Only in Sweden

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är nog lite naivt att tro att hembränning inte ledde till några andra brott än själva bränningen.
Några misshandelsfall, överfall med vapen, våldtäkt, mord(?) har nog uppkommit efter en blöt kväll med hembränt.
Jag gissar att samma personer som svartjobbar nog också skäller på regeringen för dålig service inom polis , skola och sjukvård.
Snabbt googlat räknar man med att svartjobb omsätter ca >100 miljarder per år.
Kunde kanske använts till en del annat?

Nu blandar du nog ihop olika saker, eller är systembolaget skyldig till de brotten när någon handlat där?

Visst, det regeringen behöver är mer pengar... Men lustigt att man nu vill främja svartjobben genom att sänka och ta bort rot.:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu blandar du nog ihop olika saker, eller är systembolaget skyldig till de brotten när någon handlat där?

Visst, det regeringen behöver är mer pengar... Men lustigt att man nu vill främja svartjobben genom att sänka och ta bort rot.:va

Staten tar ju kostnaden för alkoholen från systembolaget, både våld och vård i övrigt, men hembränning tar inga kostnader alls.

Håller helt med dig där.
Ändra RUT och ROT är helt :dummer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kostnad är knappast ansvar, eller hur?:)

Staten vet att sälja alkohol kommer ställa till problem och tar ansvaret för kostnaderna därav.
Och tycker sig också veta att problemen blir mindre med ett monopol (rätt eller fel).
Ett ansvar hembrännaren inte tar utan låter staten betala utan att själva ha bidragit.
Utom med MOMS på ingredienser vilket nog är försumbart. :)

Dubbelmoral? Javisst.
Ansvar? Javisst.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag växte upp med hembrännare i var och varannan by, folk klippte sig svart i grannens källare och alla tog svarttaxi hem från krogen.

Du menar att det är det som ledde fram till vad vi har idag? I snitt var tredje dag skjuts någon i Malmö, tillsammans med resten av Sverige hamnar vi väl på nära en skjutning om dagen.

Nej, det ligger nog fler faktorer bakom utvecklingen vi sett. Faktum är dock att kriminaliteten har fått ett fotfäste i samhället. Man omsätter pengar i "lagliga" verksamheter och tvättar pengar vita. I vissa fall behöver man inte vara något geni för att se igenom fasaderna. Ibland krävs det mer.

Du kan ju läsa om t ex taximorden i Malmö. Där man klart och tydligt får klart för sig att den organiserade brottsligheten har fått ett stark fotfäste. Likaså andra branscher som krogar och nattklubbar samt affärsverksamheter av diverse slag.

Vi ser verksamheter där omsättningen i huvudsak kommer från pengar intjänade på annat håll. Butiker, restauranger och klubbar som i princip är öde på kunder som ändå omsätter pengar tillräckligt för att visa upp levebröd.

Det krävs nog en samverkan från många olika håll om man ska kunna hejda den utveckling vi ser i samhället.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Staten vet att sälja alkohol kommer ställa till problem och tar ansvaret för kostnaderna därav.
Och tycker sig också veta att problemen blir mindre med ett monopol (rätt eller fel).
Ett ansvar hembrännaren inte tar utan låter staten betala utan att själva ha bidragit.
Utom med MOMS på ingredienser vilket nog är försumbart. :)

Dubbelmoral? Javisst.
Ansvar? Javisst.

Fast ansvar för kostnaderna bör väl hamina hos de som missköter sig?

Det är ju inte så att det per automatik blir kostnader utav alkoholkonsumtion, det är individen som är problemet och då den som bör stå för kostnaden.

Men oavsett har vi haft hembränning sen hedenhös utan att det genererat någradio större briblem med brottslighet tidigare.

Det där med att monopolet minskar alkoholproblem är ju rent hokus pokus och inget annat. :huvet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej, det ligger nog fler faktorer bakom utvecklingen vi sett. Faktum är dock att kriminaliteten har fått ett fotfäste i samhället. Man omsätter pengar i "lagliga" verksamheter och tvättar pengar vita. I vissa fall behöver man inte vara något geni för att se igenom fasaderna. Ibland krävs det mer.

Du kan ju läsa om t ex taximorden i Malmö. Där man klart och tydligt får klart för sig att den organiserade brottsligheten har fått ett stark fotfäste. Likaså andra branscher som krogar och nattklubbar samt affärsverksamheter av diverse slag.

Vi ser verksamheter där omsättningen i huvudsak kommer från pengar intjänade på annat håll. Butiker, restauranger och klubbar som i princip är öde på kunder som ändå omsätter pengar tillräckligt för att visa upp levebröd.

Det krävs nog en samverkan från många olika håll om man ska kunna hejda den utveckling vi ser i samhället.

Japp, kriminaliteten fick sitt fotfäste samtidigt som balkan kriget.

Problemet har varit uppenbart och lösningen självklart om man velat åtgärda det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, det ligger nog fler faktorer bakom utvecklingen vi sett. Faktum är dock att kriminaliteten har fått ett fotfäste i samhället. Man omsätter pengar i "lagliga" verksamheter och tvättar pengar vita. I vissa fall behöver man inte vara något geni för att se igenom fasaderna. Ibland krävs det mer.

Du kan ju läsa om t ex taximorden i Malmö. Där man klart och tydligt får klart för sig att den organiserade brottsligheten har fått ett stark fotfäste. Likaså andra branscher som krogar och nattklubbar samt affärsverksamheter av diverse slag.

Vi ser verksamheter där omsättningen i huvudsak kommer från pengar intjänade på annat håll. Butiker, restauranger och klubbar som i princip är öde på kunder som ändå omsätter pengar tillräckligt för att visa upp levebröd.

Det krävs nog en samverkan från många olika håll om man ska kunna hejda den utveckling vi ser i samhället.
Den där samverkangrejen tror jag inte en sekund på. Tyvärr.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej men någon kommer komma med ett sämre som genomförs.

Det är ju rätt komplexa frågor vi talar om. Jag tror man måste ha en samverkan mellan olika myndigheter där även envar ute i samhället också får ta ett ansvar det lilla de kan bidra med.

Någonstans måste man börja. Det krävs ett helhetsgrepp. Inte som idag där man lappar och lagar och kommer med diverse populistiska uttalanden från såväl enskilda medborgare och från politiskt håll. Någonstans i vårt avlånga land finns det säkert kompetens. Låt dem komma till tals.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Staten vet att sälja alkohol kommer ställa till problem och tar ansvaret för kostnaderna därav.
Och tycker sig också veta att problemen blir mindre med ett monopol (rätt eller fel).
Ett ansvar hembrännaren inte tar utan låter staten betala utan att själva ha bidragit.
Utom med MOMS på ingredienser vilket nog är försumbart. :)

Dubbelmoral? Javisst.
Ansvar? Javisst.

Jag får ju betala lika mycket för en öl på systembolaget oavsett om jag sköter mig på fyllan eller ej, för inte fasiken skulle jag få tillbaka några pengar om jag orsakar mindre kostnader än jag betalat för. Är förresten pengarna som staten får in via alkoholskatten öronmärkta för just skador som uppstår i samband med alkoholförtäring?

Är det tillåtet att bränna hemma om man tar ansvar och skickar in pengar till staten för det man bränner motsvarande alkoholskatten? Nej det är det inte, således är ansvarsfrågan en icke-fråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju rätt komplexa frågor vi talar om. Jag tror man måste ha en samverkan mellan olika myndigheter där även envar ute i samhället också får ta ett ansvar det lilla de kan bidra med.

Någonstans måste man börja. Det krävs ett helhetsgrepp. Inte som idag där man lappar och lagar och kommer med diverse populistiska uttalanden från såväl enskilda medborgare och från politiskt håll. Någonstans i vårt avlånga land finns det säkert kompetens. Låt dem komma till tals.
Ja visst, bra teori. Allt jag säger är att jag tror inte det kommer bli riktigt så sofistikerat. Särskilt eftersom något exempel på den metodens framgång absolut inte går att finna.
Det här kommer sluta illa tror jag.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Krävs en hel del jobb att få ordning på polisen .Läste om nån dieseltjuv som de släppte trots erkännande pga att det bara skulle gett böter
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
8d5982cb38ad3b313e09342c4f2bcb99.jpg


...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En bild som vänstern hade blivit rasande över.
(Om det inte var en islamistisk diktator brevid Stefan, utan istället tex Donald Trump, Nigel Farage, Marine Le Pen eller varför inte Katerina Janouch)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top