Optimala spårvalen på svenska banor

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När spår ändå är på tapeten så har jag lagt upp ett 2 min klipp från min kinnekullepremiär, så om någon som är vass på att köra 600:a och har kört där har tid över så får ni gärna kika på den.

(finns i foto/filmtråden under banåkning)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ser ganska 600:igt ut också!:tummenupp

Men en sak, du växlar upp tre gånger på rakan... Borde du inte dreva om?:va
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Underbar beskrivning! Jag kunde leva mig in i kurvan!! :tummenupp

Men... hur fort tror du att din hoj går på bakrakan? Min 500 var den jag körde på Sviestad sist och med den bromsade jag vid 75 m på bakrakan, men den toppar bara 150 km/h
http://youtu.be/hIiCZ5K5KFE

Titta inte på mina spår i denna film, (bara bromspunkterna) :hihi Har inte kört Sviestad på år o dar och att sitta upprätt och köra på asfalt är jag novis på. Knäskrap = framhjulssläpp/chatter.

Enligt Barrett finns det en tredje körteknik jag borde lära mig vid min höga ålder. Undrar hur det går :rolleyes:


HAHAHAHA
Du är kung Kalle
Hoppas vi kan köra ihop snart.
Ha de gött
Danne :Bugar:Bugar:Bugar
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ser ganska 600:igt ut också!:tummenupp

Men en sak, du växlar upp tre gånger på rakan... Borde du inte dreva om?:va

Menar du mig? Jag växlar faktiskt upp fyra gånger på rakan och hinner åka en stund på sexan. Kameramannen varvar "bara" ur femman. Med den drevningen funkar tvåan i alla böjar utom Sviestadböjen som man tar på fyran.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Underbar beskrivning! Jag kunde leva mig in i kurvan!! :tummenupp

Men... hur fort tror du att din hoj går på bakrakan? Min 500 var den jag körde på Sviestad sist och med den bromsade jag vid 75 m på bakrakan, men den toppar bara 150 km/h

Mätaren visar 255-260< nånstans (kollar inte på den den sista biten så jag vet inte vad den stannar, men 255 SER jag). Så verklig fart borde vara omkring eller drygt 230 (med den drevningen och sånt).

180 km/h ger ju 50 m/s, 230 mer och genomsnittet under den första biten av bromssträckan ned till dina 150 förmodligen i närheten av de 100 meter skiljer. Inte för att va sån, men jag bromsar seeeent jämfört med i stort sett alla i lugn grupp på träningarna, och senast på en bandag :D.. Det är fan det enda jag inte rädd för jue ;)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Såhär (ungefär) kör man 125GP-hoj runt Sviestad. Kör man fortare i Torparn behöver man inte slira fart på hojen. =)]
Riktigt kul att se. Och höra. Trodde det var du, Mattias, men alltså inte?

Jäklar, verkar ju riktigt kul med 125 racer! :)

Väsentligt billigare än 250? Mycket problem? Mycket ”men-vad-fan-kom-igen-då!!!” på träningarna när andra kör om till höger och vänster?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Riktigt kul att se. Och höra. Trodde det var du, Mattias, men alltså inte?

Jäklar, verkar ju riktigt kul med 125 racer! :)

Väsentligt billigare än 250? Mycket problem? Mycket ”men-vad-fan-kom-igen-då!!!” på träningarna när andra kör om till höger och vänster?

Jag är den röda individen som blir omkörd ganska snart. Det är inte skitdyrt att köra 125GP, kolvkostnaden är hälften mot 250 (eresant?!). En vev kostar knappt 3000:-. Man får välja grupp så man blir omkörd och håller sig omkörd så är det inga problem.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Detta är andra träningen efter jag tagit 1 års uppehåll från hojkörningen, körde bara på och tog spårvalen som det kändes bra, GPS:en visade 1:16 nånting. Sedan efter det så har jag försökt tänka mer på spårval och förbättra inbromsningarna så jag ska börja bromsa senare detta har resulterat i att jag mest gör 1:18 tider.

Har lite krångel med QS:en så på rakan vet jag att växlingarna är lite knasiga.
Första träningen jag filmade så jag hade inte fått till kamera fästena där av ser man mer av min nyckel och hastighetsmätaren.

Så var så god och såga mig:tungan

Hojen är drevad så den visar ungefär 25-30km/h för mycket
http://www.youtube.com/watch?v=mChXb219mE8
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag är den röda individen som blir omkörd ganska snart. Det är inte skitdyrt att köra 125GP, kolvkostnaden är hälften mot 250 (eresant?!). En vev kostar knappt 3000:-. Man får välja grupp så man blir omkörd och håller sig omkörd så är det inga problem.
Jaha, var det du? Av någon anledning tyckte jag det såg ut som en Aprila RS gathoj. Såg så ”rund” ut. Går din lika bra som de flesta andra, sämre eller bättre?

Rimliga kostnader!

Så man blir alltså omkörd av alla? Kanske inte gör något så länge man är några på likadana hojar. Verkar annars trist att cirkulera på egen hand och bara bli omkörd ibland.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Då så då är det konstaterat att det är bara att köra in på banan och gasa satan och hoppas man håller sig innan för banan och på hojen.

Fint då kan en moderator stänga tråden så går vi över till Piercing tråden eller varför inte våra 4 benta vänner.

Om du istället läser vad många av oss har skrivit så har du en start hur du faktiskt ska bli snabbare på banan. Inte genom att glo på en linje som kommer mer eller mindre gå från ytterkant på banan, pricka apex nånstans i kurvan i innerkant och sen glida ut till ytterkant igen. Det är rätt dunderbasic, om du inte kan DET kan du börja läsa om just.. det och föreställa dig spår själv.

Men du kan _ALDRIG_ översätta en linje på en skiss till verklighet. Aldrig, det är tyvärr omöjligt. Om man kunde läsa/titta sig snabb hade många av oss varit snabbare.

Våga sluta bromsa är en bra grej, släpp bromsen tidigare och försök har högre fart i böjen. Att nita tvärjävlaskitsent kommer på race när man vägrar bromsa före den som ligger bredvid. :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Så verklig fart borde vara omkring eller drygt 230
...Det är fan det enda jag inte rädd för jue ;)
Ofan. 230 ärliga är inte dåligt där. Jag bara undrade. Jag har inga fyrtaktare att jämföra med så därför frågade jag.

Du hade chansen på Gåsen Daniel. Får se om det blir nån kväll på torpet. Jag hör av mig isf

//kungen :tungan
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Ofan. 230 ärliga är inte dåligt där. Jag bara undrade. Jag har inga fyrtaktare att jämföra med så därför frågade jag.

Du hade chansen på Gåsen Daniel. Får se om det blir nån kväll på torpet. Jag hör av mig isf

//kungen :tungan[/QUOTE


Ja vet Kalle
Men det var omöjligt att lösa ,
Annars hade jag varit där.
Ha de bäst
Daniel
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ofan. 230 ärliga är inte dåligt där.

//kungen :tungan

Ska nog rätta det, blev tankevurpa. ca 230 är nog vad MÄTAREN borde ha visat om den inte vore drevad. Sen får man ju ta hänsyn till att de oftast är glädjekalibrerade de också.

För mig är rätt ointressant om det går i 220 eller 240 så länge det gor fortare än för den andra killen ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Detta är andra träningen efter jag tagit 1 års uppehåll från hojkörningen, körde bara på och tog spårvalen som det kändes bra, GPS:en visade 1:16 nånting. Sedan efter det så har jag försökt tänka mer på spårval och förbättra inbromsningarna så jag ska börja bromsa senare detta har resulterat i att jag mest gör 1:18 tider.

Det jag ser och tänker på direkt är att du missar apex med över en meter nästan överallt. Körde du 1.16 med det spåret finns det potential till att kapa MASSA med tid.

Sen såg det ut som, men det är ju svårt att veta för det syns inte så tydligt.. Att du inte nyttjar banan i ytterkant fullt ut heller.

Utan att veta om jag ens kör 1.16 själv (har inte fått en tid på Åsen på så länge så jag har ingen aning).. Så kan teoretikern i mig ge dig rådet att jobba med kameran, och börja med att tokpanga apex VARJE gång. Om det sen blir lite tidigt eller optimalt sent är mindre viktigt initialt. Bättre med ett tidigt apex än ett missat apex.

Satsa på att gå så tight att du måste lufta knät över curbsen för att inte ta i. På Gelleråsen kan man plocka gräs ur puckarna efter passen om man håller tighta spår. Är ditt huvud över curbsen så har ju däcken missat med nästan 1,5 m, och det är däcken som räknas!

Annars vet jag inte.. Som alla säger, senare apex, fläk upp upp i slutet av kurvan och skapa 5m extra raksträcka att ge fullgas på. Nåt jag är skitdålig på, är en sak som Simon Crafar pratar om i Motovudu.. Nämligen att man sabbar rakan och farten genom att gasa för TIDIGT. Enl. honom bättre att vänta med fullgas tills man verkligen är runt så man kan panga fullt. Halv gas gör ju kurvan längre och gör att FULL gas hamnar längre bort än om man väntar lite med påslaget. Men det kanske inte riktigt gäller 600a där effekten inte gör lika stor skillnad för tiderna.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det jag ser och tänker på direkt är att du missar apex med över en meter nästan överallt. Körde du 1.16 med det spåret finns det potential till att kapa MASSA med tid.

Sen såg det ut som, men det är ju svårt att veta för det syns inte så tydligt.. Att du inte nyttjar banan i ytterkant fullt ut heller.

Precis vad jag tänkte. Strunta i optimala spåret och fokusera på att använda hela banan, framförallt träffa banans insida. (det är ju inte alltid så att man ska ut hela vägen till ytterkant). Det är svårt, jag lärde mig aldrig att träffa insidan, men jag kom nog mycket närmare än om jag inte tänkt på det. Jag gick köra-fort kurs med watz en gång, det första han sa åt mig var att utnyttja hela banan. Jag trodde jag körde närmare bankanten än vad jag gjorde.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ser ganska 600:igt ut också!:tummenupp

Men en sak, du växlar upp tre gånger på rakan... Borde du inte dreva om?:va

Första körningen på 7 månader så nja, inte helt idealspåret. Tempot är numera uppskruvat , så nu sker 4 uppväxlingar och inget kopplingsslir i Torparn.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Efter att ha sett ditt klipp (Bully) så är första tankarna från nån som inte ens är snabb nog för pokal i Rookie;

- Nyttja mer utav banans bredd istället för att fundera på spåret. Du är på tok för långt både från inner & ytterkant, för stora marginaler i mitt tycke. Spåren i sig ser jag inga större konstigheter i.

- Du bromsar på tok för mjäkigt! Bromsa hårdare. Mjukt av & på bromsen men det ser ut (!) som du skulle kunna knipa betydligt hårdare under själva bromsningen.

- Gasa mer! Väldigt lätt & säga när man ser det på film, men lite snabbare kan du allt vrida på rullen.

Generellt skulle jag vilja säga att själva spårvalet inte är såå viktigt om man ligger på 1:18. Vill man köra snabbare så får man gasa mer, bromsa mindre & hålla högre hastighet i kurvan. Sen kan man fundera på spåret.

Mitt tips om du vill bli snabbare är att boka upp en instruktör. Betala någon för att "avstå" en träning & bara hjälpa dig! Eller boka en dag med Actionpics. Finns många snabba instruktörer där som dessutom har helt OK pedagogisk förmåga. Otto, Håkan, Mårten m.fl.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Efter att ha sett ditt klipp (Bully) så är första tankarna från nån som inte ens är snabb nog för pokal i Rookie;

- Nyttja mer utav banans bredd istället för att fundera på spåret. Du är på tok för långt både från inner & ytterkant, för stora marginaler i mitt tycke. Spåren i sig ser jag inga större konstigheter i.

- Du bromsar på tok för mjäkigt! Bromsa hårdare. Mjukt av & på bromsen men det ser ut (!) som du skulle kunna knipa betydligt hårdare under själva bromsningen.

- Gasa mer! Väldigt lätt & säga när man ser det på film, men lite snabbare kan du allt vrida på rullen.

Generellt skulle jag vilja säga att själva spårvalet inte är såå viktigt om man ligger på 1:18. Vill man köra snabbare så får man gasa mer, bromsa mindre & hålla högre hastighet i kurvan. Sen kan man fundera på spåret.

Mitt tips om du vill bli snabbare är att boka upp en instruktör. Betala någon för att "avstå" en träning & bara hjälpa dig! Eller boka en dag med Actionpics. Finns många snabba instruktörer där som dessutom har helt OK pedagogisk förmåga. Otto, Håkan, Mårten m.fl.

Filmen var från andra träningen för säsongen så nu när jag försöker just med detta du Sege och Agile skriver så har jag sänkt min tid med 2 sek, bromsar hårdare och senare, försöker ta höjd och sedan sikta apex och ändå visar laptimern 1:18, en grej som jag känner själv är att nu när jag bromsar senare och hårdare så hinner jag inte riktigt komma till rätt häng innan kurvan och detta gör att jag inte ligger på gasen på samma sätt och efter 2veckor utan körning är jag mentalt laddad att testa att inte bry mig så mycket om inbromsningarna eller bara bromsa och släppa tidigare och komma in med en högre hastighet och bara hålla i mig utav helvete.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top