Racerapport-dags!
Förra säsongen slutade med en highsider i högfartar´n på ett regnigt Falkenberg vilket resulterade i två mindre frakturer på höften och 6 veckor med kryckor.
Så det fanns ett och annat hjärnspöke att övervinna.
Fredag: Anländer till ett mulet och småruggigt Anderstorp, och efter en del velande lyckas vi välja riktigt fin depåplats utmed depåutfarten. Förmiddagen bjöd på duggregn
som aldrig verkade ge sig. Jag kunde inte med att vaska hela dagen, det var lika bra att ta tjuren vid hornen och ta sig runt några varv.
Lite som bambi på is fick jag till några varv och det kändes ändå som att det var rätt beslut. Under eftermiddagen torkade det upp
och de två sista träningspassen gick i torrt, och tempot ökades succesivt!
1:53 som bäst..
Lördagen börjar med kval och känslan börjar återhämta sig, bromspunkterna flyttas sakta men säkert närmare böj. Får till 1:48:5 som bäst, tvärsist!
Snabbaste förare ligger på 1:38,5!
Race 1. Ställer upp på högerkanten längst bak i fältet. Starterna brukar sitta, får se om det fortfarande är så.
Röda flaggen
går åt sidan, lägger varvtalet till 8-9 tusen, hukar mig under kåpan, högerfoten lätt på bakbromsen, första raden lampor tänds, sen andra raden. Och så släcks de, starten går!
Släpper ut kopplingen, framhjulet lättar nån cm, jag håller den så och petar i tvåans växel, sicksackar mig förbi 4 hojar innan första böj!
Starterna sitter fortfarande!
Ute på rakan gör sig dock hojens ålder påmind och alla som jag tog i starten kör om… Blir soloresa resten av loppet tills det slutligen rödflaggas.
Söndag: Dimman ligger tät och det är ta mig tusan björkpollen överallt! Alla som kör utanför spåret dra upp en rejäl moln efter sig! Till slut lättar dimman och solen värmer på riktigt gott.
Får upp tempot direkt under warm-up! Putsar min bästa tid en aning, alla verkar dock inte vara lika mycket på hugget och jag kör ikapp flera stycken, kör t.o.m. om en på utsida i Opelkurvan,
känns riktigt gött även om jag vet att de håller igen.
Race 2. Blir repris på race 1.
Race3. Får till en lika bra start som innan!
Men lyckas nu få lite häng på några framför. När mätaren passerat 280 på långrakan är det tvärbroms som gäller inför kurva 2 , känner hur hela ansiktet pressas mot hjälmens insida, bakhjulet blir lätt och svajar en del.
Trailbrake långt in i sväng, nu går det undan i böjarna! Vågar gå på mer och tidigare gas ut ur böj känner hur bakdäcket sätter sig gött i asfalten och framhjulet lyfter ut på gamla start och mål.
Grand Prix, Opel och Hansen-kurvorna sitter riktigt fint nu! Full attack på 2:an in i karusellen
tar ut spåret och sätter ner knät i backen direkt, här kan jag tjäna tid!
De framförvarande är dock för snabba ändå och jag ser dom sakta försvinna långt bort på långrakan.
Efter nåt varv kommer jag ut på rakan efter Opel, ligger det inte nåt på banan?
Jo visst tusan gör det! Nåt blankt!? Nån har tappat en ljuddämpare mitt i spåret!
Syns lång väg som tur är, och kan undvikas utan större dramatik. Halkar nästan av fotpinnen i karusellen på sista varvet, får slå av lite men tar mig över mållinjen med ett lättare framhjulslyft!
Avslutar genomsvettig 1:46,4 som snabbast, hade gärna sett 1:45 men det får duga, solen skiner, hojen är hel, Livet e gött!