SM-Final - Falkenberg!
Det såg ju länge ut att regna
åtminstone på fredagen, men när det började närma sig visade prognoserna annat, kanonväder hela helgen!
Fredag
Eftersom jag bor bara en timme bort från banan åkte jag ner på fredag morgon, packade på torsdagen så allt var klart bara att kroka på husvagnen å dra sig söderut.
Anländer precis för sent för att hinna med första träningspasset, nåja
det är två till under dagen så det ska nog ordna sig. Tar ett jobbmöte i bilen och fundera på var man skall stå, inser att jag redan parkerat på en riktigt bra plats så det är bara till att smälla upp tältet och baxa ut hojen. Nytt tält btw, och rejäla dunkar för att hålla det på plats
Kör solo denna helgen och man inser ganska snabbt vilken lyx det är att få en hjälpande hand i depån! Allt tar minst dubbelt så lång tid!
Första passet ut, känns ok. 50-tiderna levereras tryggt, men ett av mina mål under säsongen har varit att komma under 50s på falken, så inte helt nöjd ändå. 49:an är ju inom räckhåll, pushar jag lite till borde det gå!
Kanske om man tar lite höjd, bromsar lite mindre och framförallt gasar mer så borde den sitta! Kärnger på ett nytt bakdäck inför passet, känner direkt skillnad! Nu rullar den mjuk och fint! Och ta mig tusan, när passet är över kan jag till min belåtenhet se att jag håvat in min första 49-tid! Nöjd!
Lördag
Ligger på 50,X-tider nästan hela kvalet. Går in i depån för att hämta andan lite, får lite pepp från Mackan på Michelin, samlar mod och rullar ut igen, slår helt plötsligt till med 49.633 som räcker till p13/15. All right! Nu levereras även 49orna med jämna intervaller!
Stannar till o snackar lite när Svemos chefstekniker knackar mig på axeln, småler pekar på dämparen och säger; Den där får du ta o fixa till innan nästa race.. Huh? Slår ett öga bak mot ljuddämparen, dafuck!? Hela ändstycket saknas?!
Kör ju med db-killer och tydligen blir det ett rejält tryck i röret när pluggen sitter i! Jaha hur löser man detta??
Lägger ut en vädjan på Facebook i ren desperation
och går på lunch, kanske får jag åka iväg o köpa en ny någonstans och hoppa dagens race... Men så vid återkomsten till depån ligger där en nästan identisk dämpare och väntar!?
Team Max Eriksson#33 hade en i reserv och var otroligt vänliga att låna ut den!
Efter lite meck sitter den på plats som en smäck, nästan bättre än innan! Helgen räddad!
Race1, Lååååååångrace. 22 varv skall köras, så det gäller ju att man har soppa i tanken och huvet på skaft..
Det känns alltid som en evig väntan innan race,
men så är det plötsligt är det dags, på med stället, 5minuter kvar,
sliter av värmarna och tar ner hojen från stöden, rullar iväg mot depågatan, känner hur vinden fläktar svalt mot kroppen.. hm… det brukar inte kännas så… Kewken!! Jag har glömt airbagvästen!!
(Nytt krav för i år). Efter en u-sväng som får en finlandsfärja att se smidig ut så är jag strax tillbaka i maskindepån! Får hjälp med att palla upp hojen, hoppar av, slänger på mig västen, ner med hojen och iväg igen! Fuuuuuck nu är jag efter redan innan start!! Möts av en röd lampa
vid utsläppet, aja blir att vänta på att fältet får åka i väg på sitt warm-up lap innan den släcks. Grön lampa!
Pinnar raskt iväg efter fältet och hinner nätt och jämt ställa upp på startgridden innan starten går. PULS!
Startar på yttern vilket inte är så tokigt i Falkenberg, då får man fritt spelrum när alla ska knö sig in i första kurvan.
Varvar upp till 8-9k, släpper kopplingen och lyckad bannemej få till en hygglig start trots allt, lätt framhjulslyft i 30-40m,tar några platser redan på rakan! Lägger mig på ytterkanten i första böjen och lyckas undvika den värsta trafiken, kniper ytterligare nån placering i chikanen, nu är det race!
Pangar på in i Nyhem och hänger på klungan framför. Håller hyggligt tempo men droppar nån placering efter några varv men noterar dock åter 49 tider på löpande band!
Känner mig förvånansvärt pigg genom hela racet, eller tja i alla fall till varv 18… Blickar av en händelse ner mot instrumenteringen och ser att bensinlampan blinkar frenetiskt!
Dra åt h****e, jag missade ju att tankade efter kvalet och allt strul!
Vet inte hur länge den blinkat och vågar inte chansa, full gas och soppatorsk är ingen bra kombo.. DNF Kastar av mig handskarna när ja kommer tillbaka i depån och det kan nog ha yttrats en och annan svordom.
Klantigt delux!
Finns inget annat att göra än att skratta åt eländet. På kvällen vankas det kinabuffé på byn med ett gäng andra förare, lite go mat och gött häng så glömmer man eländet.
Avrundar kvällen med att se lördagens MotoGp på "storbildsskärm", innan det är dags att kravla sig in i husvagnen.
Söndag
Warm-up utan större dramatik, allt verkar funka som det ska, och nu är hojen banne mig fulltankad!
Race2
Hygglig start, har häng, Känner att det går riktigt bra!
Hittar bra flyt i direkt och går på betydligt mer gas i den svepande ”rakan” efter chikanen.
Tar lite höjd och viker distinkt ner hojen genom Nyhem. Kort gaspåslag samtidigt som jag lägger över och sveper genom S:et, brottar tillbaka hojen och tar högerknycken innan backen perfekt,
petar i 3an och går på full rulle upp mot högfartarn! Den går rätt bra den gamla Suzukin ändå!
Trycker ner hojen efter krönet och går in i högfartan. Ger gradvis ökande gaspåslag genom svängen, känner hur bakdäcket får jobba! Håller mig kvar en aning på innern innan jag viker över för att sikta mot krönet och får därmed ett mycket bättre spår och kan ge full gas genom vänstern och över krönet. Känner hur styret blir lätt men slår inte av!
Tangerar varvstopp innan det är dags för hård broms vid 100skylten och dyker därefter in i Ginstkurvan. Det gäller att inte gå in för tidigt, då sabbar man hela sista partiet. Tar den hyggligt och går på duktigt med gas igen, hänger av ordentligt som sig bör i sista böjen, petar i 4an när jag går ut på rakan hojen jazzar till men under kotroll, korsar linjen och sätter nog min bästa tid för helgen 49,3! 48:an är inom räckhåll!
P12/14!
Race3
Kanonstart som vanligt,
lätt framhjulslyft en bra bit, hänger med klungan fler varv än väntat,
men får se mig omkörd av både #4 & #9 (igen)
känner att jag stundtals hänger på men dom är aningen för snabba och är nog minst 300m före när jag under senare halvan av racet kommer ut på rakan och möts av ett enormt vitt 200m långt
rökmoln!
Säkert tecken på en skjuten motor!
Och visst står den en moloken förare och hoj nere i escapen. Har en kort överläggning med mig själv och tänker att en eventuell oljesträngen borde ligga på vänster sida av rakan..
lägger mig på höger sida ist utan att slå av nämnvärt.
Märker hur jag plockar in på framförvarande mer och mer för varje varv!
Nu är jag bara 1 sekund bakom, ett varv till så tar jag dom!!
Målflagg.
Slutar p11/14
Nytt PB med nästan en sekund får ju ändå räknas som godkänt!
Rullar in mot depån och får nog säga att jag känner mig rätt så nöjd med dagens insats. Låter hojen svalna lite, meckar av dämparen och returnerar den ödmjukast till Max. Medan lugnet lägger sig över depån packar jag ihop alla prylar och stuvar in i bilen. Glider sakta genom depån med rutorna nere och låter vinden fläkta, iväg mot solnedgången.
En ganska bra avslutning på säsongen ändå!