(ot) Studsmatta

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Yamaha
Trampolin instruktör.. :)

Lever du "hopparen" - några bra tips för att lära dig göra dem snyggt och med kontroll.

Skaderisken är stor.. Jag har sett två armbrott, min systers axelled gick ur led och en tjej som tränade volt med skruvar vred sönder sitt lårben.. Så var försiktig. Men vill du ändå stila så har jag lite tips...

Sant som många säger att bakåtvolt [Salto] är lättare.
Framåt känns lättare då man förmodligen försökt på badhuset och även rullat runt på gräsmattan som mindre. Men vid volt frammåt är risken stor att få för mycket rotation och springa utanför kanten.

En bakåt volt blir snyggare och när tekniken sitter kan man göra den helsträckt.

Börja med att studsa och landa på rygg och upp på benen igen. Låtsas att du håller i en jättebadboll och när du landar på rygg sparkar du den över huvudet. När det funkar bra fortsätter du att göra en bakåtkullerbytta (i luften) men efter att du landat i mattan men liiiite studs. Du landar antingen på huvudet (sjukskriven hela sommaren), men förhoppningsvis på alla fyra eller tom på fötterna. Släng dig inte bakåt då du kan hamna utanför.

Fortsätt öva tills du kan studsa från rygg (volt) till fötterna. När det funkar har då lärt dig att få rotation. Rotation på rätt sätt.. Att slänga sig hejdlöst bakåt och kanske landa rätt kan de flesta som vågar.

När du känner att du ska prova på att göra en riktig volt/salto.. Glöm inte att titta, dra in knäna så du får fart och landa på fötterna. Titta är det viktigaste. Det är det som gör bakåtvolten lättare när man gör den högre. Du hinner se vart du ska landa.

När du gör en snygg salto..

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Och till sisst det VIKTIGASET tipset!
Kom ihåg armdraget (nedifrån och upp så att du får rotationshjälp utav armarna), släng INTE huvudet bakåt.

oracas

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
söker....
jazz: tack.. perfekt förklaring nu ska ja öva imorn...

nu sitter framåtvoltarna som ett smäck iaf.... landar på fötterna och studsar på en gång... bara bakåt som saknas...

ska öva på de du har sagt... tack alla andra också :)

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
jag är lite rädd för de där jättestudsmattorna.. :gnissla
jag är så liten så jag flyger jättehögt och jättelångt! :jisses

På akuten säger de att de har aldrig haft så mkt ben och armfrakturer som efter att det här "studsmatta i var mans trädgård" blev så poppis..
Och det är ju inte så bra... :3freak

De verkar toppen att sola eller sova på dock.. :D :rolleyes:

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ja
Har själv en studsmatta på landet, 5.5m i diameter. Grymt kul att trixa på.
Tog min snowboard och tejpade på alla vassa stålkanter. Grymt kul att hoppa, sätter en del trix så som volter (frammåt, bakåt), många "gymnastiska" grabbar samt massa spins.
Har även tagit av truckarna från min skateboard och hoppat med men passa dig, det är inte skönt att landa med bara fötter på högkant :huvet

:banana

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
på valborg tog jag o 2 kompisar (samtliga i valborgtillstånd) taxi till en tjejkompis för hon hade en... alla på en gång och dagg var där :p
minnet sviker lite men nå bra blev det inte!

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Mechanic_D skrev:
Har själv en studsmatta på landet, 5.5m i diameter. Grymt kul att trixa på.
Tog min snowboard och tejpade på alla vassa stålkanter. Grymt kul att hoppa, sätter en del trix så som volter (frammåt, bakåt), många "gymnastiska" grabbar samt massa spins.
Har även tagit av truckarna från min skateboard och hoppat med men passa dig, det är inte skönt att landa med bara fötter på högkant :huvet

:banana

Man ska aldrig göra samma saker som Robinson Robban, aldrig. Han kommer aldrig mer kunna ta ett riktigt löpsteg efter den fraktur han fick i underbenet med kombinationen snowboard-studsmatta

Ortopeden

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Alltså... jag testade hoppa förra sommaren. Det ABSOLUT första jag gjorde var en bakåt volt! Sen hoppade man lite och gjorde ett par till bakåt. Givetvis landade man inte rätt en enda gång (väger 120kg och är en 1,80 lång) - men det jag vill komma fram till är att jag inte fattade att det skulle kännas konstigt! Alltså gjorde man det utan att tveka! Sen köpte jag en matta och skulle öva vidare! Framåt volt tog halva sommaren att lära sig! MEN bakåt volt har jag inte vågat en enda gång efter den där första gången! Det är jävligt skumt! Varför vågar jag inte nu?

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ja
Nurse Ratched skrev:
Man ska aldrig göra samma saker som Robinson Robban, aldrig. Han kommer aldrig mer kunna ta ett riktigt löpsteg efter den fraktur han fick i underbenet med kombinationen snowboard-studsmatta

Ortopeden

Robinsson Robban är min förebild! *Tänker på Robinssonfinalen* :yoparty

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Yamaha
xtreme skrev:
Alltså... jag testade hoppa förra sommaren. Det ABSOLUT första jag gjorde var en bakåt volt! Sen hoppade man lite och gjorde ett par till bakåt. Givetvis landade man inte rätt en enda gång (väger 120kg och är en 1,80 lång) - men det jag vill komma fram till är att jag inte fattade att det skulle kännas konstigt! Alltså gjorde man det utan att tveka! Sen köpte jag en matta och skulle öva vidare! Framåt volt tog halva sommaren att lära sig! MEN bakåt volt har jag inte vågat en enda gång efter den där första gången! Det är jävligt skumt! Varför vågar jag inte nu?

Du är rädd ?

Jag har också varit rädd för att skada mig, men lyckats klara mig utan större skador. Första gången jag testade dubbel salto var jag skakis och kanske mer skakis efteråt. [adrenalin]

Detta trots att jag var en van hoppare och hade instruktörer som kunde hjälpa till om jag kom fel.

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Jazz skrev:
Du är rädd ?

Jag har också varit rädd för att skada mig, men lyckats klara mig utan större skador. Första gången jag testade dubbel salto var jag skakis och kanske mer skakis efteråt. [adrenalin]

Detta trots att jag var en van hoppare och hade instruktörer som kunde hjälpa till om jag kom fel.

Dubbel? Tjena! Det skulle jag vilja se på en 4 meters matta! Fan va coolt! Jag gick ut och slog en bakåtvolt 10minuter efter jag skrev inlägget här... det gick dock bara en gång och jag landade på alla 4! Dock resulterade det i att en fjäder (som jag landade på) nu är 20cm längre än de andra och att det gör jävligt ont i foten i dag! Men det är smällar man får ta!

oracas

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
söker....
framåt volt tog ca 3 dagar sen satt den skit bra... bakåt ska ja snart prova på... är lite skraj än men snart släpper de ska ni se :tungan :yoparty

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Yamaha
xtreme skrev:
Dubbel? Tjena! Det skulle jag vilja se på en 4 meters matta! Fan va coolt! Jag gick ut och slog en bakåtvolt 10minuter efter jag skrev inlägget här... det gick dock bara en gång och jag landade på alla 4! Dock resulterade det i att en fjäder (som jag landade på) nu är 20cm längre än de andra och att det gör jävligt ont i foten i dag! Men det är smällar man får ta!

*S* I den uniform jag lever i idag skulle jag inte heller göra några dubbla volter, fliffis eller några andra konster. Trampolin är ju också en en sport där man bedöms som i gymnastik.

Det är en rektangulär "studsmatta" med lite annan studs än de runda typerna. Jag tränade från 11 års ålder till 16 då jag blev hjälpinstruktör. Vid 18år hade jag två egna grupper varav den ena var en tävlingsinriktad grupp. Vi åkte på tävlingar - Efter lumpen slutade jag helt som tänare/att hoppa då det tog mycket tid.

Angående dina hopp..

Att landa på alla fyra är bra [heböver bara liiiite mer rotation].. Ta en vanlig skummadrass... Låt någon sticka in den under dig när du gör volten. Den tar bort den mesta av studsen du får efter din volt. Landar också mjukare om du hanmnar fel. Istället för att landa på alla fyra så kan du landa på mage. Blir riktigt snyggt när den sitter, men akta ryggen. Sett ett par onda landningar i mina dagar.

Ett annat tips.. Hoppa vanligt.. landa på alla fyra och gör volt frammåt.. Det är ett bra sätt att träna volt [frammåt] på. I början kan man bara rotera lite till rygg och upp på fötter. Sedan från fyra -volt- upp till fötter.. och så vidare. från fyra-volt-till mage. Nästa kanske inte ska testas utan mycket träning, men från fyra-volt- till rygg = 1 1/2 volt.

Faaan - vad sugen jag blir på att hoppa... Har tillbringat många timmar på mattan. Även som tränare så hoppar man med den som hoppar. På så sätt kan jag ge hopparen - mer fart/höjd eller dämpa fart/höjd.

Alla som är lita lagom tokiga / våghalsade kan göra mer eller mindre behärskad volt, men kan också gå riktigt illa om man tvekar i luften.

MikkE

Guest
låt bara kraften göra jobbet. det enda du ska göra är att börja bakåtvolten, sedan så fixar sig allt själv :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha