Only in Sweden

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
:rofl:skrattaåt:rofl

Ja du, det är precis så du uppfattas.:tummenupp

Nähä, det var ju synd. Hade du känt mig så hade du nog inte varit av den uppfattningen. Men skulle vi ha kvar den otrevliga tonen eller bättra oss? Du stärker ju verkligen inte "er" sidas good will. Akta så jag inte stämmer dig ;)

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Om ni tänker till lite hur ni uttrycker er, så kanske du förstår hur andra personer uppfattar er. Du skriver ofta i dina inlägg först vad du själv tycker, därefter kommer det en kommentar att snart kommer korvis eller bonny att tycka si eller så. Ni lägger ofta orden i munnen på er "motståndare" och då blir det tills slut vedertaget att kalla folk för vad som helst, ingen skulle tycka att det skulle vara trevligt att bli utpekad som någon pedofilälskare i ett forum. Jag fattar till 100% att Bonny tröttnar.
Men du ska ha credd att du har bollar nog att be om ursäkt

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Om du nu har blivit kränkt här så ber jag faktiskt om ursäkt om du anser att jag har del i det men jag ber dig som sagt se över ditt eget sätt. Jag har inte uppfattat dig som någon som är lättstött mycket pga hur du själv yttrar dig ibland.Ibland får man vara beredd att få lite smällar om man sticker ut huvudet.
:krama
Tack för ett trevligt svar även om jag, givetivs förvånande, inte är helt enig i allt du skriver men i stort så gilalr jag det.
För mig är det en sak bara: jag är oerhört trött på att framställas, direkt eller indirekt, som någon som gillar pedofili i någon form eller under någon förutsättning! Till skillnad från många här är pedofili inte något jag läser om i tidningen, senast idag hade jag en klient som varit med om det och jag mår illa av historierna och blir stingslig på detta området.
Att jag sedan även jobbar med pedofilerna och inte ser dem som monster är en annan sak.
Jag lovar att du kan få kalla mig precis vad som helst i övrigt utan att jag bryr mig.

Trevlig eftermiddag!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nähä, det var ju synd. Hade du känt mig så hade du nog inte varit av den uppfattningen. Men skulle vi ha kvar den otrevliga tonen eller bättra oss? Du stärker ju verkligen inte "er" sidas good will. Akta så jag inte stämmer dig ;)

Ja men nu skrev jag hur du UPPFATTAS.:fakta

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Att jag sedan även jobbar med pedofilerna och inte ser dem som monster är en annan sak.
Hur ser din definition av mänskliga monster ut? Eftersom du menar att människor som utnyttjar och våldför sig på små barn inte tillhör den kategorin menar jag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hur ser din definition av mänskliga monster ut? Eftersom du menar att människor som utnyttjar och våldför sig på små barn inte tillhör den kategorin menar jag.
Jag slutade tro på monster vid fem års ålder.
Pedofiler springer inte runt och våldtar hela tiden utan har även drag som du skulle tycka om. Stora delen av sitt liv gör dem faktiskt samma saker som du.
Fortfarande inget försvar för övergreppen men jag har svårt att falla in i stereotypier om goda och onda personer som är bara goda eller bara onda. Det är sällan världen är så enkel.

Goda personer gör ibland hemska saker. Jag skulle utan problem få över hälften av SH-medlemmar att riskera livet på en annan individ på mindre än en halv timme om jag fick utforma saker som jag ville. Inte för att medlemmarna är onda, och det skulle dem inte vara i min värld varken för eller efter dem hade gjort det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Pedofiler springer inte runt och våldtar hela tiden utan har även drag som du skulle tycka om. Stora delen av sitt liv gör dem faktiskt samma saker som du.
Fortfarande inget försvar för övergreppen men jag har svårt att falla in i stereotypier om goda och onda personer som är bara goda eller bara onda. Det är sällan världen är så enkel.

Jag inser att öven "onda" människor har goda sidor som är älskvärda. Det kan säkert många nära anhöriga och vänner intyga som lever i närheten av personer som begår olika typer av övergrepp. Det är väl ett av skälen till att de fortfarande stannar kvar i samma miljö trots att de far illa. Jag minns en terapeut på ett behandlingshem som valde att gå samma behandling som patienterna eftersom de hade blivit medberoende. Den risken borde väl även uppstå för psykologer som dag ut och dag in arbetar med patienter som är duktiga på att manipulera och dupera människor omkring dem. Som lekman är det förstås väldigt lätt att att se pedofiler som vanliga människor. Man har en föreställning att hela deras vardag går ut på att hitta nya offer.

