Optimala spårvalen på svenska banor

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Var väl Nicklas Cajback som hade rekordet innan Mårtensson knäckte det den 29/7 va?
Mårtensson knäckte det dessutom ett par gånger i samma rece innan han och ivrigt efterhängsna Ockelfeldt körde tok slut på däcken och Backlund, som hade en bättre racestrategi, seglade om till vinst.

Njae, Cajback var väl först under magiska 1.05 på ett kval men Backlund hade väl banrekordet som bara kan sättas under race och det knäckte Mårtensson.

//Nitrous
 

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
mmmmm ......... här var det svårt att få hjälp med spårvalen tydligen. Jag förstår utan tvekan vad du är efter, jag gör likadant innan jag ska på en ny bana. Kollar skissen föreställer mig ett spårval ............ Självfallet så finns det parametrar som hastighet, andra förare, temperatur i bana/däck, teknisk kunskap, förtroende för däck/cykel vad gäller den lutningsgrad som kurvan tas i.
Men vad ni mer erfarna gamla busar inte tycks förstå är att det ger en grundkunskap att sedan arbeta aktivt på banan med för oss gröngölingar, slippa lägga dag ett på grovplanering och sedan ge sig in på "finjusteringar".
det inger oxå ett visst självförtroende att inte komma helt oförberedd. :fakta

därför så hoppas jag att någon känner att dom har tid och lust att faktiskt hjälpa till ........ jag misstänker att många nybörjare tittar i tråden och inte vågar slänga ut hakan i hetluften, jag är en ovanligt tuff(korkad) kille :dummer
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nä Cajback satte den första 1:04-tiden på Åsen (med officiell tidtagning), men det var på kvalet och då räknas det inte som banrekord eftersom det måste sättas på race. Backlund putsade senare på eftermiddagen den tiden på racet.

.

Fan också! Jag som aldrig brukar ha fel, utan bara mindre rätt i bland:hihi

Såg att Nitrous också satte mig på plats:huvet

Mitt generella tips på Gelleråsen är att gå tightare än man tror i kurvorna, speciellt de kurvor som är bankade, missar man lite utav bankningen tappar man massor ut ur kurvan.
Beroende på hoj så är ett annat tips att växla till en högre växel ganska tidigt i Ejes så slipper man göra hojen orolig i den lilla vänsterknixen i sänkan på väg mot hårnålen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tyvärr är det inte så enkelt att rita ut spår på en banskiss och tro att man ska åka fortare. För att bli snabbare måste man träna och det gör man på banan. Där lär man sig genom sin egen körning och andras vilket spår som är rätt.

Det blir lite som att försöka svara på frågan hur man ska returnera en forehand i tennis när motståndaren står på en given plats. Det beror helt på vem motståndaren är, vad det är för underlag, vilka slag du kan slå osv.

Tex så är det meningslöst för mig att gå till Backlund och fråga om spårval eftersom han är så mycket snabbare än mig, kör en annan hoj osv.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag har fått snabblära mig lite banor i år eftersom jag tävlat på banor jag inte kört tidigare. Jag hittade en metod som funkade för mig och kanske kan hjälpa någon annan. 40 min körtid på banan innan kval gör att det kan vara värt att plugga lite innan!

Det första jag gjorde var att leta upp en skiss på banlayouten och memorera den så jag hade den i bakhuvudet som grundinfo. Sen letade jag upp ett ombordvarv på youtube med någon som körde i skapligt tempo. Det klippet kollade jag på tills jag kopplade vilken kurva som skulle komma och var föraren var på banan hela tiden.

Sen är det ju bra att höra med folk som kört banan vilka drevningar och växlar dom ligger på och skriva in det på banskissen. Ju mer man kan "torrlära" sig desto mindre nya saker har man att fundera på när man väl kommer dit.

När jag rullade ut på första fredagsträningen hade jag redan en liten uppfattning om banan/växlingar och dom svåra partierna. Sen var det bara att sakta men säkert skruva upp tempot och försöka hitta spår. Jag fokuserade i stort sett enbart på dom svåra partierna och lät resten ge sig själv.

Hoppas det hjälper någon lite iaf...

// johan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kul tråd, men jag säger som min gode vän Anders Andersson - det optimala spåret är helt enkelt där du hamnar utifrån din egen hastighet och den typ av hoj du åker. Han har 30000+ varv på Gelleråsen, men är mycket restriktiv med rekommendationer till andra om vad som är det rätta spåret. Helt enkelt för att detta beror på många olika faktorer där individuell körstil och exakt typ av motorcykel bara är två av dem. Sätter du också varvrekord på Backlunds hoj så kommer ditt spår att hamna kusligt nära Backlunds spår, men åker du varvrekord med en 125:a eller Moto3 hoj så kommer du att ha ett brutalt annorlunda spår (annars åker du inte varvrekord med 25% av effekten).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och, ett bra sätt att åstadkomma detta på, dvs att få till en SEN fin turn-in point, är att köra fortare! Eller snarare bromsa senare! Bromsar man lite senare kommer man per automatik att hålla kvar bromsen längre och inte våga svänga in förrän vid rätt plats.
Ett problem med att bromsa sent och hårt är att man tror att det går mycket fortare än vad det gör och vips så tappar man en massa kurvhastighet och därmed tid. Det gamla talesättet att "ju mer man tar i ju långsammare går det" är rätt bra.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ger ritat spår på internet någonting på riktigt när man väl kör? Jag har svårt att föreställa mig hur jag ska köra när jag GÅR för att det skiljer i fart och allt ser så oändligt stort, eller litet, ut beroende på.

Jag menar, spårval i grunden är ju ingen magi men för att göra det optimalt oändligt med magi och den precisionen får man definitivt inte ut av ett ritat streck.

Läsa på om grunder i spårval och praktisera på bana tror jag ger mer?


Om man är helt grön inom bankörning så nej det ger inte så mycket, men har man kört ett tag och har koll någorlunda på banan så kan det vara rätt skönt och få saker bekräftat ifall man gör rätt i vissa kurvor eller om man kan förbättre sig i vissa och lyckas sänka sin tid ytterligare.

Många gör fel och börjar göra förändringar i sina spårval som de gör rätt för att bli snabbare medan de kanske skulle ha förbättrat helt andra kurvor osv.

Går man en massa SMC kurser och inte har "mål" att köra snabbt utan lära sig skapa större marginaler i trafiken kanske man redan fått någorlunda hjälp av en instruktör men vi som har licens och tränar på egen hand kan hjälpa varandra i denna tråd så man börjar göra mer rätt än snurra runt runt runt på banan och inte sina misstag, det kostar bara massa pengar och för eller senare klotar man och det blir dyrt.
Därför tyckte jag att den sådan tråd var bra så vi kan guida varandra någorlunda, sedan att man ändå måste träna för att sätta de spårvalen är en annan femma som jag nämnde högre upp i ett annat inlägg.

Är det ingen som kör Pro Superbike eller i alla fall tävlar som kan ge oss några spårval på nån bana? så har vi i alla fall nåt att disskutera i tråden som tråden vart tänkt ifrån början än folk som inte ens är intresserade av detta ska vara viktigt pettrar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett problem med att bromsa sent och hårt är att man tror att det går mycket fortare än vad det gör och vips så tappar man en massa kurvhastighet och därmed tid. Det gamla talesättet att "ju mer man tar i ju långsammare går det" är rätt bra.

Och DET är väl till stor del vad som skiljer de där ekliga A-förare från vanligt folk?

----------------------

Jag tänker inte försöka ge några tips, jag är glad att jag hittar runt banan åt rätt håll. Men jag har en reflektion om den här diskussionen, som går igen i väldigt många andra trådar också, många av dem står jag för i min iver att vinna lite kunskap och fart.

Om jag som kan sägas håller ett lågt Rookie-tempo, försöker ge tips åt den gatåkare som kör Åsen på 1.25 utifrån mina premisser, så blir det förmodligen fel. Likaså när ekliga-A-förare försöker ge mig tips. Varför? För att det skiljer så oerhört mkt i nivå att man inte är mottaglig för de sakerna, än.

Frågar jag Watz om hur man ska köra på Sviestad och beskriver vad JAG upplever som svårt, så är det nästintill obegripligt för honom. Där börjar jag känna att jag får mer behållning av att fråga de som är 1-3 sekunder snabbare om råd, får de var sannolikt på min nivå för inte alltför länge sen och kampade med samma problem (bortsett från att mitt problem är att jag är farträdd & talangslös, men det lämnar vi därhän).

Lite så blir det ju med spår. Att tipsa om spår och "specialare" till nån som aldrig kört banan är en sak, eller en total noob som åker helt galna spår.. Men även om skillnaderna är stora, så är de pappret små mellan olika klasser och förare. Det måste man nog som många menar testa sig fram till. Ligga och jaga kompisen som är tiondelen snabbare och börja se vart han hämtar tiden nånstans osv. så man kan självcoacha sig.

Jag ska till Mantorp snart, och hittar inte alls runt där. Så jag tänkte be nån visa spår. Men för finslipandets skull känns det meningslöst att få tips av nån som är ap-snabb, för jag kommer inte kunna köra så ändå med mitt patetiska tempo.

Och som du säger S&S3M, känslan av att bromsa på sig ger rädd-känsla och dumpar ingångshastigheten brutalt om man inte har balls of steel..
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ett problem med att bromsa sent och hårt är att man tror att det går mycket fortare än vad det gör och vips så tappar man en massa kurvhastighet och därmed tid. Det gamla talesättet att "ju mer man tar i ju långsammare går det" är rätt bra.

Mycket ligger i det du säger, har ökat min fart på alla "raksträckor" och det innebär att jag försöker bromsa senare men det innebär att jag kommer in i kurvan mer oförberedd och känner mig inte lika säker så inbillar mig att jag har en lägre kurvhastighet, så trotts att jag tar i som satan så har jag gått från 1.16 och lyckades sist endast sätta 1.18
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mycket ligger i det du säger, har ökat min fart på alla "raksträckor" och det innebär att jag försöker bromsa senare men det innebär att jag kommer in i kurvan mer oförberedd och känner mig inte lika säker så inbillar mig att jag har en lägre kurvhastighet, så trotts att jag tar i som satan så har jag gått från 1.16 och lyckades sist endast sätta 1.18


Det här får ju gärna nån som är hållkäftensnabb bekräfta, dementera eller kommentera..

Men jag blev för en tid sen introducerad för begreppet att "börja sluta bromsa". Alltså att se det som en process snarare än en händelse. Jag har nu slutat försöka inleda bromsningen ännu senare, utan försöker att "börja avsluta" den tidigare och på så sätt få mer fart med mig in i böj. Dels ger det att jag börjat bromsa längre in mot apex, dels höjs ingångshastigheten och dels skiter man ibland på sig för att man är farträdd.

Bortsett från att du slipper gå in i böj med en kollapsad framgaffel så känns faktiskt allt lite mjukare och lugnare när man väl kommit över att det är läskigt att börja sluta bromsa när det känns som att det fortfarande går för fort.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Går man en massa SMC kurser och inte har "mål" att köra snabbt utan lära sig skapa större marginaler i trafiken kanske man redan fått någorlunda hjälp av en instruktör men vi som har licens och tränar på egen hand kan hjälpa varandra i denna tråd så man börjar göra mer rätt än snurra runt runt runt på banan och inte sina misstag, det kostar bara massa pengar och för eller senare klotar man och det blir dyrt.
Därför tyckte jag att den sådan tråd var bra så vi kan guida varandra någorlunda, sedan att man ändå måste träna för att sätta de spårvalen är en annan femma som jag nämnde högre upp i ett annat inlägg.
Om man ändå är såpass så att man har licens så har man ju en grundförståelse för hur man kör och linjeval, bästa sättet då är ju att man tar rygg på erfarna förare när man är på träningar osv, då får man du ju mer svart på vitt hur folk kör. Jag skulle ha svårt att rita ut exakt hur jag kör om jag skulle försöka, iaf så detaljerat så att det skulle kunna ge något för någon annan.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vore rätt kul/intressant att se spårvalen på en karta för Åsen, med förare som kör 1,25/1,20/1,15/1,10 och 1,05 uppritat med 5 färger.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ett problem med att bromsa sent och hårt är att man tror att det går mycket fortare än vad det gör och vips så tappar man en massa kurvhastighet och därmed tid. Det gamla talesättet att "ju mer man tar i ju långsammare går det" är rätt bra.

Jo, men lik förbannat är det intressant att se hur djevla fort det går in i NÄSTA krök, och alltså, hur mycket en sen ingång kan göra gör att få en snabb utgång.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och som du säger S&S3M, känslan av att bromsa på sig ger rädd-känsla och dumpar ingångshastigheten brutalt om man inte har balls of steel..

Jo, men är det inte precis vad racing handlar om: "balls of steel"? Och om man gör "bromsa sent-grejen" många gånger, och vänjer sig vid det, så kan man till slut göra det som en annan här i tråden beskriver, nämligen "börja sluta bromsa". Och det tror jag är nyckeln till att gå från 1,09 på Åsen till 1.07; SLÄPP BROMSEN från DJÄVLIGT hög fart och sväng in, det hänger i!!!!

"DET HÄNGER I"!!!!!!!!!!!!! Det är det enda jag säger till mig själv under ett race. Iaf in i krök. Annars under racen tänker jag "Kör om den djäveln!!!" Och då är "den djäveln" mina trevliga konkurrenter. Som jag tycker om. Om de ligger bakom mig. Under racet....
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top