Originalrecept på Polkagris

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vissa hojar med några år på nacken får gärna vara i originalutförande. Även om det kanske inte är allt för vackert med de blinkersar, backspeglar eller nummerplåtshållare som satt på när hojen första gången rullade ut från återförsäljaren första gången. Men det är en del av den hojen identitet. Det var så den såg ut när man såg den på bild i mc-tidningar och blanka broschyrer.

Ett annat exempel på en japansk sporthoj som gärna får vara original är Suzuki GSX-R 750 -85 i blått/vitt och med blå sadel.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ett litet ryck.

Hojen upp, Underkåpa ner:
A2.JPG

Mer kåpor bort:
A3.JPG

Av med tank. Och med den också första icke orginaldelen att plockas av hojen. En styrdämpare från Öhlins.
A4.JPG

Luftfilterboxen. Passar här på att nämna vikten av att ha en äkta Yamaha plastpåse att lägga luftboxen på. Piratpåsar = repor diREckT
A5.JPG

A6.JPG
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94

Satan va mycket utrymme det ser ut att vara kring förgasarna på R1an! Framförallt om man jämför med samma generations R6a.

Det här ska bli ett riktigt kul projekt att följa. Har funderat på att göra precis samma sak. Men du borde döpa om projektet till "Projekt: Rädda sista polkarettan". ;)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag undrar vad ska du ta bort på hojen som inte är orginal? Jag ser bara ljuddämparen som borde bytas, men är det något mer? Jag ser också att du köpt Yamaha tändstift, olje- och luftfilter. Hehe, nja riktigt så militant orginalfetischist är jag nog inte... Får man fråga vad tändstiften kostade?

Bara småsaker som ska bort. Sen beror det lite på om jag skulle råka hitta några överraskningar under kåporna.
Den "Militanta Originalfetischismen" gör projektet mer utmanande och känns rätt. Att ta andra delar än Yamahas egna hade varit både lättare och billigare. Men hade känts helt fel.

Jag kan kolla upp den exakta summan, men stiften (NGK stift i brandad förpackning) kostade ungefär en hundring styck. Inköpta hos min hovleverantör. Den helt suveräna och serviceinriktade reservdelsbutiken MC-Proffsen i Axelsberg (så fick jag göra lite reklam för dom också).

Satan va mycket utrymme det ser ut att vara kring förgasarna på R1an! Framförallt om man jämför med samma generations R6a.

Det är stor skillnad.
R6 mekas med fördel med små flickhänder, medan R1 går bra även med dasslock.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Lite progress

Täcklock av. Och sedan av med tändhattarna.

B2.JPG

Efter lite skruvande, och en olidlig spänning dök det upp...

B4.JPG
B3.JPG
4 bruna tändstift av korrekt modell.

Har också gått över metallen på sving och runt bakre stötdämparen.
Eftersom det tidigare i tråden efterfrågades närbilder, så kommer här en teaser.

A1.JPG
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Underbart! Skönt att se att det finns ett fortsatt intresse för att bevara klenoder som denna och att det inte bara handlar om 70 år gamla sidventilare.:D
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bensinfilterbyte
C1.JPG
C2.JPG

Och klyva box för luftfilterbyte.
C3.JPG

Det befintliga filtret hade troligen inte varit däri allt för länge då det såg helt ok ut.
Det åkte dock i runda arkivet, och i med nytt.
C4.JPG

En massa små skruvar senare...
C5.JPG

Och tillbaka på hojen.
C6.JPG
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Mycket snygg hoj. Grattis till ett bra köp. :tummenupp
Den skruvmejseln (som sitter nerstucken i luftfiltret) var det många år sedan man såg i butikerna :tungan
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Mycket snygg hoj. Grattis till ett bra köp. :tummenupp
Den skruvmejseln (som sitter nerstucken i luftfiltret) var det många år sedan man såg i butikerna :tungan

Den mejseln är en riktig raritet. Ett garage kan inte kallas komplett utan en sån!
(Den är dessutom bra :yoparty)
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Onninen sålde faktiskt ut typ en packlår med sånna gamla bahco mejslar innan julen. Dom hade hittat den på nått gammalt lagar bortglömt.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag har ett ett org system till R1 98 som gått 90 mil innan slipon liggandes, kan även tänkas ha ett vitt kuts lock.
Hör av dig om intresse finns.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag har ett ett org system till R1 98 som gått 90 mil innan slipon liggandes, kan även tänkas ha ett vitt kuts lock.
Hör av dig om intresse finns.

Mycket schyst!
Dock så var det faktiskt en sån singelcuts på min hoj när jag köpte den.
Även avgas har jag hittat på. Faktiskt just det som satt på just denna hoj när den såldes ny. "Matching number" :kär
Men tack för erbjudandet!

Onninen sålde faktiskt ut typ en packlår med sånna gamla bahco mejslar innan julen. Dom hade hittat den på nått gammalt lagar bortglömt.

Där missade man ngt!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sakta, och en sak i taget.
Kylarvätska ska bytas vartannat år. Och det gör ju alla. Jag kan inte vara sämre.
Passade såklart på att rengöra systemet ordentligt.

Befintligt grönt jox ut.
C8.JPG

Efter det så monterades expansionskärl av, och hela systemet fick sig en riktigt ordentlig genomsköljning tills endast klart fint vatten kom ut. Även expansionskärlet diskades ur och rengjordes, såklart.

C7.JPGC9.JPGC10.JPG

Sen blandades fingrogg av blandning 50/50 :fyllisar:
Slangar, kärl urtappningsplugg etc.etc. återmonterades, och hela systemet fylldes med ny fräsch, och inte minst, blå kylarvätska.

Och högen på grejer som plockats av, ska monteras på eller som både monterats av och ska på igen, börjar bli stor.

C11.JPG
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Riktigt roligt projekt.
Hade själv en R1 -98:a för några år sedan.
Dom är så jävla fina.

Säg till om du vill ha extra blinkers, baklampan med kåpa och original dämpare.
Delarna är i mycket bra skick.
Har säkert mer liggande :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Xmax, precis som du gör med din R1, vill jag göra med min R6!

Det skulle va så skönt att veta att den är "nollad" på allt vad det gäller ventiler och vätskor. Sen kan den få stå och va snygg ett par år tills den blir veterangammal.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Underbart!
Jag hatar miniblinkers som går av ifall man stöter i dom och tar i vatten när det regnar,
eller våldtagna bakdelar med "undertray" (?) i glasfiber som lossnar vid första farthinder,
eller hemmagjorda sladdar utan skarvhylsor som gör demontering till ett helvete,
eller handtag som det står "fireblade", "R1", "GSXR" på.
Original är alltid original.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det är något trevligt terapeutiskt att köra helt original och följa tillverkarnas råd :tummenupp

Just så. En skön och säkerligen falsk känsla om att man har full kontroll. Men terapeutiskt är det.

Xmax, precis som du gör med din R1, vill jag göra med min R6!

Det skulle va så skönt att veta att den är "nollad" på allt vad det gäller ventiler och vätskor. Sen kan den få stå och va snygg ett par år tills den blir veterangammal.

Det sköna med denna typ av hojar som vi har är att det inte gör något om det tar tid. Det är ju faktiskt bara till fördel om man drar ut på göromålen, då hojen blivit ännu äldre när det är klart.


Underbart!
Jag hatar miniblinkers som går av ifall man stöter i dom och tar i vatten när det regnar,
eller våldtagna bakdelar med "undertray" (?) i glasfiber som lossnar vid första farthinder,
eller hemmagjorda sladdar utan skarvhylsor som gör demontering till ett helvete,
eller handtag som det står "fireblade", "R1", "GSXR" på.
Original är alltid original.

Kan bara hålla med!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top