Original GSXR 1100 snart färdig.....

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Som att jämföra äpplen och päron...

Jo - visst är det så !

Jag vet en RD 500 som gick för dryga 90 inom Sverige, så i mina öron låter 72 och 81 inte helt otroligt.
För att det ska bli lättare för dig och mig som Yamaha-nördar att relatera: Tänk dig en första generationens R1 i absolut nyskick med få mil, vad skulle du tycka en sån är värd? :tungan

Yamaha-nörd är man ju :tummenupp

Det är otroligt svårt att värdera saker, personliga referenser osv spelar stor roll. Gixxer 86:an är tveklöst en ikon. Och det kan mycket väl vara så att en sådan idag faktiskt är värd uppåt 80 000 kr. Om jag t.ex skulle jämfört med en 87:a Fzr 1000 i nyskick så skulle jag självklart tagit gixxern alla dar i veckan - Tiden har visat att det helt enkelt var så att GSX:en tålde tidens tand mycket bra och i sin grundkonstruktion dessutom var mycket bättre än vad FZR:en var (kvalitet). Skulle tro att FZR:en inte kommer upp i halva värdet mot vad en GSXR gör.

Sedan vad en 98 R1 är värd i superskick - Ja, det är inte enkelt ! Men vi kan säg så här, att om jag hittat en FZR1000 90:a i nyskick så hade jag pyntat upp 40-45000 för den - Anledningen är nog endast för att det är den cykeln som gett mig så många minnen (och fortfarande ger mig minnen) än att den är värd så mycket egentligen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det handlar om nostalgi, inte prestanda.....
Jag själv funderar på en GSX1100e, inte för att den är bra utanför att det var en värsting när jag var ung.
Det är svårt att prissätta en känsla.

( skall bara röja i garaget så står det strax en GSX där...:rock )
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo - visst är det så !



Yamaha-nörd är man ju :tummenupp

Det är otroligt svårt att värdera saker, personliga referenser osv spelar stor roll. Gixxer 86:an är tveklöst en ikon. Och det kan mycket väl vara så att en sådan idag faktiskt är värd uppåt 80 000 kr. Om jag t.ex skulle jämfört med en 87:a Fzr 1000 i nyskick så skulle jag självklart tagit gixxern alla dar i veckan - Tiden har visat att det helt enkelt var så att GSX:en tålde tidens tand mycket bra och i sin grundkonstruktion dessutom var mycket bättre än vad FZR:en var (kvalitet). Skulle tro att FZR:en inte kommer upp i halva värdet mot vad en GSXR gör.

Jo, det är riktigt. 1100R:en ska ju jämföras med FZR 1000, tänkte lite snett där. Tyvärr har inte FZR samma ikon-status som GSX-R 1100. R1:an har det däremot, men då snackar vi helt olika generationer hojar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kommer mer bilder snart....

Den här är garanterat sveriges finaste, sånära nyskick man kan komma :)

Kanske även till våren även blir tillsalu om rätt köpare finns....
....det finns just nu vad jag vet två till salu i hela europa som,nästan kommer upp i samma skick som denna.

Höga priser dock, den ena 72 och den andra 81 tusen.......men de är nog högre värderade ute i europa tror jag....

Worth every penny:yoparty:yoparty:kär

Köpte en likadan i UK (Ebay...:D) för en spottstyver 2008. Blev en kanondeal iofs men idag ångrar jag mig grymt att jag släppte den:huvet Den var löjligt fin och gick så det flexade härligt i varenda lager och svetsfog:D:D

Då dök det med jämna mellanrum faktiskt upp fina blåvita originalex av första årsmodellen och den sista generationen med den luft/oljekylda 1127 motorn (90-92).

Idag är det riktigt tunnsått med de här järnen. Synd för ett fint ex är mycket köttig hojpondus per krona
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Snyggt jobbat med hojen, riktigt snyggt till och med !


Men det där med 72 och 81 000 för en gammel-gixxer !?!

Man får ju en nästan ny sporthoj för de pengarna. 3-4 år gammal med 1000-1500 mil på mätaren. Låt gå för att en sådan kostar mer i försäkring, men jag tror det är mer rimligt att anta att det handlar om 40-45 000 för en renoverad i mint condition-skick. De är ju skottsäkra de där motorerna och jag vet att intresset är stort för väldokumenterade exemplar......men 72 respektive 81 000 !!!

I Sverige får du inte de pengarna (ännu) men egentligen är det rätt meningslöst att göra den typen av "objektiva" jämförelser. Då kanske man bör leta vidare efter just mer moderna hojar.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top