Hej på er alla som var med och körde igår och förra onsdagen.
När man sitter o kör så kan man inte låta bli att även se på hur andra kör.
En insikt som man får är att många skulle kunna spara mkt plast tårar osv på att ta en kurs med SMC.
Där skulle ni kunna få grunden till att själv lära er att ta ut ett effektivt spårval och få fram konsekvenserna av att åka för snåla spårval som ofta resulterar i att man driver ut och ev hamnar på gräsmattan osv. Ett för tidigt apex innebär oftast att man kommer väldigt nära kanten i utgången på kurvan.
Sittställning är en annan sak som skulle ge flertalet en helt ny upplevelse av marginaler tillgodo.
Idag kör många med väldigt mkt nerlägg på hojen men kroppen rätt så mkt rakt över tanken. Detta skulle man kunna ändra på så att hojen inte behöver luta så mkt. vid samma hastighet som ni kör idag. Ökar man sedan farten och behöver luta mer ja då finns det för de som hänger ut med överkroppen mer gummi kvar att luta ner på. Dett ger även markfrigång till stöd och till tåspetsar förutsatt att man sitter rätt.
Grunden till att få ett bra flyt med stabil hoj och minskad risk för att framhjulet släpper heter gaskontroll.
Detta innebär att man gasar sig genom kurvorna.
I princip så fort du har styrt in och går in i kurvan så ska man ha en konstant acceleration genom hela kurvan.
För att bli trygg i att göra detta måste man veta vart man är på väg dvs. man behöver veta vad man ska titta på, vart ska jag, var är jag på väg? Detta innebär att man jobbar med sin blick och får reda på vad man ska titta efter och när man ska börja att titta efter sin nästa punkt/ referens.
Det är kul med omkörningar men inte när någon dyker förbi så att du själv tvingas stå på hejdarna mitt i kurvan sällan är detta så bra för den som är ny i gemet det stör så mkt. Snygga onkörningar i utgång på kurva är ju ett kanske snällare sätt.
För alla er som är nya på bana eller vill lära er mer och få ut än mer av en fin kväll i Falkenberg i fortsättningen så skulle jag klart gå steg 1-4 med smc du får alla verktygen där för att få än mer koll på hojen och dig själv och du slipper kanske dyra vurpor.
Kolla in
www.svmc.se fliken school
Ett tips är kommande event på Gotland med smc väst där finns platser för att under 4 dagar köra alla 4 steg
Alternativt är man även välkommen till Kinnekulle eller något annat tillfälle där smc erbjuder er till göra er framfart säkrare oavsätt ni är på en bana eller på vägen.
Nästan allt man lär sig där gör er nämligen till en bättre förare även i trafiken och hur kan man motstå detta, två flugor i en smäll liksom
Själv gör jag inte anspråk på att vara snabbast det finns alltid någon några som är snabbare men känslan av att känna sig helt lugn och trygg oavsett hur fort det går på banan den känslan är rätt skön ska ni veta. Självklart kittlar det när man ibland bromsar senare än vanligt eller när bakhjulet släpper ut lite men det känns ändå tryggt. Fundera på saken och investera i er själva det är mitt tips så här dagen efter en underbar kväll på banan igår.
Mvh Magnus