Du och alla andra som hävdar detta har fel. Det spelar ingen roll vilken statistisk undersökning du drar till med så visar den skevt. Jag är själv ett levande exempel på detta och jag tror det finns väldigt många som har upplevt samma situation.
I min ungdoms glada dagar var jag defenitivt inte guds gåva till laglydigheten. Jag var inblandad i en hel del "småbus" som Leif GW skulle kalla det. Däremot så var jag inget dumhuvud utan snarare ett "offer" för kanske inte så genomtänkt umgänge.
Jag blev presenterad för en hel del tillfällen där mitt val högst troligen hade resulterat i en väldigt annorlunda framtid mot vad jag har idag och i de flesta fall så var de valen ett direkt resultat av vad det straffvärdet låg i för det aktuella småbuset/större buset.
Jaja, jorden är platt oxå.
Det finns gott om ungdomar som är eller har varit i den situationen du beskriver. Att de tar sig i kragen beror snarare på att de någonstans med modersmjölken eller senare fått sig inympat någon sorts uppfattning om rätt och fel. Det handlar inte om att i varje given situation veta vad som är rätt därför att någon talat om det för en, utan om att ha en intuitiv känsla för detta. Annorlunda uttryckt att ha ett samvete. Bidragande till detta är givetvis lagboken, men inte faen har det betydelse om man får tio eller 20 år på kåken för en misshandel. Den som misshandlar gör detta i helt övervägande antal fall i affekt, eller på grund av att något är fel i huvudet på vederbörande. Det är väl ingen som tror att den som hamnar i fyllebråk på krogen med 1,5 promille i blodet funderar på om han kommer att få tio eller 20 år?? Inte ens hustrumisshandlaren, som annars är jävligt medveten om vad han gör, funderar på det vågar jag påstå. De enda jag kan komma på på rak arm, som skulle kunna regelmässigt misshandla folk i någon sorts kall beräkning är HA:s indrivare, men även här brister det i känsla för rätt och fel på grund av brist på fostran, avsaknad av något enzym i huvudet, brist på empati, psykopati eller annat. SPelar ingen roll om vi talar om våldsbrott eller stölder, rån och liknande.
Det finns en typ av brott där straffet ofta är av avgörande betydelse i preventiv mening. Manschettbrott. Det är jävligt pinsamt för VD:n på det börsnoterade företaget att åka dit för skattebrott, insideraffärer o dyl. Det sammanhänger helt och hållet med vederbörandes social status.
Jag tror att brottslighet alltid balanserar på 3 faktorer, behovet, risken och konsekvensen.
Det är ytterst få brottslingar som överväger tänkbara konsekvenser av sina handlingar vare sig de planerar sitt brott eller detta sker i stundens ingivelse. Och vet du varför? man räknar normalt inte med att åka dit.
Ja, ok. Men med strängare straff så minskar fortkörningarna.
Det var min poäng och den har du inte argumenterat emot så vitt jag kan se.
Bra, då har jag omvänt dig i två frågor på en vecka, bra KPI = 2!
Gå nu inte och bli narcissistisk här.
De förändrade bötesstraffen för fortkörning häromåret har överhuvudtaget inte påverkat hur fort eller sakta jag kör.
Nu var det ju också så att den här diskussionen primärt handlade om våldsbrott och inte om fortkörningar. Straffskalorna har olika inverkan på brottsbenägenheten beroende p vad det är för brott som är aktuellt. Se vad jagh skrev till Dreggel om manschettbrott t ex.
Vilka rättssystem har du eller någon annan i så fall studerat? Det enda som finns att tillgå är USA som är någorlunda relevant och då drar ni vilken slutsats då? Att efter det att HD upphävde förbud mot dödsstraff på 70-talet (?) så har inte brotten minskat? Finns det något mer?
Ett klockrent exempel som var aktuellt när jag pluggade sån här skit är en stat i USA (har glömt vilken). Man hade dödsstraff för mord men ej för våldtäkt. Det införde man för att få slut på våldtäkter som blivit ett stort problem för makthavarna i staten. Vad hände? MInskade våldtäkterna? Icke så. Däremot dog helt plötsligt våldtäktsoffren i betydligt högre utsträckning än tidigare. Dödsstraff för våldtäkt medförde alltså fler mord. Varför borde till och med de mest lågpannade i SH-pöbeln kunna räkna ut.
tror du det är högre eller lägre mordfrekvens i NY jämf med Texas förresten?
Själv är jag förvisso dödsstraffmotståndare men principen kan man ju vältra sig i. Jag vet då att jag skulle fan så mycket hellre döda någon i Sverige eller i Norge än i Ryssland eller Texas i alla fall.
Hur kommer det sig då att det begås minst lika många mord i Texas eller Ryssland som i Sverige? Som jag sa ovan begås de flesta våldsbrott i stundens hetta och gärningsmannen har utomordentligt sällan funderat på konsekvensen av sitt handlande.
Vad bra att du än en gång upprepar min poäng, tack!
Så är det ju alldelses självklart. Det är inte detta som är problemet utan den onyanserade argumantationen.
Från klarhet till klarhet, go Ankan!
Och dessa skäl för straff, som var klart framträdande på medeltiden och i Sverige fram till 1864, får nu stå tillbaka för andra teorier. Båda straffrättsskolorna har sin charm. Ingen av dem är fullkomlig. Återigen; nyansera debatten!
Ja, jag tror då ingen med en fungerande hjätrna inbillar sig att fängelse endast är till för att avskräcka från brott eller lära dummisar att bli snällisar.
Se där. SH-agitationens okrönte konung erkänner att det finns fler sidor av myntet. Bravo. Då behöver intet tilläggas i den här frågan.