Organdonation!

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
har fått 2 njurar i mitt liv!

fast från levande donatorer och dom är jag evigt tacksamma!

så mycket cred till alla som anmäler sig!

så nu får jag även se min son växa upp:)!

gick i dialys 2,5 år innan sista njuren!

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n
Mycket bra förslag!! Ska genast skriva in mig :)

Så, nu har jag anmält mig. Har tänkt göra det länge. Skulle ta emot organ om jag behövde, så självklart vill jag ge också, om olyckan skulle vara framme :tummenupp

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Skulle du ge dina organ till Josef Fritzl?

Nu är det ju inte min uppgift att leka polis genom att försöka reglera marknaden på organ.

Om nu mina organ hamnade i Fritzl så anser jag att den som satt honom högst upp på listan som mottagare gjort en vettig bedömning att han behöver dom mest och går före Lisa 42 med 7 ungar.

Men vill du ha mitt svar. Så tror jag efter mina år på dialys avdelningar, utredningar mm. Att organen hamnar i en människa som behöver dom. En människa precis som du och jag. För det är vanliga människor med medicinska problem som är på dessa avdelningar.

Men vad vet jag du kanske har andra erfarenheter utav verkligheten inom organdonation.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Ta de ni vill ha men besiktiga de först för er egen säkerhets skull!
Har varit donator sen 90:talet
Bra om fler blir de!!

Ta de ni vill ha men besiktiga de först för er egen säkerhets skull!
Har varit donator sen 90:talet
Bra om fler blir de!!

Jag har en släkting som väntat på ett hjärta i många år men inte hittar nått som passar.
Sanorlikheten ökar för alla att få rätt organ med rätta blodgrupper om alla vore domatorer!
Hur skulle du känna om du hade en dotter på 17år med hjärtproblem??
Eller hur skulle dina föräldrar känna om du vurpade och behövde nya lungor och du fick mina?
Är jag död får ni ta allt men inte 5månader i ett lab för forskning,
ta de som behövs och bränn mig sedan!!

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nu är det ju inte min uppgift att leka polis genom att försöka reglera marknaden på organ.

Om nu mina organ hamnade i Fritzl så anser jag att den som satt honom högst upp på listan som mottagare gjort en vettig bedömning att han behöver dom mest och går före Lisa 42 med 7 ungar.

Men vill du ha mitt svar. Så tror jag efter mina år på dialys avdelningar, utredningar mm. Att organen hamnar i en människa som behöver dom. En människa precis som du och jag. För det är vanliga människor med medicinska problem som är på dessa avdelningar.

Men vad vet jag du kanske har andra erfarenheter utav verkligheten inom organdonation.
Jag är av naturen ifrågasättande, ständigt kritisk till all form av "folkrörelse"..
I detta fall handlar det mycket riktigt om liv eller död för många människor, vilket jag naturligtvis har väldigt stor respekt för..

Samtidigt tycker jag att man alltid ska vara uppmärksam på hur det verkligen ligger till.. Vad händer egentligen med mina organ efter min död, var hamnar de och i vem.. Borde man inte som donator, ha rätt att ställa vissa krav?

Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Har alltid tyckt att det skulle kännas obekvämt att vara anmäld till donationsrådet. Men anmälde mig i fredags av skälet "maskar eller människor". Det känns faktiskt ganska bra! :tummenupp
Tyvärr har de inga stickers/dekaler eller dylikt. Jag vill ju ha ett till körkortet eller kanske något kort i plånkan. Någon som vet var jag hittar sådana?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
självklarhet! Varför ta med sig sina organ i graven när det finns så många barn framför allt som är i behov av t.ex. ny lever eller liknande!

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Bumpar den här lite, men det tycker jag man får i det här fallet!

Jag undrar om det är någon åldersgräns på att donera? Eller om det tycker räcker med "målsmans godkännande eller något"?

Om man inte behöver vara 18 är jag snart anmäld :tummenupp

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Yamaha
Har också varit anmäld i flera år. Dock endast för donation, inte för vetenskapliga syften. Tror jag anmälde mig när jag var 16 faktiskt.

Ger dessutom blod, plasma och stamceller vid behov, allt för att förbättra min karma. Fast det lär vara för sent ändå. Jesus och jag är uppenbarligen inte polare och han där nere är rädd att jag ska sparka ned honom från tronen så jag får nog vackert stanna här i mitten och regera. :gnissla

Edit: Nej, det finns ingen åldersgräns för att donera!
Donera organ: http://www.donationsradet.se
Ge blod: http://www.geblod.nu

Last edited:

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Då var man med där.
Går det åt H***** för min del hoppas jag först att de fixar till mig med lite bitar de hittar här och där. Fungerar inte det kan de ta "the best of whats left"

Lycklig sate som kommer få min hjärna och mitt sinne för humor om nått skulle hända.

Tack för att du skapar tråden!

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Har ett fint donationskort i plånboken. Gäller donation men inte forskning, någon måtta får det vara. Lämnar dessutom blod. Så nu har man väl gjort vad man kan för att hjälpa sina medmänniskor. Problemet är väl att det inte är så mycket organ att ta hand om efter att man klippt Agda, 95 år i sidan för att hon inte såg när jag kom i 90 km/h på huvudled och således körde rätt ut med sin gamla Volvo 240, Pansarkryssare Edition... :näsblod

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha