OT: Fallskärm?

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Frågan är ju...
Vill jag ligga i nära trehundra mellan en massa bilar och plötsligt
händer det något eller vill jag ligga i fritt fall ca 1 km över marken
och märka att skärmen inte kommer ut? :confused: :skrämd

Undrar just om det trots allt inte är ungefär samma sak?

Skit samma... En båge kan jag kontrollera lite bättre och den ger
mig kickar över en mycket längre period, det är ju en klar fördel.
 

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Två hopp har jag gjort, eller ett och ett halvt beroende på hur man ser det.
Båda hoppen var från 1000m med automat-drag av skärmen. Det första av dem trodde jag dock ett tag att det både var mitt första och sista. Efter uthopp ur det fullt fungerande flygplanet skulle vi fram med magen och bak med ben och armar för att hamna rätt i luften och samtidigt räkna långsamt 1000, 2000, 3000 (för att få till 3 sekunder) och sedan "kontrollera kalott". Dvs. titta upp och verifiera att skärmen var som den skulle.
När jag tittade upp så var det bara en liten klump som satt längst ut på linorna och större blev den inte heller. "Slidern" hade fastnat så skärmen fälldes helt enkelt inte ut.
Bort med den skärmen och ut med reserven. De få sekunderna som gick mellan att den första "cuttats" och reserven kom ut var bland de mest spännande jag varit med om.
Nåväl, reserven kommer ut och allt är frid och fröjd. Nästan. Att styra en rundkalott första gången man hoppar är inte riktigt att leka med. Slet för att vända upp mot vinden, lyckas med det, slappnar av och vips hade skiten vänt sig igen.
Lyckades i alla fall styra så jag hamnade i kanten av landningsfältet och inte i skogen några hundra meter därifrån.
Själva landningen var pricken över i. Vi hade blivit instruerade mer än en gång att kolla på träden för att se hur högt upp vi var och förbereda oss på att rulla när marken var tillräckligt nära. Det glömde jag helt bort och tittade rakt ner på gräset, som ser ungefär lika dant ut från 20 meter och från 2 meter. Stel som en pinne slår jag i backen (rundkalott trillar hyfsat fort). Tappar luften totalt och kan inte resa mig på 5 minuter + ryggont i ett par veckor.
Hursomhelst gjorde jag ett hopp till samma eftermiddag. Då funkade allt klockrent :tummenupp och det var hur coolt som helst, men jag kände mig inte jättestor när jag satt i färdigställning för uthopp nr. 2.
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Bor i Malmö, har hört att man ska kunna ta fallskärmscert för en billig peng upp mot Helsingborgstrakten...

Har någon en bra sida med information om hopp, kostnader, tillvägagångssätt etc. etc för klubbar här i skånetrakten?

Hoppa fallskärm...
jag vill, jag vill, jag vill....
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Detta är dock ett intresse jag sysslar med redan...
 

Bifogat

  • diving.gif
    diving.gif
    64.1 KB · Visningar: 101
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Grandma Death skrev:
Nån mer än jag som sysslar med sånt här? :)

Nej før faan....friflygning kan du hålla på med sjælv :D :tummenupp

Jag tar kort istællet :tummenupp :D

Kul att ha en broder hær :D

Blue skies, safe swoops
 

Bifogat

  • stiletto.jpg
    stiletto.jpg
    39 KB · Visningar: 121

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Grandma Death skrev:
Fan. Äntligen en av mina trådar som mer än två svarar på. :D

Håller faktiskt på att spara ihop till egna grejor. Har allt utom hjälm och.. uhm.. Fallskärm typ. :D

Angående hoppning från ballong så TROR jag det är A-cert som gäller. Har för mig att A-cert infinner sig vid 400+ hopp.

