Som att jämföra äpplen och päron...
Jo - visst är det så !
Jag vet en RD 500 som gick för dryga 90 inom Sverige, så i mina öron låter 72 och 81 inte helt otroligt.
För att det ska bli lättare för dig och mig som Yamaha-nördar att relatera: Tänk dig en första generationens R1 i absolut nyskick med få mil, vad skulle du tycka en sån är värd?
Yamaha-nörd är man ju
Det är otroligt svårt att värdera saker, personliga referenser osv spelar stor roll. Gixxer 86:an är tveklöst en ikon. Och det kan mycket väl vara så att en sådan idag faktiskt är värd uppåt 80 000 kr. Om jag t.ex skulle jämfört med en 87:a Fzr 1000 i nyskick så skulle jag självklart tagit gixxern alla dar i veckan - Tiden har visat att det helt enkelt var så att GSX:en tålde tidens tand mycket bra och i sin grundkonstruktion dessutom var mycket bättre än vad FZR:en var (kvalitet). Skulle tro att FZR:en inte kommer upp i halva värdet mot vad en GSXR gör.
Sedan vad en 98 R1 är värd i superskick - Ja, det är inte enkelt ! Men vi kan säg så här, att om jag hittat en FZR1000 90:a i nyskick så hade jag pyntat upp 40-45000 för den - Anledningen är nog endast för att det är den cykeln som gett mig så många minnen (och fortfarande ger mig minnen) än att den är värd så mycket egentligen.