"Oxid" på bakhjulets bultar?

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Bytte nyligen däck på bakhjulet och såg då lite "smuts"/skit (eller någon form av oxid?) på bultarna som bakhjulet sitter på. Är detta något som man bör försöka ta bort, eller är det strunt samma? Bild bifogas.

Och när ni sätter dit muttrarna igen på bakhjulet, brukar ni ha på någon form av "skydd"? T.ex. något smörjmedel eller aluminiumpasta? Tänkte så att de inte sitter lika hårt nästa gång (fick knappt loss dem) och skyddar mot smuts/rost.

VNWm7ED.jpg
 

Liweba

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Norr-söder-öst-väst
Hoj
Blå och en orange
Basic ta lite wd-40 eller 5-56 borsta med stålborste. Torka rent smörj upp med kopparpasta. Alternativt hamra ut bultarna och sätt dit nya skinande om du är rädd för att de ska knäckas av. Kostar inte många kronor
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Basic ta lite wd-40 eller 5-56 borsta med stålborste. Torka rent smörj upp med kopparpasta. Alternativt hamra ut bultarna och sätt dit nya skinande om du är rädd för att de ska knäckas av. Kostar inte många kronor

Bosse Bildoktor Tips :va

Kopparpasta :zpy (koppar och alu är big nono :fakta) Keramisk montagepasta eller alupasta på gängorna är betydligt bättre i MC-sammanhang (även på bilen när du har al-fälgar. :hej
Bästa är så torrt och rent som möjligt för att få bästa fasthållning mellan fälg och nav. :yoparty
(det ska vara så hög friktionsfaktor som möjligt, skruvarna pressar fälgens anliggningsyta mot navet och det ska vara stumt)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Basic ta lite wd-40 eller 5-56 borsta med stålborste. Torka rent smörj upp med kopparpasta.

Om du har aluminiumfälgar aluminiumpasta.
Edit: Steffe var snabbare än jag på att svara.:Bugar

Somliga bildjävlar har tight passning mellan centrumhålet i fälgen och navet. Viktigt att stålborsta och smörja. På nån golf fick jag sätta portopower mellan hjulen. 5 tons tryck räckte inte men med stora släggan också lossnade hjulet.
 
Last edited:

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Får bli lite stålborstande och försiktig applikation av aluminium-pasta imorgon då (y)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bosse Bildoktor Tips :va

Kopparpasta :zpy (koppar och alu är big nono :fakta) Keramisk montagepasta eller alupasta på gängorna är betydligt bättre i MC-sammanhang (även på bilen när du har al-fälgar. :hej
Bästa är så torrt och rent som möjligt för att få bästa fasthållning mellan fälg och nav. :yoparty
(det ska vara så hög friktionsfaktor som möjligt, skruvarna pressar fälgens anliggningsyta mot navet och det ska vara stumt)

EDIT: Jag är trög och ser inte vad jag tittar på för hjulinstallation. Steffe har helt rätt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bosse Bildoktor Tips :va

Kopparpasta :zpy (koppar och alu är big nono :fakta) Keramisk montagepasta eller alupasta på gängorna är betydligt bättre i MC-sammanhang (även på bilen när du har al-fälgar. :hej
Bästa är så torrt och rent som möjligt för att få bästa fasthållning mellan fälg och nav. :yoparty
(det ska vara så hög friktionsfaktor som möjligt, skruvarna pressar fälgens anliggningsyta mot navet och det ska vara stumt)

Vet inte om jag fattar rätt men först skriver du "koppar och alu är big nono" och sedan att "alupasta på gängorna är betydligt bättre i MC-sammanhang" är inte det motsdridigt????
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det stålmuttrar så händer ingenting om du kladdar på kopparpasta på de där gängorna...
Är det anliggningsytan mellan mutter och fälg du menar så lämnar du det torrt.
 
Last edited:

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Använd metallfri montagepasta, finns på Biltema. Art. 36-4551.

Oj, tack för tips med artikelnummer och allt.

Vet inte vad det är för metall i hjulbultarna, men gissar på stål? Som jag förstår er överlag, så aluminiumpasta ska man använda på aluminiumdetaljer och kopparpasta på annan metall. Denna pasta används i gängorna och i sparsam mängd, överbliven pasta drar bara till sig skit och smuts.

Vad är ett bra test för att se om något är av aluminium annars? Testa med en magnet då aluminium inte är magnetiskt?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja, vem smörjer in fälgen med kopparpasta? :va Ett tunt lager på gängorna, det ska ju inte droppa om dom...
Läser man i den här tråden så verkar vissa vara rädda att cykeln i princip ska förintas av kopparpastan så antagligen smörjs det lite varstans där det inte behövs.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte om jag fattar rätt men först skriver du "koppar och alu är big nono"

Han menar att koppar och aluminium inte är en bra kombination ur korrosionssynpunkt.
Alltså kopparpasta/stålfälgar och skruvar ok, kopparpasta/stålskruvar/aluminiumfälgar nono.
Sen är det inte snyggt med kopparkladd på aluminium.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 453708 Bytte nyligen däck på bakhjulet och såg då lite "smuts"/skit (eller någon form av oxid?) på bultarna som bakhjulet sitter på. Är detta något som man bör försöka ta bort, eller är det strunt samma? Bild bifogas.

Oj, tack för tips med artikelnummer och allt.

Vet inte vad det är för metall i hjulbultarna, men gissar på stål? Som jag förstår er överlag, så aluminiumpasta ska man använda på aluminiumdetaljer och kopparpasta på annan metall. Denna pasta används i gängorna och i sparsam mängd, överbliven pasta drar bara till sig skit och smuts.

