Oskylidigt dömd.

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
21 växlad
Hej alla SH medlemmar jag har länge funderat på att berätta min historia om när jag vart oskyldigt dömd så nu gör jag det.
Det hela började med att jag och en kille som heter "håkan" som gick i samma klass 2006-2007 på folkhögskolan. När jag började på den skolan så märkte jag direkt att jag kommer inte att gilla honom men jag tänkte ge honom en chans. Februari 2007 var jag och min dåvarande flickvän på väg hem när hon råkade nämna att han hade gått runt på skolan och sagt att jag var den mest hatade på skolan och att ingen gillade mig mm. Så jag ringde upp han den kvällen och sa att jag ville träffa han så sagt och gjort jag satte mig på min cykel och drog hem till han. Väl utanför så ringde jag honom och sa att jag var utanför och att han skulle komma ut. Efter ett tag så kom han och hans flickvän ut skrikandes och gapandes och började fråga mig vad fan det var frågan om, jag frågade honom då varför han hade sagt dom där sakerna om mig på skolan vilken han förnekade att han hade gjort. Efter ett tag så började han att höja rösten så då höjde jag min röst och det hela slutade med att han knuffade mig och jag tillbaka(kanske låter töntigt men ändå) så där låg vi på backen och brottades,efter någon minut så vart jag less och for hem,väl hemma så tänkte jag inte så mycket på det hela förns måndan där på när jag fick reda på att pojkjäveln hande gått/åkt runt till folk samp polisen och sagt att jag hade sparkat han i bakhuvudet (han 1,8-1,85)(jag 1,63) så jag får det inte att gå ihop, sen så hade jag tydlingen sparkat han i ryggen några gånger samt delat ut spark i ansiktet och i njurarna. Det här hände på en fredag kväll så på måndag var han till skolan och jag min lärare och han satte oss ner för att diskutera. Väl där så såg jag varken några märken på hans ansikte eller att han hade svårt att gå för det borde man ha om man har blivet sparkad i njurarna. I maj 2008 1år senare fick jag ett brev från polisen där det stog att jag var kallad till rättegång så jag skaffade mig en edvokat och gick dit. Ca 2veckor senare dumpar posten ner ett brev till mig med dommen.
Dommen säger: 2500kr böter 5500kr skådestånd 1år vilkorligt.
För det första så hade polisen skrivet i rapporten sin att det INTE fanns några synliga skader på han. Han hade INTE besökt läkaren. Och han hade dragit dit vittnen som inte ens fanns på plats när det hela hände. Inte nog med det så stämde inte vittnens berättelse överens med den dom lämnade 2007 februari. För dom säger att dom var på plats när jag var där men jag såg varken dom eller en bil. Så min fråga till er på SH är om det finns någon här som har varit med om något liknande och i så fall vad fan ska man göra åt sånna pers för jag tycker ta mig fan att det skjuts för lite iblant.
Det här är en sann historia och inget påhitt så tracka mig inte
Kom gärna med era åsikter.

Mvh Alex

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Har ni inte sett när Persbrandt nämner vilka saker som krävs för en överklagan?

1. Vittnen som är villiga att ändra sin historia, eller nya vittnen.
2. Nya bevis har framkommit
3. Nu har jag glömt bort resten, och är lite osäker på de första två.

Men kan tänka mig att det känns jäkligt dåligt för dig i alla fall.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
bluebear: Om det du skriver är sant borde det gå att överklaga. Jag kan iofs inget om det fungerar med överklaganden och dylikt.

Jag tycker att det hela är mycket märkligt. Jag känner nämligen till ett fall där en kille blev misshandlad inför flera vittnen, som var villiga att vittna i rätten. Efteråt polisanmälde han händelsen och åkte till sjukhuset för att dokumentera skadorna. Efter ett tag ringer polisen och berättar att förundersökningen är nedlagd på grund av brist på bevis. Trots den misshandlade är ostraffad och den som utförde misshandeln är "känd av polisen".

Kan det vara så bluebear att du är "känd av polisen" och de satte dit dig för att jävlas med dig för något som de vet/tror att du har gjort men inte åkt fast för? Detta förekommer också ibland råkar jag veta.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
"Hej alla SH medlemmar jag har länge funderat på att berätta min historia om när jag vart oskyldigt dömd så nu gör jag det.

Det hela började med att jag och en kille som heter "håkan" som gick i samma klass 2006-2007 på folkhögskolan. När jag började på den skolan så märkte jag direkt att jag kommer inte att gilla honom men jag tänkte ge honom en chans.

Februari 2007 var jag och min dåvarande flickvän på väg hem när hon råkade nämna att han hade gått runt på skolan och sagt att jag var den mest hatade på skolan och att ingen gillade mig mm. Så jag ringde upp han den kvällen och sa att jag ville träffa han så sagt och gjort jag satte mig på min cykel och drog hem till han.

Väl utanför så ringde jag honom och sa att jag var utanför och att han skulle komma ut. Efter ett tag så kom han och hans flickvän ut skrikandes och gapandes och började fråga mig vad fan det var frågan om, jag frågade honom då varför han hade sagt dom där sakerna om mig på skolan vilken han förnekade att han hade gjort.

Efter ett tag så började han att höja rösten så då höjde jag min röst och det hela slutade med att han knuffade mig och jag tillbaka(kanske låter töntigt men ändå) så där låg vi på backen och brottades,efter någon minut så vart jag less och for hem,väl hemma så tänkte jag inte så mycket på det hela förns måndan där på när jag fick reda på att pojkjäveln hande gått/åkt runt till folk samp polisen och sagt att jag hade sparkat han i bakhuvudet (han 1,8-1,85)(jag 1,63) så jag får det inte att gå ihop, sen så hade jag tydlingen sparkat han i ryggen några gånger samt delat ut spark i ansiktet och i njurarna.

Det här hände på en fredag kväll så på måndag var han till skolan och jag min lärare och han satte oss ner för att diskutera. Väl där så såg jag varken några märken på hans ansikte eller att han hade svårt att gå för det borde man ha om man har blivet sparkad i njurarna.

I maj 2008 1år senare fick jag ett brev från polisen där det stog att jag var kallad till rättegång så jag skaffade mig en edvokat och gick dit.

Ca 2veckor senare dumpar posten ner ett brev till mig med dommen.
Dommen säger: 2500kr böter 5500kr skådestånd 1år vilkorligt.
För det första så hade polisen skrivet i rapporten sin att det INTE fanns några synliga skader på han. Han hade INTE besökt läkaren.

Och han hade dragit dit vittnen som inte ens fanns på plats när det hela hände. Inte nog med det så stämde inte vittnens berättelse överens med den dom lämnade 2007 februari. För dom säger att dom var på plats när jag var där men jag såg varken dom eller en bil.

Så min fråga till er på SH är om det finns någon här som har varit med om något liknande och i så fall vad fan ska man göra åt sånna pers för jag tycker ta mig fan att det skjuts för lite iblant.

Det här är en sann historia och inget påhitt så tracka mig inte
Kom gärna med era åsikter.

Mvh Alex"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
överklaga, definitivt.

och skaffa en bättre advokat den här gången!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du kan alltid överklaga tingsrättens do till hovrätten. Det du ser (om din story stämmer) är ett utmärkt exempel på just hur rättssäkert ett system med politiskt tillsatta nämndemän utan kunskapskrav är. För att komma till HD krävs dock starka skäl. Överklaga för allt i världen med andra ord. Stämmer din story håller det inte i domstol.

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
21 växlad
Du kan alltid överklaga tingsrättens do till hovrätten. Det du ser (om din story stämmer) är ett utmärkt exempel på just hur rättssäkert ett system med politiskt tillsatta nämndemän utan kunskapskrav är. För att komma till HD krävs dock starka skäl. Överklaga för allt i världen med andra ord. Stämmer din story håller det inte i domstol.

Men det var ju så att jag fick dommen i Maj 2008 är det värkligen inte för sent att överklaga nu eller?

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
21 växlad
bluebear: Om det du skriver är sant borde det gå att överklaga. Jag kan iofs inget om det fungerar med överklaganden och dylikt.

Jag tycker att det hela är mycket märkligt. Jag känner nämligen till ett fall där en kille blev misshandlad inför flera vittnen, som var villiga att vittna i rätten. Efteråt polisanmälde han händelsen och åkte till sjukhuset för att dokumentera skadorna. Efter ett tag ringer polisen och berättar att förundersökningen är nedlagd på grund av brist på bevis. Trots den misshandlade är ostraffad och den som utförde misshandeln är "känd av polisen".

Kan det vara så bluebear att du är "känd av polisen" och de satte dit dig för att jävlas med dig för något som de vet/tror att du har gjort men inte åkt fast för? Detta förekommer också ibland råkar jag veta.

Hej Syltburk. Jag kan väl säga så här att jag har varit hos polisen någon gång på förhör om misshandel och sånt men har aldrig åkt dit på det förrutom den här gången. Det du säger är kanske sant om det är så att dom vill lära mig en leksa. Med dom kan väl för fan inte bara ta vilket fall som hälst och sätta dit mig för det bara för att jag har snattat när jag var 14 år. Det värsta är ju att jag spelar innebandy med den där killen,fast nu har jag inte sett han på 2 veckor.

Gabor

Guest
Hej Syltburk. Jag kan väl säga så här att jag har varit hos polisen någon gång på förhör om misshandel och sånt men har aldrig åkt dit på det förrutom den här gången. Det du säger är kanske sant om det är så att dom vill lära mig en leksa. Med dom kan väl för fan inte bara ta vilket fall som hälst och sätta dit mig för det bara för att jag har snattat när jag var 14 år. Det värsta är ju att jag spelar innebandy med den där killen,fast nu har jag inte sett han på 2 veckor.

Om du nu är oskyldig, blir dömd för den påstådda misshandeln, så kan du ju utan vittnens närvaro, retroaktivt spöa upp honom efter just den beskrivningen som han angett att hans skador är..

Så, då är ni kvitt.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tid för överklagan ska stå på domen. Du får läsa där, men jag skulle inte hålla andan.

Rent spontant tycks en av tre saker ha inträffat.
1) Du hade en jävligt sopig advokat.
2) Du undanhåller information här.
3) Du blev överkörd av rätten.

Min erfarenhet säger mig att 3 oftast inte inträffar utan att advokaten, även den sopigaste av dylika, reflexmässigt överklagar. 1 och 2 kan alltid hända.

Har tiden för överklagan gått ut får du ansöka om resning hos Hovrätten, men då måste du i princip ha nya bevis (vittnen är också bevis, jag rekommenderar inte att införskaffa idéer om praktisk verklig juridik från dramaserier).

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Hoj
TDR 125
Ja nu har du en fiende för livet bluebear. För att äga honom behöver du ju stöd så bra att du skrev här - men det behövs ju mer än så inte minst från rättssamhället - kolla om du har rätt till rättshjälp via någon förening du eller föräldrarna är medlem i - kolla alla kontakter inom rättsväsendet du kan komma på - om du inte lyckas sätta honom på plats så kommer du ju leva vidare med agg till killen och då är det ju stor risk att det smäller ordentligt nästa gång istället. Snoka runt lite bland olika advokater och se vad de säger. Inte för att straffet var allvarligt men smid medans järnet är varmt så det inte gror in.

Sedan tror jag sanningen i olika tappningar är det enda som kan rädda dig här - skriv en insändare i lokaltidningen eller vad det nu kan bli. Lägg upp en filmad rekonstruktion på youtube - vad som helst som för ut budskapet om vad som exakt hände kommer ge dig fördelar.

Svenska nämndemän e rätt insnöade så du kanske inte får rätt men du får i alla fall fler vänner.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har ni inte sett när Persbrandt nämner vilka saker som krävs för en överklagan?

1. Vittnen som är villiga att ändra sin historia, eller nya vittnen.
2. Nya bevis har framkommit
3. Nu har jag glömt bort resten, och är lite osäker på de första två.

Men kan tänka mig att det känns jäkligt dåligt för dig i alla fall.

Överklagan och resning är väl inte riktigt samma sak eller?

Jurist någon?

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Orka bry sig att någon går runt o säger att man är den mest hatade då.....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024