En väns flickvän pappa arbetar som psykolog och hon har berättat hur förstörd hennes pappa är av sitt yrke. Att ena dagen prata med några av landets värsta pedofiler för att sedan prata med offren till samma typ av övergrepp. Hur bär man sig åt för att bearbeta sådant som yrkesman?

Jag känner till en som jag starkt misstänker vara en pedofil. Han är homosexuell och jag har aldrig sett honom med killar som är över 16 år gammal och själv lär han vara i 50 års åldern idag. Vet att han en gång åkt dit för att ha haft sex med en ung kille utomlands, men jag tror han klarade sig från det på nåder. Fick lämna landet i all hast och betala ut en skadeståndssumma till offret. Vad jag vet har han aldrig varit straffad här i Sverige, men han har säkert blivit både hotad för det ena och det andra av föräldrar som misstänkt honom för att ha varit på deras söner. För ett par år sedan var jag på bio och snett framför mig satt denna man med en liten kille. Äcklade mig något fruktansvärt. Den här mannen utnyttjar unga killars osäkerhet på sin sexuella läggning och lockar med olika typer av aktiviteter som t ex åka ut och dyka och dylikt. Jag vet att han är väldigt trevlig och allmänbildad, men någonstans väger det inte upp för hans sjuka läggning. Men så är jag varken någon nära anhörig eller vän till honom utan kan bedöma honom från distans. Det måste vara svårt att kunna hålla distans till den här typen av personer om man har dem nära inpå sig även om kontakten sker i yrkesrollen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Goda personer gör ibland hemska saker. Jag skulle utan problem få över hälften av SH-medlemmar att riskera livet på en annan individ på mindre än en halv timme om jag fick utforma saker som jag ville. Inte för att medlemmarna är onda, och det skulle dem inte vara i min värld varken för eller efter dem hade gjort det.

Är det inte genom våra handlingar vi visar vem vi är? Förstår att du mer eller mindre är tvungen att tycka som du gör med tanke på ditt jobb, men resonemanget påminner väl lite om hur misshandlade kvinnor i ett förhållande tänker.

Enstaka händelser som personer gör speglar väl knappast vem dom är, men upprepade t.ex övergrepp visar väl ganska tydligt att man har visat var man står.

Med det resonemanget du har kunde ju tom hitler varit human.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Är det inte genom våra handlingar vi visar vem vi är? Förstår att du mer eller mindre är tvungen att tycka som du gör med tanke på ditt jobb, men resonemanget påminner väl lite om hur misshandlade kvinnor i ett förhållande tänker.

Enstaka händelser som personer gör speglar väl knappast vem dom är, men upprepade t.ex övergrepp visar väl ganska tydligt att man har visat var man står.

Med det resonemanget du har kunde ju tom hitler varit human.

Jag tror du/ni skjuter lite bredvid målet. Poängen är knappast att Hitler eller valfri annan demoniserad person (tex valfri pedofil) var/är human eller en bra person, utan att de inte är "onda" eller "monster". Visst kan man tycka det och inte utan visst fog, men det är att göra det väldigt enkelt för sig och det är definitivt inget som underlättar förståelsen för det som de flesta uppfattar som "onda handlingar".

Det finns mängder av böcker om "onda" människor, tex Brownings "Helt vanliga män" eller Gitta Serenys mästerliga intervju med Franz Stangl (lägerkommendanten i Treblinka) "Vid avgrunden". Djupt skakande och skrämmande böcker, böcker som jag ogärna skulle läsa igen eftersom de framkallar en oerhörd olustkänsla hos mig, inte så mycket på grund av de vämjeliga handlingar som beskrivs i böckerna, utan på grund av att de leder till den fasansfulla insikten att det inte alls var onda människor som utförde dessa dåd, utan människor påfallande lika en själv. Jag finner enormt många fler likheter än olikheter mellan mig insidan hos mig själv och historiens värsta mördare än vad jag skulle betrakta som komfortabelt.

Peter Englund har skrivit ett par rader om ett foto, han kallar det den värsta bilden han vet, och jag är benägen att hålla med, den är ganska känd och visar en grupp judar på väg att lastas in i en tågvagn någonstans i Polen 1943. På bilden syns tydligt en liten pojke, kanske fem år gammal, på ryggen som en ryggsäck, sitter hans lillebror. Ett par meter bort står en storvuxen SS-man med ett gevär på ryggen. Sekunderna efter fotot är taget slår SS-mannen de små pojkarna med ett par kraftiga slag med gevärskolven för de inte är snabba nog in i vagnen.

