Ont i ryggen när jag kör längre sträckor

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej jag kör hoj dagligen när vägarna är rena men får nån konstig jävla smärta i ryggen bakom skulderbladen när jag kört mycket.
Nån mer som får upplevt samma sak?
Kommer när man legat och kört långt i högre hastigheter eller haft en mer aktiv körning ett tag.
Ibland har jag fått stanna då det känts som det körts in en kniv i ryggen, när det väl börjat så är det typ ett helvete. Svänga är en jävla plåga när det väl börjat.

När det väl börjar komma så känns det som att klämma värdens största finne typ fast det är under skulderbladet liksom men man brukar se efter några dagar att det är nått märke som tittar fram i huden där man har ont i alla fall och det känns som en knöl bakom där. Ger man fan i att köra så försvinner det efter ett tag.

Muskelknut eller är det bara mina jävla rygg det är knas med?
Sitter jag och spänner mig på nått dumt sätt?

Svårt att förklara men har nån annan varit med om liknande?
Jag försöker inte spänna mig men fan det kommer än då vet inte om jag spänner omedvetet
Blir nästan alltid på höger sida med skall tilläggas men har fått det på båda några tillfällen med.

Nån som vet vad det kan vara?
Nån som har tips för att slippa skiten?

Last edited:
Samma här.
För gamla muskler helt enkelt :(
Prova med aktiv avslappning, massage, linnement eller värmeplåster.

Har EXAKT samma problem. Dock sitter mitt på vänster sida och kommer främst om jag kört länge och samtidigt blivit kall.

Jag har listat ut att min åkomma beror på en knuta. Känns som en mindre boll under huden om jag drar undan skulderbladet. Ömmar om man trycker direkt på den och huden i området runt omkring känns allmänt avdomnat.

Receptet är värme (bastu, träning eller riskudde) stretcha som en gnu och en rejäl dos återkommande massage á la svinhårt.

Samma här.
För gamla muskler helt enkelt :(
Prova med aktiv avslappning, massage, linnement eller värmeplåster.

Förgammla muskler hmm?? nä men är det så illa bryter jag ihop tror jag, jag har inte ens hunnit fylla mina 27 än och jag är rätt aktiv och har en skapligt tränad kropp.
Men jag har testat massage och efter några vändor hjälpte det men det kommer ju tillbaka så länge som inte slutar kör hojen.
Har fan inte råd att ränna till massag stup i ett, inte precis billigt även om det är sjukt skönt

Har EXAKT samma problem. Dock sitter mitt på vänster sida och kommer främst om jag kört länge och samtidigt blivit kall.

Jag har listat ut att min åkomma beror på en knuta. Känns som en mindre boll under huden om jag drar undan skulderbladet. Ömmar om man trycker direkt på den och huden i området runt omkring känns allmänt avdomnat.

Receptet är värme (bastu, träning eller riskudde) stretcha som en gnu och en rejäl dos återkommande massage á la svinhårt.

Precis så som du beskriver det känner jag.
Skönt att höra att man inte är ensam om problemet även om jag inte önskar någon den jävla smärtan som man kan få för det kan göra så in i helvete ont när det är som värst

Vad är det jag gör då eller vi gör fel för att det blir så där

Last edited:
Sittställning...

Är det läge att justera om styrhalvor, vinkeln på handleder. Stärka mag/ryggmuskler så skulderpartiet inte behöver ta all belastning, klämma med låren bättre om tanken. Samt göra körningen mer avslappnad. Hojen grejar mycket på egen hand, funkar bättre om man inte hela tiden bryter runt den. Bara små tankar ifrån gammal gubbe på sporthoj. Jag får samma känsla på typ chopper!

Jag hade samma problem på min första hoj men det försvann med tiden. Och på den andra fick jag problem med handlederna. Jag antar att kroppen vande sig vid skumma vinklar och belastningar efter ett tag. Och att man började använda benen/magen mer.

Samma gäller för mig och det har mycket att göra med att du sitter och håller emot vinddraget med huvudet samt spänner skuldror/armar för mycket och mage/ben för lite...

Löses med bättre teknik samt att du kan prova träna halva frivändningar där du endast drar stången upp till midjan och sedan drar axlarna bakåt max (ska aktivera musklerna mellan skulderbladen)!

Nu börjar det faktisk komma in massa tips som jag skall ta på allvar och börja jobba med.
Men jag tror också att mycket handlar om att man får ta mycket vindmotstånd med huvudet

Verkar som jag får testa och träna mer, skall testa köra halva frivändningar.

Men dom flesta som kör hoj och inte känner av det som händer, har dom bättre teknik eller bara mer vältränad kropp?

.

Om de beror på vinden kan du ju alltid mecka dit en xkjellkåpa?

attachment.php

Last edited:
Nu börjar det faktisk komma in massa tips som jag skall ta på allvar och börja jobba med.
Men jag tror också att mycket handlar om att man får ta mycket vindmotstånd med huvudet

Verkar som jag får testa och träna mer, skall testa köra halva frivändningar.

Men dom flesta som kör hoj och inte känner av det som händer, har dom bättre teknik eller bara mer vältränad kropp?

.

Detta fenomen känner jag bara av i början av säsongen och när jag kör inaktivt längre sträckor! Kan köra tjugo mil aktivt och då drabbas jag inte av det!

Den mjuka sidan av ryggskyddet ska vara mot ryggen!

Näe som någon annan sa, justera, justera och justera igen, det kanske inte blir helt bra, men det borde gå att få mycket bättre.

Gör det ont under skulderbladet är det nog rutmuskeln (Rhomboideus) som gör ont den har en funktion att dra ihop skulderbladet (abbduktion).
Kan vara lite bökig och stretcha och värma upp med axelrörelser typ rulla och stretcha axlarna i sina ytterlägen särskilt bakåt då får du en extension av muskeln. Är ofta ett ställe som man får knutar i och botemedlet är att slappna av och massera bort knutarna men framför allt slappna av i axelpartiet...

Och hur du ska undvika att få ont där igen är att slappna av mer i överkroppen och inte spänna axlar så mycket funkar lika bra på en MC som bakom ett skrivbord :) och värm upp och mjuka upp dina axlar innan du ger dig ut på en resa...

Last edited:
Jag har också sånna stickningar i ryggen ganska ofta mer eller mindre. Tänkte uppsöka nå hjälp för det, har varit till massör och det känns ju som guds gåva till jorden men är ju så jävla dyrt.

Du kan alltid testa att flytta fram/bak , eller kanske ta en tur till gymmet och dra några träningspass för rygg och mage, eller så får du ta den smällen och köpa ett tjockt,mysigt liggunderlag så du kan sträcka på dig när du känner av ryggen

Last edited:
Kan bara hålla med om att träna och sitta avslappnad.

Tänk följande när du kör:
- Styret ska du hålla så lätt i - mycket lätt.
- Tänka aktivt på att släppa ned axlarna, upprepning krävs 3000ggr innan det blir naturligt.

- Som stöd kan du klämma lite om tanken, då blir du stadig i hojen och överkroppen kan slappna av. Det omedvedna säger att du inte kommer ramla av och du blir mer avslappnad i överkroppen.

OBS! Kom ihåg att om du sitter med smärta så ökar din reaktionstid och du behöver ytterligare marginaler för att kunna hantera oväntade situationer.

testa stäng ventilationshålen på stället, så du inte på nåt vis får kall luft som drar över ryggen

Blir väl ett spänningsmoment under en längre tid i musklerna...
Med ålder blir det värre...
Det är nog ta mig f-n bara träning/motion som kan "bromsa" det... :-)
Eller så får man gå över till custom o soffa....

Du kan alltid testa att flytta fram/bak , eller kanske ta en tur till gymmet och dra några träningspass för rygg och mage

Där tror iaf jag att du har receptet - byta ställning lite då och då piggar upp, även om det är små justeringar det handlar om. Undrar dock lite över att du skriver att du får problem vid aktiv körning, då är du väl lite rörlig (hoppas jag! :crash ) - för mig är det tvärtom, får ont i ryggen om jag hamnar bakom en långtradare på allt för smal väg och somnar liksom... :ätapiller

prova byta nick ;)

det du beskriver låter som en muskelknut vilka brukar komma om man låser musklerna i en viss ställning längre tid. slappna av mer och rör lite på dig när du kör.

för att bli av med muskelknut ber du någon trycka med tummen allt vad de har på knuten och hålla fast i en minut. känns lite grann men sen är den borta

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back