Osama Bin Laden död

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
dessutom kan kärnvapen ofta spåras då dom avger svag radioaktivietet, se t.ex. hur Svenskarna kunde detektera att det, tvärtemot vad ryssarna sa, fanns kärnvapen på U137)
Det är en viss skillnad på att detektera radioaktivitet i ett begränsat utrymme som en ubåt mot att detektera något "i Europa". Så länge inte vapnet strålar kraftigt så är det nog ren tur om de skulle hitta det utan tips om var det finns.

Dock så tror jag att risken att det finns ett kärnvapen gömt i Europa är minimal. De har troligtvis inte tillgång till sådana överhuvudtaget.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
DN hade den nyheten för några dar/nån vecka sedan. Fet risk att dom inte redan hade detonerat laddningen om dom nu hade haft den i Europa... (varje dag är det ju annars en risk att vapnet spåras av västliga underättelsetjänster, avhoppare etc, dessutom kan kärnvapen ofta spåras då dom avger svag radioaktivietet, se t.ex. hur Svenskarna kunde detektera att det, tvärtemot vad ryssarna sa, fanns kärnvapen på U137)

...somebody's up for a big surprise...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dags att bygga atombunker och köpa jodtabletter då...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Lite fegt av usa att gravsätta honom inom 24 timmar enligt muslimsk lag. Han borde fått hänga och ruttna för allmän beskådning i stället..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon som har en länk till en länk till en databas i kanada om jag inte minns helt fel där det finns gamla journalfilmer från kalla kriget hur man i USA och även Kanada förberedde civilbefolkningen för ett atomkrig?

--------------------------------------------------------------------------------

Kan säga så här mycket att jag vägrar rätta mitt liv efter ett gäng extremister och senaste åren har man fått göra just det ofrivilligt med ökade säkerhetskraven på b la flyget med långa säkerhetskontroller och annat påhitt hoppas jag att man nu lägger ner. Det är ändå bara ett spel för gallerierna. Vill någon smuggla bomber och detonera ett passagerareflygplan kommer de att lyckas med det oavsett vilka krav man sätter upp. Det finns massor med säkerhetsluckor som kan nyttjas för den som har något mellan pannbenen.

USA har fått sin trofé nu i form av Bin Laden till ett enormt högt ekonomiskt som mänskligt pris och frågan är om det var värt det när de sammanfattar alla aspekterna. Det kommer att ta lång tid innan de kan dra sig ur Irak och Afghanistan med alla ekonomiska resurser det krävs. Många civila har fått sätta livet till, inte bara de som dog 11 september 2001.

När man tittar på videon som länkades med Rumfeld sittandes i studion i ett tidigare för att förklara för amerikanska opinionen hur sofistikerade Al Qaida är kan man ju inte annat än skratta åt eländet. Känns som en väldigt dåligt regiserad film. Samma sak med bevisen Powel drog i säkerhetsrådet om massförstörelsevapen. Kunde de inte vara rakryggade nog att säga sanningen varför man var så het i gröten. Antingen är ni med oss eller emot oss, vad är det för retorik? Världen är inte svart eller vit vilket Bush, Rumfeld och Co verkade tycka.

Synd man inte tog honom levande. Det finns nog många obesvarade frågor som omvärlden hade velat ha svar på. Men de kanske var obekväma för USA och dess allierade.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Harmon Rabb "Många civila har fått sätta livet till, inte bara de som dog 11 september 2001."

Njaa, då var det ca 3000, i Irak är det mer än en miljon.......

Sen är ju frågan också vad för "räddnings-försök" som hade skett om dom plockar Bin Laden levandes - en hel drös med avhuggna amerikaner på webben? tortyr av oskyldiga människor, bombattentat mot journalisters hotell osv.

Det här förändrar nog inte allt för mycket, tyvärr.
USA fortsätter på sitt spår, Al-Qaeda på sitt - a.k.a. terrorisera varandras världar.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
det där var väl begåvat, hade det haft någon betydelse ifall han hade levde.

"Att Usama bin Ladin dödades i just Pakistan var extremt känsligt. Det kan få stora interna konsekvenser. "

Har Reinfeldt verkligen kunskap i det han uttalar sig om.

Statsminister Fredrik Reinfeldt välkomnar nyheten om att Osama bin Ladin har dödats, men säger samtidigt att det varit bättre om han kunnat ställas inför rätta.

– En av våldets värsta företrädare i världen är borta, säger han.

Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt "har förståelse för" att terrornätverket al-Qaidas ledare Osama bin Ladin dödats av amerikanska styrkor.

– Det är sådant som händer när det blir en eldstrid, sade Håkan Juholt i samband med att partiets skuggbudget presenterades i riksdagen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/reinfeldt-en-del-av-varlden-kan-andas-ut

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Lite fegt av usa att gravsätta honom inom 24 timmar enligt muslimsk lag. Han borde fått hänga och ruttna för allmän beskådning i stället..

Eller hur? Iklädd en hundkostym...:rolleyes: Skitsmart...

En hel del verkar utgå ifrån att man genom att klippa Bin Laden har huggit huvudet av al-Qaida. Jag tror tyvärr inte det är riktigt så enkelt och när skumpan är slut på CIA så hoppas jag de inser det. Vem vet hur mkt inflytande han faktiskt hade, mer än som symbol? Villan var kanske hans pensionsdeal medan de riktiga hårdingarna campar upp i grottorna? Det kanske finns tusentals prospects därute som är villiga att ta över hans handduk?

På kort sikt försvagar detta al-Qaida centralt men de lokala cellerna finns kvar och vill säkert visa att man fortfarande har muskler. Om det inte smäller någonstans inom en månad som en hämnd så blir jag mkt förvånad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu måste ju USA träna upp rebellstyrkor som håller BinLaden anhängarna i schack.

Lite hemliga träningsläger i bergen, smugglade vapen och några miljoner senare är vi tillbaks på ruta 1

• Gilla
Reaktioner: SGM

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tror nog att det var ganska smart av dem faktiskt. Liket/graven hade kunnat bli vallfärdspunkt för hans anhängare, och en publik upphängning hade antagligen setts som en direkt provokation vilket hade lett till ytterligare aktioner från al qaida. Så de ville nog bli av med skiten fortast möjligt, och dumpade liket i havet för att se till att hans grav inte blir vallfärdsplats.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tror nog att det var ganska smart av dem faktiskt. Liket/graven hade kunnat bli vallfärdspunkt för hans anhängare, och en publik upphängning hade antagligen setts som en direkt provokation vilket hade lett till ytterligare aktioner från al qaida. Så de ville nog bli av med skiten fortast möjligt, och dumpade liket i havet för att se till att hans grav inte blir vallfärdsplats.

Ja, det är klart... Jag tänkte mer på hur dom hade behandlat lik efter västerländska ledare...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
In 02:46
You know how bad sunburn can feel.
The atomic bomb flash can burn you worse than a terrible sunburn.
Especially where you´re not covered.

Jomenvisst serru, såatte... Århundradets underdrift? :hihi

Dom där filmerna fick jag också se i skolan.

Dessutom hade vi skyddsrumsövningar då vi fick lära oss att handveva luftreningsanläggningen, rena vatten och kolla strålningsnivån ute...

Kalla kriget var en bitch.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska