Otäcka spår efter olycka - vad hände?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det säger väl mer om din förmåga att njuta av att köra motorcykel än om banorna. Det tror jag faktiskt är ett objektivt konstaterande. Knappast för att du är en så förhärdad njutare som har kommit att få skyhöga anspråk på spänning. Eller? Och det påminner mig om ett par kompisar som jag har kört en del med, både i Sverige och utomlands. Bedrövliga upplevelser som jag mest har ägnat åt att titta över axeln och i backspeglarna. De kör som när man blott ska ta sig från en plats till en annan, håller sig till hastighetsbegränsningarna och helst undviker att köra om andra fordon. Och de har ondgjort sig över vägars och banors utformning, som hinder för att ha kul. Ungefär som att klaga över att ölen är våt och hal.
Nä, inte sjutton kör jag för att få adrenalinkickar. Då hade bana varit lämpligare, förstås. Inte heller kör jag för att umgås med andra. Jag kör för att leva i stunden och njuta av tillvaron och därför vill jag åka på vägar som både svänger och varierar i höjd. Mina motorcyklar används aldrig för att frakta mig mellan två platser utan enbart för resor hemifrån och hem.

Fortsätt gärna att köra bana ni som tycker att det är kul. Det är säkert utvecklande att sikta in sig på att kapa någon tiondel per helg.

Zeromannen

Guest
Jag filmade med hjälmkamera tills jag körde av vägen (den svängde, men inte jag) för några år sen. Ena stunden körde jag om en bil, nästa sekund låg jag i spenaten. Jag gjorde lite soul-searching och tvingades konstatera att jag körde med mindre marginaler när jag hade kameran på för att få coola klipp. Så jag lade kameran på hyllan (även om jag inte fick några allvarligare skador vid vurpan).
Okej. Min kamera sitter fast på hojen och används bara som ”dashcam”. Jag har inte ens vare sig telefon eller dator som klarar redigera filmerna som den skapar utan att hacka. Så några spela-Allan filmer för att lägga upp på tuben blir det inte.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ok, förvisso en rimlig inställning men det tycker jag man kan diskutera i generella ordalag utan bilder på andra människors lidande.
Skillnaden mellan att försvara någons rätt att säga något och att försvara värderingarna i det som personen säger, brukar lyftas fram som själva poängen med yttrandefrihet. Skillnaden har också förståtts utanför fascistiska kretsar sedan ungefär 100 år. Stalin och Goebbels var för yttrandefrihet av åsikter som de gillade. Men ifall man verkligen är för yttrandefrihet, så är man det för just de åsikter som man avskyr. Här finns en liknande skillnad mellan att a) skriva om det som är otäckt och b) att tycka om det otäcka. Det som är otäckt kan vara viktigt och därmed viktigt att skriva och läsa om. Att bara det som är neutralt eller trevligt ska få vara samtalsämnen blir sällan speciellt intressant eller givande. Som kungens nyårstal ungefär. I de uttrycks aldrig något annat än konventionella åsikter som inte kan uppröra någon. Men som sagt, ej heller intressera någon. Att dö eller skadas allvarligt i en mc-olycka är något som vi vill undvika, men den strävan gynnas väl knappast av att vi aktivt undviker att prata om det? Som all annan olycka och missförhållanden. Så ifall man pratar om gräsliga saker och kommer fram till ny information som leder till nya beteenden som minskar risken att det gräsliga händer igen, då har den gräsliga händelsen fått andra att ändra sina beteenden. Det väl bra?

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Fortsätt gärna att köra bana ni som tycker att det är kul. Det är säkert utvecklande att sikta in sig på att kapa någon tiondel per helg.
Man får vara rejält lomhörd för att missa ditt själsligt förklenande omdöme om de som kör motorcykel på bana. Vad ser du alltså för samband mellan att köra på bana och att mot bättre vetande ägna sig åt något som saknar mening?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Annan vätska än blod, men med samma färg?
Nej, en annan vätska med en annan färg.

Om du tittar på den första bilden du länkade så ser du en fläck som inte är blod där vätskan runnit åt exakt samma håll som blodet. Du kan också se att blodet runnit längs med mittlinjen när det träffar denna, dvs det följer gravitationen tills det träffar på ett hinder och då följer det hindret tack vare gravitationen.

Du frågade vad linjerna säger om förloppet, jag försöker bara förklara att linjerna i sig säger inte särskilt mycket mer än att en rinnande vätska följer lutningen på underlaget... Motorcyklisten har skadat sig i samband med olyckan, han har legat och blött på en plats och blodet har runnit iväg tack vare vägens lutning. Det är vad linjerna säger.

Bifogat

• Blodrinning.jpg
    Blodrinning.jpg
    502.1 KB · Visningar: 29

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Man får vara rejält lomhörd för att missa ditt själsligt förklenande omdöme om de som kör motorcykel på bana. Vad ser du alltså för samband mellan att köra på bana och att mot bättre vetande ägna sig åt något som saknar mening?
Du läser in saker som inte står där. Jag har ägnat ganska mycket tid åt bankörning på fyra hjul. Jag har kompisar som håller på fortfarande och ser inte ner på dem. För egen del ger det inget.

Som bekant mäts inte körglädje med tidtagarur.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad motiverar de som kör bana att fortsätta med det alltså?
För egen del var det att vinna med snikmaterial. Lade av tävlandet efter 2006 när det blev 1:a plats i MSSR-cupen och vann alla deltävlingar i Super Gas Bike, dvs rakt fram. Blev ingen utmaning längre. Andra högre klasser kräver mer $tålar - som inte fanns. Det finns nog oändlig antal anledningar till att vilja tävla. Bo Thorselius (68 år) såg jag var med och tävlade på Kjula förra helgen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Vad motiverar de som kör bana att fortsätta med det alltså, menar du?
För mig är körglädje något annat än att sätta varvtider. Det är mer att njuta av att vara en del av körningen än att analysera spårval och växlingspunkter. När jag roade mig med banträffar var det för att lära känna fordonet, men när jag hade passerat ett antal varv på en bana blev det bara ett "jaså".
Jag höll på en del med bilslalom/konbana ett tag och det var ett explosivt tävlingsmoment ungefär som min andra bakgrund, dragracing. Man har en chans där och då, sen är det över.
Planera och utföra, inte upprepa. Tyvärr krävs upprepning för att bli bra i DR så det passar inte mig.

Jag vet inte vad som driver folk till att göra samma sak om och om igen. Det finns till och med folk som tittar på fotboll frivilligt eller besöker samma semestermål regelbundet.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Okej. Min kamera sitter fast på hojen och används bara som ”dashcam”. Jag har inte ens vare sig telefon eller dator som klarar redigera filmerna som den skapar utan att hacka. Så några spela-Allan filmer för att lägga upp på tuben blir det inte.
Låter mycket klokt ?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ok, förvisso en rimlig inställning men det tycker jag man kan diskutera i generella ordalag utan bilder på andra människors lidande.
Håller med, men var ser du bilder på någon som lider? Och även det har väl sina motiv att dokumentera och visa, i rätt kontext. Krig och dess offer, bland annat.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har sett BETYDLIGT värre material än det här. Det är upp till var o en, vad dom vill se. Jag är nog rätt okänslig. Jag kollar mycket på mc krascher på Youtube, dels för det är lite kul. men jag gör det nog mest för att se vilka misstag som skett, o hur det kunde förhindrats. Skulle vilja påstå"gissa" att för hög hastighet är större orsak bakom olyckor än alla andra olycks-orsaker ihop.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Eftersom jag inte är särskilt snabb så blir jag glad och motiverad av att kunna köra med bättre flyt och skönare känsla.
Ungefär som att inte byta ut flickvän / fru varje måndag. Det kan ju bli ännu bättre nästa helg.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Eftersom jag inte är särskilt snabb så blir jag glad och motiverad av att kunna köra med bättre flyt och skönare känsla.
Ungefär som att inte byta ut flickvän / fru varje måndag. Det kan ju bli ännu bättre nästa helg.
Jag kör bana dels för att bli bättre förare men också för att få köra på ett sätt som är olämpligt på landsväg. Jag får också träna på att bromsa flera gånger på ett varv så när jag gör ett misstag på landsvägen kan jag bromsa fullt från betydligt högre hastighet än skyltat.
Sen är det inte fel för min del att få ner varvtider men de som störs av det får väl fortsätta att vara störda! :crash
adrenalinkicken
MM har jag hört någonstans säga att när det trevligt att köra, då var man för långsam.
Jag är för långsam och är inte adrenalinberoende så det är inte min anledning.

Eftersom detta är SportHoj förstår alla att MM naturligtvis är Mange Moss...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
MM har jag hört någonstans säga att när det trevligt att köra, då var man för långsam.
Jag är för långsam och är inte adrenalinberoende så det är inte min anledning.

Eftersom detta är SportHoj förstår alla att MM naturligtvis är Mange Moss...
Har jag varit så klok och insiktsfull??? Djevlar!!! För det är sååååå sant! För mig!:tummenupp:) Jag kör aldrig hoj på väg i Sverige; det är liksom bara jobbigt. Och ofta kallt och blött. Och när man tror man kör fort på landsväg är det LÅNGT kvar till att köra FORT!
Sedan har jag sugits in i att guida hopkörning i Katalonien för Carlbarks MC, och det är kul! Goa människor kör goa hojar i VARMT och TORRT klimat, med många raster med gott fika och god mat. Bra grejor!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är av denna anledning som jag alldrig skiljs åt från nära och kära om man är arga på varandra. Man vet alldrig vilken dag som kan bli ens sista och det kan vara av en skitsak som att ramla på gatan eller möta en bil i en kurva. Tänk hur många kurvor man kört igenom som kunde varit ens sista om man kommit 10 sekunder tidigare... Lite läskigt. Kör man med bollen så minimerar man i alla fall risken men den finns fortfarande där.
Tar man hand om sig själv så tar man hand om sina anhöriga. Köra fort/vårdslöst kan man göra på bana. :hojsmilie

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har jag varit så klok och insiktsfull??? Djevlar!!! För det är sååååå sant! För mig!:tummenupp:) Jag kör aldrig hoj på väg i Sverige; det är liksom bara jobbigt. Och ofta kallt och blött. Och när man tror man kör fort på landsväg är det LÅNGT kvar till att köra FORT!
Sedan har jag sugits in i att guida hopkörning i Katalonien för Carlbarks MC, och det är kul! Goa människor kör goa hojar i VARMT och TORRT klimat, med många raster med gott fika och god mat. Bra grejor!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Vadå varit insiktsfull? Det är du väl alltid? Och det stämmer juh... Fort på landsväg är lååååångt från FORT... :tungan

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ser inte riktigt behovet av att analysera exakt förlopp, det är en kollision mellan lastbil och MC och ser inte riktigt vad man ska få ut av en detaljanalys, oavsett slutsats så finns det några saker man alltid ska vara beredd på.

1. En kurvig väg är inte rak för mötande, vill du skära eller nyttja mötandes körfält så vill mötande det också.
2. Alla andra är idioter.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...