Ont i benhinnorna vid löpning på asfalt

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Har kutat någon/några dagar i veckan i ett 5km el-ljusspår. Tränat regelbundet i minst 1år. Aldrig några problem eller känningar. För en tid sen skulle jag springa till spåret 2km på asfalt. Fick så ont att jag nästan inte klarade att ta mig dit.

Hur kan detta komma sig och hur blir jag av med besväret?
Någon dag senare sprang jag i spåret som vanligt helt utan problem. Asfalten verkar helt omöjligt?

Du är inte ensam. Ibland kan jag knappt fan gå för det gör ont =/

Det beror väl på att man har fel steg när man springer. Ska hjälpa att sitta i varmt bad med benen och massera. Detta för att få igång bättre blodcirkulation.

Har "bra" skor tror jag. Något Nike 1000-1300kr borde väl duga eller ska det vara ännu mer special?

De är alldeles underbara för rätt underlag, dock inte för asfalt. Då ska man helst ha formgjutna skor. För min egen del har asfaltslöpningen förstört så pass att jag inte kan springa i skogsslingor eller löparbanor längre utan formgjutna sulor för att mina knän och fötter har tagit så mycket stryk under ett par månader då jag sprang endast på asfalt med helt fel skor. Tre, fyra gånger i veckan över en sommar gör mycket skada... :(

Dels kan det ju bero på dojjorna, men om det inte är så i det här fallet är nog den enklaste förklaringen helt enkelt att dina ben inte är vana vid underlaget, då du får ett helt annat steg på asfalt än i skogen. Rejäl uppvärmning på mjukare underlag först och att köra lugnt till en början på asfalten borde ju hjälpa. Glöm heller inte att stretcha extra väl efteråt (även om jag personligen aldrig varit någon stretch-fantast)!

Har kutat någon/några dagar i veckan i ett 5km el-ljusspår. Tränat regelbundet i minst 1år. Aldrig några problem eller känningar. För en tid sen skulle jag springa till spåret 2km på asfalt. Fick så ont att jag nästan inte klarade att ta mig dit.

Hur kan detta komma sig och hur blir jag av med besväret?
Någon dag senare sprang jag i spåret som vanligt helt utan problem. Asfalten verkar helt omöjligt?

Hej!
Har också problem med hinnerna senaste tiden.
Går att tejpa dessa har jag hört, (ej på skoj).
Man ska tydligen sätta en tape runt benet under knät och en nere vid vristen
som håller hinnan på plats.
Ska prova detta, bara värsta värken försvinner.:tummenupp

Köp en gel som heter Orudis och smörj på. Stretcha genom att sätta dig på hälarna, luta dig bakåt om det inte stretchar tillräckligt. Funkar bäst för mig med skorna på.

Har "bra" skor tror jag. Något Nike 1000-1300kr borde väl duga eller ska det vara ännu mer special?
Hade själv ett par Adidas för 1000 lappen. Satt jättebra på foten, men när jag drog ut på asfalt med dom fick jag skit ont...
Fick tips om en Team Sportia i stan som skulle ha duktig personal för just jogging. Där konstaterade dom att det helt enkelt var fel modell för mina fötter...rekomenderade mig ett par Asics i samma prisklass istället, skulle passa mina fötter (vinkel osv.) bättre.
Vilken skillnad! Spelar ingen roll vart eller hur länge jag springer, får inte ont längre!
Så mitt tips, försök få hjälp av en säljare som vet vad han/hon snackar om...för även fast man har en sko som är "bra" så är det inte säkert att den är bra för just dig.

Köp en gel som heter Orudis och smörj på. Stretcha genom att sätta dig på hälarna, luta dig bakåt om det inte stretchar tillräckligt. Funkar bäst för mig med skorna på.

Vilken kanonidé, kroppen signalerar att benhinnorna är överbelastade och vi löser det genom att döva signalen med kemikalier.......

NSAID prepparat skall användas sparsamt och inte för att döva smärta man själv orsakar genom träning. Har du skadat benhinnorna så smörj möjligen på under en begränsad tidsperiod då du vilar pga prepparatets antiinflamatoriska verkan. När du ämnar återuppta springandet så skall du inte behandla utan lystna på kroppen annars kan du få riktigt trista skador.

Tips

Fick ett tips av en kiropraktor att "massera" muskulaturen/hinnorna där det gör som ondast: ta massage olja, bit i typ en handduk och MOSA PÅ !!

Kan ju säga att det gör ont utav bara helvete! men det släpper ganska bra efter det....

Det bästa är nog och be någon annan massera och inte släppa efter även om du gapar som en stucken gris.....svårt att verkligen ta i själv.

Bara för att en sko är dyr, behöver det inte vara rätt sko.

Jag var på Löplabbet och fick hjälp med att prova ut skor för hårda underlag. :tummenupp

Googla på bekymret.

Jag hade samma problem förr, men lyckades bli av med det så att jag tom sprang sthlm marathon i fjol.

Skor som är anpassade för just dig och ditt löpsteg.
Gå succesivt från mjukt till semi-mjukt/hårt underlag.
Låt det ta tid. Du vänjer dig inte på två månader.

Om inte detta hjälper kan du köpa egna formgjutna inlägg för ca 1500:-

När det börjar göra ont under löpning så sprang jag en stund till för att se om det gick över. Nuförtiden får jag alltid känning efter 10-20 min, men det försvinner efter ytterligare tio minuters löpning.
Om det inte går över eller att det gör sketaont så får man gå istället.

Det här med massage, varma/kalla bad osv har aldrig haft någon effekt på mig.

Ta det j-vligt lugnt när du tränar med benen insmorda eftersom du inte känner av när du kör för hårt, kan straffa sig i längden, lugn träning eller alternativträning (simma, cykla) tills det lugnat ner sig annars kommer benen vara kass en längre tid.

Som resten säger köp rätt skor, eller gör som mig, vägra springa på asfalt. Jag brukar gå i rask takt fram till elljusspåret istället. :)

Eller gör nåt annat. Löpning suger nåt så enormt i min bok, och har alltid gjort.
Tycker inte man får ut tillräckligt mycket av ansträngningen man lägger in.

Antingen älskar man det eller så hatar man det.

Jag håller mig till longboard och MTB..

Jag som spelar fotboll brukar ha detta problemet. Men det verkar som om att när jag inte tejpar benskydden så får jag inte lika ont. Detta måste ha att göra med blodcirkulationen va?

Jag hade ont i benhinnorna en gång efter byte till annat underlag. Jag tror att det var Löplabbet som förklarade för mig jag inte hade tillräckligt stöd i hålfötterna. När fotens insida sjönk ner för långt fick muskeln på skenbenets inre framsida jobba hårt för att hålla upp foten. Den muskeln växte för fort av ansträngningen och hinnan som omgärdar muskeln slets loss från benet där vätskefyllda inflammationer orsakade smärta.

Två blå hålfotsinlägg fick jag köpa, som jag sedan flyttade mellan alla skor jag hade när jag använde dem. Presto! Problemen borta på en vecka!

Med reservation för att jag helt missförstått de anatomiska detaljerna.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick