Only in Sweden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är klart att folk här med den ensidiga samhällsbild de flesta besitter blir lättkränkta då någon/några med annan världsbild dyker upp och Diskuterar/argumenterar.

Ok, då kanske jag e ett Troll då


:hihi

Om man är ensam om en världsbild bör man ifrågasätta den. Risken är att man är annat än ett troll.

hihi.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Nu åker jag aldrig kollektivt, men inte fasen är det väl en utpräglad kvinnosyssla?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
INSÄNDARE
Olle Ljungbeck
Från att närmast ha varit ett av Europas fattigaste länder, utvecklades Sverige från 1930-talet till att bli ett välfärdsland som slog världen med häpnad. De som ledde denna utveckling kom till mycket stor del ur arbetarklassens begåvningsreserv och den var betydande i motsats till dagens.


Denna utveckling pågick så långt fram som till ungefär 1980-talet. Utvecklingen kännetecknades inte enbart av materiell välfärd utan också av en strävan mot frigörande allmän bildning och ett sekulariserat samhälle. En av de verkligt stora allmänbildningsgestalterna var Rickard Sandler.

Som troligen skulle vända sig i sin grav om han såg hur det han m fl skapade och stod för har förbytts i obildning, ytlighet, okunskap ja tom vidskepelse. De ledargestalter som ledde Sverige under denna period hade en fullkomlig lidelse för, att förbättra såväl de materiella som kulturella (OBS kulturbegreppet) levnadsförhållandena för sitt folk.

De som nu leder Sveriges regering jämte flertalet övriga riksdagsledamöter i riksdagen gör nu gemensam sak att rasera den välfärdsstat, som tidigare framstått som världsledande såväl kulturellt, välfärdsmässigt som demokratiskt.

Det som i dag är det största hotet mot välfärden och en kommande kollaps av denna, men också mot de värderingar vi lagstiftat fram och vilken en majoritet av medborgarna inte vill köpslå om, är den massinvandring som nu äger rum.

Framförallt är det storleken på invandringen som kommer att resultera i välfärdsstatens sammanbrott. Men inte mindre allvarligt är den passivitet politikerna visar mot de primitiva religiösa/kulturella och odemokratiska värderingar en stor del av invandrarna är bärare av.

En av de mest ytliga och grunda politiker Sverige någonsin haft – Mona Sahlin – har vid flera tillfällen i sin lismande och inställsamma inställning till invandrare påstått att Sverige saknar kultur. Som den enkla person hon är saknar hon kunskap om vad egentlig kultur är.

Jo, kultur är demokrati, fungerande rättsystem och institutioner, en välfärd som rör samtliga medborgare (skola, vård och omsorg), lagfästa värderingar som jämlikhet mellan könen såväl vuxna som barn, förbud att aga och tvångsgifta barn och där religiös och kulturell vidskepelse förpassas till historiens skräptunna.

De som nu tillåts invandra till vårt land saknar merendels denna bakgrund. Det har resulterat i en ojämförligt hög våldsbenägenhet som mord, stöld våldtäkt/gruppvåldtäkt bland dagens invandrare. Respektlöshet för kvinnor, flickor är anmärkningsvärt hög. Till detta kommer den utbredda analfabetismen som ställer ökade krav på utbildningsväsendet och får självklart negativa konsekvenser för våra ”egna” barn.

Ekonomiskt, sysselsättnings – och bostadsmässigt sker nu en ”positiv” särbehandling av invandrarna. Det innebär bl a att invandrare som tar ett arbete får behålla etableringstillägg och bostadsersättning. De får också förtur på bostad. Detta skall ställas mot att vi har 30 000 arbetslösa ”egna” ungdomar mellan 18-30 år varav flertalet inte får något arbetslöshetsstöd alls!

Vi har 300 000 ”egna” ungdomar som saknar egen bostad! I stället tvingas många av våra ”egna” barn att söka arbete i andra länder. Till detta kommer ca 400 000 ”egna” arbetslösa i alla åldrar.

Regeringen och merparten av riksdagsledamöterna söker ge sken av att visst klarar vi massinvandringen. Detta visar bara att de inte har koll på verkligheten som vi ”vanliga” medborgare, vilka dagligen upplever fattigdomsproblemen i skolan, äldrevården, sjukvården och hos våra arbetslösa barn och vuxna.

Den visade respektlösheten och föraktet mot de egna medborgarna kännetecknas framförallt av lögnerna, manipulationen och hemlighållandet av sanningen för dessa. Deras enda torftiga och ointelligenta svar om vi kräver sanningen blir, ”Du är rasist”!

Nyligen flyttade socialdemokraterna bort en stridbar och kritisk kvinna Carina Hägg, (bilden), från valbar plats till riksdagen. Detta för att hon bekämpade de unkna och ovärdiga värderingar och vidskepelse islamisterna försöker tvinga på oss medborgare. Men tack vare detta kom ytterligare en sanning fram.

Det har nämligen visat sig att en organisation inom socialdemokratin, ”Tro och solidaritet” vars nuvarande ordförande är Peter Weiderud bakom ryggen på medlemmarna och svenska folket träffat överenskommelse med islamister som innebär att en religion (islam) tillåts påverka den svenska politiken!

Men detta är inte enda fallet. Häromdagen talade islamisten och den moderate riksdagsmannen Abdirisak Waberi i riksdagen. Trots att han varit i Sverige i över tio år kunde han inte göra sig förstådd på svenska. Men än värre är att de unkna värderingar han är bärare av får spridning i en institution där man lagstiftar om bl a kvinnors och mäns lika rättigheter och där sådana primitiva värderingar han är bärare av borde vara bannlysta.

Det som regeringen och flertalet riksdagsledamöter utsätter svensk folket för i form av invandrarvåld, stölder, våldtäkter och otrygghet, raserandet av välfärdheten etc är inget mindre än högförräderi. De krav och värderingar såväl Weiderud som Waberi får hävda i riksdag och partier gör att vi inte kan vara allt för säkra på att inte Waberi Voodoo-kulten också vinner insteg i Sveriges riksdag!

/Olle Ljungbeck, Gävle

PS. Du som i motsats till regerings- och flertalet riksdagsledamöter och medier inte räds för sanningen, ber jag att Du sprider denna artikel till alla men inte minst till arbetslösa ungdomar. DS
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
INSÄNDARE
Olle Ljungbeck
Från att närmast ha varit ett av Europas fattigaste länder, utvecklades Sverige från 1930-talet till att bli ett välfärdsland som slog världen med häpnad.....

Nja, den ekonomiska framgångssagan började runt 1870 och 1930 var Sverige ett av Europas rikare länder. :fakta
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Sverige var kanske rikt men Svenskarna var fattiga och många emigrerade för att få jobb

1930 var det inte många som emigrerade. Inte fler än idag i alla fall.

Svenskarna var hyffsat rika och välbetalda när (s) tog över, det är fakta. Till det fick man hjälp vid andra världskriget, då industrin gick på högvarv.

1970 - 80 fick inte svenska löntagare ut en krona i reell löneökning. Detta ledde till så kallade kompensationsstrejker under hela 80-talet. Det gick så långt att (s)-regeringen skissade på indragen strejkrätt.

I det läget förlorade man makten.

Sedan vet jag också att man kört valser i denna stil som historieskrivning. Det brukar ju även heta att arbetarrörelsen drev igenom allmän rösträtt. Det är inte helt med sanningen överensstämmande om jag säger så.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Haha .. Löjeväckande att som Olle Ljungbeck gapa om högförräderi.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag övar upp min berättartalang ju. Och nu när jag börjar bli lite på fyllan är ju det alldeles (o)lämpligt.

Jag berättade en historia om politiker och folk i USA på amerika-tråden och tänkte nu berätta en liknande historia som utspelar sig i vårt fosterland.

Min far är bördig Revhaken, Åhus. Ni som är Åhus-släkt vet nu vem jag är. Kalles-Görans-Mårten.

Längst ut på Revhaken fanns ett barnhem. Jag tror det var för TBC-sjuka barn, osäker, men det var drivet av det offentliga. Där tog min farfarsmor tjänst som sköterska efter att ha vandrat till fots från Karlshamn till Åhus. Hon tog i alla fall hand om barnen som var där. Jag tror inte hon hade sköterskeutbildning, det var säkert inte lika noga på den tiden.

Ni som har varit i Åhus vet ju att på Äspet-sidan kryllar det av hus idag. Men då, på den tiden, fanns det bara detta hus, ålabodar vid revhaken och snickarhaken samt jakthuset. Det fanns inga bebodda hus i hela Äspet kring förra sekelskiftet. Allt måste varit sanddyner, tallskog och lite lövträd där kronoskogen idag ligger. Det måste varit gudomligt vackert....

Hur det gick till vet jag inte, men barnhemmet lades ner och huset friköptes av min farfarsmor och farfarsfar. Där satte dom familj, granne med Ålaboden, och där i det huset föddes min farfar.

Nu till politiken! Baltiska utställningen i nuvarande Pildammsparken i Malmö känner ni till. Fiasko och otur, kriget bröt ut och alla packade ihop och åkte hem.

De där husen som byggdes till utställningen, som paviljonger, spreds för vinden. Ett hus är idag hembygdsmuseum i Alnarp. Ett annat fraktades på pråm i delar till Revhaken i Åhus och monterades på plats, granne med det före detta barnsjukhuset. Det är ett präktigt trähus från 1914, riktigt fint, och när Gahrtons köpte huset bestämdes att det skulle vara sommarresidens åt familjen.

Det kan vara Farfar Gahrton som köper huset, Pers far överläkare Arniold Gahrton är född 1893, väl ung att skaffa sig sommarpaviljong.

Detta huset är vad jag tror det andra bostadshuset i Äspet, Åhus. Vad jag vet är att min farfar, som var tonåring då, bar husdelar på axeln från stranden upp till den kulle inne i furuskogen där huset ligger. Kanske 100 m?

Min farmor gifter sig med farfar på 30-talet och då är doktorn och doktorinnan där varje sommar. Min farmor hade en grym humor, hon var ett rivjärn säger alla vuxna medan alla barnen bedyrar att hon var den bästa lektanten man kunde ha. "Inte smör på sådant", brukade min farmor säga så fort hon fick tillfälle. Det var liksom hennes catch-phrase. Den syftade på doktorinnan Gahrtons folkbildande ådra om hur man skulle behandla brännskador. Inte smör på sådant.

Pers äldre bror, även han överläkare, skrev i Kristianstadsbladet ganska nyligen om hans barndoms somrar. Om hur man på den tiden beställde fram en körkarl som tog husgerådet till sommarresidenset. Bland annat så flyttades pianot till Åhus från Kristianstad varje vår och tillbaka på hösten. Den körkarlen, hästkusk tillika flyttkarl var min farfar. Det var han som kånkade pianot uppför backen och tillbaka. Mestadels som jag tror hjälpt av ålafiskaren vid Revhaken... som hette Gustav Nilsson... Om honom har jag roliga historier, men det får bli ett annat inlägg.

Nå. 1942 föds min far och 1943 föds Per. Varje sommar är Per nere på Revhaken och min far och Per Gahrton blir lekkamrater. Det var ju OS där något år? På Radion? Och Ingemar lekte med Floyd och tvärtom... allt detta lektes på Revhaken. Per vann alltid!! :fakta

Man spelade även bondespelet... app, app, app... säger min far när vi spelar. Per fuskade! Alltid och hela tiden. Han kunde inte med och förlora som barn.

På 70-talet, nu är jag runt 10 år och med som vittne för första gången, så är vi med familjen på torget i Åhus och Per är där. Nu är Per folkpartist, miljöpartiet hade 10-15 år på sig att bli till, och han var lite rikskändis som vapenvägrare... ja alltså.. han hade ju inte vägrat när han gjorde lumpen, men nu när det var repmånad så klämde samvetet lite. Per hade hamnat i fängelse och utropat sig själv till politisk fånge. :dummer

Min far blev glad i hågen!! Han tog mig i handen och sa "där är ju Per, jag skall minsann fram och ta i näven!".

Det enda jag minns är en tom blick som sveper och inte låtsas se min far. (Fassan fick ju tuppjuck, han blev riktigt ilsk, vilket sätt!!!)

Jag kan mina sosseretoriska knep. Vad det är som definierar en som arbetarklass, och om hur rättfärdigheten jäser i bröstet av rättfärdig ilska. Jag såg minsann intervjun med Löfven... och min historia är bättre.

För vad överklassbarnet gjorde mot tjänstehjonets son, Per mot min far: var att beröva honom hans människovärde.

Men jag vet inte... jag nöjer mig med vendetta: Detta är för senast Per Gahrton, ditt lilla eftersupande luder!!! :hihi

:fyllisar
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nå. 1942 föds min far och 1943 föds Per. Varje sommar är Per nere på Revhaken och min far och Per Gahrton blir lekkamrater. Det var ju OS där något år? På Radion? Och Ingemar lekte med Floyd och tvärtom... allt detta lektes på Revhaken. Per vann alltid!! :fakta

Man spelade även bondespelet... app, app, app... säger min far när vi spelar. Per fuskade! Alltid och hela tiden. Han kunde inte med och förlora som barn.

På 70-talet, nu är jag runt 10 år och med som vittne för första gången, så är vi med familjen på torget i Åhus och Per är där. Nu är Per folkpartist, miljöpartiet hade 10-15 år på sig att bli till, och han var lite rikskändis som vapenvägrare... ja alltså.. han hade ju inte vägrat när han gjorde lumpen, men nu när det var repmånad så klämde samvetet lite. Per hade hamnat i fängelse och utropat sig själv till politisk fånge. :dummer

Min far blev glad i hågen!! Han tog mig i handen och sa "där är ju Per, jag skall minsann fram och ta i näven!".

Det enda jag minns är en tom blick som sveper och inte låtsas se min far. (Fassan fick ju tuppjuck, han blev riktigt ilsk, vilket sätt!!!)

Jag kan mina sosseretoriska knep. Vad det är som definierar en som arbetarklass, och om hur rättfärdigheten jäser i bröstet av rättfärdig ilska. Jag såg minsann intervjun med Löfven... och min historia är bättre.

För vad överklassbarnet gjorde mot tjänstehjonets son, Per mot min far: var att beröva honom hans människovärde.

Men jag vet inte... jag nöjer mig med vendetta: Detta är för senast Per Gahrton, ditt lilla eftersupande luder!!! :hihi

:fyllisar

Få människor fyller mig med vämjelse som den mannen. Förutom nåt debattprogram så var det senaste jag hörde av honom när han stod och fyllevrålade ut sitt hat på G Adolfs torg här i Malmö. Då var det judarna som skulle bespottas och det gjorde han så man nästan kunde höra den tyska marschmusiken och taktfasta klackar. Då hade jag mest läst om honom och citat av honom. Innan jag kom fram och såg vem det var förvånade det mig att man så oförblommerat fick stå och sprida judehat på ett svenskt torg. Kunde inte för mitt liv tro något annat än att det var en överförfriskad nasse som dessutom fått tag i en mik. En tidsresa till en dåtid jag inte upplevt.

Det är inte möjligt att nämna honom utan tillägget; "...mannen som gav eftersupningen ett ansikte".

Jag håller annars med K-G Bergström om du menar "Nyfiken på..." Har alltså inte kunnat förmå mig till att se mer än ytterst lite av pladdret med Sjöstedt och statsministern. Smakade galla det där. Bör man se bergatrollet?
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Få människor fyller mig med vämjelse som den mannen. Förutom nåt debattprogram så var det senaste jag hörde av honom när han stod och fyllevrålade ut sitt hat på G Adolfs torg här i Malmö. Då var det judarna som skulle bespottas och det gjorde han så man nästan kunde höra den tyska marschmusiken och taktfasta klackar. Då hade jag mest läst om honom och citat av honom. Innan jag kom fram och såg vem det var förvånade det mig att man så oförblommerat fick stå och sprida judehat på ett svenskt torg. Kunde inte för mitt liv tro något annat än att det var en överförfriskad nasse som dessutom fått tag i en mik. En tidsresa till en dåtid jag inte upplevt.

Det är inte möjligt att nämna honom utan tillägget; "...mannen som gav eftersupningen ett ansikte".

Jag håller annars med K-G Bergström om du menar "Nyfiken på..." Har alltså inte kunnat förmå mig till att se mer än ytterst lite av pladdret med Sjöstedt och statsministern. Smakade galla det där. Bör man se bergatrollet?

Det var Ohly kanske som hade en palestinasjal med karta där Israel var utraderat? Eller gäller det även Per?

Jag kan garantera hur liten Per var som barn. Resten är dokumenterad historia för var och en att dra slutsatser av.

När Per dör kommer jag att rösta på (mp) kanske, eller i alla fall göra vad jag kan för att främja liberal politik (även ekonomisk) i det partiet. Men Per är en av grundarna... så innan han är i graven är det blodssynd för mig att ens tänka tanken.

jag har jobbat med miljöfrågor i 20 år nu. Jag är grön ideologisk...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det var Ohly kanske som hade en palestinasjal med karta där Israel var utraderat? Eller gäller det även Per?

Nej, jag tänker på psykologsamtalen. Löfven hade varit med som 10-åring när någon klasskamrat blev falskeligen anklagad. Det hela borde varit veckans riktigt stora skämt i satirisk politisk journalistik.

Jag kan garantera hur liten pojke Per var som barn. Resten är dokumenterad historia för var och en att dra slutsatser av.

När Per dör kommer jag att rösta på (mp) kanske, eller i alla fall göra vad jag kan för att främja liberal politik (även ekonomisk) i det partiet. Men Per är en av grundarna... så innan han är i graven är det blodssynd för mig att ens tänka tanken.

jag har jobbat med miljöfrågor i 20 år nu. Jag är grön ideologisk...

Fyllan rör ihop det här... detta är redigerad text!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top