Optimala spårvalen på svenska banor

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ett tips generellt, (behöver inte gälla dig) är att många som inte är så blodigt snabba tar lite för tidiga apex, vilket gör att de får svårt att få med sig bra fart ut ur kurvorna. Skär kurvan relativt sent, så du kan räta upp hojen tidigare och således kunna ge gas tidigare.

Sååååå sant! När jag för några år sedan hade förmånen att köra Eastern Creek i Sydney (VM-bana 91-96), så var det en förarkurs där, och de satte ut koner för turn-in, apex samt var man lämpligen borde flyta ut mot kerben på utgång. SAMTLIGA stod betydligt senare än vad jag i början tyckte kändes rätt. Sedan, med mer fart, föll allt på plats.

Men, som sagt, som nybörjare ska man nog ALLTID svänga in senare än man tänkt sig!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det komiska i det hela är att går man in på ex. de olika banornas hemsida finns det inte nånstans en vettig bild på hur deras bana ser ut, som förare som aldrig kört deras bana eller vill gå igenom den innan man tar sig ditt kan kika igenom den lite och planera finns det väldigt lite att kika på.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det komiska i det hela är att går man in på ex. de olika banornas hemsida finns det inte nånstans en vettig bild på hur deras bana ser ut, som förare som aldrig kört deras bana eller vill gå igenom den innan man tar sig ditt kan kika igenom den lite och planera finns det väldigt lite att kika på.

Det är ganska svårt att bilda sig en uppfattning om hur banan känns bara genom att titta på en banskiss. Jag föreställer mig ofta banan som större än den känns när jag väl är på plats.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är ganska svårt att bilda sig en uppfattning om hur banan känns bara genom att titta på en banskiss. Jag föreställer mig ofta banan som större än den känns när jag väl är på plats.

Jag menar en bild hur banan ser ut uppifrån, det är väl inte mycket begärt. Sen självklart så känns banan annorlunda när man är på plats med vissa kurvor som är lutande eller har vissa "krön" som Gotland Ring. Sen finns ju det alltid info om hur många meter banan är och hur bredd så man kan få ett hum om storleken.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Sitter och ströläser lite såhär på morronkvisten och ser er tråd, nu har ju jag noll erfarenhet beträffande detta ämne och borde således inte svara.

Men då jag känner mig oerhört kreativ idag så har jag en plikt att fråga er:

Har ni någon nytta av digitalt ritade banor? Om så är fallet så finns det ju faktiskt TV- och datorspel som ni kan dra nytta av, t ex STCC The Game, där flera av de aktuella banorna medverkar i.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sååååå sant! När jag för några år sedan hade förmånen att köra Eastern Creek i Sydney (VM-bana 91-96), så var det en förarkurs där, och de satte ut koner för turn-in, apex samt var man lämpligen borde flyta ut mot kerben på utgång. SAMTLIGA stod betydligt senare än vad jag i början tyckte kändes rätt. Sedan, med mer fart, föll allt på plats.

Men, som sagt, som nybörjare ska man nog ALLTID svänga in senare än man tänkt sig!

Och, ett bra sätt att åstadkomma detta på, dvs att få till en SEN fin turn-in point, är att köra fortare! Eller snarare bromsa senare! Bromsar man lite senare kommer man per automatik att hålla kvar bromsen längre och inte våga svänga in förrän vid rätt plats.

Detta kan man tydligt märka på Torpet, om man väntar lääääänge med att bromsa in i 180-gradaren efter gamla start och mål, så måste man bromsa läääänge in i kurvan, och man driftar lååååångt ut, vänder runt biken, öppnar fullt, och har så innihelvetes hög fart in i nästa vänster!!!! Just för att man öppnat FULLT 50 meter tidigare än man brukar!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Är det bara jag som lagt märke till att TS verkar åka Goldwing :hihi
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Silverfat om du vill se det så, eller du kanske åker en super unik spårval som ingen annan får veta.:rofl

Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Har inte heller kört på alla banor så även där är jag inte rätt man att visa spårvalen.

Men verkar som detta forum bara drar till sig moralkärringar och kackelhönor som skriver om piercingar, tattos, och ja allt som inte handlar om MC.

De som inte tycker detta är intressant kan lika gärna hoppa vidare till andra trådar.


Ska uppdatera bilderna på banorna så det blir enklare att rita upp spårvalen.

Menade det inte som något nedsättande eller ens att försöka påstå att jag är snabb... jag är nöjd att jag håller mig under 1.20 på Gelleråsen och har inte så blodigt bråttom att bli snabbare, men visst är det ett mål.

Men det jag menade är att det kanske inte är så mycket självaste spårvalet utan kanske mera tekniken. Spåren ändras ju något ju snabbare man kör.

Det komiska i det hela är att går man in på ex. de olika banornas hemsida finns det inte nånstans en vettig bild på hur deras bana ser ut, som förare som aldrig kört deras bana eller vill gå igenom den innan man tar sig ditt kan kika igenom den lite och planera finns det väldigt lite att kika på.

Finns en hel del att önska av de flesta anläggningar när det kommer till deras närvaro online...
Men för korrekta "banskisser" så är faktiskt Google Earth, Google Maps, Eniro Kartor och dylika tjänster riktigt bra. Bara att spara ned i bildformat och sen börja labba med att göra det svartvitt och editera bort terrängen.

EDIT: Eller så kollar man Highsider som Nitrous länkade till... KANON! :tummenupp
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Klockrent!
Har inte lusläst allt men kul och bra info om respektive bana. Hittade en ickeuppdaterad uppgift på sviestad där ja tror backlund har banrekordet, inte kubberöd.

Det stämmer, Backlund knäckte Kubberöds rekord på SM'et i somras men sidan är inte uppdaterad med den infon!

//Nitrous
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Sen har väl mårtensson knäckt backlunds rekord på gelleråsen också.
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Menade det inte som något nedsättande eller ens att försöka påstå att jag är snabb... jag är nöjd att jag håller mig under 1.20 på Gelleråsen och har inte så blodigt bråttom att bli snabbare, men visst är det ett mål.

Men det jag menade är att det kanske inte är så mycket självaste spårvalet utan kanske mera tekniken. Spåren ändras ju något ju snabbare man kör.



Finns en hel del att önska av de flesta anläggningar när det kommer till deras närvaro online...
Men för korrekta "banskisser" så är faktiskt Google Earth, Google Maps, Eniro Kartor och dylika tjänster riktigt bra. Bara att spara ned i bildformat och sen börja labba med att göra det svartvitt och editera bort terrängen.

EDIT: Eller så kollar man Highsider som Nitrous länkade till... KANON! :tummenupp




Hej

Du har rätt i att spåren ändras ju fortare det går,
men för att få flyt på en ny bana kan det underlätta att veta på ett ungefär var
man bör ha sina svängpunkter, apex, utgångar osv.
Sen är det ju upp till var och en att testa sig fram vad som
känns bäst.
Men det är min högst personliga åsikt.
Daniel
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det stämmer också :tummenupp

Var väl Nicklas Cajback som hade rekordet innan Mårtensson knäckte det den 29/7 va?
Mårtensson knäckte det dessutom ett par gånger i samma rece innan han och ivrigt efterhängsna Ockelfeldt körde tok slut på däcken och Backlund, som hade en bättre racestrategi, seglade om till vinst.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Här har du en bra banlayout som Highsider lagt ut på svenska banor, alla i samma layoutmodell/design,http://www.highsider.se/banor.aspx
//Nitrous
Nu när alla tycks äga hjälmkamera eller liknande gizmon skulle inte en schysst video tagen i lugnt (upprätt..) tempo kunna vara kul?
Som intro eller som teaser för alla de som inte får tillfälle att köra på alla banor?
Eller kanske bara som "konsumentupplysning"?
Vore väl inte såå svårt?
(nej inte jag.. jag är nu så gammal att jag håller mig ifrån bankörning..:rolleyes: garaget är säkrare..)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ger ritat spår på internet någonting på riktigt när man väl kör? Jag har svårt att föreställa mig hur jag ska köra när jag GÅR för att det skiljer i fart och allt ser så oändligt stort, eller litet, ut beroende på.

Jag menar, spårval i grunden är ju ingen magi men för att göra det optimalt oändligt med magi och den precisionen får man definitivt inte ut av ett ritat streck.

Läsa på om grunder i spårval och praktisera på bana tror jag ger mer?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Var väl Nicklas Cajback som hade rekordet innan Mårtensson knäckte det den 29/7 va?
Mårtensson knäckte det dessutom ett par gånger i samma rece innan han och ivrigt efterhängsna Ockelfeldt körde tok slut på däcken och Backlund, som hade en bättre racestrategi, seglade om till vinst.

Nä Cajback satte den första 1:04-tiden på Åsen (med officiell tidtagning), men det var på kvalet och då räknas det inte som banrekord eftersom det måste sättas på race. Backlund putsade senare på eftermiddagen den tiden på racet.

Ang. Spårval så tycker i alla fall jag att det är svårt att se på en bild/banskiss. Det bästa är väl att få en "guidad tur" med någon riktigt snabb så som herrn fick av Caroline Olsen tidigare i tråden. En annan bra grej tycker jag är att gå ett varv eller två runt banan för då får man en helt annan uppfattning av hur det ser ut jämfört med hur det ser ut när man kör. Får man med sig någon snabb förare kan ju han/hon tipsa om vilka spår som är bra.
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Visst kan man prova sig fram, och även om man ser på en karta hur spårvalen ska vara tar det tid att sätta dessa i verkligheten.

Vore riktigt tacksam ifall du ville dela med dig av dina spårval :)

Nä Cajback satte den första 1:04-tiden på Åsen (med officiell tidtagning), men det var på kvalet och då räknas det inte som banrekord eftersom det måste sättas på race. Backlund putsade senare på eftermiddagen den tiden på racet.

Ang. Spårval så tycker i alla fall jag att det är svårt att se på en bild/banskiss. Det bästa är väl att få en "guidad tur" med någon riktigt snabb så som herrn fick av Caroline Olsen tidigare i tråden. En annan bra grej tycker jag är att gå ett varv eller två runt banan för då får man en helt annan uppfattning av hur det ser ut jämfört med hur det ser ut när man kör. Får man med sig någon snabb förare kan ju han/hon tipsa om vilka spår som är bra.


Hej
Håller med fullständigt.
Daniel
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top