Jag tycker att du har fel, det kan vara så att personen i fråga inte kan utföra jobbet själv eller har tillgång till meck möjligheter, då är personen tvungen att lämna in hojen. Personen kanske inte har någon i sin umgängeskrets som kan det heller med andra ord så blir denna person tvungen att lämna in sin hoj, tror du på fullt alvar att han/hon väljer att betala 8500:- det här är inte dyrt det är att lura folk, att ta så pass mycket betalt är inte försvarbart. Jag tror inte du hade diskuterat på samma sätt om du hade varit i denna situation, det är inge svårt att skita när arslet är fullt.
Det är en sak att man kanske måste lämna in för att man inte kan göra själv.
Men det innebär inte att du måste lämna in den på den dyraste verkstaden.
Om man bara kollar en verkstad och sedan lämnar in där så har man ju accepterat priset.
Om man har kollat på flera verkstäder och alla tar lika mycket betalt så är sannolikheten ganska stor att det jobbet faktiskt kostar att utföra för att det är krångligt eller reservdelarna är dyra. Då kan man knappast anklaga någon för ocker.
I det första fallet så kan det kanske vara frågan om ocker men om man inte kollat med fler verkstäder så har man uppenbarligen inte brytt sig om att försöka hitta någon som gör det för ett billigare pris. Jag har själv vid något tillfälle valt att åka till en annan kommun för att lämna in hojen för att jag fick ett bättre pris där. Lite krångligare med resan ja. Tveklöst men det var ett val jag gjorde.
Det är inte alla som kan göra saker själva men alla kan faktiskt kolla upp priset på en reparation eller service på mer än en verkstad. Mig veterligen så kan alla moderna telefoner ringa till fler än en verkstad.
Och mig veterligen så kan dom flesta lämna en hoj på valfri verkstad för att den var lite billigare. det kanske ligger lite mer olämpligt till men för dom flesta går det faktiskt att lösa genom att åka buss eller få hjälp av en kompis som åker med och kan skjutsa hem när man lämnat hojen.