Ett problem med att bromsa sent och hårt är att man tror att det går mycket fortare än vad det gör och vips så tappar man en massa kurvhastighet och därmed tid. Det gamla talesättet att "ju mer man tar i ju långsammare går det" är rätt bra.
Och DET är väl till stor del vad som skiljer de där ekliga A-förare från vanligt folk?
----------------------
Jag tänker inte försöka ge några tips, jag är glad att jag hittar runt banan åt rätt håll. Men jag har en reflektion om den här diskussionen, som går igen i väldigt många andra trådar också, många av dem står jag för i min iver att vinna lite kunskap och fart.
Om jag som kan sägas håller ett lågt Rookie-tempo, försöker ge tips åt den gatåkare som kör Åsen på 1.25 utifrån mina premisser, så blir det förmodligen fel. Likaså när ekliga-A-förare försöker ge mig tips. Varför? För att det skiljer så oerhört mkt i nivå att man inte är mottaglig för de sakerna, än.
Frågar jag Watz om hur man ska köra på Sviestad och beskriver vad JAG upplever som svårt, så är det nästintill obegripligt för honom. Där börjar jag känna att jag får mer behållning av att fråga de som är 1-3 sekunder snabbare om råd, får de var sannolikt på min nivå för inte alltför länge sen och kampade med samma problem (bortsett från att mitt problem är att jag är farträdd & talangslös, men det lämnar vi därhän).
Lite så blir det ju med spår. Att tipsa om spår och "specialare" till nån som aldrig kört banan är en sak, eller en total noob som åker helt galna spår.. Men även om skillnaderna är stora, så är de pappret små mellan olika klasser och förare. Det måste man nog som många menar testa sig fram till. Ligga och jaga kompisen som är tiondelen snabbare och börja se vart han hämtar tiden nånstans osv. så man kan självcoacha sig.
Jag ska till Mantorp snart, och hittar inte alls runt där. Så jag tänkte be nån visa spår. Men för finslipandets skull känns det meningslöst att få tips av nån som är ap-snabb, för jag kommer inte kunna köra så ändå med mitt patetiska tempo.
Och som du säger S&S3M, känslan av att bromsa på sig ger rädd-känsla och dumpar ingångshastigheten brutalt om man inte har balls of steel..