Optimala spårvalen på svenska banor

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Nu kan jag inte hålla mig, måste slänga in ved i elden.
Tror att det är en kombination av många parametrar, flera nämns i tråden. Personligen skulle jag inte rita ut nåt på sporthoj, förmodligen för att man är "rädd" att någon ska såga ens teorier och praktiska påhitt. Det finns ju helt klart ett generellt spår som skulle ligga till grund för en nybörjare att utvecklas och "göra rätt" osv. Jag fick själv hjälp av Backlund till karlskoga, bike week. Hans spår funkade inte för mig, jag tog lite av det han delade med sig och applicerade in lite eget. Måhända att jag hamnar där han är den dagen man kör fortare. Men är inte där ännu.
Sen har vi olika åkstilar, hojar grundfart osv. men helt klart finns det ett "rättare" spår som kanske är tanken från trådskaparen. Sen att dom som är "proffs" inte delar med sig av sina spår på Sporthoj betyder inte att dom inte skulle hjälpa till vid förfrågan.

Det som funkar för en kanske inte funkar för alla. Men mitt tips är att filma din egen körning, jaga fatt på youtubeklipp på någon som är snabb/snabbare, jämför spåren, anteckna, gå banan och se till att testa! Var inte rädd för att köra tokigt under nåt varv. Kör du som du alltid gjort kan du ge dig fan på att du alltid kommer uppnå samma resultat ;)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fast det där är ju inte riktigt sant.. Jag åker gärna några varv i lugn eller medelgrupp med någon för att kunna ge några tips. Skulle jag fråga Moss skulle han säkert kunna snurra några varv med mig i mitt patetiska tempo också för att försöka hitta nåt att ändra och kapa nån tiondel.

Men det ÄR svårt.. Jag har kanske 4000 varv på sviestad, och skulle inte ens kunna guida nån runt i exakt det spår jag kör om jag inte får göra det i mitt tempo. Spår handlar för mig inte om en mental streckad linje, utan om referenspunkter, tidsenheter och händelsescheman.

Torparn:
Först håller jag stumt längs med vänsterkanten och viker sen in och siktar på högerkanten (från crossböjen alltså) samtidigt som jag börjar bromsa, när jag träffar apex rätar jag upp lite och bromsar hårdare. Flyttade nyss blicken mot yttre kanten där jag letar efter min svängpunkt som är en svart fläck i asfalten, när det är 10-15 meter kvar börjar jag lätta på bromsen och viker in hojen lite mer. Ganska precis vid det svarta (utanför alltså, så jag är ända ute vid bankanten) går jag mjukt på med nollgas samtidigt som jag bryter ner, påslaget kommer vid det mentala apexet, och vid det (förhoppningsvis) sena apexet har jag börjat räta upp lite och börjat gå på med mer gas, sen är det bara att drifta ut på de extra 30 cm man fick i år och försöka få in hojen på banan igen innan de 30 cm tar slut och hålla stumt, lägga röven mot kutsen, hålla ner huvet och vila i 8 sekunder innan det är do or die bromsning ca 20-25 m efter 200-skylten.

Nån som fatta?

Skulle jag försöka rita det, och sen köra så skulle jag döden dö.

Min känsla med, har försökt visa deltagare i lugnare grupper ett vettigt spår för egna bandagar just utför crossböjen och ned, in i och genom torparn.
Får jag inte hålla mitt tempo, så blir det bara pannkaka, och så mycket handlar om referenspunkter, och var man handlar pga att man har ett visst tempo (just att farten driver över en mot banans högerkant innan torparn, tittar man på spåret gatåkare har på kursdagar där så går det såpass mycket lugnare att man kan hålla vänsterkant in mot torparen långt tidigare än att bara ta en "rak" inbromsning mot svängpunkten).

Det krävs ett visst tempo för att vissa saker skall bli rätt. Det är nog inte konstigare än så.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Som gammal junior-crossåkare tyckte jag det var jättekonstigt när jag började närma mig den här världen. Tror det mesta handlar om att många fattiga och lite stolta. De tycker inte att det är värt att offra 50% av en tränings kostnad på att få en organiserad träning.

SMCs steg 6 ska jag försöka va med på nån gång. Tror det kan va grymt för oss som saknar mer än nån sekund till toppen.

LMS körde ju förra året iaf en del starter på träningarna vilket gav startträning och lite mer racekänsla med ett samlat fält första varven. Samtidigt är det nog svårt att ha en eller 2 tränare som ska ta hand om 30-40 förare när det skiljer så enormt i nivå som det ofta gör. Jag har helt andra saker att förbättre än Mozz och andra hållkäftensnabba A-förare.

Något det borde kunna finnas intresse för däremot är fjädring. Det verkar som att de flesta, även rätt duktiga förare, saknar kunskap om fjädring.. Så en kurs helt inriktad på att lära sig ställa in hojen borde ha underlag, men då får man ju inte bomba helvett och så kostar det säkert mer än en vanlig träning, så det blir väl inget :(

Menar att det vore fint om det fanns någon man kunne bolla med kring sin körning, och som kunde säga Vad och Hur man ska öva på för det är svårt att veta själv. Sen är det klart svårt att träna 30 pers samtidigt som alla ligger på olika nivå.
Verkar finnas många som sitter inne med stor kunskap och lång erfarenhet, den vill jag gärna ta del av :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men mitt tips är att filma din egen körning

Jag håller med!
Det finns (nästan) inget som ger lika mkt som att se sig själv.

Åtminstone för en glad amatör som mig så skiljer det ofta väldigt mkt mellan hur man tror att man kör, vart man svänger, hur mkt man gasar osv med hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

edit: sen gäller det givetvis att försöka "analysera" filmerna och fundera på vad man kan göra bättre, inte bara kolla hur många cm man har kvar mellan knät och marken i kurvorna. :tungan

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Svaren här motsvarar ganska tydligt hur det ser ut när man som nybörjare och utövare närmar sig motorsport i Sverige. Sura miner, hemliga riter och dåligt med info. Klart som fan det aldrig blir fler banor, tex i Sthlm, när alla som redan är "invigda" är hemligare än Illuminati´s blodsriter.

I så fall har du missuppfattat budskapet i denna tråd...!

De erfarna försöker påpeka att det inte finns ett spår som är det perfekta spåret. De försöker inte mörka eller hemlighålla något. Det perfekta spåret kommer att variera ganska rejält med hur snabb du är, vilken typ av hoj du åker, vilken situation du befinner dig i och även med individuell körstil.

Varvtid 1.05 respektive 1.25 har brutalt olika spår. Likaså en tung hoj med 200 hk jämfört med en lätt hoj med 50 hk. Likaså ett fritt kvalvarv jämfört med en förare som försöker behålla sin ledning på sista varvet. Och individuell körstil. Jämför Dovizioso (ingen passerar honom på inbromsning), Rossi (ingen tar honom in i böjen, i alla fall inte på förra hojen...), Lorenzo (kusligt hög hastighet mitt i böjen) och Stoner (som bygger hela sitt varv på acceleration ut ur böjen). Väldigt olika körstilar och väldigt olika spårval, men ändå åker de hyfsat lika varvtider.

De erfarna försöker också påpeka att det finns viktigare saker att fokusera på. Jobba med de grundläggande sakerna kring blick, körställning, gaskontroll med mera som lärs ut på kurser lite här och var. Åker du bara omkring och fokuserar på att hela tiden hålla ett perfekt spår så är risken stor att du inte kommer att utvecklas som förare.

Last edited:

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Spårval är väl i högsta grad kopplat till din MC och dina matvanor. På en liten hoj svänger jag senare för att kunna klämma mig in för omkörning lättare med den extra raksträckan jag skapat, vilket inte är lika lätt med större hoj. Men är det inte omkörning på gång så är det väl bara att rita upp kurvan, pricka in var du vill ha utgången, pricka in optimala apex och sen jobba med högerhanden för att sätta ingången. Lätt som en plätt! :tummenupp

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Är det inte så att spåret blir en nödvändig konsekvens av farten, som i sin tur är en relativ konsekvens av förmåga/material/erfarenhet/körstil?

Spåret borde alltså vara det sista som en förare laborerar med för att bli snabbare.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Är det inte så att spåret blir en nödvändig konsekvens av farten, som i sin tur är en relativ konsekvens av förmåga/material/erfarenhet/körstil?
Ja så är det. Men spårvalets konsekvens vid gasa först, spårval därefter brukar landa ungefär utanför curbsen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Intressant att fundera över hur två personer kan ha så totalt olika erfarenheter av samma sak. Eget bemötande av andra människor? Negativa/positiva förväntningar på andra människor? Missförstånd?

Jag har inte träffat någon direkt otrevlig människa när jag varit på bankörning, utom möjligen besiktningsman/kvinna. Jag raljerar kring fenomenet att motorsport är en ointränglig värd för de flesta, väldigt snårigt med licenser, regler och
annat bök. Det borde vara lika lätt som att ställa sig i kön till Nurburgring. Det är helt enkelt svårt att ta sig till och in på en bana på korrekt vis. Det är de allra flesta överrens om.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Menar att det vore fint om det fanns någon man kunne bolla med kring sin körning, och som kunde säga Vad och Hur man ska öva på för det är svårt att veta själv. Sen är det klart svårt att träna 30 pers samtidigt som alla ligger på olika nivå.
Verkar finnas många som sitter inne med stor kunskap och lång erfarenhet, den vill jag gärna ta del av :)

Jag håller med freddy. Om man kan ha motocrosskola kan man väl ha RR-skola med många deltagare. :) Att ha startträning på tisdagarna på Sviestad var ett steg i rätt riktning. Kan man inte utveckla det med någon gammal räv som kan hålla lite föredrag om körteknik, eller vad som helst, mellan passen? :hojraket

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har inte träffat någon direkt otrevlig människa när jag varit på bankörning, utom möjligen besiktningsman/kvinna. Jag raljerar kring fenomenet att motorsport är en ointränglig värd för de flesta, väldigt snårigt med licenser, regler och
annat bök. Det borde vara lika lätt som att ställa sig i kön till Nurburgring. Det är helt enkelt svårt att ta sig till och in på en bana på korrekt vis. Det är de allra flesta överrens om.

http://www.svmc.se/school/

Busenkelt..

Ska nån däremot komma på licenskörningar där hetsen är större, farten högre och marginalerna mindre så är det rätt skönt för alla andra om noobs har nån sorts kompetens och förståelse med sig in i första böj.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Det är inte alls krångligt (om inte de tre följande punkterna anses krångliga, i så fall är mycket i livet väldigt krångligt...)
1. Gå en kurs (licenskurs)
2. Betala in licensen
3. Fixa hojen så att den uppfyller reglementet (gås igenom på kursen vad du ska göra)

Sen är du good to go! Inte så krångligt eller hur?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller med freddy. Om man kan ha motocrosskola kan man väl ha RR-skola med många deltagare. :) Att ha startträning på tisdagarna på Sviestad var ett steg i rätt riktning. Kan man inte utveckla det med någon gammal räv som kan hålla lite föredrag om körteknik, eller vad som helst, mellan passen? :hojraket

http://www.svmc.se/school/smcsport/Steg-6-Traning/

Ett steg i rätt riktning, men dåligt kundunderlag. Kanske pga varumärket vilket är tråkigt i mina ögon. Men det borde ju inte va omöjligt att duplikera för andra klubbar?

Jag lägger lätt en extra hundring en träning för att få nån som kan peka på vissa specifika beteenden eller partier hos mig som jag kan/borde förbättra, och kan ge tips om i vilken ände jag ska börja.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
http://www.svmc.se/school/smcsport/Steg-6-Traning/

Ett steg i rätt riktning, men dåligt kundunderlag. Kanske pga varumärket vilket är tråkigt i mina ögon. Men det borde ju inte va omöjligt att duplikera för andra klubbar?

Jag lägger lätt en extra hundring en träning för att få nån som kan peka på vissa specifika beteenden eller partier hos mig som jag kan/borde förbättra, och kan ge tips om i vilken ände jag ska börja.

Lägger också lätt en hundring extra för det :yoparty

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Nu när alla tycks äga hjälmkamera eller liknande gizmon skulle inte en schysst video tagen i lugnt (upprätt..) tempo kunna vara kul?
Här är en jag gjort på Gelleråsen med mina tankar runt varvet. Inget racetempo. Jag är ju vanlig dödlig åkare med mönstrade däck, lyse och blinkers men lite av vad som nämnts ovan tänker även jag på.

http://youtu.be/ZcBSrO3QwoA

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kalas, så kör jag med. Kanske jag svänger in lite senare i Trösen... samt att jag hamnar i vänster bankant efter högern där man går på gamla banan igen, där du så riktigt kommenterade att man ska låååångt in mot kerben för att undvika hålor. Dessutom tangerar jag kerben i lila högerknicken efter Ejes.:tummenupp Men att säga att det är rätt.... JAG gör iaf så!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Inlägget inte till nån spec.

Varför vara så politiskt korrekt hela tiden och svara på frågor som om man frågar hur långt ett snöre är, eller ha denna svenskhet att inte kunna kliva fram och säga det man tror, och tillsammans komma fram till ett någorlunda spårval och samtidigt ha en trevlig och givande diskussion. Så typiskt Sverige, folk vågar knappt skriva på sitt CV hur bra de är på det de gör och marknadsföra sig själv utan bara skriver en text som kan vara vem som helst.

Fan våga sticka ut hakan, det gör jag hela tiden båda privat och här på SH. Skiter i om nån sågar mig, antingen lär jag mig nåt av det eller så försöker man istället för att följa strömmen som en död fisk.

Väl på banan delar alla med sig av sina spårval och förklarar att denna kurva ska man gärna ta si eller så, inte för att man sätter det på engång men man tränar på det, men väl på banan kanske man inte snackar med nån som har en pedagogisk sida, eller förklarar så man hajar, eller tusen andra faktorer.

Klart det finns ett super snabbt spårval, då menar jag inte att bara för man håller det så sätter man 1.04 tider utan man måste våga gasa också + massa annat, men det finns alltid ett spårval som är det ultimata. Ex. om man vill komma in i hårnålen på gälleråsen i den högsta fart det går att ha där, välja ett spårval i just den kurvan som tillåter en ha den högsta hastigheten som det går att ha där innan det släpper och man kommer ut i den högsta hastighet det bara går ut från kurvan så fattar vem som helst att det är det som är det snabbasta/optimala spårvalet.

Jag skulle inte kunna komma in med den hastigheten och hålla tajt in mot kurvan, slicka hela vägen och tro att kurv eller utgångs hastigheten kan vara samma som det övre scenariot jag förklarar.

Sen om jag lyckas, eller jag håller det spårvalet och gör och sätter endast 1.40 tider spelar ingen roll. Jag vill bara veta detta spårval, det kan ge mig ett visst förtroende så jag vet att när jag börjar kunna sätta det spåret ökar jag sakta och sakta, lyckas jag inte lär jag inte bli sämre utan man utvecklas ändå för varje varv på ett eller annat sätt, även om det är så lite att det inte märks.

Det som har diskuterats i tråden är nyttigt och även jag har laddat mentalt på de bra tips som getts, men jag vägrar acceptera att det inte finns det ultimata spårvalet.

Jag frågar inte att ni ska förklara 100% hur det känns första gången man doppar i en hen, eller hur molnen såg ut 2009-06-22 kl 13.40 på gotlandring. 1 person har tagit till sig trådens syfte och var det så farligt? jag tyckte han visade riktigt bra spårval som liknade de spårvalen jag försöker köra.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Spår handlar för mig inte om en mental streckad linje, utan om referenspunkter, tidsenheter och händelsescheman.

Torparn:
Först håller jag stumt längs med vänsterkanten....
Underbar beskrivning! Jag kunde leva mig in i kurvan!! :tummenupp

Men... hur fort tror du att din hoj går på bakrakan? Min 500 var den jag körde på Sviestad sist och med den bromsade jag vid 75 m på bakrakan, men den toppar bara 150 km/h
http://youtu.be/hIiCZ5K5KFE

Titta inte på mina spår i denna film, (bara bromspunkterna) :hihi Har inte kört Sviestad på år o dar och att sitta upprätt och köra på asfalt är jag novis på. Knäskrap = framhjulssläpp/chatter.

Enligt Barrett finns det en tredje körteknik jag borde lära mig vid min höga ålder. Undrar hur det går :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...