Optimala spårvalen på svenska banor

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Optimala/snabbaste spårvalen på svenska banor 600/1000cc

Tänkte att i denna tråd hjälpas åt att rita ut optimala spårvalen på de olika banorna. Inget SMC tjaffs och predikan utan denna tråd är för licensförare som vill bli snabbare och förberedda sig eller få feedback om de kan förbättra nåt spårval.

Jag är inte expert själv så lägger upp bilder så får vi hjälpas åt att måla ut spårvalen.

Själv har jag mest kört Gälleråsen detta säsong och vet att spårvalen inte varit de bästa och alla man pratar med på banan som förklarar lite snabbt men mycket enklare att se det på en karta så här.

Hittade inga större bilder men ni får gärna förstora de så man enklare ser spårvalen som ni målar upp. Dra optimala spårvalen helst i svart, och finns det nåt annat bra spårval som funkar lika bra så gör det i gult.

Falkenberg
falkenberg.png

Gälleråsen
karlskoga.png

Ring Knutstorp
knutstorp.png

Mantorp Park
mantorp.png

Gotland Ring
gotland.png

Sviestad
sviestad.png

Anderstorp Raceway
anderstorp.png

Kinnekulle Ring
kinnekulle.png


Säkert massa andra banor som jag glömt men ni får gärna fylla på!
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det snabbaste :hihi

Skämt åsido.
Ska bli intressant och se vad som gäller.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Falkenberg blir svår med den dragningen, du har glömt den nya chikanen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Optimalt som i snabbaste, optimalt som i defensivt, optimalt för 250cc, optimalt för 1000cc och sedan en kombination av dessa? Det skiljer lite vill jag påstå, eller en hel del.
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Driv inte med killen,
Ni som kört banorna har antagligen ett ideal spår, en bra utgångspunkt
att börja med.
Daniel
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Gelleråsen är också lite fel i Trösen

Okej sorry, var bara en bild jag hittade. Tänkte att vi skulle hjälpas åt så om nåt är fel är det bara att lägga in banan som den är aktuell så kan jag ändra bilderna i högst upp i tråden.

Tänkte optimalt/snabbast för 600cc och 1000cc. För det är snabbt vi pratar om, för ingen rullar väl på en bana och inte vill åka snabbare?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Falkenberg blir svår med den dragningen, du har glömt den nya chikanen.

försökte hitta falkenberg motorbana på google maps men gick inge vidare.

Har inte photoshop eller kört på falkenberg tidigare så svårt för mig att ordna det rätt.

Vore roligare ifall alla hjälpes åt att lägga upp rätt bilder på banan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.
 

mojja83

Guest
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.

Trevligt med silverfat ju!! Gratis är gott tyvärr verkar allt ROLIGT här i livet kosta multum:crash
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
Gelleråsen_spårval.jpg
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Känns lite som att be om att få saker o ting serverat på silverfat...

Sen är ju en del i tjusningen just att hitta de där nya spåren som känns bättre.

Men det kanske bara är jag.

Silverfat om du vill se det så, eller du kanske åker en super unik spårval som ingen annan får veta.:rofl

Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Har inte heller kört på alla banor så även där är jag inte rätt man att visa spårvalen.

Men verkar som detta forum bara drar till sig moralkärringar och kackelhönor som skriver om piercingar, tattos, och ja allt som inte handlar om MC.

De som inte tycker detta är intressant kan lika gärna hoppa vidare till andra trådar.


Ska uppdatera bilderna på banorna så det blir enklare att rita upp spårvalen.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
View attachment 367337

Tack! försöker själv hålla dessa spåren :)

Alltså finns alltid optimala spårval, ex om ligger 1:a på ett race och inte har nån annan att ha hänsyn till eller behöver köra om så håller du ett speciellt spårval för det är snabbast, sen självklart kan man ändra dessa spårval efter omständigheter men tanken är att du hade kört det optimala spårvalet ifall inget annat "störde" din körning.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag tror inte det finns något optimalt spårval. Titta bara på Rossi och Stoner, det är många kurvor de inte håller samma spår i. Jag gjorde dock ett exempel på hur jag kör.
Siffrorna är vilken växel som är lämplig för en 600a. Jag hade turen att få instruktioner av Caroline Olsen på Bike Week, så kör man såhär kan det gå lika fort som hon kör :)
View attachment 367337

Tack! försöker själv hålla dessa spåren :)

Alltså finns alltid optimala spårval, ex om ligger 1:a på ett race och inte har nån annan att ha hänsyn till eller behöver köra om så håller du ett speciellt spårval för det är snabbast, sen självklart kan man ändra dessa spårval efter omständigheter men tanken är att du hade kört det optimala spårvalet ifall inget annat "störde" din körning.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Ett tips generellt, (behöver inte gälla dig) är att många som inte är så blodigt snabba tar lite för tidiga apex, vilket gör att de får svårt att få med sig bra fart ut ur kurvorna. Skär kurvan relativt sent, så du kan räta upp hojen tidigare och således kunna ge gas tidigare. (då ska du ta dig ner till 07-tider på åsen, sen får du fråga någon snabbare :7peta)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul initiativ!

För bandags- och rookiefolk kan det vara en hjälp i början. För mig, som lagt tusentals varv t.ex. på Sviestad genom åren, blir det kul att få reda på hur jag SKULLE ha kört!


(När man bromsar inför torparn, finns det fler än mig som håller sig mellan gräskanten och den där lilla knölen i asfalten? Rätt eller fel?)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag är säkert en tråkig jävel men för mig var en av tjusningarna med RR är att testa sig fram, prova olika spår för att se vad det gav för resultat tidsmässigt.

Å andra sidan lyckades jag klota 5 gånger på Gelleråsens 3 första kurvor så min taktik kanske inte var så bra :crash
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag är säkert en tråkig jävel men för mig var en av tjusningarna med RR är att testa sig fram, prova olika spår för att se vad det gav för resultat tidsmässigt.

Å andra sidan lyckades jag klota 5 gånger på Gelleråsens 3 första kurvor så min taktik kanske inte var så bra :crash

Visst kan man prova sig fram, och även om man ser på en karta hur spårvalen ska vara tar det tid att sätta dessa i verkligheten.

Vore riktigt tacksam ifall du ville dela med dig av dina spårval :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top