Sen måste man skilja på race och kval då det innebär olika spår. Ett bra exempel är Troy Corser som jag tror har flest poles i Superbike genom tiderna (orkar inte kolla). Han bromsade ofta tidigare än sina konkurrenter och hade högre fart in i kurvorna vilket gav honom kanontider på kvalen. På racen däremot gick det inte att bromsa så tidigt för då smet någon om på innern och var i vägen i kurvan.
Kör man 1.15 - 1.20 på Åsen är min bestämda uppfattning att man helt kan strunta i vilka spår snabbare förare tar då man fortfarande har en bit kvar. Då är det bättre att träna på att bromsa senare/tidigare, gasa tidigare/senare osv. Själv låg jag runt 1.15 - 1.16 tills jag gick en kurs med instruktör som åkte framför och bakom. Vips så kapade jag 2-3 sekunder per varv på en sån enkel detalj som att bromsa hårdare och mer bestämt (att komma ur komfortzonen är viktigt om man vill åka fort).
Kör man 1.15 - 1.20 på Åsen är min bestämda uppfattning att man helt kan strunta i vilka spår snabbare förare tar då man fortfarande har en bit kvar. Då är det bättre att träna på att bromsa senare/tidigare, gasa tidigare/senare osv. Själv låg jag runt 1.15 - 1.16 tills jag gick en kurs med instruktör som åkte framför och bakom. Vips så kapade jag 2-3 sekunder per varv på en sån enkel detalj som att bromsa hårdare och mer bestämt (att komma ur komfortzonen är viktigt om man vill åka fort).