Klart det går att bota men vi har ju inte det straffet i Sverige
Kastrering hjälper inte mot pedofili heller, om det nu var vad du tänkte på.
Och menar du dödstraff är det inte en bra idé.
Klart det går att bota men vi har ju inte det straffet i Sverige
Kastrering hjälper inte mot pedofili heller, om det nu var vad du tänkte på.
Jag skulle tro att han tänkte på något mer definitivt...
Med tanke på att bara någon ynklig procent åker fast och blir dömd är det dessutom falsk säkerhet.
Har även ett svagt minne av att det inte varit särskilt effektivt att hänga ut sexbrottslingarna. Fast det är kanske inte så viktigt, det viktiga är att, i god SH anda, göra något!
Du snackar om löjliga argument.....Det är bara för dig att betala mer skatt! För jag utgår ifrån att du inte vill att de ska betala själv!?
Tycker för övrigt att detta är ett löjligt argument. Vill du ha ner kriminaliteten så lär det knappast hjälpa att sikta in sig på offerna utan du bör nog fokusera på förövarna. Och det ena utesluter inte det andra.
Att sedan offerna också ska ha hjälp är en annan sak men det kostar massor av pengar. Svenska folket har varit tydliga med att de föredrar sänkt skatt.
(I ett brett perspektiv så satsas det dessutom redan nu mycket på offer då en stor del av psykiatrins klienter har varit utsatta för olika typer av övergrepp.)
Sedan får inte alla, kanske inte ens de flesta, den hjälp de förtjänar men det handlar som så ofta om pengar och resurser.
Vad skönt med ett klokt, nyanserat inlägg från din sida. Tror det är premiär!
Med tanke på att bara någon ynklig procent åker fast och blir dömd är det dessutom falsk säkerhet.
Har även ett svagt minne av att det inte varit särskilt effektivt att hänga ut sexbrottslingarna. Fast det är kanske inte så viktigt, det viktiga är att, i god SH anda, göra något!
Ja tack,ett samhälle där man vet att man kan tämligen säkert vistas.Men i slutändan handlar det även om vilket samhälle vi ska ha. Vill vi ha ett samhälle där vi låser in massor av människor för "säkerhets skull"!?
Vill vi för övrigt ha ett system där folk inte ska våga ha vissa jobb för att de så riskerar att låsas in när de gör ett jobb som samhället ålägger dem att göra? Typ i USA där läkare kan tveka att ta vissa beslut p.g.a. risken för att bli stämd.
Jo, det fanns någon sida som drevs av OG. En sida där kriminella hänger ut andra kriminella. Fantastiskt.
Kan bli en lång dag för mig...
Först: jag har inte sett programet eftersom onsdagar är tv-spels kväll.
Men lite av frågorna:
Nej, du kan inte bota en pedofil, precis som att du inte kan bota en homosexuell.
Ja, du kan få dem till att avstå från övergrepp.
Nej, du kan inte uppnå 100% säkerhet.
Nej, återfallsrisken i sexbrott (finns ju ett antal varianter) är oftast relativt låg. I vissa fall mindra än 1%. För andra är det högre. Tror att man räknar runt 70 % för de med sämst prognos. Siffrona är bättre än blockflöjtspelande.
Nej, vi får inte beslagta eller kontrollera deras datorer eller mobiler.
Ja, de har rätt till en lägenhet.
Ja, ambitionen för nästan alla klienter här är att de ska ut i samhället igen. Dock finns det ett par procent som aldrig kommer att komma ut eller få permissioner.
Nej, det är inte läkaren, och ännu mindre psykologen, som avgör om någon ska komma ut igen eller få permissioner. Det avgör förvaltningsrätten. (Eftersom har var intagen i Sundsvall utgår jag ifrån att pedofilen var dömd till LRV:S)
Ja, det är en dj-a tragedi!
Ja, utifrån vad som står här verkar en del saker konstiga.
Ja, det är få, speciellt bland läkare, som vill jobba med detta eftersom en felbedömning kan leda till tragedier och ingen accepterar detta. Förutom att både du och din familj brukar hotas oavsett.
