Skrämmande statistik att så många som 20- 40% av tjejer blivit utsatta för övergrepp. Menar man då bara sexuella övergrepp eller är det även våld och misshandel med i bilden då. Kanske ligger båda typerna av övergreppen nära varandra vilket gör det svårt att urskilja?
Sedan undrar jag hur man kan man se signaler att någon har pedofila tendenser? Finns det några tydliga tecken på det som man kan lära sig urskilja? Går det att lära ett barn att undvika dessa personer utan att få barnet att undvika all vuxen kontakt med okända där alla hamnar i facket fula gubbar. Det var så man kallade dem i min mammas generation när hon växte upp. Det gör man nog fortfarande.
I din yrkesroll har du säkert lärt dig urskilja dessa typer av individer, men det är väl inget din son kan snappa upp egentligen som inte haft med sådan personer att göra?
Sedan är det ju tyvärr så att barn som varit utsatta för övergrepp blir det även senare i livet. Av någon anledning hittar alltid offer och förövare varandra. Antagligen genom de signaler varje individ sänder ut till sin omgivning.
Är jag helt fel ute i mitt resonemang?
Vi är helt eniga om att det är skrämmade siffror! När jag började jobba för länge sedan trodde jag att övergrepp och incest var något som skedde tre, fyra gånger om året i Appalacherna bland de som spelar banjo. (Musikinstrument är viktiga på SH!) Gud, vad fel jag hade!
Tyvärr ser det ut som att 20-40% (varierar mellan olika länder) gäller bara sexuella övergrepp, som iofs kan täcka in ganska mycket.
Inget gott betyg åt oss män! Samtidigt är det ockå lite stora siffror för att "häng-dem-högt" skulle vara en bra lösning då vi hade fått lösa in en rätt rejäl andel av männen.
Lite provocerande är att med tanke på förekomsten och den stora skillnaden mellan könen så finns det fog för att misstänka en hel del genetik i detta...
Vad gäller att känna igen pedofiler så är det egentligen inte så krångligt. Jag anser att prio ett för mig som förälder är "Better Safe Than Sorry". Två enkla frågor behöver han lära sig: "Vad skulle en X-årig okänd man vilja träffa mig för?" "Varför är denna person snäll mot mig?" Behöver inte bli så nojigt faktiskt och det går bra att prata med barn om det utan att skrämma skiten av dem. Jag sitter med sonen ibland och kollar då t.ex. om äldre män använder ett för ungdomligt språk eller antyder olika löften/gåvor eller sådant. Vi har sett ett par sådana på Facebook och pratat om vad han och jag tror om det. Det är ju egentligen inget revolutionerande jag försöker lära honom.
Fast jag tror att han hade varit gladare om han hade en pappa som kunde trimma mopeder som jag hade!
Det där med att offer och förövare träffas är spännande men faktiskt inte så svårt att förstå. Vi trivs i det vi är bekanta med, även om det bekanta är destruktivt för oss. har du fått lära dig att du är ett offer så är det ju det du kan om livet. (Lite kort svar men det är lunch nu!)
Inget fel i ditt resonemang, tvärtom!