Ordning på växlarna

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är jag inte växellådsguru, men jag måste erkänna att jag har lite svårt att se den cykliska funktionen framför mig rent tekniskt. Det känns som att man måste tänka till några varv för att få det att funka :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag inte växellådsguru, men jag måste erkänna att jag har lite svårt att se den cykliska funktionen framför mig rent tekniskt. Det känns som att man måste tänka till några varv för att få det att funka :va

Växelkulissen som roterar har ju spår som flyttar drevet till rätt position för respektive växel. Har man då ingen stopp som hindrar att kulisen fortsätter roterar vidare så kan man ju lyckas konstruera så galet att man från fyran går vidare till ettan, precis som med klockan som efter ett varv, 12 timmar är tillbaka på föregående tid.

Det enda som förvånar är väl hur fan dom kan släppa en sån konstruktion vidare till produktion.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har kvar en av flera Fiddy som jag köpte i ett gruppköp typ 2001, precis som alla andra från samma container så ligger alla växlar upp, och om du växlar vidare från fyran så SMACK sitter ettan och du nickar fågelpinnen. I nittio är det ganska stökigt
En sån har jag också ägt.Rätt underhållande när man sitter och funderar på om det är fyran som ligger i eller om det finns en växel till.Att trycka i ettan i toppfart brukade resultera i bredställ som Boris Chambon varit nöjd med...:crash
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Växelkulissen som roterar har ju spår som flyttar drevet till rätt position för respektive växel. Har man då ingen stopp som hindrar att kulisen fortsätter roterar vidare så kan man ju lyckas konstruera så galet att man från fyran går vidare till ettan, precis som med klockan som efter ett varv, 12 timmar är tillbaka på föregående tid.

Det enda som förvånar är väl hur fan dom kan släppa en sån konstruktion vidare till produktion.
När vi packade upp dem så var det…..ett par saker till som förvånande oss kan jag få säga. Men den funkar än! 3.300:- styck inkl frakt förbetalt nåt halvår innan till en privatperson, kaos på parkeringen vid Ikea när det rullade in tre långtradare mellan femhundra personbilar med släpvagnar redo att plocka upp sina hojar

Har för mig att den tokiga växelordningen även illustreras på motorkåpan
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
När vi packade upp dem så var det…..ett par saker till som förvånande oss kan jag få säga. Men den funkar än! 3.300:- styck inkl frakt förbetalt nåt halvår innan till en privatperson, kaos på parkeringen vid Ikea när det rullade in tre långtradare mellan femhundra personbilar med släpvagnar redo att plocka upp sina hojar

Har för mig att den tokiga växelordningen även illustreras på motorkåpan
Vill minnas att jag sålde min för 4 papp efter sonen, farsan (undertecknad) o alla både sonens o mina polare, hela grannskapet och säkert flera jag förträngt/glömt kört sk*ten ur den under flera år...
En sådan affär gör man inte varje dag!
:rofl
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var det dom som skattemyndigheten började nysta i?

Kommer ihåg att en kompis köpte ett par och skattemyndigheten ringde efter ett tag och frågade om han köpt någon "liten motorcykel" då säljaren inte betalat någon skatt/moms. Varför tror ni det frågade kompisen då sa dom att sett ett för och efternamn och samma stad där vi bor i någon anteckning som importören hade så dom chansar på att det var han. Men han sa nej det är inte jag sen hörde aldrig av dom igen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vill minnas att jag sålde min för 4 papp efter sonen, farsan (undertecknad) o alla både sonens o mina polare, hela grannskapet och säkert flera jag förträngt/glömt kört sk*ten ur den under flera år...
En sådan affär gör man inte varje dag!
:rofl
På den tiden gjorde vi det varje dag😀 Var du där på parkeringen? Själv missade jag hela showen då jag var i Åre, polarna som jag fick skicka dit i mitt ställe var inte helt nöjda över att få lägga timtals på att få fatt på hojarna.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
På den tiden gjorde vi det varje dag😀 Var du där på parkeringen? Själv missade jag hela showen då jag var i Åre, polarna som jag fick skicka dit i mitt ställe var inte helt nöjda över att få lägga timtals på att få fatt på hojarna.
Nope, fick faktiskt min kines hemlevererad (kommer fan inte ihåg av vem dock…?:unsure:)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
På moppetiden hade en polare en Yamaha DT50R (mitten på nittiotalet alltså) och där var alla växlar uppåt, neutralen var längst ner så att säga. Minns inte att det var några konstigheter när man körde.
Var inte R:en 5-petad med ettan nedåt? Osäker, kan komma ihåg fel.

Vet dock att DT50 MX hade 4 växlar uppåt i Sverige. Däremot fanns ett kit med 5:e växel och då ska ettan ha varit nedåt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top