Originalrecept på Polkagris

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Precis min poäng, det säger mer om Masterbike... :D

Äh R1 var/är överreklamerad :krama I år vinner BMW ändå:tummenupp

Första provkörningen med ZX9R 1998 "provkör med 300 på mätaren".. Idag kanske, kanske skulle ja säga att R1 är snyggare än ZX9R men då med den tidens former var 98an jävligt läcker:)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Xmax, har du aldrig funderat på att köra R1:an i bänk? Det skulle väl vara trevligt att se att den presterar vad Yamaha tänkt sig?

Jag fick den idén för ett tag sen och tycker det skulle vara skönt att få ett kvitto på att det inte är några B-exemplar jag fått tag i. Eller så blir det jäkligt tråkigt... Men i mitt fall skulle det framför allt vara kul att se om det är någon skillnad mellan min -00 och -02, alltså de med förgasare.

Bra eller dåligt?

Den idén har inte slagit mig. Men jag gillar den.
Det känns jämfört med R6, som om R1 mår bra. Men att ha det svart på vitt är ett än bättre kvitto.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den idén har inte slagit mig. Men jag gillar den.
Det känns jämfört med R6, som om R1 mår bra. Men att ha det svart på vitt är ett än bättre kvitto.


Alltså, jag vill inte bänka för att krama ur den där sista lilla hästkraften. Nej, jag menar bara att det kan vara intressant att se om åren varit goda mot våra sötnosar. Och kanske kolla om de ännu är orginalbestyckade. :)

Många vräker bara på ett slip-on för ljudets skull och struntar i ombestyckning, medan andra är noggrannare och optimerar i bänk. På mina tre satt ju orginalpipan på vid köp, men det kanske bara var för att de skulle säljas? Och din R1 hade ju t.e.x. Akra-pipa på = kanske ombestyckad?

Ledsen om jag sått ett frö nu... ;)


Det tråkiga med att bänka är slitremsan som blir mitt på bakdäcket. Ser ut som om man har fegkört med skjuts sedan däcket var nytt. Trist när man bara har cyklarna som flukt-objekt.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Alltså, jag vill inte bänka för att krama ur den där sista lilla hästkraften. Nej, jag menar bara att det kan vara intressant att se om åren varit goda mot våra sötnosar. Och kanske kolla om de ännu är orginalbestyckade. :)

Många vräker bara på ett slip-on för ljudets skull och struntar i ombestyckning, medan andra är noggrannare och optimerar i bänk. På mina tre satt ju orginalpipan på vid köp, men det kanske bara var för att de skulle säljas? Och din R1 hade ju t.e.x. Akra-pipa på = kanske ombestyckad?

Ledsen om jag sått ett frö nu... ;)

Ingen fara :)
Det skulle som sagt helt klart vara intressant att se hur många hästar som rymt.

Det var andra ägaren som monterade akrapovic på hojen. Och jag vet enligt dennes utsago hur det ligger till med ombestyckning. Om han nu inte av någon outgrundlig anledning ljög, så är den inte ombestyckad.

Men...
Säg att man inte vet. Och inte har en tidigare mätning att jämföra med. Går det verkligen att utröna via bänk?

Ser ut som om man har fegkört med skjuts sedan däcket var nytt.

D2.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ingen fara :)
Det skulle som sagt helt klart vara intressant att se hur många hästar som rymt.

Det var andra ägaren som monterade akrapovic på hojen. Och jag vet enligt dennes utsago hur det ligger till med ombestyckning. Om han nu inte av någon outgrundlig anledning ljög, så är den inte ombestyckad.

Men...
Säg att man inte vet. Och inte har en tidigare mätning att jämföra med. Går det verkligen att utröna via bänk?

View attachment 417579
Du menar om det går att se om oginalbestyckningen ännu sitter kvar? Njäe det tror jag inte, inte på annat sätt än att den går bra och lämnar den angivna effekten. Och går en aning snålt som standardhojar ofta gör. Det sista har jag inga belägg för, utan går enbart på hörsägen. :)


Men vad ska detta likna?
Man kan tro du varit på bana och betett dig?! :
View attachment 417579
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fick R1:an komma ut nåt i somras? Skulle va trevligt att ta del av 2015 års verksamhetsberättelse.



Satt och funderade lite... Är det inte lite konstigt att Yamaha inte har nåt classic-forum? Visst finns SR- och RD-klubben, men inget för hela Yamaha-sfären.
Både Kawa och Suzuki har ju, och Honda har ett helt drös med olika classic-klubbar, så varför inte Yamaha? Märkligt.

Hur gamla ska hojar vara för att kvala in i Classic-klubbar, 20år eller 30år? Din R1 blir ju myndig nästa år, borde va snudd på tycker jag. :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Fick R1:an komma ut nåt i somras? Skulle va trevligt att ta del av 2015 års verksamhetsberättelse.



Satt och funderade lite... Är det inte lite konstigt att Yamaha inte har nåt classic-forum? Visst finns SR- och RD-klubben, men inget för hela Yamaha-sfären.
Både Kawa och Suzuki har ju, och Honda har ett helt drös med olika classic-klubbar, så varför inte Yamaha? Märkligt.

Hur gamla ska hojar vara för att kvala in i Classic-klubbar, 20år eller 30år? Din R1 blir ju myndig nästa år, borde va snudd på tycker jag. :)

Verksamhetsberättelsen 2015 är ganska kort gällande R1.

Ganska precis 0 mil vart det. Den är uppstartad och varmkörd. Men något åka vart det inte. Ett beslut som togs då tid lagts på annat. Däremot så ser den väldigt snygg ut där den står, och man blir lika glad varje gång man ser den. Smile / mile är alltså skyhögt!

Häromdagen skulle den som brukligt startas upp för lite varmkörning. Kopplade in batteriet och... klick klick. Den ökända batteridöden verkar ha drabbat det tämligen oanvända Yuasa batteriet i rettan.
Har kopplat det på recond i ett sista försök att rädda det. Men jag tror inte riktigt på det.
Så troligen är det dags att investera i ett nytt. Under vintern tänkte jag även skvimpa i ny olja i motorn. Inte för att den gamla gått några mil att tala om. Långt under 100. Men det är dags tidsmässigt.

Håller med gällande klassikerforum/klubb. Nära på skandal att hondafolket lyckats få till flera, med tanke på att deras medlemmar är uppväxta under "skrivmaskin och ordbehandlar" tiden... :hihi
20 år låter väll som en rimlig gräns. Sen har självklart någon model dispens pga sin suveränitet. Ingen nämnd...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Verksamhetsberättelsen 2015 är ganska kort gällande R1.

Ganska precis 0 mil vart det. Den är uppstartad och varmkörd. Men något åka vart det inte. Ett beslut som togs då tid lagts på annat. Däremot så ser den väldigt snygg ut där den står, och man blir lika glad varje gång man ser den. Smile / mile är alltså skyhögt!

Häromdagen skulle den som brukligt startas upp för lite varmkörning. Kopplade in batteriet och... klick klick. Den ökända batteridöden verkar ha drabbat det tämligen oanvända Yuasa batteriet i rettan.
Har kopplat det på recond i ett sista försök att rädda det. Men jag tror inte riktigt på det.
Så troligen är det dags att investera i ett nytt. Under vintern tänkte jag även skvimpa i ny olja i motorn. Inte för att den gamla gått några mil att tala om. Långt under 100. Men det är dags tidsmässigt.

Håller med gällande klassikerforum/klubb. Nära på skandal att hondafolket lyckats få till flera, med tanke på att deras medlemmar är uppväxta under "skrivmaskin och ordbehandlar" tiden... :hihi
20 år låter väll som en rimlig gräns. Sen har självklart någon model dispens pga sin suveränitet. Ingen nämnd...

Jag tycker så illa om folk som inte svarar på inlägg som gäller dem, å så gör jag likadant själv!? Nej, en hel trave örfilar vore inte mer än rätt!

Nåja.
Nähe, ingen Retta-åkning i somras, men du får väl ta igen det i sommar istället. Gick batteriet att ladda, eller blev det bli ett nytt?

Ang Yamaha-klassikerklubbar, ligger ansvaret på generalagenten att dra igång något? Åtminstone ett nätforum kunde man väl kräva? :)


Och så en fråga om din XT; Har den varvräknare? Jag vet att E-modellerna finns både med och utan varvräknare, men vilka årsmodeller har och har inte? Jag tror att 3TB och 3UW (http://www.tenere.co.uk/forum/viewtopic.php?f=62&t=537) är de som skeppades till Sverige, men är osäker på vilken av dem som har. :va
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag tycker så illa om folk som inte svarar på inlägg som gäller dem, å så gör jag likadant själv!? Nej, en hel trave örfilar vore inte mer än rätt!

Nåja.
Nähe, ingen Retta-åkning i somras, men du får väl ta igen det i sommar istället. Gick batteriet att ladda, eller blev det bli ett nytt?

Ang Yamaha-klassikerklubbar, ligger ansvaret på generalagenten att dra igång något? Åtminstone ett nätforum kunde man väl kräva? :)


Och så en fråga om din XT; Har den varvräknare? Jag vet att E-modellerna finns både med och utan varvräknare, men vilka årsmodeller har och har inte? Jag tror att 3TB och 3UW (http://www.tenere.co.uk/forum/viewtopic.php?f=62&t=537) är de som skeppades till Sverige, men är osäker på vilken av dem som har. :va

Batteriet gick att rädda. I alla fall så pass att det gick att starta hojen med. Men inte så pass att det går att lita på helt. Så det kommer bli ett nytt innom kort.

Chansen för att R1 kommer få komma ut på vägarna och rulla lite i år (till skillnad från förra) är goda. Det är besiktningsdags igen. Blir nog en lättare genomgång / Koll innan dess bara för att. När den ändå är besiktad och påställd så ska det nog kunna bli lite mer åka.

Ingen varvräknare på min 3TB -90:a.
Min och min föresten... Den har fått rulla vidare.
Något att fylla upp dess garageplats med är dock på väg in.
Eftersom jag gillar kontraster så blir det något helt annat. Ungefär halva hk antalet mot XT, ca halva hjuldiametern mot framhjulet, och automat!?! :pangihuve
Till skillnad mot XT så kommer den inte vara glad I grusåka heller.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Batteriet gick att rädda. I alla fall så pass att det gick att starta hojen med. Men inte så pass att det går att lita på helt. Så det kommer bli ett nytt innom kort.

Chansen för att R1 kommer få komma ut på vägarna och rulla lite i år (till skillnad från förra) är goda. Det är besiktningsdags igen. Blir nog en lättare genomgång / Koll innan dess bara för att. När den ändå är besiktad och påställd så ska det nog kunna bli lite mer åka.

Ingen varvräknare på min 3TB -90:a.
Min och min föresten... Den har fått rulla vidare.
Något att fylla upp dess garageplats med är dock på väg in.
Eftersom jag gillar kontraster så blir det något helt annat. Ungefär halva hk antalet mot XT, ca halva hjuldiametern mot framhjulet, och automat!?! :pangihuve
Till skillnad mot XT så kommer den inte vara glad I grusåka heller.

Jamen det låter fint att R1:an får komma ut lite. Kom ihåg att ta mycket bilder när du stannar, nåt kanske duger att hänga på väggen. Eller kanske bara ha att kolla på i burken i vinter. :)

Njähe, ingen varvräknare på 3TB. Borde alltså finnas på 3UW då, men vilka år kom de hit? Enligt länken jag postade fanns 3UW 90-93, men jag vet att de med räknare fanns även som sena 90-talare. Det är en grej det där, vill gärna ha en med. Ooops, vad det slinker ur mig idag!
Aja, ska inte besudla din R1-tråd med pladder om icke renrasiga maskiner.

Jaså, XT:n är avyttrad säger du? Och istället kommer något med halva hjuldiametern, automat som inte gillar grus? Och med halva XT-effekten... Jaaa, det är ju en 45km/h scooter!! :D:rofl
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jaså, XT:n är avyttrad säger du? Och istället kommer något med halva hjuldiametern, automat som inte gillar grus? Och med halva XT-effekten... Jaaa, det är ju en 45km/h scooter!! :D:rofl

Nja riktigt så illa är det inte. Men rätt nära.

22hk tyglade av både ABS och Antispinn. Wild and crazy :fyllisar

En Italenare I form av Vespa GTS 300 Super.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
"Vi har varit naiva..." som Stefan sa.

Passar bättre in på R1:ans 2016.
Ambitionen att få ut den och lägga några mil till på mätaren fanns där. Och det var bra nära att det infriades. Men så vart tyvärr inte fallet.
Struntar I att skylla på ngt och konstaterar istället att tid är något av en bristvara. Och när de andra hojarna står redo att tas ut när som så föll valet på dom istället. Men nästa år... då!

Fin är den I alla fall där den står. Och morrar gott gör den då den trots allt får varmköras mellan varven.

Något som det dock lagts tid på är en utbilding I lackrekonditionering.
Nu är inte hojen sliten på något sätt. Men framöver så kommer den nog få ta del av detta. Om inte annat så för att bevara den än bättre.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Senaste inköpet till den begynnande samlingen kring R1.
Har sett dessa byggsatser till salu då och då och tyckt att en sån skulle passa in.
Oftast säljs dom I utlandet. Dom finns också I olika färgsättningar. Och det är ju såklart bara en som är intressant.
Men tillslut dök det upp en som hade allt rätt. Bara att slå till!

Det jag gillar med dessa är att detaljrikedommen är grym. Allt från motorkåpor, dekaler och ända ner till däcksmönster stämmer. Riktigt fina och även omonterad så kan man granska detaljer på denna länge.

Min tanke är inte att bygga upp den utan den ska få förbli omonterad för att bara ingå som kuriosa.

E1.jpgE2.jpgE3.jpg
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top