OT: Fallskärm?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Forkman skrev:
Om man sedan vill börja hoppa själv,
vad kostar då all utrustning?

Det beror på, syrrans killes sportskärm kostade 50000 + hoppdräkten som den med kostar en hel del.
Sen ska det till en höjdmätare, säkerhetsutlösare, reservskärm, hjälm, brillor, flygplan=)
Som med alla intressen(utom knyppling ;) ) Kostar det en hel del.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Re: Re: OT: Fallskärm?

Shrek skrev:
I mitt första hopp, static-line, fick jag kort snodd som utvecklades till lång (5-6 varv) och det redde ut sig, men inte innan jag missade landingspunkten med typ 300 meter in i skogen (träd är hårda).

Vad är kort och lång snodd?

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Re: Re: Re: OT: Fallskärm?

sEiKo skrev:
Vad är kort och lång snodd?

Snodda bärlinor mellan riggen och fallskärmen. En kort är bara ett par varv och brukar lösa sig om man rycker lite åt motsatt håll.. Lång snodd, då är bärlinan snodd heeela vägen upp till fallskärmen, som då inte kan fungera riktigt... det hinner man aldrig reda ut så det är bara att cutta o lösa ut reserven. Lång snodd händer om man tex roterar vid tillfället då man löser ut skärmen..

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
sEiKo skrev:
Det beror på, syrrans killes sportskärm kostade 50000 + hoppdräkten som den med kostar en hel del.
Sen ska det till en höjdmätare, säkerhetsutlösare, reservskärm, hjälm, brillor, flygplan=)
Som med alla intressen(utom knyppling ;) ) Kostar det en hel del.

Skräm inte bort folk nu :) För 20-30k får man en komplett begagnad nybörjarutrustning. Sportskärm får man öht inte lov o hoppa med, utan man får köra "traktorskärm" tills man samlat på sig lite erfarenhet. Sen är det ju så här att Sverige är en av de absolut billigaste länder i världen att syssla med skydive. Allt sker ideelt, t o m piloterna flyger gratis för att samla på sig flygtimmar.
Ett hopp från 4000 meter kostar (de?) 150-180 kronor, samma hopp i en Norsk klubb gick på någon tusenlapp :skrämd

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Grandma Death skrev:
Fredrich: Nånstans runt 800-900 meters höjd. :)

TheDude: Det är aldrig försent . Åk till närmaste hoppfält och ta ett tandem. Ett lätt sätt att kolla om det är nåt för dig.

haha,, ursäkta, (men hoppas man inte får en varning för den här),
men frågan på när man ska släppa ut fallskärmen, så svarade du
som du ser.
Men skulle man inte kunna säga att det är "lite" sent att släppa
ut fallskärmen efter "landningen" :confused: :crash

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jenny, klättring innehåller ingen Rossi, inga motorer, ingen bensin. Det är bara en massa vältränade människor med muskler som..... Ahaaaa, nuuuuuu förstår jag.....

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Freppa skrev:
Jenny, klättring innehåller ingen Rossi, inga motorer, ingen bensin. Det är bara en massa vältränade människor med muskler som..... Ahaaaa, nuuuuuu förstår jag.....

Jo, fast jag håller med dig. Lite lite motorer är det allt. Men jag kan säga så mycket som att hade Rossi klättrat uppför en bergvägg eller hoppat utför ett stup så hade jag följt efter.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Vet din mamma om det här?!

Memory note to self - talk to Cralle NEVER to jump off a bridge.....

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Freppa skrev:
Vet din mamma om det här?!

Memory note to self - talk to Cralle NEVER to jump off a bridge.....

Om Cralle åker 300 km/h måste jag ju åka ännu fortare för att hinna ikapp honom. Kan bli farligt... Mamma påpekar detta ständigt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Fan. Äntligen en av mina trådar som mer än två svarar på. :D

Håller faktiskt på att spara ihop till egna grejor. Har allt utom hjälm och.. uhm.. Fallskärm typ. :D

Angående hoppning från ballong så TROR jag det är A-cert som gäller. Har för mig att A-cert infinner sig vid 400+ hopp.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Thundercat skrev:
2400 kr för ett hopp...

Väl värt det. Du kanske kommer hata det mer än någonting du hittills gjor, du kanske kommer känna dödsångest men du KANSKE även kommer älska det. Är det inte värt 2400:-? :bow

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2005 KTM 625
Jaha då är det bara att fixa ihop lite stålar till ett tandemhopp då. Fan man måste ju bara prova, verkar ju hur kul som helst (trots att jag är höjdrädd :skrämd ). Finns det så man kan prova på tullinge eller?

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
Har hoppat Tandem. Över Tullinge faktiskt.

Men jag måste säga att själva hoppet/fallet var mer adrenalinhöjande och coolt än några minuters hängande i skärmen...
Blev så jävla snurrig när man "spinner" ner i höjd.

Farsan hoppad samtidigt han med, och våra tandempiloter styrde in mot varandra så nära att fallskärmarnas yttersta kanter snuddade vid varandra.
Skit maxat, och helt tyst.
Jag vet inte vad det kallas när man lägger sig så Sida vid sida men att tala med någon i vanlig samtalston samtidigt som man fick den utsikten och inse att man inte står på marken var så häftigt.

Sen landade jag och efter en 2 minuter så spydde jag.... Hehe
Vet inte varför... Adrenalinet kanske.

Nåja. Kan rekomenderas. :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det går alldeles kanon att hoppa på Tullinge. :) HOppningen börjar den 1:a April.

Hänger i skärmen gör man ju bara för att komma ner, det är ju inte det man vill åt liksom. ;)

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Jag började med cert 2001. Jag har gjort 12 hopp. Men har lagt det lite på is. MC är roligare och hoppningen tar mycket tid. Men hoppas kunna fortsätta en dag.

Dundercat

Thundercat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thundercat -96 Såld
Det finns säkert fortfarande folk som kommer ihåg mig i Gryttjom. Mitt första och sista tandemhopp...

Jag är så in i .... höjdrädd så jag fattar inte va jag gjorde där borta. Men men, ett hopp blev det till slut från 3000 meter och ett minne för livet.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring