Operera ögon med laser. Någon som gjort det?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har fått loss lite stålar och funderar starkt på att investera en del av dom på mig själv.

Jag hatar mina glasögon, för jag tappar bara bort dom eller har sönder dom.
Linser funkar inte eftersom jag alltid lyckas gnida dom ur ögonen.

Jag är inne på att operera synen med laser, och tycker att det är väl investerade pengar.

Priset för båda ögonen skulle bli 21.000:- Är det skäligt? Finns det billigare alternativ? Törs man göra det utomlands?

Jag har fått bra kontakt med det här företaget: http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal____9366.aspx

Någon som vet mera om dom? Någon som har andra förslag?

Alla tips mottages tacksamt! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mitt X gjorde det, hon opererade sina ögon efter sisådär 30 år med glasögon och linser.
Det var jag som pushade henne till att göra det, då jag visste hur hon hatade glasögonen/linserna.

Värt varenda spänn enligt henne, hon rekommenderade sin tvillingsyrra att göra samma sak, hon i sin tur rekommenderade sin jobbarkompis att göra det och jag skickade dit en av mina jobbarkompisar.

INGEN av dom fyra har haft några som helst problem (problem som KAN förekomma är att man blir ljuskänslig i början och ser s.k korona, dvs en slöja av ljus runt ljusa föremål) alla är jättenöjda och tycker att det är dom mest välinvesterade pengar dom någonsin lagt ut.

(du kan ju själv räkna på vad glssögon/bågar/linser/linsvätskor kostar på tio år)

Själv har jag fortfarande oförskämt bra syn, men vore det aktuellt skulle jag göra det direkt.

Företaget dom vände sig till heter Koskela och finns bland annat i Umeå, dom lär ska ha den modernaste utrustningen som går att köpa, och kan IOM det fixa även sånt som tidigare inte har gått att fixa...

BTW, jag får inte betalt för att göra reklam för dom, men om man räknar på 4x20000 som jag har "sålt" åt dom, så borde jag få fixa mina egna ögon billigt när det blir dags...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
GuW skrev:
2364091 Mitt X gjorde det, hon opererade sina ögon efter sisådär 30 år med glasögon och linser.
Det var jag som pushade henne till att göra det, då jag visste hur hon hatade glasögonen/linserna.

Värt varenda spänn enligt henne, hon rekommenderade sin tvillingsyrra att göra samma sak, hon i sin tur rekommenderade sin jobbarkompis att göra det och jag skickade dit en av mina jobbarkompisar.

INGEN av dom fyra har haft några som helst problem (problem som KAN förekomma är att man blir ljuskänslig i början och ser s.k korona, dvs en slöja av ljus runt ljusa föremål) alla är jättenöjda och tycker att det är dom mest välinvesterade pengar dom någonsin lagt ut.

(du kan ju själv räkna på vad glssögon/bågar/linser/linsvätskor kostar på tio år)

Själv har jag fortfarande oförskämt bra syn, men vore det aktuellt skulle jag göra det direkt.

Företaget dom vände sig till heter Koskela och finns bland annat i Umeå, dom lär ska ha den modernaste utrustningen som går att köpa, och kan IOM det fixa även sånt som tidigare inte har gått att fixa...

BTW, jag får inte betalt för att göra reklam för dom, men om man räknar på 4x20000 som jag har "sålt" åt dom, så borde jag få fixa mina egna ögon billigt när det blir dags...

-Tack! :tummenupp
Ska kolla med dom imorgon.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag var helt inställd på att göra det när vi fick en liten bonus från jobbet, gick på undersökningen och fick beskedet att mina hornhinnor var för tunna för att det skulle gå att operera med lasix-metoden. Det skulle visserligen ha fungerat med en äldre metod (lasek?), men eftersom läkningstiden då hade varit nästan ett år, kändes det inte riktigt aktuellt att göra det på våren.
Det blev ett par nya glasögon och en "ny" hoj för pengarna istället :rolleyes:
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
N.Blomqvist skrev:
2363937 Jag har fått loss lite stålar och funderar starkt på att investera en del av dom på mig själv.

Jag hatar mina glasögon, för jag tappar bara bort dom eller har sönder dom.
Linser funkar inte eftersom jag alltid lyckas gnida dom ur ögonen.

Jag är inne på att operera synen med laser, och tycker att det är väl investerade pengar.

Priset för båda ögonen skulle bli 21.000:- Är det skäligt? Finns det billigare alternativ? Törs man göra det utomlands?

Jag har fått bra kontakt med det här företaget: http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal____9366.aspx

Någon som vet mera om dom? Någon som har andra förslag?

Alla tips mottages tacksamt! :)

Satt och läste om skiten samma dag som jag hämtade mina glasögon (ca 1½ år sen), kom dock fram till att jag skulle vänta tills min syn hade "satt" sig, stannat i växten etc etc etc så får la vänta tills den legat på 1.5 1.5 i ca5 år eller ngt liknande var väl va dom sa. Hittade dock veckolinser till min räddning så nu tar jag ut linserna varje söndagnatt och det funkar faktiskt riktigt bra, att gnida ut linserna gjorde jag oxo i början med man vande sig efter ett par veckor :)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Jag gjorde det i Jkpg för ca 8månader sen..

Dagen efter vaknade jag vid typ 4 på morgonen, slet bort skyddslapparna o försökte se ngt men det var för mörkt..
Sprang in till tv´n o slängde i en film, det slutade med att jag stod så långt ifrån den som jag kunde o läste texten högt för mig själv.. Sen körde jag bil 11mil o tävlade med min mor om vem som kunde läsa skyltar först, hon hade för tillfället linser i o jag vann!!

Do it, är verkligen värt det o en grymt häftig känsla..
Bästa investeringen jag någonsin gjort o rekommenderar alla att göra det, hojåkningen blir mycket bätte o lättare..
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Blå R1 skrev:
2364963 Jag gjorde det i Jkpg för ca 8månader sen..

Dagen efter vaknade jag vid typ 4 på morgonen, slet bort skyddslapparna o försökte se ngt men det var för mörkt..
Sprang in till tv´n o slängde i en film, det slutade med att jag stod så långt ifrån den som jag kunde o läste texten högt för mig själv.. Sen körde jag bil 11mil o tävlade med min mor om vem som kunde läsa skyltar först, hon hade för tillfället linser i o jag vann!!

Do it, är verkligen värt det o en grymt häftig känsla..
Bästa investeringen jag någonsin gjort o rekommenderar alla att göra det, hojåkningen blir mycket bätte o lättare..

Grymt kul, hade du några smärtor efteråt? (Fast vad spelar det för roll egentligen)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Ja, på vägen hem från Jkpg (ca 11mil) började bedövningen släppa..
Jävlar i helvete vad ont det gjorde i ögonen, man ville typ klösa ut dom, men min mor/langare hade lite starka piller med sig och då släppte det fort igen..

Dagen efter var jag pigg o glad igen och har inte haft några bekymmer sen dess..
 

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Sthlm innerstan!
Hoj
Blivande monsterägare
Men om ni ser bra nu efter operationen hur vet ni att ni inte blir blinda om 20 år.... Det är väl fortfarande så pass nytt det här så det finns väl egentligen inga garantier, lr?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
fi fan va ja skulle vilja göra de, typ...men mina ögon e typ världshistoriens muppigaste, inga direkta cp-fel sådär men bara grymt jävla närsynt o de blir värre o värre hela tiden..o de ska som sagt vara still på samma ett antal år...:mad:
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Tigerlilly skrev:
2365513 Men om ni ser bra nu efter operationen hur vet ni att ni inte blir blinda om 20 år.... Det är väl fortfarande så pass nytt det här så det finns väl egentligen inga garantier, lr?
Näe, men hur vet du att du inte blir blind om en 20år?

Men tekniken är rätt gammal ändå, tror dom sa att dom hade hållt på i 12år där jag gjorde mitt..
Dom hade inte haft några missöden eller någon som hade blivigt blind..
 

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Sthlm innerstan!
Hoj
Blivande monsterägare
Nä men då så, om man känn att metoden är tillförlitlig och man har pengar så e d väl inte att fundera över isf
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Tigerlilly skrev:
2365513 Men om ni ser bra nu efter operationen hur vet ni att ni inte blir blinda om 20 år.... Det är väl fortfarande så pass nytt det här så det finns väl egentligen inga garantier, lr?

Man kan bli blind av linser också efter 20 år. Själv funderar jag på hur nyttigt det är att ha linser på sig konstant, det känns sundare att cutta lite och så är det över. Man har skurit i ögon inom kirurgin i ganska många år, just justering av brytningsfel är ju bara en senkommen tillämpning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tigerlilly skrev:
2365513 Men om ni ser bra nu efter operationen hur vet ni att ni inte blir blinda om 20 år.... Det är väl fortfarande så pass nytt det här så det finns väl egentligen inga garantier, lr?

Ryssarna som var världsledande på laserbehandling av ögonen har väl hållit på i över 20 år nu, och tekniken förfinas hela tiden.

Enligt rykten så opererar militären i USA alla som ska ut på tjänstgöring (om dom vill) för att dom ska slippa dras med glasögon i fält.
Och ryssarna tog väl fram metoden för att rädda synen på åldrande piloter, vilket var billigare än att utbilda nya...
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
hur grav närsynthet kan man lazra bort? vilka metoder finns? (vilken är bäst/säkrast/smidigast) har nån nån statistik över där personer blivit blinda/kraftig försämrade pga misstag mm?

är lite sugen själv men måste va säker på att det är säkert så jag inte blir blind
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Homo skrev:
2366834 hur grav närsynthet kan man lazra bort? vilka metoder finns? (vilken är bäst/säkrast/smidigast) har nån nån statistik över där personer blivit blinda/kraftig försämrade pga misstag mm?

är lite sugen själv men måste va säker på att det är säkert så jag inte blir blind

Jag håller med dig... tekniken finns, det är snudd på "billigt" att fixa ögonen. Men ögonen och snasen är väl det sista man vill att någon pajas som inte har 100% koll ska mixtra med. :näsblod
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag tycker fortfarande att det är lite väl dyrt.

Tänk er att själva ingreppet bara tar ett par, tre minuter... -Skaplig timpenning! :rolleyes:

Ingen här på SH som vill tjäna några tusenlappar och ta det med gassvetsen...? :tungan
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
OM du tycker det är dyrt, åk till Istanbul får du semester på köpet :tungan

15900:- inklusive allt http://www.sve.lasikreise.no/

15995:- http://www.perfektsyn.se/ och den killen verkar ha lite mer på fötterna. Skrivit böcker och så vidare...

Fast, känns väl inte helt säkert att dra till Turkiet för att göra det,jag gjorde mina hos Koskela i Umeå och är hur nöjd som helst. Aldrig haft några som helst problem. Min 1-årsförsäkring gick ut nu i början av sommaren och fanns ingen som helst anledning att göra om operationen. 1,2 på båda ögonen :tummenupp
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Homo skrev:
2366834 hur grav närsynthet kan man lazra bort? vilka metoder finns? (vilken är bäst/säkrast/smidigast) har nån nån statistik över där personer blivit blinda/kraftig försämrade pga misstag mm?

är lite sugen själv men måste va säker på att det är säkert så jag inte blir blind

Det beror på vilken operation du kräver. Ner mot -11 måste man lägga in en extra lins under hornhinnan och då kostar operationen mer. Under detta kan man bara köra laser och då blir det lite billigare.
En ögonläkare nere i Turkiet är tydligen en av världens bästa och dit åker Södertäljes halva befolkning och lasrar sig. Funkar klockrent och jag funderar själv på att åka ner eftersom jag är halvblind och inte orkar fippla med linser. Det finns inte ens endagslinser för mitt brytningsfel utan jag måste ha månadslinser. Med andra ord, en skitdyr affär för min del.

Jag har -7 på höger öga och -6 på vänster. De brukar kräva att synen ska vara stabil innan man opererar sig, annars kan det vara att kasta pengarna i sjön om synen ständigt försämras.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top