Originalrecept på Polkagris

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Dags för uppdatering kanske...

Tänkte jag skulle ta och starta upp monstret inför våren.
Gjorde en liten mys-service innan uppstarten.
När oljan bytts och hojen skulle varmköras så uppdagades ett litet problem.
Hojen har gått och blivit inkontinent på gamla dar. Den startade som vanligt men efter några sekunder så började det rinna rejält med soppa på marken under den, och hojen dör.
Läckaget är någonstans ovanför motorn, men är svår att härleda med kåporna på.

Har lyft av kåpor och tank och har kommit så pass långt att alla slangar/ledningar kontrollerats. Inga sprickor, och inget som hoppat av. Tanken i sig är tät.
Har tänkt som nästa steg att starta den utan tank och kåpor på så man förhoppningsvis lättare ser vart det kommer ifrån. Men när den ändå står uppställd bekvämt inomhus...

Nån som har tips på var jag letar härnäst? Förgasarbryggan?

P1.jpg P2.jpg
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Dags för uppdatering kanske...

Tänkte jag skulle ta och starta upp monstret inför våren.
Gjorde en liten mys-service innan uppstarten.
När oljan bytts och hojen skulle varmköras så uppdagades ett litet problem.
Hojen har gått och blivit inkontinent på gamla dar. Den startade som vanligt men efter några sekunder så började det rinna rejält med soppa på marken under den, och hojen dör.
Läckaget är någonstans ovanför motorn, men är svår att härleda med kåporna på.

Har lyft av kåpor och tank och har kommit så pass långt att alla slangar/ledningar kontrollerats. Inga sprickor, och inget som hoppat av. Tanken i sig är tät.
Har tänkt som nästa steg att starta den utan tank och kåpor på så man förhoppningsvis lättare ser vart det kommer ifrån. Men när den ändå står uppställd bekvämt inomhus...

Nån som har tips på var jag letar härnäst? Förgasarbryggan?

View attachment 453041 View attachment 453040

Samma symptom på min -98 när jag skulle starta den förra sommaren , tog av tanken och kollade runt förgasarbryggan, det så ut att vara i skarven på flottörskålen det läckte på en av förgasarna, har dock inte tagit tag i det problemet än, jag ställde undan den
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Brukar fastna skit i flottörnålarna, blir avlagringar av modern soppa som sätter sig runt dom.
Starta den och kör lite samtidigt som du knackar med lämpligt tillhygge på flottörhusen.
Kan vara så att du får ta isär dom och blåsa rent.
Men börja med knacka lite så dom sätter sig och tätar gött.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag funderar på att sälja min -98 polka , PMa mig vid intresse
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bestämde mig för att göra jobbet ordentligt.
Så förgasarna har plockats av, och tagits isär och ja, det fanns en och annan fd. bensinpartikel i dom. Skimrande i grönaktig ton.
Kanske inte så förvånande med tanke på hur långa perioder den får stå mellan körningarna.

Beställt en komplett renoveringssats som inväntas innan nästa steg.
mek.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den där kan du aldrig sälja!
Fy fan vilken pärla.
Förutom att den verkar vara i bra händer, ,och i bra skick, så är det en skönhet att vila ögonen på :tummenupp
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har snott den här tråden lite tidigare och gör det igen, hoppas det är okej. Jag har återställt min R1 till original men det är bara en grej kvar. Det är hållaren och reflexen i bak. Yamaha verkar ha slutat nytillverka delar till hojen och jag hittar inte dom här grejerna någonstans. Är det möjligtvis någon här som har nåt tips? Antar att det kanske är kört, överlever väl som tur är :p
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    66.6 KB · Visningar: 55
  • 1.jpg
    1.jpg
    699.5 KB · Visningar: 65
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har snott den här tråden lite tidigare och gör det igen, hoppas det är okej. Jag har återställt min R1 till original men det är bara en grej kvar. Det är hållaren och reflexen i bak. Yamaha verkar ha slutat nytillverka delar till hojen och jag hittar inte dom här grejerna någonstans. Är det möjligtvis någon här som har nåt tips? Antar att det kanske är kört, överlever väl som tur är :p

Snygg hoj, varför ska du sälja den?? :va:tungan
Nä, men skämt å sido, ser ut att vara i ett tjusigt originalskick - vackert :tummenupp
Synd att den får lida av den obegripliga "tail-tidy-döden" :(
Har inget bra tips, brukar kolla med MSP, men det har du säkert gjort, men hoppas att det löser sig!
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Den där kan du aldrig sälja!
Fy fan vilken pärla.
Förutom att den verkar vara i bra händer, ,och i bra skick, så är det en skönhet att vila ögonen på :tummenupp

Det kommer då och då någon fråga om inte hojen ska säljas.
Tycker det är kul och tar det som ett tecken på att dessa hojarna börjar bli ovanliga, och att folk börjar få upp ögonen för dom ur klassikerperspektiv.
Lite extra kul var att den tidigare ägaren hörde av sig ganska nyligen och hörde sig för om hur hojen hade det, och om det fanns några tankar på att möjligen sälja den.

Finns dock inga tankar på att sälja denna inom överskådlig framtid. Ännu är det för lite pengar för att väga upp den positiva energi den ger.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Insidan på två av förgasarna var ju inte yberfräscha precis. Beslutet att plocka ner dom helt känns rätt.

F1.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Lägg gärna upp en bild när renoveringssatsen är på plats så vi kan se skillnaden ( vi som inte skruvar själv vill gärna se resultatet ) :hej
Det är något speciellt med första R1:an och Fireblade :yoparty

Absolut.

Frågan nu är bara vilken väg som ska väljas. Vad tror den samlade expertisen?

Alt. 1
Hitta lämplig stående avlång behållare och fylla med passande rengöringsmedel. Sedan sänka ner förgasarbryggan, men lämna TPS ovanför ytan.
Sedan när förgasarna marinerat länge tas dom upp och rengörs manuellt med lämplig borste och tryckluft.
Fördelen här är att slippa montera av TPS, med det extra jobb det innebär.

Alt. 2
Montera av TPS och skicka ner hela bryggan i en ultraljudstvätt modell större.

Alt.3?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, han fick förgasarna till en DR800 för renovering och de blev utmärkta.
Jag vet inte om det gäller alla förgasare men i mitt fall fick jag köpa renoveringssatsen själv och skicka med men så gick det åt lite småprylar utöver det som han hade i lager.
Ganska mycket pengar men ändå prisvärt då förgasarna blev som nya.
Eftersom dina ser hemska ut skulle jag nog maila och bifoga några bilder för att få ett utlåtande.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top