Optimala spårvalen på svenska banor

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sen måste man skilja på race och kval då det innebär olika spår. Ett bra exempel är Troy Corser som jag tror har flest poles i Superbike genom tiderna (orkar inte kolla). Han bromsade ofta tidigare än sina konkurrenter och hade högre fart in i kurvorna vilket gav honom kanontider på kvalen. På racen däremot gick det inte att bromsa så tidigt för då smet någon om på innern och var i vägen i kurvan.

Kör man 1.15 - 1.20 på Åsen är min bestämda uppfattning att man helt kan strunta i vilka spår snabbare förare tar då man fortfarande har en bit kvar. Då är det bättre att träna på att bromsa senare/tidigare, gasa tidigare/senare osv. Själv låg jag runt 1.15 - 1.16 tills jag gick en kurs med instruktör som åkte framför och bakom. Vips så kapade jag 2-3 sekunder per varv på en sån enkel detalj som att bromsa hårdare och mer bestämt (att komma ur komfortzonen är viktigt om man vill åka fort).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Gelleråsen är också lite fel i Trösen

Nopps, Trösen stämmer på första inlägget. Förut var den lite rundare, idag är det mer 90-grader.

Även Falkenberg stämmer, chikanen är uppe till höger i bild.

Hur ska ni kunna ge spårval när ni inte ens känner igen kurvorna?;)

Smagatusk

Guest
Men det jag menade är att det kanske inte är så mycket självaste spårvalet utan kanske mera tekniken. Spåren ändras ju något ju snabbare man kör.

Tycker det sammanfattar det ganska bra.

Vissa kör i lugnare grupper för att öva spårval. Helt onödigt. Öva på att ta exempelvis utgången av en kurva så snävt som möjligt. Lyckas du ta den med två meter kvar till yttersidan av bankanten kör du för sakta. Öka och öka tills du använder så mycket av banan som möjligt.

Som Lassis sa, skulle vara kul att jämföra olika förares tider och spårval.

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
Vore rätt kul/intressant att se spårvalen på en karta för Åsen, med förare som kör 1,25/1,20/1,15/1,10 och 1,05 uppritat med 5 färger.

Jo, men alltså...

Det skiljer inte så mycket om man kör 1.20 eller 1.10...

Det är inte heller det exakta spårvalet som avgör om det går snabbare eller inte (vilket flera också skrivit) - det finns helt enkelt flera olika lösningar för att köra fort...

Det är med andra ord helt andra faktorer som avgör om en förare är snabb eller inte, vilket flera också har berört i tråden)

Dessutom - om någon som har kapacitet att köra 1.15 så kan de köra "hur som helst" i 1.20-1.25 tempo

/Micke

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
"DET HÄNGER I"!!!!!!!!!!!!! Det är det enda jag säger till mig själv under ett race. Iaf in i krök. Annars under racen tänker jag "Kör om den djäveln!!!" Och då är "den djäveln" mina trevliga konkurrenter. Som jag tycker om. Om de ligger bakom mig. Under racet....

Får mig att tänka på när Rossi till varje pris skulle förbi Jorge Lorenzo i sista kurvan i nått race - "Hoppas det håller i, men det kommer nog kanske att släppa fram - fast då hoppas jag åtminstonde att vi vurpar båda två"

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Då så då är det konstaterat att det är bara att köra in på banan och gasa satan och hoppas man håller sig innan för banan och på hojen.

Fint då kan en moderator stänga tråden så går vi över till Piercing tråden eller varför inte våra 4 benta vänner.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nopps, Trösen stämmer på första inlägget. Förut var den lite rundare, idag är det mer 90-grader.

Även Falkenberg stämmer, chikanen är uppe till höger i bild.

Hur ska ni kunna ge spårval när ni inte ens känner igen kurvorna?;)

Bilderna i första inlägget har bytts ut sen demdär inläggen skrevs ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då så då är det konstaterat att det är bara att köra in på banan och gasa satan och hoppas man håller sig innan för banan och på hojen.

Fint då kan en moderator stänga tråden så går vi över till Piercing tråden eller varför inte våra 4 benta vänner.

Bitter?

Du har inget annat att jobba på när du kör?

Du sitter perfekt, bromsar perfekt, har blicken perfekt, flyttar dig mjukt som en fjäril och missar aldrig ett apex?

Tycker trots allt tråden sammanfattar det ganska bra om man lyssnar på de som faktskt ÄR snabba. Sväng senare, flytta bak apex och gasa tidigare. Men resten ska nog va på plats också för att det ska ge några SST-tider.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Tråkigt att du blir sur, men jag tror helt enkelt att det är som många beskriver, två förare som kör 1,09 på åsen kör inte nödvändigtvis samma spår. Så, rätt spår är SVÅRT att rita ut! Dessutom, jag vet inte riktigt utifrån en banskiss hur jag håller mina spår... svårt att rita!

Dessutom, du begär det omöjliga, iaf av mig. HUR gör man? HUR f-n ritar man ett spår på en bana? Visa DITT spår runt en bana så ska jag kommentera hur jag tycker det ser ut! :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det här påminner mig om när jag frågade storfräsarna i enduroklubben hur f*n de gjorde...

"Kör fortare bara, knip med knäna, titta långt fram"

I verkligheten så är det en hel del saker som man bara gör, utan att tänka på hur och varför...och de som är riktigt snabba har bränt så många timmar, och har inte helt sällan en gudabenådad talang med.

Att analysera, studera och plugga räcker bara så långt, sedan skall det genomföras med.

Jag var för övrigt bara varvad en gång på klubbracen av storfräsarna efter 4 års nötande... :crash

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Svaren här motsvarar ganska tydligt hur det ser ut när man som nybörjare och utövare närmar sig motorsport i Sverige. Sura miner, hemliga riter och dåligt med info. Klart som fan det aldrig blir fler banor, tex i Sthlm, när alla som redan är "invigda" är hemligare än Illuminati´s blodsriter.

Samma med cross, säkert gocart också.

"nä nu vet jag efter elva år var muggen på Sviestad ligger, och var man börjar bromsa efter startrakan på Gelleråsen, då ska fan ingen färsking med racepimpad R6 komma här och försöka något" mutter mutter

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr

Wow, vilket värde löst in lägg.

Llite hjälp:

Många generella sanningar vid de här länkarna. Visserligen för bilar, men det mesta gäller även motorcyklar. Pedagogiskt och snyggt.

Del 1:
http://www.drivingfast.net/techniques/racing-line.htm#.UCJJ70LEgTU

Del 2:
http://www.drivingfast.net/techniques/track-corner.htm#.UCJKO0LEgTV

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bristen på ritade spår beror naturligtvis på att det ändå bara skulle vara mer eller mindre gissningar. Linjen skulle liksom bara representera hur den ritande uppfattar att hen kör, och det kanske inte alls stämmer överens med ens egen uppfattning. Eller med verkligheten, för den delen.

Titta på onboardfilmer och praktiska övningar är det enda rätta, tror jag.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Svaren här motsvarar ganska tydligt hur det ser ut när man som nybörjare och utövare närmar sig motorsport i Sverige. Sura miner, hemliga riter och dåligt med info.

"nä nu vet jag efter elva år var muggen på Sviestad ligger, och var man börjar bromsa efter startrakan på Gelleråsen, då ska fan ingen färsking med racepimpad R6 komma här och försöka något" mutter mutter

Men de flesta man träffar på banorna är alltid väldigt hjälpsamma som tur är :)
Intressant att fundera över hur två personer kan ha så totalt olika erfarenheter av samma sak. Eget bemötande av andra människor? Negativa/positiva förväntningar på andra människor? Missförstånd?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Svaren här motsvarar ganska tydligt hur det ser ut när man som nybörjare och utövare närmar sig motorsport i Sverige. Sura miner, hemliga riter och dåligt med info. Klart som fan det aldrig blir fler banor, tex i Sthlm, när alla som redan är "invigda" är hemligare än Illuminati´s blodsriter.

Samma med cross, säkert gocart också.

Fast det där är ju inte riktigt sant.. Jag åker gärna några varv i lugn eller medelgrupp med någon för att kunna ge några tips. Skulle jag fråga Moss skulle han säkert kunna snurra några varv med mig i mitt patetiska tempo också för att försöka hitta nåt att ändra och kapa nån tiondel.

Men det ÄR svårt.. Jag har kanske 4000 varv på sviestad, och skulle inte ens kunna guida nån runt i exakt det spår jag kör om jag inte får göra det i mitt tempo. Spår handlar för mig inte om en mental streckad linje, utan om referenspunkter, tidsenheter och händelsescheman.

Torparn:
Först håller jag stumt längs med vänsterkanten och viker sen in och siktar på högerkanten (från crossböjen alltså) samtidigt som jag börjar bromsa, när jag träffar apex rätar jag upp lite och bromsar hårdare. Flyttade nyss blicken mot yttre kanten där jag letar efter min svängpunkt som är en svart fläck i asfalten, när det är 10-15 meter kvar börjar jag lätta på bromsen och viker in hojen lite mer. Ganska precis vid det svarta (utanför alltså, så jag är ända ute vid bankanten) går jag mjukt på med nollgas samtidigt som jag bryter ner, påslaget kommer vid det mentala apexet, och vid det (förhoppningsvis) sena apexet har jag börjat räta upp lite och börjat gå på med mer gas, sen är det bara att drifta ut på de extra 30 cm man fick i år och försöka få in hojen på banan igen innan de 30 cm tar slut och hålla stumt, lägga röven mot kutsen, hålla ner huvet och vila i 8 sekunder innan det är do or die bromsning ca 20-25 m efter 200-skylten.

Nån som fatta?

Skulle jag försöka rita det, och sen köra så skulle jag döden dö.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Verkar inte finnas någon uttalad tränare/coach inom RR. I de flesta andra sporter jag känner till finns det oftast någon form av tränare som hjälper till.

Nu får man raggar upp nån på banan och försöka få lite tips eller ha en pappa eller dyl. som håller på med sporten. Det tar längre tid att lära sig köra om man ska exprimentera sig fram utan att få feedback på sin körning osv.

Tycker ändå det är lite märkligt :va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Verkar inte finnas någon uttalad tränare/coach inom RR. I de flesta andra sporter jag känner till finns det oftast någon form av tränare som hjälper till.

Nu får man raggar upp nån på banan och försöka få lite tips eller ha en pappa eller dyl. som håller på med sporten. Det tar längre tid att lära sig köra om man ska exprimentera sig fram utan att få feedback på sin körning osv.

Tycker ändå det är lite märkligt :va

Som gammal junior-crossåkare tyckte jag det var jättekonstigt när jag började närma mig den här världen. Tror det mesta handlar om att många fattiga och lite stolta. De tycker inte att det är värt att offra 50% av en tränings kostnad på att få en organiserad träning.

SMCs steg 6 ska jag försöka va med på nån gång. Tror det kan va grymt för oss som saknar mer än nån sekund till toppen.

LMS körde ju förra året iaf en del starter på träningarna vilket gav startträning och lite mer racekänsla med ett samlat fält första varven. Samtidigt är det nog svårt att ha en eller 2 tränare som ska ta hand om 30-40 förare när det skiljer så enormt i nivå som det ofta gör. Jag har helt andra saker att förbättre än Mozz och andra hållkäftensnabba A-förare.

Något det borde kunna finnas intresse för däremot är fjädring. Det verkar som att de flesta, även rätt duktiga förare, saknar kunskap om fjädring.. Så en kurs helt inriktad på att lära sig ställa in hojen borde ha underlag, men då får man ju inte bomba helvett och så kostar det säkert mer än en vanlig träning, så det blir väl inget :(

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tom när jag seglade tog vi in tränare till våra "onsdagsträningar". 15-20 båtar varje ons, och ett inhyrt proffs som åkte rib-båt och skrek i megafon..

Sjukt bra att ha nån som kan bråka på en om de där små detaljerna som att man stänger toppen för tidigt/sent (segeltrim), tappar för mkt höjd efter slag (spår) eller borde flytta hela besättning framåt/bakåt för viktfördelningen.. När man "bara kör" så märker man bara att vissa är snabbare eller långsammare än oss, men varför?

Jag önskar verkligen att samma upplägg kunde finnas inom RR.. Åtminstone ibland, så man fick mer konkreta saker att jobba på och slapp gissa själv vilken åtgärd som är viktigast/ger bäst utfall.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka