Argyle
ingen
Jag var ute nyss och smördje kedjan och mätte spelet. Är fan livrädd för att kedjan skall gå av!
Det undrar jag också.Two stroke man skrev:2227097Och på vilket sätt skulle det hjälpa att frikoppla när man saknar kedja?
Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).Two stroke man skrev:2227097Och på vilket sätt skulle det hjälpa att frikoppla när man saknar kedja?
Behövde ej tänka på annat,första kedjesläppet för han.Att hinna reagera.jasmine skrev:2227297Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).
jasmine skrev:2227297Han hade bäst koll på hojen i friläge(mycket trafik).
Behövde ej tänka på annat,första kedjesläppet för han.Att hinna reagera.
valium skrev:2227322VA
E det bara jag som inte förstår svaret???
Btw: Kompisens gick av i runt 150 men den lindade in sig runt framdrevet, utan att spräcka något. Tur för han.
valium skrev:2227322VA
E det bara jag som inte förstår svaret???
Btw: Kompisens gick av i runt 150 men den lindade in sig runt framdrevet, utan att spräcka något. Tur för han.
Two stroke man skrev:2227097Och på vilket sätt skulle det hjälpa att frikoppla när man saknar kedja?
UrbanTiger skrev:2232887Eftersom du inte vet att det fungerat utmärkt i 4 år som låsning av clipset så tar du väldigt stora ord i din mun. Limet har inte lösts upp och inte lossnat, så är det, Pungt. Har fungerat lika bra som oljebeständig silikon. Limlösningen blev till då silikontuben hade gömt sig på ett ställe där jag vet att jag inte hade lagt den.
Clipslåset i sig är ju inte svagare än ett nitat lås. Så länge clipset sitter kvar så är det exakt lika bra. Sen är det ju bevisat att det fungerar att köra x-antal mil utan clips utan att låset faller isär. Det beror säkert på hur hård presspassningen är och hur stor tur man har.
Har du nått att tillägga eller ?
UrbanTiger skrev:2233062Svaret på ditt påstående är, nej..... Tappade två clips på rad innan jag limmade clipset. Båda gångerna efter "hård körning". Många kan vittna om samma fenomen... sök på forumet får du se. Och... jag vet hur man monterar ett clips.
Om du nu inte begriper att limmningen är en försegling av clipset så kan jag inte hjälpa dig med det. Clipset skulle inte sitta kvar 20 meter om man limmade det på länken. Alltså en inbakning i lim för att säkra låsningen.
Silikon eller lim funkar lika bra så länge det är oljebeständigt.
Vad jag vet så står det i manualerna till KTM/Husaberg och säkert många andra hojar att man ska låsa fast klipset till kamkedjelåset med oljebeständigt silicon, varför nu detta?elwe skrev:2233809Sannolikt lärde du dig, eller fick av en händelse dit clipset rätt på tredje försöket.
Limmet är inte det som hållit fast clipset, oavsett vad du tror.
Kraften från kontaktlim är tiopotenser från den kraft som clipset sitter med av sig självt.
"Satt i 4 år" ... nåja, det finns hojar som haft clips utan lim i 30 år utan att clipsen trillat ner på museigolvet ...
Jag har aldrig fått en kedja att vara bra i 4 år, men det beror förstås hur mycket man kör ...
Jag har aldrig tappat något clips, trots att jag använt 100-tals vid omdrevningar och annat och jag kört 270 km/h med hojarna.
Fundera lite på clipsets funktion ... fundera sedan vad som kan gå fel ... fundera sedan slutligen vad kontaktlim skulle kunna göra för nytta
philsson skrev:2233842
Kamkedjan lär skapa en hel del mer krafter än vad drivkedjan någonsin kommer att göra.
philsson skrev:2233842Kamkedjan lär skapa en hel del mer krafter än vad drivkedjan någonsin kommer att göra.
UrbanTiger skrev:2226483Lite bättre koll på grejerna får man ha själv än att skylla på en verkstad.
Nitad kedja eller säkrat kedjelås. Smord kedja är ju ett rimligt ägaransvar.
Vad har verkstaden med det att göra... det gäller ju ens egen säkerket.
Jo...... verkstan sa att det var okej att köra med 18 PSI i däcken och att hjälm var för pussies
Vi pratade nyss om att själva låsningen inte påfrestades av kedjans belastning utan att ett vanligt kedjelås var likvärdigt ett nitlås sålänge inte låsningen gick upp. Själva trycket/dragkraften som kamkedjan utsätts för må inte vara stor men den har en mycket högre hastighet och de krafter (giro mm) kedjelåset utsätts för ( de var ju dessa som gjorde att låset gick av) lär vara bra mycket högre på kamkedjan pga dess högre rotationshastighet samt att kedjelåset lär passera de små kamdreven som är mindre än till ex ett framdrev vilket innebär ännu högre krafter. Jag borde tänka rätt nu? Sen att tillverkaren "rekommenderar" (står att man MÅSTE använda silicon om man inte använder ett nitlås) silicon måste ju tyda på att det gör någon skillnad. Men jag får väl böja mig tillbaks, saknar 7 årig utbildning inom ämnet.Kamikaze kid skrev:2234009Knappast...
Varför är i så fall kamkedjan klenare än drivkedjan?
philsson skrev:2234239Vi pratade nyss om att .... saknar 7 årig utbildning inom ämnet.
UrbanTiger skrev:2234403Ifrån Skolverket. Vissa går sina tre år på något gymnasieprogram. Andra behöer mer tid på sig
UrbanTiger skrev:2234403Ifrån Skolverket. Vissa går sina tre år på något gymnasieprogram. Andra behöer mer tid på sig
UrbanTiger skrev:2234403Ifrån Skolverket. Vissa går sina tre år på något gymnasieprogram. Andra behöer mer tid på sig
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |