Ordning på växlarna

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför är friläget på motorcyklar mellan ettan och tvåan? Är det bara gammal vana som blev standard eller finns det någon fördel med det?
På MT09 med automatiserad låda har de bytt ordning på ettan och friläget för att mekaniken ska fungera bra.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Gissar på att det är lättare att hitta ettan med denna ordning. Alla räknar nog inte nedväxlingen. Säg att du bromsar och nästan måste stanna. Då vill du lägga i ettan snabbt och med neutral längst ned kommer man troligtvis att peta ned till neutral och sedan måste man hitta ettan genom att växla upp.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Kör en Suzuki K50, 4-växlad. Alla växlar är neråt, vid varenda stopp får jag tvångstankar och måste växla ner (upp) till neutral och sen upp (ner) till ettan. Otroligt irriterande faktiskt, sen att växelordningen är omvänd mot hojen.. skränar bara lite extra på moppen om man råkar växla till en lägre växel men känns värre på zzr1400 inför en kurva.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har för mig att jag läst att detta blev nån (tror det var amerikansk) standard typ tidigt 70-tal att neutral skulle ligga mellan ettan och tvåan och att växelpadalen skulle sitta på vänster sida.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På moppetiden hade en polare en Yamaha DT50R (mitten på nittiotalet alltså) och där var alla växlar uppåt, neutralen var längst ner så att säga. Minns inte att det var några konstigheter när man körde.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag minns det som att Suzuki K50 hade en växelpedal där man kunde växla både upp och ner genom att trampa neråt. Det var bara att använda hälen för att växla ner.
Minns jag fel så här efter mindre än 40 år?
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Nej, du minns rätt. Men fortfarande detta tvångsmässiga letande efter vilken växel man hade i. Kanske är det bara jag 😊
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Kawasaki 500/750 H1/H2 har alla växlar uppåt allt så friläget är längst ner
Precis som JOTAck skriver blir lite ängsligt ibland😊
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag minns det som att Suzuki K50 hade en växelpedal där man kunde växla både upp och ner genom att trampa neråt. Det var bara att använda hälen för att växla ner.
Minns jag fel så här efter mindre än 40 år?
Ja det är standard på K50 med tå-häl pedal.

Jag skulle tro att det är just för lättheten att hitta ettan när man har stannat vid ett rödlyse eller korsning osv.

Sen kan det också ha en mekanisk fördel med att det är lättare att få plats på växeltrumman. När man börjar komma upp i 6 växlar har man utnyttjat det mesta av trumman och ska man lägga in ett extra läge utanför så att säga så tar det mer plats än om man lägger den mellan två växlar. Då behöver man inte förlänga spåren i växeltrumman utanför ettans växel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Sen kan det också ha en mekanisk fördel med att det är lättare att få plats på växeltrumman. När man börjar komma upp i 6 växlar har man utnyttjat det mesta av trumman och ska man lägga in ett extra läge utanför så att säga så tar det mer plats än om man lägger den mellan två växlar. Då behöver man inte förlänga spåren i växeltrumman utanför ettans växel.
Det där är bortanför mitt kunskapsområde. Jag måste nog "tuba" tutorials om växellådor.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Varför är friläget på motorcyklar mellan ettan och tvåan? Är det bara gammal vana som blev standard eller finns det någon fördel med det?
På MT09 med automatiserad låda har de bytt ordning på ettan och friläget för att mekaniken ska fungera bra.
För att svara på ursprungsfrågan: Min åsikt är att det (I avsaknad av växellägesindikator) är att föredra att ha N mellan växel 1 och 2, oavsett upp eller ner. Man slipper växla till N för att sedan växla tillbaka till 1:an. Sen finns det säkert en mekanisk förklaring till det hela, typ Henrik Y ovan 😊
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Till och med då handväxel var standard var neutralen mellan ettan och tvåan. När Velocette 1928 kom med den första positivt stopp fotväxeln hade man neutral mellan ettan och tvåan.
Vilket i dag är det normala. Huvudorsaken är att man kan ha kortast möjliga axlar som är styvare. Det måste finnas ett mellanrum mellan växelhjulen så man inte kan få in två växlar samtidigt. Men bara ett friläge som har låsning.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag har för mig att jag läst att detta blev nån (tror det var amerikansk) standard typ tidigt 70-tal att neutral skulle ligga mellan ettan och tvåan och att växelpadalen skulle sitta på vänster sida.
Vänster sida, USA standard, definitivt 1975 kanske tidigare, men troligen inte krav på ettan neråt.
Har hojar med alla sorter, vänster, höger, ettan uppåt, ettan neråt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vänster sida, USA standard, definitivt 1975 kanske tidigare, men troligen inte krav på ettan neråt.
Har hojar med alla sorter, vänster, höger, ettan uppåt, ettan neråt.

Tror som du säger att det inte var krav på ettan nedåt men vad jag läst så skulle friläget ligga mellan ettan och tvåan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det inte så i tidernas begynnelse att ettan var lågväxel och normalt inte användes vid start?

Jag har för mig att jag har sett det på någon växelstyrare på en tankväxlad hoj "Low" vid ettan
Ettan var till för när man hade sidvagnen full med gödsel eller annat tungt gods
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle vara intressant att veta hur våra kinesiska vänner tänkt genom decennierna när det gäller kopior på Hondas Cub motorer, de finns med växlar 1-4 som går hela varvet runt och börjar om igen från ettan direkt till fyran och tvärtom, alla växlar upp, alla växlar ner och ettan ner-resten upp. Kan nån komma på ytterligare kombinationer?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skulle vara intressant att veta hur våra kinesiska vänner tänkt genom decennierna när det gäller kopior på Hondas Cub motorer, de finns med växlar 1-4 som går hela varvet runt och börjar om igen från ettan direkt till fyran och tvärtom, alla växlar upp, alla växlar ner och ettan ner-resten upp. Kan nån komma på ytterligare kombinationer?
För någon som innan växellägesindikatorernas intåg febrilt letade efter den sjätte eller sjunde växeln så låter detta helt livsfarligt 😬
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För någon som innan växellägesindikatorernas intåg febrilt letade efter den sjätte eller sjunde växeln så låter detta helt livsfarligt 😬
Jag har kvar en av flera Fiddy som jag köpte i ett gruppköp typ 2001, precis som alla andra från samma container så ligger alla växlar upp, och om du växlar vidare från fyran så SMACK sitter ettan och du nickar fågelpinnen. I nittio är det ganska stökigt
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top