kjellper
pousseur
Köpte en ovan nämnd laddare för jag fick för mig att det satt ett LiFePo4-batteri i min KTM. Plockar ur batteriet och ser att det står Li-ion på...
Det står att laddaren är för 12,8 V LiFePo4-batterier och inget annat. Läser jag på batteriet så står det att laddaren måste kunna leverera minst 14 V för att batteriet ska bli fullt.
Läser jag på Optimates instruktioner så kryper det fram att den laddar upp till 14,4 V, vilket är helt logiskt eftersom det är ungefär vad de flesta hojar genererar.
Har jag fattat det rätt så ÄR LiFePO4 ett litium-jon, fast med något lägre cellspänning än andra litium-jon. Finns det nån rimlig anledning att inte använda den här laddaren till det här batteriet?
Bland annat har laddaren en funktion för att kunna rädda djupurladdade LiFePO4-batterier från 0.5 V. Är detta nåt som skulle kunna döda en annan cell-kemi?
Det står att laddaren är för 12,8 V LiFePo4-batterier och inget annat. Läser jag på batteriet så står det att laddaren måste kunna leverera minst 14 V för att batteriet ska bli fullt.
Läser jag på Optimates instruktioner så kryper det fram att den laddar upp till 14,4 V, vilket är helt logiskt eftersom det är ungefär vad de flesta hojar genererar.
Har jag fattat det rätt så ÄR LiFePO4 ett litium-jon, fast med något lägre cellspänning än andra litium-jon. Finns det nån rimlig anledning att inte använda den här laddaren till det här batteriet?
Bland annat har laddaren en funktion för att kunna rädda djupurladdade LiFePO4-batterier från 0.5 V. Är detta nåt som skulle kunna döda en annan cell-kemi?