Peter beskriver sin hemska tanke, att hans värsta mardröm skulle vara att det en dag är hans barn som visas på en motsvarande bild, men inte som de som blir slagna, utan som de med geväret över axeln......

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tror du/ni skjuter lite bredvid målet. Poängen är knappast att Hitler eller valfri annan demoniserad person (tex valfri pedofil) var/är human eller en bra person, utan att de inte är "onda" eller "monster". Visst kan man tycka det och inte utan visst fog, men det är att göra det väldigt enkelt för sig och det är definitivt inget som underlättar förståelsen för det som de flesta uppfattar som "onda handlingar".

Det finns mängder av böcker om "onda" människor, tex Brownings "Helt vanliga män" eller Gitta Serenys mästerliga intervju med Franz Stangl (lägerkommendanten i Treblinka) "Vid avgrunden". Djupt skakande och skrämmande böcker, böcker som jag ogärna skulle läsa igen eftersom de framkallar en oerhörd olustkänsla hos mig, inte så mycket på grund av de vämjeliga handlingar som beskrivs i böckerna, utan på grund av att de leder till den fasansfulla insikten att det inte alls var onda människor som utförde dessa dåd, utan människor påfallande lika en själv. Jag finner enormt många fler likheter än olikheter mellan mig insidan hos mig själv och historiens värsta mördare än vad jag skulle betrakta som komfortabelt.

Peter Englund har skrivit ett par rader om ett foto, han kallar det den värsta bilden han vet, och jag är benägen att hålla med, den är ganska känd och visar en grupp judar på väg att lastas in i en tågvagn någonstans i Polen 1943. På bilden syns tydligt en liten pojke, kanske fem år gammal, på ryggen som en ryggsäck, sitter hans lillebror. Ett par meter bort står en storvuxen SS-man med ett gevär på ryggen. Sekunderna efter fotot är taget slår SS-mannen de små pojkarna med ett par kraftiga slag med gevärskolven för de inte är snabba nog in i vagnen.

Peter beskriver sin hemska tanke, att hans värsta mardröm skulle vara att det en dag är hans barn som visas på en motsvarande bild, men inte som de som blir slagna, utan som de med geväret över axeln......

Nu förstår jag ärligt talat inte. Antingen så ser du, eller hoppas du att människor som utför en viss handling skall vara onda rakt igenom. Eller så tror du att jag och många med mig gör så, men jag antar att både du, jag samt troligtvis flertalet människor inser att även en serievåldtäktsman kan vara en öm och kärleksfull familjefar.

Men därav min hänvisning att våra handlingar visar vilka vi är och även om man kan visa all möjlig omsorg, ömhet osv. fråntar inte att en serievåldtäktsman är ett svin av oanad epitet.

På samma vis som man anser att en person är god på alla vis eftersom han/hon är en driven föreningsmänniska eller dyl. så fråntas det i samma ögonblick det uppdagas att denne t.ex har mördat, styckat och ätit upp ett flertal människor.

Då i ett sådant läge så skulle väl personen ansen som ond, eller monster, som ni valt att hänvisa dessa som.

Finns ingen anledning att försöka förstå varför dessa människor valt att utföra sina handlingar, på samma vis som man inte behöver förstå varför valfri pundare har valt att bli brottsling.

Nu må vara att det ena har lett till det andra, men det är inte av intresse då våra handlinga mot våra medmänniskor trots allt dikterar hur vi skall bemötas av dessa. Så har vi utfört "onda" handlingar är resterande "goda" inte längre av intresse, sen inte sagt att personen skall kunna återfå möljigheten att åter igen bli "god", med reservation av vissa handlingar där jag rent personligen anser att man har förverkat rätten att existera.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Finns ingen anledning att försöka förstå varför dessa människor valt att utföra sina handlingar, på samma vis som man inte behöver förstå varför valfri pundare har valt att bli brottsling.

Det finns faktiskt en hel del anledningar till att det är viktigt att förstå varför.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nu förstår jag ärligt talat inte. Antingen så ser du, eller hoppas du att människor som utför en viss handling skall vara onda rakt igenom. Eller så tror du att jag och många med mig gör så, men jag antar att både du, jag samt troligtvis flertalet människor inser att även en serievåldtäktsman kan vara en öm och kärleksfull familjefar.

Men därav min hänvisning att våra handlingar visar vilka vi är och även om man kan visa all möjlig omsorg, ömhet osv. fråntar inte att en serievåldtäktsman är ett svin av oanad epitet.

På samma vis som man anser att en person är god på alla vis eftersom han/hon är en driven föreningsmänniska eller dyl. så fråntas det i samma ögonblick det uppdagas att denne t.ex har mördat, styckat och ätit upp ett flertal människor.

Då i ett sådant läge så skulle väl personen ansen som ond, eller monster, som ni valt att hänvisa dessa som.

Nu må vara att det ena har lett till det andra, men det är inte av intresse då våra handlinga mot våra medmänniskor trots allt dikterar hur vi skall bemötas av dessa. Så har vi utfört "onda" handlingar är resterande "goda" inte längre av intresse, sen inte sagt att personen skall kunna återfå möljigheten att åter igen bli "god", med reservation av vissa handlingar där jag rent personligen anser att man har förverkat rätten att existera.

Du har helt enkelt en diametralt motsatt uppfattning, jag anser det är av oerhörd vikt att förstå fenomen och beteenden som format vår värld och samtid. Jag nöjer mig med att konstatera detta.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Det här får du gärna utveckla.
Du vill alltså enbart straffa de som begår onda handlingar men inte försöka förstå och därmed försöka förebygga?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det här får du gärna utveckla.
Du vill alltså enbart straffa de som begår onda handlingar men inte försöka förstå och därmed försöka förebygga?

Jag talar faktist inte ens om straff i sig, utan ifall man skall anse dem som onda eller inte.

Det ligger inte i mig som person att straffa någon, men som samma person måste jag väl trots det kunna ha åsikten utifall någon är ond eller inte.

Du har helt enkelt en diametralt motsatt uppfattning, jag anser det är av oerhörd vikt att förstå fenomen och beteenden som format vår värld och samtid. Jag nöjer mig med att konstatera detta.

Som jag avsåg var att i den enskilde människans bemötande, fanns det ingen anledning att förstå varför just denne valde att utföra sina handlingar. Det vore av underordnad betydelse för att göra en bedömning av om just denne personen var ond eller inte.

Sen att förstå mekanismen som drev denne över gränsen är en helt annan sak än vad jag avsåg med mitt inlägg.

Naturligtvis måste man lära sig förstå varför vissa kan utföra sina död för att kunna förhindra andra från det.

Men då pratar vi om något mycket svårare, låt säga att man med säkerhet kan avgöra att en viss typ av individer kommer att begå brott.
Skall man då straffa dom i förhand?

Det finns faktiskt en hel del anledningar till att det är viktigt att förstå varför.

Som du förhoppningsvis redan läst så lyckades jag inte särskillt vidare i att förmedla min tankegång.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Uppdrag granskning på SVT1 nu, handlar om den fantastiska svenska blockflöjtmetoden.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Uppdrag granskning på SVT1 nu, handlar om den fantastiska svenska blockflöjtmetoden.

Jag såg det. Tänkte sett det, men missade hela första halvtimmen. Får väl se det på SVT play senare. Samtidigt vet jag inte om det är nödvändigt. Man kan nog redan på förhand räkna ut hur diskussionerna går. Var det värt att titta på?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag såg det. Tänkte sett det, men missade hela första halvtimmen. Får väl se det på SVT play senare. Samtidigt vet jag inte om det är nödvändigt. Man kan nog redan på förhand räkna ut hur diskussionerna går. Var det värt att titta på?
Nja, det var mest deprimerande att få se exempel på den katastrofala svenska modellen.
Även om ingenting vad gäller daltande med brottslingar i Sverige förvånar länge.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Kontentan av programmet var väl att Kalifornien tillämpar ett system mot pedofiler som jag, Valmers, Mackan, Bozo m.fl. förespråkar. Alltså där fokus ligger på att med alla medel skydda brottsoffer och potentiella brottsoffer mot övergrepp. Det ställdes i kontrast mot det system som Bonny + anhang och dessvärre Sverige idag tillämpar, där fokus istället ligger på förövarens rättigheter på bekostnad av att fler barn våldtas och utnyttjas.

Disclaimer: Jag menar inte att Bonny gillar pedofiler.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Både jag, och alla andras som jobbar med detta, är lika frustrerade. I ärlighetens namn tror jag t.o.m. att jag är mer frustrerad. Jag har inte stött på någon här som gillar lagen men oavsett så är vi tvugna att följa lagen såsom Socialstyrelsen tolkar den. Det betyder inte att jag gillar den! Men jag gillar att ha kvar mitt jobb och min legitimation...

Att jobba med något man inte stödjer är respektlöst mot alla inblandade.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO