Optimala spårvalen på svenska banor

Sir:C

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1000 K6 banhoj/KTM 530 -08
http://www.youtube.com/watch?v=rWIUCBj27pQ&feature=plcp

Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Edit2: snabbaste/fria varv vid 20 min in typ.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Du kan ju jämför lite grann men detta var (roligt nog) min 2 träning för i år också, så det ena varvet är inte det andra likt. Går lite kantigt och missar endel men det bjuder jag på.:banana

Edit: Den är ner drevad 1 kugg fram det är allt. Så mätaren stämmer inte riktigt.

Det går undan :) hur många år eller mil har du i ryggen?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Här tycker jag mig se att du lägger handen på bromsen innan första och andra högern i depåkurvan. Stämmer det, ser jag rätt? Detta har jag funderat på RÄTT mycket och ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det (och göra hojen liiiite orolig) eller om jag bara ska släppa liiiiiite tidigare och rulla in. Svårt där tycker jag, detta har jag funderat på i 10 år! (Apropå att ge snabba svar på hur man kör "rätt".....)

Last edited:

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Här är en film från onsdags träningen på falkenbergsmotorbana. Det som kan på pekas är att det är tidigt av slag på gasen på rakan tack vare ljudmätning hojen ligger precis på gränsen av tillåtna db.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Här tycker jag mig se att du lägger handen på bromsen innan första och andra högern i depåkurvan. Stämmer det, ser jag rätt? Detta har jag funderat på RÄTT mycket och ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det (och göra hojen liiiite orolig) eller om jag bara ska släppa liiiiiite tidigare och rulla in. Svårt där tycker jag, detta har jag funderat på i 10 år! (Apropå att ge snabba svar på hur man kör "rätt".....)

10år fundering? man får inte vara blyg att fråga. Med dina år på banan har du ju samlat på dig lite vänner antar jag som man kan fråga eller varför inte starta en tråd på SH eller varför inte bara prova?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Här är en film från onsdags träningen på falkenbergsmotorbana. Det som kan på pekas är att det är tidigt av slag på gasen på rakan tack vare ljudmätning hojen ligger precis på gränsen av tillåtna db.

Fu fan vad kul Falken ser ut!

¨Måste se till att styra upp en roadtrip så man får köra nån träning där nere :) Fast kanske tom billigare per varv att köra nästa race och acceptera sig toksist i kvadrat. :D

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det går undan :) hur många år eller mil har du i ryggen?

Kört hoj sen -05. Prova bana först gången 07 tror jag och tog licens -08 tävla nästan full säsong 2009.
Körde 1 onsdagsträning 2010. 1 bandag 2011 och 1 bandag 2012 sen den tävlingen som jag tränade till på filmen.

Det är väl typ det. Sen några hundra mil på gatan också men inte så mycket.

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Jo du ser nog helt rätt. Börja med det i år tror jag och det verkar ju funka. En vis man sa att om man inte bromsar så ska man gasa så jag försöker minimera "bara åka på rull tiden".
Nästa steg får väl bli att hoppa över bromsa och öka kurvhastigheten men det är ju så jävla läskigt:gnissla

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Efter många kloka ord i denna tråd + finslipning av spårvalen satte jag personbästa idag på Gälleråsen :) 1:15:5 :yoparty fick jag ner tiden då jag tidigare fick massa 1:18 tider

laddar upp film senare :D

Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!

Riktigt snabbt! Du får gärna lägga upp fler filmer :) Riktigt skoj att kolla på snabba förare

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Här har du det du söker. 3 varv på Gelleråsen med olika varvtider loggade med en GPS laptimer.
Varvtider enligt följande:
Gul: 1.08.3
Röd: 1.09.0
Grön: 1.10.0

Som flera redan vart inne på så är kanske inte spårvalet det avgörande för varvtiderna. Som synes har jag kört i princip samma spår vid alla dessa 3 varv. Men ändå skiljer det mer än 100 meter vid passering av mållinjen mellan snabbaste och långsammaste varv.

Detaljstuderar man istället hastighetstracen så kommer man snabbt underfund med att det är de små, små förändringarna i bromspunkt, kurvhastighet och hur tidigt man går på gas ut ur kurvan som ger skillnaden i varvtider.

Tror bästa sättet att bli snabbare på är genom att fundera mindre och köra mer. Hitta en komfort fart där du ligger stabilt och tryggt och åker på jämna tider. Börja kliva ur komfortzonen genom att hitta nån böj där du går in snabbare och/eller gasar ut tidigare. Snart så har du satt ett nytt PB, och inte långt därefter så kommer även komfortzonen flyttats fram. Sen är det bara att fortsätta på det viset.

Bifogat

• Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    165.7 KB · Visningar: 162
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 109

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Här har du det du söker. 3 varv på Gelleråsen med olika varvtider loggade med en GPS laptimer.
Varvtider enligt följande:
Gul: 1.08.3
Röd: 1.09.0
Grön: 1.10.0

Som flera redan vart inne på så är kanske inte spårvalet det avgörande för varvtiderna. Som synes har jag kört i princip samma spår vid alla dessa 3 varv. Men ändå skiljer det mer än 100 meter vid passering av mållinjen mellan snabbaste och långsammaste varv.

Detaljstuderar man istället hastighetstracen så kommer man snabbt underfund med att det är de små, små förändringarna i bromspunkt, kurvhastighet och hur tidigt man går på gas ut ur kurvan som ger skillnaden i varvtider.

Tror bästa sättet att bli snabbare på är genom att fundera mindre och köra mer. Hitta en komfort fart där du ligger stabilt och tryggt och åker på jämna tider. Börja kliva ur komfortzonen genom att hitta nån böj där du går in snabbare och/eller gasar ut tidigare. Snart så har du satt ett nytt PB, och inte långt därefter så kommer även komfortzonen flyttats fram. Sen är det bara att fortsätta på det viset.

Tack! efter 5 sidor hade nån modet att dela med sig av den datan jag sökte! tackar så hjärtligt och ska verkligen ta till mig det du påpekade.
:tummenupp:rock

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750

Detta tror jag är väldigt sant och viktigt för att köra snabbare.
Man kommer ju oftast ner i sina komfort-tider och kan relativt enkelt köra jämna tider i det tempot. Men för att det skall gå fortare så måste man som du skriver testa att gå över komfortgränsen och bli bekväm i den nya bromspunkten, högre kurvhastigheten eller mer/tidigare gas ut ur kurvan.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka