Onsdagskörningar i Falkenberg?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Blandade grupper är ingen bra ide. Licensförare vill nog inte ha gathojar i licensgruppen eftersom gathojar inte är "säkrade" efter reglemente. (Båt, najjningar, glykol etc.) En gathoj kan utgöra en säkerhetsrisk.

Angående försäkringar:
Gathoj= trafikförsäkring som täcker skada på annan person.
Licensförare= SVEMO försäkring som inte täcker skada på annan person, endast på föraren själv.

Blandade grupper blir återigen ingen bra ide eftersom det uppstår en ansvarsfråga vid eventuell olycka.

En trafikförsäkrad racehoj i gatgrupp bör inte innebära några större problem, dock kan åsikterna skilja mellan olika arrangörer. Det är alltid bäst att kolla före..!

trafikförsäkringen gäller ju dock aldrig på tävlingsområde.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

trafikförsäkring funkar bara på "banor" som inte är tävlingsområde, typ ATT och kinnekulle ring

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Bara ett fåtal timmar kvar innan det är dags och vi hoppas väl på en lyckad kväll utan allvarliga incidenter där vi tänker och värnar både vår egen och varandras hälsa. Låt oss ha skoj, ta inga onödiga chansningar. Kommer du inte förbi direkt ger den långsammare personen framför dig garanterat ett bättre tillfälle att köra om inom kort. Ingen av oss blir upphetsad av sprucken plast, sneda ramar och utstickande benpipor, det är lätt att glömma när det väl är racemode i psyket.:krama

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Och är man långsam i kurvorna finns det ingen anledning att försöka gasa som en skållad bäver och köra om på rakorna!

Juuuuust saying från en som varit super-nybörjare och har uppgraderat till just nybörjare iaf ;p

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
fuck, fick ingen "biljett" mooodaaaa faaaaaakkeeers sluta paja min ledighet :p Såg iaf ruskigt trevligt ut på banan när jag vandrade runt å kollade på körningen. iaf i den snabba gruppen så såg det ganska synkat ut på baksidan av banan :)

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
fuck, fick ingen "biljett" mooodaaaa faaaaaakkeeers sluta paja min ledighet :p Såg iaf ruskigt trevligt ut på banan när jag vandrade runt å kollade på körningen. iaf i den snabba gruppen så såg det ganska synkat ut på baksidan av banan :)
- Men VARFÖR ska du ligga å dra dig i sängen å pilla navelludd när det är en sådan viktig dag !!
Vi var där strax efter 12 å åkte sedan bort till Skrea Strand å tog ett dopp i havet.
:tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

utläser det som att det var fullt i grupperna då ska jag tillägga att, är det semstertider och fint väder, KOM i god tid för att vara säker på att få plats:tummenupp

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Tja, det var jag som gick omkull sista körningen igår. Röd Honda. Är det någon arrangör i tråden här? Vet inte om min gopro klarade sig, lamt att bry sig om sånt nu but still :)

Mår bra och så men om någon såg olycka och orkar beskriva er del av händelseförloppet i ett pm så skulle jag vara tacksam.

Övrigt, skön bana, satte mina första riktiga knäskrap som något positivt i det hela :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tja, det var jag som gick omkull sista körningen igår. Röd Honda. Är det någon arrangör i tråden här? Vet inte om min gopro klarade sig, lamt att bry sig om sånt nu but still :)

Mår bra och så men om någon såg olycka och orkar beskriva er del av händelseförloppet i ett pm så skulle jag vara tacksam.

Övrigt, skön bana, satte mina första riktiga knäskrap som något positivt i det hela :)

Skönt att du klara dig relativt bra, inget bra ställe att gå omkull på. Gissar du slog i huvet om du inte minns vad som hänt, när dte hände mig börja minnet komma tillbaks efter några dagar, första dagen visste jag fan inte ens vart jag var nånstans :crash en gopro tål en hel del stryk och även om den skulle vara skrot så är säkert minneskortet helt, hoppas du får tillbaks den snart

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Så bra, verkade ju som att det va lite allvarligt...

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Hej på er alla som var med och körde igår och förra onsdagen.
När man sitter o kör så kan man inte låta bli att även se på hur andra kör.
En insikt som man får är att många skulle kunna spara mkt plast tårar osv på att ta en kurs med SMC.

Där skulle ni kunna få grunden till att själv lära er att ta ut ett effektivt spårval och få fram konsekvenserna av att åka för snåla spårval som ofta resulterar i att man driver ut och ev hamnar på gräsmattan osv. Ett för tidigt apex innebär oftast att man kommer väldigt nära kanten i utgången på kurvan.
Sittställning är en annan sak som skulle ge flertalet en helt ny upplevelse av marginaler tillgodo.
Idag kör många med väldigt mkt nerlägg på hojen men kroppen rätt så mkt rakt över tanken. Detta skulle man kunna ändra på så att hojen inte behöver luta så mkt. vid samma hastighet som ni kör idag. Ökar man sedan farten och behöver luta mer ja då finns det för de som hänger ut med överkroppen mer gummi kvar att luta ner på. Dett ger även markfrigång till stöd och till tåspetsar förutsatt att man sitter rätt.

Grunden till att få ett bra flyt med stabil hoj och minskad risk för att framhjulet släpper heter gaskontroll.
Detta innebär att man gasar sig genom kurvorna.
I princip så fort du har styrt in och går in i kurvan så ska man ha en konstant acceleration genom hela kurvan.
För att bli trygg i att göra detta måste man veta vart man är på väg dvs. man behöver veta vad man ska titta på, vart ska jag, var är jag på väg? Detta innebär att man jobbar med sin blick och får reda på vad man ska titta efter och när man ska börja att titta efter sin nästa punkt/ referens.

Det är kul med omkörningar men inte när någon dyker förbi så att du själv tvingas stå på hejdarna mitt i kurvan sällan är detta så bra för den som är ny i gemet det stör så mkt. Snygga onkörningar i utgång på kurva är ju ett kanske snällare sätt.

För alla er som är nya på bana eller vill lära er mer och få ut än mer av en fin kväll i Falkenberg i fortsättningen så skulle jag klart gå steg 1-4 med smc du får alla verktygen där för att få än mer koll på hojen och dig själv och du slipper kanske dyra vurpor.

Kolla in www.svmc.se fliken school
Ett tips är kommande event på Gotland med smc väst där finns platser för att under 4 dagar köra alla 4 steg
Alternativt är man även välkommen till Kinnekulle eller något annat tillfälle där smc erbjuder er till göra er framfart säkrare oavsätt ni är på en bana eller på vägen.
Nästan allt man lär sig där gör er nämligen till en bättre förare även i trafiken och hur kan man motstå detta, två flugor i en smäll liksom:rock
Själv gör jag inte anspråk på att vara snabbast det finns alltid någon några som är snabbare men känslan av att känna sig helt lugn och trygg oavsett hur fort det går på banan den känslan är rätt skön ska ni veta. Självklart kittlar det när man ibland bromsar senare än vanligt eller när bakhjulet släpper ut lite men det känns ändå tryggt. Fundera på saken och investera i er själva det är mitt tips så här dagen efter en underbar kväll på banan igår.
Mvh Magnus

Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hej på er alla som var med och körde igår och förra onsdagen... (massa text)
Mvh Magnus

Bra skrivet, summerar i stora drag det jag fick lära mig när jag körde med smc-instruktörer tidigare i somras. Ger mycket bättre flyt i körningen. :)

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Då återstår för dig att analysera vad du gjorde fel, för att råka ut för vad du gjorde. Jag har svårt att tro att om du gjort det du lärt dig att just din olycka skulle ha inträffat. Högst troligt har du inte tagit höjd inför kurvan och inte heller tittat rätt på din utgång utan målfokuserat på bankanten och med detta har du gått av.
Man kommer ju oftast dit man tittar och låser sig då blicken på den som man upplever farliga kanten istället för där du ska vara inne på banan då hamnar man i kanten och i ditt fall gräset och där är det inte lätt att vare sig styra eller bromsa. Resultatet är att du hamnar i däckstraven för det är ju nästa farliga grej som blicken tenderar att låsa mot....

Lite ironi är ju det du skrev innan i denna tråd om att visa oss västkustbönder om hur man ska köra. Jag skulle nog vilja säga att det var till att sticka ut hakan lite för långt och jag är glad att inte någon tog efter den som skulle visa hur man ska köra........sorry var tvungen där även om man inte ska sparka på den som ligger ner.

Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Stämmer, min vän jag åkte med sa att det såg ut som jag skulle kunna rädda det. Och som du säger, blicken. Jag minns ju inte händelsen riktigt så svårt att sia om mina egna tankar där, men titta dit man ska är något jag tar med mig mest av allt antar jag, samt rätt svängpunkt - uff jag som försökt träna så mycket på det, jaja man lär sig så länge man överlever typ.

Givetvis skrev jag det inlägget på skoj, och det framgick väl hur jag uttryckte mig hoppas jag :) - är en skämtsam person som gillar att driva lite helt enkelt. Men förtjänar en liten spark liggande, med allt rätt ;)

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Man kör inte på räls för att man gått några smc-kurser. En miss kan alla göra.

Ja men om du har verktygen med dig och har kommit till insikt om var du är säker eller mindre säker så minskar den risken och ett misstag som blir så allvarligt att du sätter däcksmuren kanske kan undvikas.
Ingen är perfekt vare sig jag eller någon annan. En bankväll ska dock om man tänker efter inte behöva innebära att riskera sitt liv. Har man nu gjort ett misstag så har man ju 1 kört över sin förmåga och 2 har det nu inträffat så bör man analysera det så att man slipper göra samma misstag igen.
Eniga?

Jag sa aldrig att ett par kurser gav dig alla verktygen men det ger dig grunden för din körning och insikten och förståelsen för spårval, gaskontroll och dess konsekvenser.
Något alla som kör hoj bör känna till.......

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Krya på dig och fundera mkt. på hur det gick till och försök att analysera varför,
Ps förstod att din underton var ironisk. Annars hade mitt svar sett än hårdare ut...... :)

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Tack :)

Bortser man från min olycka så tycker jag din text känns viktig. Det var brutalt många omkörningar på rakorna. När kurvorna väl kom så går det inte så fort längre. Om jag inte kommer om vissa i kurvorna så kommer jag inte heller köra om dom på rakan, enkelt regel jag försöker ha mot mina snabbare hojj-bröder.

Men nu, tillbaka till ritbordet och ruta 1! ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati