Och om man inte fick offerten skriftligt utan muntligt över telefon? Vad jag menar är att det kan vara svårt att välja en rimlig verkstad. Finns ofta inte så många att välja mellan i närmiljön. Ofta får man inget definitivt pris på förhand.
Dom har skyldighet att lämna prisuppgift. Och alla seriösa aktörer sköter det relativt bra.
Om dom inte vet vad det kommer att kosta beroende på att dom kanske inte på förhand vet exakt vad som är fel så får dom lämna en prisuppgift på felsökningen så att du vet vad det kostar att lösa ut hojen.
Dom får inte enligt lag utföra åtgärder på din hoj utan att du vet vad det kostar.
När dom sedan gjort felsökningen och vet vad som är fel så måste dom ringa och meddela dig vad det kostar innan dom får påbörja arbetet och slutsumman får vara max 10% högre än vad dom uppgivit. I annat fall är det bara felsökningskostnad + 10% som dom får debitera dig.
Det är vad lagen säger. Vägrar dom lämna ut din hoj under dom premisserna så gör dom sig skyldiga till egenmäktigt förfarande vilket är åtalbart.
Jag har själv varit med om en sådan sak när jag lämnade in min Audi för att montera dragkrok.
Jag hade fått en prisuppgift på 10 000 för att montera den och när jag hämtade ut den så kommenterade dom att det hade varit djävligt bökigt att montera den pga quattro och en massa annat som inte alltid är ivägen.
På slutnotan stod det 12 000 varpå jag sade till att jag fått prisuppgift på 10 000. Dom sänkte då priset till 10 000 utan att knota. Lämnad prisuppgift gäller.