Ballong hoppning ær grymt kul :fakta

C-licens krævs, vilket man får vid 200 hopp.....A-cert kirrar man om man klarar utbildningen ;)
Frifalls foto får man pyssla med efter C-cert likaså, min passion

Hehe...hær nedan går det fort nedåt :D
 

Bifogat

  • playing under canopy.jpg
    playing under canopy.jpg
    87.9 KB · Visningar: 123

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ken Keniff skrev:
jag har skottat tak på södermalm för många år sen och jag pallade bara 3 dagar , jag fick dödsångest, och slänga sig ur ett fullt fungerande plan , nänänänä. :skrämd

Haha...flesta hoppare ær højdrædda......du får ingen højd referens från 3500 m, som bilden ær tagen ifrån...kan ju lika gærna kolla på en karta :D flygplanet på plattan ær en fokker-27 och man ser speedwaybanan dær oxå......ittebitteliten :D

Fullt fungerande flygplan :confused:
ALLA flygplan har minst EN (1) krasch inbyggda i sig :fakta
Och du har inte sett vårat flygplan :crash

Jag hoppar før att koppla av, att det skulle vara en adrenalin sport ær smått obefogat...klart att det ær koolt i børjan, men det ger med sig efter ett tag och man blir lugn av att hoppa....nær man hoppar så finns bara hoppet, allt annat "fadar" bort, blir oviktigt....før man ska inte tænka på rækningar nær man ær 15 sekunder från att dø. Koncentrationen ær på topp, allt annat ær oviktigt. Hur många hær ær det inte som har kørt hojen før att komma ivæg från vardagens bekymmer och mått så mycket bættre nær man kommit hem....samma sak med hoppningen :D
Motorcyklar och hoppning har vældigt stora likheter. :D

Frågor? :D :tummenupp
 

Bifogat

  • 3500m1.jpg
    3500m1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 117

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
info!

Kan skriva lite info om hoppning.

Klubbar finns øver hela sverige, från Skåne till Kiruna. Alla klubbar bedriver någon av dom två formerna av utbildning som finns.
Var klubbarna finns och hur utbildningarna går till hittar du på:
www.sff.se
..dær finns lænker till alla klubbatr som har hemsida.

Hoppar ut gør man mellan 1000 och 4000 meter, från 1000 ær det bara hej ut och løsa ut fallskærmen, medans man från 4000 meter får frifallstid på upp mot 70 sekunder. Man hoppar inte ensam mycket, mycket trevligare att ha ett gæng kompisar som man kan flyga runt och ta tag i. Dom populærste "hoppstilarna" ær FS (formation skydiving) och FF (freefly). Enkelt sagt kan man sæga att FS ær i 2D och man faller med magen ner mot marken och FF ær i 3D och man faller oftast med huvudet eller føtterna nedåt. Finns flera andra mindre discipliner oxå.
Massor med filmer om hoppning finns på:
www.headdown.net
Lættare att kika om vad det handlar om istællet før att førklara :D

Utrustning kan man får man låna under sin utbildning, sen nær man ær klar vill man ofta ha eget, fast dom flesta klubbarna brukar hyra ut. Begagnad utrustning som man FÅR hoppa med kan man hitta før runt 12-14 tusen. Nytt om man vill ha riktigt snabba grejor kan man komma upp i 60K. Sen måste man ha højdmætare (ny, 1000 pix, beg 500) och en hjælm (500-3000 før ny beroende på modell). Sen ær det klart att hoppa :D

Hopp kostar runt en 100 kr, rabatter kan man køpa men då måste man hoppa på oxå. Sverige ær absolut billigast i værlden att hoppa i, eftersom all verksamhet ær frivillig, førutom på ETT stælle, som ær kommersiellt. I norge så kostar ett hopp från 4000 runt 160-180 NOK (det gjorde det i høstas nær jag var i Romsdalen, hehehe). Ett tandemhopp kostar mellan 1600-2400, beroende på var man hoppar och om det ska komma med på video oxå. Dom flesta klubbar bedriver tandemhoppning.

Under dom 500 førsta hoppen så styrs man av bestæmmelser av vilka fallskærmar man får hoppa....ju færre hopp ju større och långsammare fallskærm. Hur många hær skulle rekommendera en kille på 18 år som bara kørt moppe att køpa en turbo retta?
Visst, han skulle kanske klara det, men chansen att han har ihjæl sig ær mycket stor.

Ær det farligt då? nej....och ja! Precis som med hojar, det ær inte farligt om man behandlar det på rætt sætt, men om man ska børja tænja på grænserna så blir det farligt vældigt snabbt. Extremt sællan ær det som någon dør på grund av materialfel, næstan alltid ær det den mænskliga faktorn. Tyværr.
Vågar man køra hoj, då vågar man hoppa :fakta

Varfør hoppar jag då....av samma skæl som varfør jag kør hoj :D

Hmmm...har sækert missat nått...bara att fråga på om det ær nått du vill veta eller undrar øver, PM funkar oxå :D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag måste varit rätt trött när jag skrev det där. D-cert var det jag menade såklart, inte A-cert. :D

Var hoppar du nånstans phastasphuk? Har ingen 'gammal' rigg till salu för en billig slant? ;)

[edit]Jag kommer sno en sak av dig nu. :D
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Klart man har grejor som ligger och skræpar....
Raider 220, vector, firelite reserv, cypres från -94
lr
Stiletto 150, teardrop, PD143R, cypres från -98
BT-60 har jag med :D

Jag hoppar i TADAA! Ørebro såklart, kænner du inte igen DZ :D
..ær det bilder du ska sno lr?? Har mer bilder....ær det nån mer som vill se så lægger jag upp lite fler godbitar eller ska jag maila øver dom ;)

Edit: haha...ser vad du har knyckt nu....min tag line!...swoopa ær livet!...mitt mål i sommar, swoopa och fota :D
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
phastasphuk skrev:
Klart man har grejor som ligger och skræpar....
Raider 220, vector, firelite reserv, cypres från -94
lr
Stiletto 150, teardrop, PD143R, cypres från -98
BT-60 har jag med :D

Jag hoppar i TADAA! Ørebro såklart, kænner du inte igen DZ :D
..ær det bilder du ska sno lr?? Har mer bilder....ær det nån mer som vill se så lægger jag upp lite fler godbitar eller ska jag maila øver dom ;)

Edit: haha...ser vad du har knyckt nu....min tag line!...swoopa ær livet!...mitt mål i sommar, swoopa och fota :D

Vad ska du ha för Raidern? :) Är det schyssta linor och sånt eller behövs det bytas? Riggen ok för friflygning?

[edit]Mjo, det var den jag stal. Kunde inte låta bli.. Är det ok? :D
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Excalibur skrev:
Bor i Malmö, har hört att man ska kunna ta fallskärmscert för en billig peng upp mot Helsingborgstrakten...

Har någon en bra sida med information om hopp, kostnader, tillvägagångssätt etc. etc för klubbar här i skånetrakten?

Hoppa fallskärm...
jag vill, jag vill, jag vill....

Vad jag vet finns ingen klubb i Helsingborg. De jag vet finns här i trakten är i Kristianstad, Eslöv och Halmstad. Kolla som sagt i www.sff.se
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
har hoppat sen -96. de blev inte mer än 600 hopp, sen pajade ryggen totalt med en massa diskbråck å skit. O.B.S INTE AV HOPPNING UTAN AV JOBBET!!!
så d var bara att sälga prylarna å köpa båge istället.
d måste ju gå fort på nåt vis :crash
har varit uppe i 384 km/h som mest i frifall. NAJS!!
brossan "viffer" hoppar åsså
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
TRX-joCCe skrev:
har hoppat sen -96. de blev inte mer än 600 hopp, sen pajade ryggen totalt med en massa diskbråck å skit. O.B.S INTE AV HOPPNING UTAN AV JOBBET!!!
så d var bara att sälga prylarna å köpa båge istället.
d måste ju gå fort på nåt vis :crash
har varit uppe i 384 km/h som mest i frifall. NAJS!!
brossan "viffer" hoppar åsså

Ledsen att høra om ryggen :(

384 knyck :tummenupp riktig speed diver alltså?? snabbt ær det iaf, jag har klockat som mest 260 :skrämd :D feetdown...knepigt a gå i headdown, jag klarar det bara med bootisar på :crash
Får væl læra mig i sommar, ska filma och swoopa mest men nåt funjump blir det ju :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top