska tramsig eftersom det knappast går svara att jag accpetrar ett enda återfall. Hur ska jag, eller någon, kunna svara det?? Men om du kan hitta någon som anser att återfall är något positivt så tar jag gärna upp tråden igen.
Frågan handlar mer om vilka risker man är beredd att betala i förhållade till andra effekter. Ett övertydligt exempel är att rökning kostar liv och pengar. Betyder det att vi ska förbjuda rökning? En del tycker det, precis som att en del vill förbjuda föräldrar att röka hemma om de har barn. Är du för eller emot en sådan lag? Den föreslås ju för att skydda barn.
För mig handlar inte detta om ett eller annat återfall, även om de är beklagliga. Detta handlar lika mycket om hur mycket tvång, kontroll, straff och lagar vi ska ha för att skydda övriga invånare.
jag tror i alla fall inte på något utopiskt återfallsfritt samhälle, och jag skulle inte vilja ha det samhälle som skulle behövas för att försöka uppnå det.
Frågan kan lika gärna formuleras till hur mycket du är beredd att göra för att minska återfallsriken för kriminella. Skulle du anställa en kriminell på ditt jobb och sedan bjuda hem honom till din familj. Vi vet att det skulle minska återfallsrisken men är du beredd att ta det på dig? Om du inte är det så kan jag lika gärna fråga dig varför du är beredd att accetera att kriminella återfaller och hur många offer du anser är ok. Som sagt: Fullständigt meningslös fråga.
Sedan är det en annan femma att man kan sitta på forum och kasta en massa dynga om hur många barn jag tycker ska bli påsatta innan jag förkastar systemet.