Oseriöst företag?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det är så här kvarsittning i den ryska trollfabriken ser ut.

"Skapa en tråd som upprör, engagerar och som mottagarna tror på.

En. En enda tråd, valfritt forum. Du får välja de mest trögtänkta stackarna du vill. Men INTE Familjeliv.

En enda tråd som skapar medhåll och sympati. Sedan får du gå vidare i kursen."

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Söker man på företaget som nämnts i tråden och trycker på google recenssioner får vi upp både trådskaparen, hans text och även bilder på skadorna.
Troligtvis har TS först tänkt vara anonym med sin Indian-tråd men då företaget ifråga inte verkar sälja sådana motorcyklar så har han troligtvis insett att det är mer effektivt att vara sanningsenlig, blir annars lite pinsamt att skriva på företagets sida om en motorcykel de inte säljer;P

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Söker man på företaget som nämnts i tråden och trycker på google recenssioner får vi upp både trådskaparen, hans text och även bilder på skadorna.
Troligtvis har TS först tänkt vara anonym med sin Indian-tråd men då företaget ifråga inte verkar sälja sådana motorcyklar så har han troligtvis insett att det är mer effektivt att vara sanningsenlig, blir annars lite pinsamt att skriva på företagets sida om en motorcykel de inte säljer;P
Bifogar även den versionen här så folk får lite mera hum på fötterna.
Personligen är jag, efter att ha läst den, klart nyfiken på företaget syn på vad som hänt. För jag föredrar nog att höra båda versionerna i den här frågan.

Jag köpte en fabriksny Street Bob av Probike som levererades I april. I samband med leveransen upptäckte jag diverse olika defekter på hojen, bland annat repor, ett stöd som inte fungerar ordentligt samt klarlacksläpp. Probike sa att de skall åtgärda detta i samband med kommande service så mitt intryck var att det var ett seriöst företag som tar ansvar.

Dock skulle min uppfattning ändras. I skrivande stund står min HD i en annan stad med rasad motor hos en HD verkstad. Med tanke på hur tillmötesgående Probike varit tidigare skrev jag ett mail och frågade om möjligheten till en lånehoj under tiden min är på reparation. Om det inte fanns någon så meddelade jag att jag ville häva köpet då jag verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar.
Svaret kom snabbt att de tyvärr inte har någon lånehoj. Men att det enda rätta i detta ärende är ett återköp.

Jag godkände detta men då kom ett krav att de skulle göra ett prisavdrag på 5000:- för milen den rullat samt att de blivit ett litet märke på ena gaffelbenet.

Jag ifrågasatte prisavdraget då hojen rullat cirka 100 mil när motorn rasade och 40 av de milen varit att åka till Probike och visa upp alla defekter på hojen. Men jag godkände efter en stund deras krav bara för att få ett avslut på affären.

Då kom nästa krav att de skulle göra ett inbytestest. Jag förklarade för dem tidigare att hojen står 30 mil hos en HD-verkstad. Men de är noll intresserade av att lösa problemet utan hänvisar återigen till att det är deras policy. Så med andra ord kan jag inte få tillbaka den överenskomna summan inom en snar framtid då reparationen uppskattas till en månad. I skrivande stund har den stått på verkstad i 1,5 månad och inga delar har kommit än.

Jag meddelar då till Probike att eftersom de inte kan lösa problemet inom en snar framtid så behåller jag hojen men att jag kommer hålla de ersättningsskyldiga för mina utgifter jag haft i samband med mina resor till Probike för att visa upp defekterna på hojen som de är skyldiga att göra enligt konsumentköplagen. Totalt handlar det om drygt 700:-. Men inte ens det vill Probike följa utan hänvisar till ARN, förmodligen väl medvetna om att ARN inte prövar ärenden gällande några hundralappar.

Eftersom jag kände att jag inte kom någonstans med Probike anlitade jag en advokat som skulle medla i tvisten. Men Probikes inställning ändrades inte utan istället påstår de att garantin inte gäller på en fabriksny hoj som är helt original maskinellt. Detta är ytterligare ett exempel på hur oseriösa Probike är och hur de medvetet försöker förhala processen. Dock var garantiåtagandet redan godkänt av HD vilket naturligtvis är fullt normalt med tanke på att hojen är helt ny.

Så kontentan av det hela är att jag avråder starkt ifrån att handla hos Probike. De är supertrevliga och tillmötesgående tills du har betalat. Efter du betalat så bryr de sig inte nämnvärt. Vi pratar om en splitter ny hoj för över 170.000:- som rullat 100 mil och där motorn rasar under högsäsong.

Som en annan firma jag pratade med avseende detta, ett reklamationsärende för dem är ett reklamärende. Synd att Probike inte anamar samma affärsidé.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Japp det är samma kille som skapa tråden på FB-sidan jag nämde. Tycker riktigt synd om TS för ingen vill få sin mc-säsong förstörd pga. oseriösa företagare och i detta fall så är jag nog beredd att till fullo hålla med honom... än så länge! Återstår att se om Probike Gbg kommer svara på inläggen här för som det är nu så dalar deras rykte snabbare än en hiss på fritt fall... SMART! :huvet

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Japp det är samma kille som skapa tråden på FB-sidan jag nämde. Tycker riktigt synd om TS för ingen vill få sin mc-säsong förstörd pga. oseriösa företagare och i detta fall så är jag nog beredd att till fullo hålla med honom... än så länge! Återstår att se om Probike Gbg kommer svara på inläggen här för som det är nu så dalar deras rykte snabbare än en hiss på fritt fall... SMART! :huvet
Tror du att TS köpt två sprillans nya hojar detta året, där båda hade skador vid leverans och där motorerna havererade inom 100 mil? - Om ja, extrem otur för TS. Om nej, så tror du att han har ljugit. Varför då lita på ett ord han sagt?

Varför skrev TS från två olika, nyreggade konton istället för ett? Det sänker trovärdigheten ytterligare.

Min teori är att TS anser sig blivit illa bemött, sannolikt över en skitsak I jämförelse med inköp av två nya hojar. Typ att han köpt en hjälm där visiret hade en repa som han försökte reklamera sex månader efter köpet. Nu gör han sitt yttersta för att smutskasta en butikskedja. Gå inte på skitsnacket.

Håller dock med dig om att Probike borde bemöta detta i tråden.

edit stavfel

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tog mig också friheten att kolla upp personen som skrivit google-recensionen. Ingen i hans hushåll står som ägare till en motorcykel.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Nej nej nej. jag tror han köpt 1 hoj men velat få input från oss hur han ska göra med situationen i hopp om att det skulle vara anonymt. Därav 2 trådar med olika märken med ungefär samma grundstory.
Har du sett inlägget från Wiseguy om hans googlereview? Där är nämligen bilder med också.
Sen är detta inte helt oväntat.
Var ju en nästan exakt likadan historia med ett företag i Skåne där ägaren till slut fick rätt och ett återköp gjordes. Då gällde det också en massa skador i form av repor etc.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vad är det för fel på folk?????
Stå för din upplevelse om du ska trumpeta ut den i storforum, eller svälj och gå vidare!
Så....nu blev jag också triggad att skriva i tråden, det var kanske det som var meningen.
Finns alltid två sidor av myntet, och om man inte törs stå för sin sak så konstrueras alternativa sanningar.
Förra tråden dog ju för en månad sedan, så får se om denna lever längre!
För övrigt har jag lacksläpp på min Yamaha Chappy från 1981, och känner mig svårt kränkt av det...
Har ett 12-pack ägg i ryggsäcken nu, så vedergällning skall ske.....

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Är ju av denna anledning som admin skulle dödat tråden. Om TS är så här pass frånvarande och inget nytt tillkommer så finns ingen anledning att låta den finnas kvar. Eller så väntar vi till måndag så kan Probike få möjlighet att kommentera kanske? Om de vet om tråden dvs..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är ju av denna anledning som admin skulle dödat tråden. Om TS är så här pass frånvarande och inget nytt tillkommer så finns ingen anledning att låta den finnas kvar. Eller så väntar vi till måndag så kan Probike få möjlighet att kommentera kanske? Om de vet om tråden dvs..
Jag kontaktade probike gbg och tipsade om tråden

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Toppen! Ska bli intressant att se vad/ om de svarar.

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Är inte probike lika erkänt värdelösa såsom tex kvaliten på ducati? Är iaf min uppfattning när man lyssnar runt.

Skulle aldrig köpa en ducati, och ingen hoj genom probike.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Är inte probike lika erkänt värdelösa såsom tex kvaliten på ducati? Är iaf min uppfattning när man lyssnar runt.

Nja Ducati har hämtat sig jävligt bra sista åren och är idag ett premiummärke både inom hojar och kvalité. Probike däremot haha. Ja du, jag har inte hört bra om dem på länge. Stor anledning att jag inte handlar Aprilia heller. Det är ju PB som är återförsäljare....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Läste på lite om omdömen online. Kontentan tycks vara att säljupplevelsen är mycket bra. Däremot tycks minsta lilla fel blåsas upp till oanade proportioner då de inte svarar i telefon och tar enormt lång tid på sig att få hojar reparerade, ibland upp till ett år.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
jag har handlat Harley av probike + dom har tagit hand om en Harley som blev inlöst av försäkringen pga krock. o har absolut inget negativt att säga om dom
Ja? Fortfarande så klagar få av recencenterna på säljupplevelsen. De flesta klagar på små problem som aldrig åtgärdas. Ett inlösningsärende torde vara ett mycket enkelt problem att lösa. Om det skulle vara så att hojen istället skulle repareras så hade du sannolikt hamnat i gruppen med recencenter som haft enorma problem med eftermarknadsservicen och tillgänglighet på telefon.

Jag refererar till det hundratals recencenter bidragit med. Probike tycks vara skräp. Jag har kontaktat dem för att klargöra det hela i denna tråden. Om de har rent mjöl i påsen borde de göra det snart, annars får jag förutsätta att det TS skriver är sant. I det fallet är det en skandal.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja? Fortfarande så klagar få av recencenterna på säljupplevelsen. De flesta klagar på små problem som aldrig åtgärdas. Ett inlösningsärende torde vara ett mycket enkelt problem att lösa. Om det skulle vara så att hojen istället skulle repareras så hade du sannolikt hamnat i gruppen med recencenter som haft enorma problem med eftermarknadsservicen och tillgänglighet på telefon.

Jag refererar till det hundratals recencenter bidragit med. Probike tycks vara skräp. Jag har kontaktat dem för att klargöra det hela i denna tråden. Om de har rent mjöl i påsen borde de göra det snart, annars får jag förutsätta att det TS skriver är sant. I det fallet är det en skandal.
Okej!
Vem på Probike skulle ge sig in i den här diskussionen på ett anonymt forum menar du?
OM det nu är Probike i Göteborg OCH det finns någon sanning i det som TS skriver så har jag väldigt svårt att tro att dom vill diskutera ett enskilt ärende i en tråd som denna.
Är det dessutom en advokat inblandad i det hela så gör dom nog helt rätt i att hålla käften här och på FB.

Men visst vore det skoj att höra andra sidan av myntet.
Men när nån reggar sig och skriver ett långt smutskastarinlägg det första dom gör så har iaf jag svårt att tro på det.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad är det som är svårt att tro på?

Bilderna finns ju.

Probike har gjort bort sig, ännu en gång, som det verkar.
Det här är ingen domstol där båda parter ska höras innan någon form av konsensusdom ska avkunnas på ett forum.

Missnöjd konsument använder sig av de medel som konsumenter har för att göra sin röst hörd.
Mer är det inte.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
*klipp*

Missnöjd konsument använder sig av de medel som konsumenter har för att göra sin röst hörd.
Mer är det inte.

Sant, det är så vissa konsumenter väljer att agera.
Det är upp till oss åskådare att välja om vi vill lägga energi på att ta del av andras erfarenheter.
Onekligen lite intressant att det med viss regelbundenhet dyker upp såna här trådar.

Den person som återkommer i sin tråd med uppdateringar, den kan jag ta på allvar.
Den person som bara kräks ur sig sin frustration för att sedan försvinna ut i tystnaden igen har jag svårt att ta på allvar.

Eller för att travestera Orwell:
Kunden har alltid rätt, men vissa kunder har mer rätt än andra...

Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Probike har väl en generalagent eller? Någon de vänder sig till för att hantera såna här saker. Borde inte de vara intresserade av vad vi på ett anonymt forum får ta del av för information?
Någon någonstans måste ändå sitta i sin stol och tänka att detta är inte bra oavsett sanning eller ej...

Det är dock standard. Visa intresse för kund, sälj båge, be kund fara åt hvete när pengarna är inne, upprepa med nästa kund. Så fortsätter hjulet rulla vidare. Så länge företaget fortsätter sälja hojar till folk så är väl de nöjda.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS