otroligt

jasmine

R.I.P-FALLEN RIDERS
Gick med
16 Feb 2005
Ort
hörby
Hoj
R1-01
Two stroke man skrev:
2227097 :va Och på vilket sätt skulle det hjälpa att frikoppla när man saknar kedja?
Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).

jasmine skrev:
2227297 Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).
Behövde ej tänka på annat,första kedjesläppet för han.Att hinna reagera.
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Ska kedjans spel vara 25-35mm när den står på stödet eller när man sitter med maxtyngd??
Fått får mej att man har spelet för att den inte ska bli sträckt när man sätter sej på den...
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
jasmine skrev:
2227297 Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).

Behövde ej tänka på annat,första kedjesläppet för han.Att hinna reagera.


VA :confused:

E det bara jag som inte förstår svaret???

Btw: Kompisens gick av i runt 150 men den lindade in sig runt framdrevet, utan att spräcka något. Tur för han.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
valium skrev:
2227322 VA :confused:

E det bara jag som inte förstår svaret???

Btw: Kompisens gick av i runt 150 men den lindade in sig runt framdrevet, utan att spräcka något. Tur för han.

Dvs innan det hände så hade han kopplingen inne och rullade med frikopplat.
Då beslutar sig kedjan att gå av
Så fattade jag det
 

Ducati for life

Guest
Om kedjan åker av direkt efter att en verkstad har satt dit den är förkastligt.
OM man nu ska köra med "delad kedja", kedja med kedjelås, är det en bra ide att limma, silikona, eller säkra låset på något sätt.

Dock tycker i alla fall jag att man ska köra med en nitad/hel kedja för sin egen säkerhets skull.

"Och alla vi som lämnar in till en verkstad för att vi inte kan själv hur ska vi göra???????
Frågan är ju ska man inte kunna lita på att en verkstad gör sitt jobb!!!! "

...kan bara hålla med - inte ska jag som kund behöva kontrollera att verkstaden gjort ett bra jobb, det utgår jag från att dom gjort.
 

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
Two stroke man skrev:
2227097 :va Och på vilket sätt skulle det hjälpa att frikoppla när man saknar kedja?

Inte NÄR man saknar kedja. När någonting rasar kopplar man (jag) alltid direkt. Detta för att jag INTE vill att bakhjulet skall låsa sig. Oftast vet man inte första tiondelens sekund när något rasat, vad det är. Vill jag chansa? Nej. Kopplar och bromsar.

Lita aldrig på någon. En gång hjälpte jag en kompis med hans hoj. När jobbet var klart tog jag den på en provtur. I en böj lossnade framdrevet, kedjan trasslade in sig i kåpan och bakhjulet låste sig och jag åkte av. Visade sig att han bytt drivpaket själv, och visst "fått några delar över". Den gången hjälpte det inte att koppla he he.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
UrbanTiger skrev:
2232887 Eftersom du inte vet att det fungerat utmärkt i 4 år som låsning av clipset så tar du väldigt stora ord i din mun. Limet har inte lösts upp och inte lossnat, så är det, Pungt. Har fungerat lika bra som oljebeständig silikon. Limlösningen blev till då silikontuben hade gömt sig på ett ställe där jag vet att jag inte hade lagt den.
Clipslåset i sig är ju inte svagare än ett nitat lås. Så länge clipset sitter kvar så är det exakt lika bra. Sen är det ju bevisat att det fungerar att köra x-antal mil utan clips utan att låset faller isär. Det beror säkert på hur hård presspassningen är och hur stor tur man har.
Har du nått att tillägga eller ?

Jadå, jag har att tillägga men vet inte riktigt om jag når fram ...
Clipset hade suttit i 4 år UTAN ditt kontaktlim.

Har du funderat på vilka krafter som kan få ett clips att lossna?
Har du funderat på hur clipset sitter monterat den dag det eventuellt skulle lossna?
Har du funderat på vilka kraftnivåer som uppnås när vinkelaccelerationer, centrifugalkrafter och påverkan av polygoneffekten samverkar?
Har du funderat vilka krafter som kontaktlim kan åstadkomma i ett stål-mot-stål limförband?

Om kontaktlim skulle ha en nämnbar påverkan på clipsets fastsättning så måste vissa villkor vara uppfyllda.

1) De krafter som delar ett clips som sitter på plats måste vara lika stora som de som behövs för att dela ett clips vid fastsättning, eller hur?
Gör då följande experiment med ditt kontaktlim: Sätt kontaktlim på clips och en plåt. Spänn ut clipset, tryck det mot plåten och låt limmet torka. Släpp nu taget och se om clipset ligger kvar i öppet läge :)

2) Om limmet ens skulle ha en fasthållande effekt i "230 km/h" kan du prova så här: Limma ett clips på en av kedjelänkarna, t ex vinkelrätt mot kedjan. Kör i 230 km/h och kolla om du har clipset kvar när du stannar.

Lycka till ...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
UrbanTiger skrev:
2233062 Svaret på ditt påstående är, nej..... Tappade två clips på rad innan jag limmade clipset. Båda gångerna efter "hård körning". Många kan vittna om samma fenomen... sök på forumet får du se. Och... jag vet hur man monterar ett clips.
Om du nu inte begriper att limmningen är en försegling av clipset så kan jag inte hjälpa dig med det. Clipset skulle inte sitta kvar 20 meter om man limmade det på länken. Alltså en inbakning i lim för att säkra låsningen.
Silikon eller lim funkar lika bra så länge det är oljebeständigt.

Sannolikt lärde du dig, eller fick av en händelse dit clipset rätt på tredje försöket.
Limmet är inte det som hållit fast clipset, oavsett vad du tror.
Kraften från kontaktlim är tiopotenser från den kraft som clipset sitter med av sig självt.
"Satt i 4 år" ... nåja, det finns hojar som haft clips utan lim i 30 år utan att clipsen trillat ner på museigolvet ...

Jag har aldrig fått en kedja att vara bra i 4 år, men det beror förstås hur mycket man kör ...

Jag har aldrig tappat något clips, trots att jag använt 100-tals vid omdrevningar och annat och jag kört 270 km/h med hojarna.

Fundera lite på clipsets funktion ... fundera sedan vad som kan gå fel ... fundera sedan slutligen vad kontaktlim skulle kunna göra för nytta :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
elwe skrev:
2233809 Sannolikt lärde du dig, eller fick av en händelse dit clipset rätt på tredje försöket.
Limmet är inte det som hållit fast clipset, oavsett vad du tror.
Kraften från kontaktlim är tiopotenser från den kraft som clipset sitter med av sig självt.
"Satt i 4 år" ... nåja, det finns hojar som haft clips utan lim i 30 år utan att clipsen trillat ner på museigolvet ...

Jag har aldrig fått en kedja att vara bra i 4 år, men det beror förstås hur mycket man kör ...

Jag har aldrig tappat något clips, trots att jag använt 100-tals vid omdrevningar och annat och jag kört 270 km/h med hojarna.

Fundera lite på clipsets funktion ... fundera sedan vad som kan gå fel ... fundera sedan slutligen vad kontaktlim skulle kunna göra för nytta :)
Vad jag vet så står det i manualerna till KTM/Husaberg och säkert många andra hojar att man ska låsa fast klipset till kamkedjelåset med oljebeständigt silicon, varför nu detta?
Kamkedjan lär skapa en hel del mer krafter än vad drivkedjan någonsin kommer att göra.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
UrbanTiger skrev:
2226483 Lite bättre koll på grejerna får man ha själv än att skylla på en verkstad.

Nitad kedja eller säkrat kedjelås. Smord kedja är ju ett rimligt ägaransvar.
Vad har verkstaden med det att göra... det gäller ju ens egen säkerket.


Jo...... verkstan sa att det var okej att köra med 18 PSI i däcken och att hjälm var för pussies :huvet

Du är ju helt pucko. Vi ska komma ihåg din inställning när det blir din tur att råka illa ut.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kamikaze kid skrev:
2234009 Knappast...

Varför är i så fall kamkedjan klenare än drivkedjan?
Vi pratade nyss om att själva låsningen inte påfrestades av kedjans belastning utan att ett vanligt kedjelås var likvärdigt ett nitlås sålänge inte låsningen gick upp. Själva trycket/dragkraften som kamkedjan utsätts för må inte vara stor men den har en mycket högre hastighet och de krafter (giro mm) kedjelåset utsätts för ( de var ju dessa som gjorde att låset gick av) lär vara bra mycket högre på kamkedjan pga dess högre rotationshastighet samt att kedjelåset lär passera de små kamdreven som är mindre än till ex ett framdrev vilket innebär ännu högre krafter. Jag borde tänka rätt nu? Sen att tillverkaren "rekommenderar" (står att man MÅSTE använda silicon om man inte använder ett nitlås) silicon måste ju tyda på att det gör någon skillnad. Men jag får väl böja mig tillbaks, saknar 7 årig utbildning inom ämnet.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
UrbanTiger skrev:
2234403 Ifrån Skolverket. Vissa går sina tre år på något gymnasieprogram. Andra behöer mer tid på sig :gnissla


Tycker att du har jävligt skum inställning måste man vara raketforskare för att köra hoj?
Klart som fan att man inte dubbelkollar verkstadens jobb när man har betalt pengar för att en kunnig ska göra just detta. I detta fallet är det en yrkesman som har begått ett misstag / fått ett dåligt lås / övrig bortförklaring.

Tror att flertalet gatåker på sporthoj lämnar in sina hojar för byte av drivpaketet. Av samma anledning som jag lämnade in min bil som läkte bromsvätska på verkstaden. Slippa ta i skiten bara betala och köra vidare, Inte fan la jag mig under bilen och letade lekage. Men det kanske du hade? Man kanske kan limma lekaget med superduperlimet?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
UrbanTiger skrev:
2234403 Ifrån Skolverket. Vissa går sina tre år på något gymnasieprogram. Andra behöer mer tid på sig :gnissla

Men om du nu är så erfaren hojåkare så borde du veta att även om det funkar med din metod så kör man iaf med nitad kedja när man kör stora mopeder som din tex. Nåt annat alternativ finns inte.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top