Detta kommer troligen att bli sporthojs enklaste projekt. Men tanken bakom det hela är kanske lite ovanlig.
Lite historia om bakgrunden. 1998 släppte Yamaha en motorcykel som definierade om begreppet sporthoj, och som gjorde att alla då existerande "sporthojar" förpassades till att istället hamna i klassen sporttouring.Självklart var det underverket R1.
Jag fick -98 tag på en hojtidning som testat den nya hojen. Tyckte direkt att hojen var så galet cool och snygg, och fick man tro recensionerna så var den lika skarp när det kom till prestanda och vägegenskaper. Olik allt annat som fanns just då.
R1 förblev en drömhoj och skulle till och med gå så långt som att säga att det var den hojen som fick mig intresserad av MC.
Jaja, nog om det nu...
Efter att nu ha uppnått en mer mogen och bättre bemedlad ekonomisk ålder så kändes det som det var dags att leta på den där drömhojen.
Månader följde med aktiv bevakning på annonser efter en Röd/Vit Yama R1 i riktigt fint skick, och självklart av 1998 års modell.
Lovande objekt dök upp då och då men antingen så levde dom inte upp till annonsens utlovade skick, eller så var man inte snabb nog och var pucktvåa, alltså den som inte fick köpa de fina hojarna.
Efter ett tag så avtog letandet och gled in i någon slags viloläge.
Då plötsligt en dag dök den upp. Självklart med sämsta möjliga timeing, och såklart många mil bort.
Men efter ett samtal med säljaren som kändes mycket förtroendeingivande så stod det klart att en biltur var nödvändig för att titta på hojen.
Det vart affär, och skicket var verkligen helt enastående.
Detta var hösten 2012 och hojen har efter hemkomst bara stått och agerat garageprydnad.
Men efter att ha servat och mekat det som behövts göras under vintern på de andra hojarna, så stod lyften tom och tråkig.
Och nu kommer (äntligen) tanken med detta projekt. Alltså att få tillbaka denna klenod till det skick som den var i när den lämnade Yamahaåterförsäljaren 1998. Orginal helt enkelt.
Några kan säkert undra hur man kan tycka att blinkers stora som flygplansvingar, avgasystem som i princip helt tar bort det underbara motorljudet samt fula reggskyltshållare är snyggt. En bra fråga. Svaret från mig är att det är det inte. Detta gör jag inte för att få en hoj som är så snygg som möjligt. Sånna hojar finns redan. Och ganska gott om. Jag vill ha något ovanligt. En hoj i riktigt fint originalskick att spara till eftervärlden. En hoj som jag förvisso kanske inte kommer vara helt ensam om. Men nästan. Dom börjar bli riktigt ovanliga. Försök leta upp en själv får du se. Jag lyckades inte hitta en enda, även om denna är nära.
Alla delar som behövs för detta har redan införskaffats, och det var väll även det ett projekt. Men jag tänkte börja i en annan ände.
Då den senast utförda servicen på hojen inte noterades med miltal och datum så vill jag först ha hojen "nollställd" servicemässigt. En storservice ska därför göras.
Vad har då en service med "orginalskick"" att göra?
Tja...
Lite historia om bakgrunden. 1998 släppte Yamaha en motorcykel som definierade om begreppet sporthoj, och som gjorde att alla då existerande "sporthojar" förpassades till att istället hamna i klassen sporttouring.Självklart var det underverket R1.
Jag fick -98 tag på en hojtidning som testat den nya hojen. Tyckte direkt att hojen var så galet cool och snygg, och fick man tro recensionerna så var den lika skarp när det kom till prestanda och vägegenskaper. Olik allt annat som fanns just då.
R1 förblev en drömhoj och skulle till och med gå så långt som att säga att det var den hojen som fick mig intresserad av MC.
Jaja, nog om det nu...
Efter att nu ha uppnått en mer mogen och bättre bemedlad ekonomisk ålder så kändes det som det var dags att leta på den där drömhojen.
Månader följde med aktiv bevakning på annonser efter en Röd/Vit Yama R1 i riktigt fint skick, och självklart av 1998 års modell.
Lovande objekt dök upp då och då men antingen så levde dom inte upp till annonsens utlovade skick, eller så var man inte snabb nog och var pucktvåa, alltså den som inte fick köpa de fina hojarna.
Efter ett tag så avtog letandet och gled in i någon slags viloläge.
Då plötsligt en dag dök den upp. Självklart med sämsta möjliga timeing, och såklart många mil bort.
Men efter ett samtal med säljaren som kändes mycket förtroendeingivande så stod det klart att en biltur var nödvändig för att titta på hojen.
Det vart affär, och skicket var verkligen helt enastående.
Detta var hösten 2012 och hojen har efter hemkomst bara stått och agerat garageprydnad.
Men efter att ha servat och mekat det som behövts göras under vintern på de andra hojarna, så stod lyften tom och tråkig.
Och nu kommer (äntligen) tanken med detta projekt. Alltså att få tillbaka denna klenod till det skick som den var i när den lämnade Yamahaåterförsäljaren 1998. Orginal helt enkelt.
Några kan säkert undra hur man kan tycka att blinkers stora som flygplansvingar, avgasystem som i princip helt tar bort det underbara motorljudet samt fula reggskyltshållare är snyggt. En bra fråga. Svaret från mig är att det är det inte. Detta gör jag inte för att få en hoj som är så snygg som möjligt. Sånna hojar finns redan. Och ganska gott om. Jag vill ha något ovanligt. En hoj i riktigt fint originalskick att spara till eftervärlden. En hoj som jag förvisso kanske inte kommer vara helt ensam om. Men nästan. Dom börjar bli riktigt ovanliga. Försök leta upp en själv får du se. Jag lyckades inte hitta en enda, även om denna är nära.
Alla delar som behövs för detta har redan införskaffats, och det var väll även det ett projekt. Men jag tänkte börja i en annan ände.
Då den senast utförda servicen på hojen inte noterades med miltal och datum så vill jag först ha hojen "nollställd" servicemässigt. En storservice ska därför göras.
Vad har då en service med "orginalskick"" att göra?
Tja...