Ett tips generellt, (behöver inte gälla dig) är att många som inte är så blodigt snabba tar lite för tidiga apex, vilket gör att de får svårt att få med sig bra fart ut ur kurvorna. Skär kurvan relativt sent, så du kan räta upp hojen tidigare och således kunna ge gas tidigare.
Det komiska i det hela är att går man in på ex. de olika banornas hemsida finns det inte nånstans en vettig bild på hur deras bana ser ut, som förare som aldrig kört deras bana eller vill gå igenom den innan man tar sig ditt kan kika igenom den lite och planera finns det väldigt lite att kika på.
Det är ganska svårt att bilda sig en uppfattning om hur banan känns bara genom att titta på en banskiss. Jag föreställer mig ofta banan som större än den känns när jag väl är på plats.
Sååååå sant! När jag för några år sedan hade förmånen att köra Eastern Creek i Sydney (VM-bana 91-96), så var det en förarkurs där, och de satte ut koner för turn-in, apex samt var man lämpligen borde flyta ut mot kerben på utgång. SAMTLIGA stod betydligt senare än vad jag i början tyckte kändes rätt. Sedan, med mer fart, föll allt på plats.
Men, som sagt, som nybörjare ska man nog ALLTID svänga in senare än man tänkt sig!
Klockrent!Här har du en bra banlayout som Highsider lagt ut på svenska banor, alla i samma layoutmodell/design,
http://www.highsider.se/banor.aspx
//Nitrous
Silverfat om du vill se det så, eller du kanske åker en super unik spårval som ingen annan får veta.
Hade jag vart bättre, eller fått bättre tider än det jag har idag så hade jag mer än gärna delat med mig av spårvalen. Kör som bäst 1.16 på Gälleråsen och kan inte påstå att jag är rätt man att visa spårvalen, finns de som åker snabbare.
Har inte heller kört på alla banor så även där är jag inte rätt man att visa spårvalen.
Men verkar som detta forum bara drar till sig moralkärringar och kackelhönor som skriver om piercingar, tattos, och ja allt som inte handlar om MC.
De som inte tycker detta är intressant kan lika gärna hoppa vidare till andra trådar.
Ska uppdatera bilderna på banorna så det blir enklare att rita upp spårvalen.
Det komiska i det hela är att går man in på ex. de olika banornas hemsida finns det inte nånstans en vettig bild på hur deras bana ser ut, som förare som aldrig kört deras bana eller vill gå igenom den innan man tar sig ditt kan kika igenom den lite och planera finns det väldigt lite att kika på.
Klockrent!
Har inte lusläst allt men kul och bra info om respektive bana. Hittade en ickeuppdaterad uppgift på sviestad där ja tror backlund har banrekordet, inte kubberöd.
Menade det inte som något nedsättande eller ens att försöka påstå att jag är snabb... jag är nöjd att jag håller mig under 1.20 på Gelleråsen och har inte så blodigt bråttom att bli snabbare, men visst är det ett mål.
Men det jag menade är att det kanske inte är så mycket självaste spårvalet utan kanske mera tekniken. Spåren ändras ju något ju snabbare man kör.
Finns en hel del att önska av de flesta anläggningar när det kommer till deras närvaro online...
Men för korrekta "banskisser" så är faktiskt Google Earth, Google Maps, Eniro Kartor och dylika tjänster riktigt bra. Bara att spara ned i bildformat och sen börja labba med att göra det svartvitt och editera bort terrängen.
EDIT: Eller så kollar man Highsider som Nitrous länkade till... KANON!
Sen har väl mårtensson knäckt backlunds rekord på gelleråsen också.
Det stämmer också
Nu när alla tycks äga hjälmkamera eller liknande gizmon skulle inte en schysst video tagen i lugnt (upprätt..) tempo kunna vara kul?Här har du en bra banlayout som Highsider lagt ut på svenska banor, alla i samma layoutmodell/design,http://www.highsider.se/banor.aspx
//Nitrous
Var väl Nicklas Cajback som hade rekordet innan Mårtensson knäckte det den 29/7 va?
Mårtensson knäckte det dessutom ett par gånger i samma rece innan han och ivrigt efterhängsna Ockelfeldt körde tok slut på däcken och Backlund, som hade en bättre racestrategi, seglade om till vinst.
Visst kan man prova sig fram, och även om man ser på en karta hur spårvalen ska vara tar det tid att sätta dessa i verkligheten.
Vore riktigt tacksam ifall du ville dela med dig av dina spårval
Nä Cajback satte den första 1:04-tiden på Åsen (med officiell tidtagning), men det var på kvalet och då räknas det inte som banrekord eftersom det måste sättas på race. Backlund putsade senare på eftermiddagen den tiden på racet.
Ang. Spårval så tycker i alla fall jag att det är svårt att se på en bild/banskiss. Det bästa är väl att få en "guidad tur" med någon riktigt snabb så som herrn fick av Caroline Olsen tidigare i tråden. En annan bra grej tycker jag är att gå ett varv eller två runt banan för då får man en helt annan uppfattning av hur det ser ut jämfört med hur det ser ut när man kör. Får man med sig någon snabb förare kan ju han/hon tipsa om vilka spår som är bra.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |