Här i Sverige har man samma syn på cannabis som man hade i USA för 40-50 år sedan.
Fick för några år sedan förklarat för mig av en narkotikapolis här i Sverige att hasch är "minst lika farligt som kokain och heroin, och det stannar i kroppen i upp till ett halvår och under den tiden är man märkbart påverkad", detta gällde även om personen ifråga endast rökat en holk enligt honom.
Jag fick mig ett gott skratt då, men nu i efterhand tycker jag det är oerhört tragiskt att någon som ska vara utbildad och ha koll på dessa saker egentligen helt saknar verklighetsförankring i ämnet...
Nåväl, den generationen håller på att dö ut och bland oss yngre är det väldigt få som har samma uråldriga syn på lättare droger.
En överväldigande majoritet av folk jag känner som är under 30 tycker att alkohol och cigaretter är bra mycket farligare för den enskilda individen, för att inte tala om vad det kostar samhället.
Nåja, alla gamlingar är inte helt okunniga i frågan, mina föräldrars generation var hippies, min generation var inte helt obekanta med örten heller.
Men visst, vi utsattes för en hel del antidrogpropaganda också, jag skickades till och med på SANT-Läger (sniffning, alkohol, narkotika, tobak), platserna skulle lottas ut, alla i klassen ville åka, men inte jag, så när man skulle skriva sitt namn på en lapp och sedan skulle det dras vilka 4 som skulle få åka så skrev jag min kompis namn för att dubbla hans chanser, ändå läste fröken upp mitt namn på första lotten???
I dagsläget är jag rätt likgiltig till en legalisering, jag dricker knappt öl längre, men det finns poänger med åtminstonde en avkriminalisering av bruk och innehav för eget bruk
(det var avkriminaliserat fram till 88-89 ungefär)
Avkriminaliserar man den biten kan ju folk som känner att dom inte mår bra av det (det finns såna) söka hjälp, folk som utsätts för brott när dom är påverkade kan kalla på polis osv.
Avkriminaliserar man egen odling (i rimlig storlek) så slår man även undan benen för den större delen av intäkterna för dom förbannade förortsgängen
Samma sak skulle hända vid en legalisering förstås, men med den bonusen att staten kunde beskatta försäljning och tjäna grymma pengar på det (det har dom redan gjort i Colorado där det har varit legalt länge, och det har gett ett enormt tillskott till kassan i den delstaten)
Men som sagt, för mig kvittar det, men man kan ju i alla fall överväga om det finns fördelar med avkriminalisering eller inte.
( argumentet att "men då får ju ungdomar lättare tag på det" är bara bullshit, det är redan i dag lättare än att få någon att köpa ut sprit, och så har det varit sedan jag var ung, i Colorado har ungdomar svårare att få tag på det efter legaliseringen, ingen vill sälja till dom och riskera att åka dit, när man lika gärna kan sälja till en vuxen)
Jag har släkt både i Colorado och i Californien för er som undrar över min kunskap i ämnet.