Nu har jag inte följt nyheterna speciellt mycket på ett tag men vad är det för dynga som sprids?
Jag har flera upprörda grannar idag som beklagar sig över uslingen Busch som sett till att elpriset är 8 kr/kwh
fast man kan klandra henne för höjd elskatt.
De speglar den allmänna uppfattningen ganska bra och det måste vara några idioter som fått uttala sig hej vilt i tv. Själv såg jag en pajas from centern i förrgår som fick uttala sig i TV4 där han förklarade att de höga elpriserna just nu har med regeringen att göra för de har gynnat fosila bränslen och då blir elen ogynsam och dyrare
Är det ens lagligt med sådan desinformation?
Som att det inte är EU:s regler som gör att vi måste exportera el till Europa, framförallt elbrist i Tyskland som hade liknande politik (förmodligen vårt föregångsland) där de lade ner viktig kärnkraft. Danmark också som har mycket vindkraft behöver svensk el för att försörja och stabilsera nätet pga vindkraften. Just därför drabbar detta södra Sverige och nu även mellersta Sverige samt att socialdemokraterna (MP drivande) bytte ut en del av ledningen i vattenfall som var kärnkraftsmotståndare, subventionerade vindkraft och såg till att göra kärnkraftverk olönsam. Vi i SE3 kan också tacka svenska kraftnät för den nya modellen.