Ja, lagarna har blivit tydligare med att klienterna ska ut i samhället tidigare och sängplatserna har därför minskats.
Nej, jag varken ursäktar eller accepterar kriminalitet av någon form.
Pedofilerna blir ju krengkta, förstår du väl."inte effektivt"?!?
Om det förhindrar ett enda fall av pedofili, är det då bortkastade resurser i dina ögon? Det finns dessutom garanterat folk som kan tänka sig att göra detta gratis.
Det är sällan psykologen är med i rätten eftersom läkaren är den som har juridiskt ansvar i Sverige.
I Sundsvall använder de dessutom riskinstrument. Bra men inte perfekta. Som vi kan se här...
Ska vi bli oroliga över att vi är eniga??? Känns....onaturligt! Om du vill kan jag byta ståndpunkt, jag har liksom ingen stolthet hur som helst!
Jag har iofs barn i aktuell ålder men inte tänkt på saken. Fast det hör kanske till saken att jag inte är så oerhört nojig då riskerna för att barnet skulle råka illa ut på dagis inte är särsklit höga. Men som sagt: Jag har inte tänkt så mycket på det...Jag måste bara försöka rida på detta och få dig till ditt första o-PK uttalande nånsin, genom att (apropå föräldraansvar) ställa frågan: Jag har för mig du har rätt små barn, annars får du ponera. Om du har två dagis i närheten. Båda är identiska i allt förutom att i den ena personalen jobbar tre killar och i den andra tre tjejer. Vilket dagis väljer du?
Så hur ofta har du råkat illa ut i det farliga svenska samhället??Ja tack,ett samhälle där man vet att man kan tämligen säkert vistas.
Vi har här i Sverige idag redan yrkeskårer som lever med den vetskapen om att när som helst få smaka på straffskalan o det satsas stora resurser på att kontrollera o lagfara dessa.
Varför skulle då inte läkare o andra kunna lagföras o diciplineras om dom gör en tavla
Jag har iofs barn i aktuell ålder men inte tänkt på saken. Fast det hör kanske till saken att jag inte är så oerhört nojig då riskerna för att barnet skulle råka illa ut på dagis inte är särsklit höga. Men som sagt: Jag har inte tänkt så mycket på det...
(Fast ett korrekt SH-svar kanske skulle vara att kolla om tjejerna var snygga!?)
Fast för mig finns det ju ytterligare ett coolt alternativ. Området där Rättspsyk i Malmö ligger har två (!) dagis som grannar. Det hade varit något för Janne J!
"inte effektivt"?!?
Om det förhindrar ett enda fall av pedofili, är det då bortkastade resurser i dina ögon? Det finns dessutom garanterat folk som kan tänka sig att göra detta gratis.
Ok eftersom du tvingar mig: Beror på könet på barnet. Jag ser gärna att min kille har mer än tjejer runt sig hela uppväxten och om jag är det mest manliga han ska träffa blir det ju lite synd om honom! Så för honom: Gärna killar!Inte glida nu. Riskerna verkar vara tillräckligt höga om man ska tro allt man läser om, för att inte tala om mörkertal. Det var du som drog upp föräldraansvar.
Killfröknar eller tjejfröknar?
Tillbaka till ett av mina honörsord: Det uppenbara är inte alltid sant, det sanna är inte alltid uppenbart.
Ok eftersom du tvingar mig: Beror på könet på barnet. Jag ser gärna att min kille har mer än tjejer runt sig hela uppväxten och om jag är det mest manliga han ska träffa blir det ju lite synd om honom! Så för honom: Gärna killar!
Men jag hade nog varit lite mer vaksam och antagligen undrande till varför män vill jobba med barn... Finns ju riktiga brandbilar!
3. BlockflöjtSkulle du, eller skulle du inte vilja veta om din granne vars barn dina barn umgås med i dennes hem är dömd pedofil?
- Ja
- Nej
Skulle du, eller skulle du inte vilja veta om din granne vars barn dina barn umgås med i dennes hem är dömd pedofil?
- Ja
- Nej
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |