Orsaker till plötslig motordöd?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag var med om något otroligt irriterande igår. Mitt ute på motortrafikleden så tvärdör motorn! Jag blir tvungen att stanna till in vid kanten och vänta några minuter. Sedan går dock motorn att starta igen och allt är frid och fröjd ...tills det hela upprepar sig igen någon timma senare.

Vad kan det finnas för orsaker till denna plötsliga motordöd? Min hoj har aldrig uppvisat några liknande tendenser tidigare och då har jag ändå kört ett preskiberat antal mil med den.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kom igen nu. Ingen som har någon liknande erfarenhet? :gnissla
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Haft liknande problem på en liknande hoj. För min del handlade det om krökta bränsleslangar. Har du haft av tanken så kan det vara läge att kolla så att slangarna hamnat rätt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kommer inte fram soppa.
dåliga tändspolar.
annat el jox.
kabelbrott.
dödarn..
stödkontakt.

alltså de kan va en massa. :gnissla
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Någonting i tändsystemet (menar inte box, utan snarare givare, tändspole el liknande). Elektriska prylar kan bete sig sådär av temperaturskillnader ifall de håller på att ge upp.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hur körde du?

Jag har råkat ut för det på gsx600 -98
Men det uppkom bara när man låg i och piskade typ 160kmh längre sträckor.
Det som var grejen för mig var ånglås i bränsleledningen, när hojen blir kallare så försvinner ånglåset i bränsleledningen, då går det bra att starta igen för förgasarna får soppa. Lyft tanken och kolla om bränsleledningen ligger mot toppen, detta kan ge ånglås. Du kan ju ha kommit åt nödstoppen, om denna är av den kinkigare modellen...
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag var med om något otroligt irriterande igår. Mitt ute på motortrafikleden så tvärdör motorn! Jag blir tvungen att stanna till in vid kanten och vänta några minuter. Sedan går dock motorn att starta igen och allt är frid och fröjd ...tills det hela upprepar sig igen någon timma senare.

Vad kan det finnas för orsaker till denna plötsliga motordöd? Min hoj har aldrig uppvisat några liknande tendenser tidigare och då har jag ändå kört ett preskiberat antal mil med den.

Vakum i tanken tror jag på. Kolla att inte luftningsslangen är igentäppt.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
En bekant hade liknande problem på sin GSXR 1100. Efter en evighet på verkstan visade det sig vara stödbrytaren.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Huwa, nu blir det mycket att kolla upp. Tackar för tipsen :tomten

Vid första tillfället hade jag åkt omkring på små knaggliga grus- och asfaltsvägar i trekvart, för att sedan riva iväg på 90-väg. Det andra tillfället var i stadstrafik (relativt lugn körning, men någon urgasning ibland).

När motorn startade igen så gick inte alla cylindrar igång samtidigt, utan de kom en efter en...

Hjälper den informationen något?
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Huwa, nu blir det mycket att kolla upp. Tackar för tipsen :tomten

Vid första tillfället hade jag åkt omkring på små knaggliga grus- och asfaltsvägar i trekvart, för att sedan riva iväg på 90-väg. Det andra tillfället var i stadstrafik (relativt lugn körning, men någon urgasning ibland).

När motorn startade igen så gick inte alla cylindrar igång samtidigt, utan de kom en efter en...

Hjälper den informationen något?

Det låter som bränsle problem, dvs att den inte får tillräkligt med bensin, om den bara startar på några cylindrar. Kolla bränsleslang, luftning osv som tidigare föreslaget.

Hur är det med tändstiften? Länge sen de byttes?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hade vatten i min Cdi och fick då liknanade fel.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vakum i tanken kan jag utesluta, då man utan vidare blåser in luft i tanken med munnen. Krökta slangar borde också kunna uteslutas eftersom tanken inte varit avskruvad på över ett år (man ser förresten slangarna rätt bra utan att behöva skruva av tanken och de verkar ligga ok). Oxiderade batteripoler är inte ett problem. Stödrelät är inget fel på. Stiften är som sagt bytta förra våren.

Vad jag kan se så ligger inga slangar mot toppen, så jag utesluter ånglåsteorin till vidare. Detta är dock något som jag kan behöva återkomma till. Har inte skruvat av tanken än och kollat ordentligt, för jag tyckte att det gick att följa slangarna ändå genom att kika i olika gluggar snett underifrån.

Någon nämnde vatten i cdi-boxen. Jag var faktiskt lite slarvig vid förra tvätten och tömde ut nästan en hel hink med vatten direkt på hojen mot slutet för att skölja bort pollenrester. Möjligen att jag sabbade något där. Torkar det ut av sig själv i så fall eller måste man åtgärda problemet?
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kom på ytterligare en sak att tillägga. Vid ett senare motorstopp noterade jag att motorn faktiskt inte dog på sekunden. Det var snarare så att den ströps vid låga varv först, så jag blev tvungen att varva. Man fick gasa mer och mer för att den inte skulle dö. Till slut började det blöddra även vid jättehöga varv och det fanns inget annat att göra än att stanna.

Vad tror ni? :va
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Kom på ytterligare en sak att tillägga. Vid ett senare motorstopp noterade jag att motorn faktiskt inte dog på sekunden. Det var snarare så att den ströps vid låga varv först, så jag blev tvungen att varva. Man fick gasa mer och mer för att den inte skulle dö. Till slut började det blöddra även vid jättehöga varv och det fanns inget annat att göra än att stanna.

Vad tror ni? :va

Låter allt mer som ett bränslefel snarare än ett elfel...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Låter allt mer som ett bränslefel snarare än ett elfel...

Får väl skruva av tanken och kolla lite mer ordentligt.

Något annat än krökta slangar och slangar nära varma motordelar som jag ska kolla efter?
 

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Sidovagnsracer
Har råkat på ett liknande problem fast på en bil...en jordkabel var fastsatt med en pinnbult på blocket, när blocket blev riktigt varmt så började pinnbulten glappa och motorn dog, gick som en klocka när den svalnat och sen dog igen när det blev varmt...vet ej hur det ser ut på din cyckel men prova att dra jordpunkterna när den är varm och se om någon rör sig...Lycka till
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Testa

Köp lite bränsleslang som är något längre än den du har och dra slangen lite annorlunda. Kostar nästan inget att prova, är det fel så stoppar du bara tillbaka gamla slangen.

Kan räcka, men som jag sa tidigare, är det ånglås så uppkommer det oftast när man kör riktigt hårt. Men jag håller med föregående talare om att det verkar vara ett soppaproblem. Kan ju om du har otur vara problem med vaccumklockan i bränslekranen. Ibland måste membranet bytas, men det låter lite otroligt att det skulle vara det.
Du har troligen 3 slangar till tanken. luftningen, bränslet och en vaccumslang. Om det ligger undertryck över vaccumslanegn så drar undertrycket i ett membran inne i kranen så att bränslet får fri väg. Kolla om denna funkar genom att lätt suga i vaccumslangen, det skall då börja droppa ur bränsleslangen. Vaccumslangen kan tjyvdra luft, då sluter sig bränsleslanegen. Du kan ju ha en gammal mekanisk bränslekran, eller en kombinerad, men du ser vilken typ det är.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top