Fälgen kan vara av aluminium men skruv och mutter är inte det.
De brukar vanligtvis också dras torra om inget annat anges.
Vid våta gängor måste du räkna med att friktionen minskar och därmed även momentet för att få samma klämkraft. Risk att du överdrar alltså.
Nu vet jag inte vad Honda säger men Triumph skriver bl.a. i verkstadshandboken till min Hinck att "Unless specified, threaded fixings must always be fitted dry (no lubrication)."

Du borde ha en bok tillsammans med hojen där det står vad som gäller. Jag letade lite på nätet och hittade nedanstående. Om det stämmer vet jag inte men som jag förstår så är det 108 Nm med torr gänga eftersom det inte står något om att smörja.
Jag skulle också kolla om kolvarna till bakbromsen är lättrörliga när bakhjulet ändå är av. Om inte skulle jag åtgärda.

Men du borde inte vara ensam på just det motorcykelmärket så någon annan här borde veta vad tillverkaren tycker man ska göra...

We recommend wheel removal be done only by your Honda dealer or another qualified mechanic. Do not attempt to remove the wheel on your own. Wheel removal requires mechanical skill and professional tools.
https://www.manualslib.com/manual/744509/Honda-Vfr800a-2005.html?page=206#manual

Installation
1. Position the rear wheel and install the rear wheel nuts.
Avoid getting grease, oil, or dirt on the disc or pad surfaces. Any contamination can cause poor brake performance or rapid pad wear after reassembly.
2. Tighten the rear wheel nuts to the specified torque: 80 lbf·ft (108 N·m , 11 kgf·m)
3. After installing the wheel, apply the brake several times and then check if the wheel rotates freely. Recheck the wheel if the brake drags or if the wheel does not rotate freely.
4. Operate the brake pedal and check the brake operation.
5. Inspect the brake system (page 146 ).

https://www.manualslib.com/manual/744509/Honda-Vfr800a-2005.html?page=207#manual

Installation
1. To install the rear wheel, reverse the removal procedure.
2. Tighten the rear wheel nuts equally.
Torque: 108 N·m (11.0 kgf·m, 80 lbf·ft).

https://www.manualslib.com/manual/1101165/Honda-Vfr800x.html?page=113#manual

Torque Specifications
Rear wheel nuts 108 N·m (11.0 kgf·m, 80 lbf·ft)

https://www.manualslib.com/manual/1101165/Honda-Vfr800x.html?page=135#manual
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Fälgen kan vara av aluminium men skruv och mutter är inte det.
De brukar vanligtvis också dras torra om inget annat anges.
Vid våta gängor måste du räkna med att friktionen minskar och därmed även momentet för att få samma klämkraft. Risk att du överdrar alltså.

[...]

Jag skulle också kolla om kolvarna till bakbromsen är lättrörliga när bakhjulet ändå är av. Om inte skulle jag åtgärda.

Tack för din text, uppskattas. Ja, kanske ska jag inte ha på någonting efter rengöringen.. bara att jag blir lätt "underhålls-manisk" när någonting ändå ska göras och försöker gärna göra det så bra som möjligt - och ibland utför man onödiga åtgärder som gör mer skada än nytta heh. Men jag lär mig gärna och har kommit en liten bit i lärandet på fyra år åtminstone heh... kanske vågar man öppna en motor lagom till pensionen med nuvarande tempo.

Jag är väldigt mycket nybörjare gällande det mesta mekandet, därav att jag är lite "feg" när det gäller att göra saker. Försöker att googla och kolla på youtube om det finns innan man gör saker, men att skruva av bakhjulet kändes som en rätt enkel sak att göra med enkelsving trots att man är nybörjare - fast sedan uppstår det såklart frågor när man väl få av hjulet och ser hur det ser ut :) Har köpt en momentnyckel när hjulet ska på igen åtminstone för att inte över/underdra då jag inte riktigt litar på att jag ska kunna köra 108 Nm (+/- x antal procent) på känsla.

Kort fråga gällande bromsar - båda mitt fram- och bakhjul gnisslar lite när jag provar att spinna runt dem, d.v.s. bromsbelägget ligger an lite på skivan hela tiden. Är detta normalt, och om så, när vet man om det är för mycket?

För att kolla kolvarna antar jag att jag måste skruva logg bromsoket? Har du någon "referens" på hur de bör bete sig, och hur man bör åtgärda eventuella "fel"? (T.ex. om de ska mekaniskt justeras, eller smörjas med något speciellt fett).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för din text, uppskattas. Ja, kanske ska jag inte ha på någonting efter rengöringen.. bara att jag blir lätt "underhålls-manisk" när någonting ändå ska göras och försöker gärna göra det så bra som möjligt - och ibland utför man onödiga åtgärder som gör mer skada än nytta heh. Men jag lär mig gärna och har kommit en liten bit i lärandet på fyra år åtminstone heh... kanske vågar man öppna en motor lagom till pensionen med nuvarande tempo.

Jag är väldigt mycket nybörjare gällande det mesta mekandet, därav att jag är lite "feg" när det gäller att göra saker. Försöker att googla och kolla på youtube om det finns innan man gör saker, men att skruva av bakhjulet kändes som en rätt enkel sak att göra med enkelsving trots att man är nybörjare - fast sedan uppstår det såklart frågor när man väl få av hjulet och ser hur det ser ut :) Har köpt en momentnyckel när hjulet ska på igen åtminstone för att inte över/underdra då jag inte riktigt litar på att jag ska kunna köra 108 Nm (+/- x antal procent) på känsla.

Kort fråga gällande bromsar - båda mitt fram- och bakhjul gnisslar lite när jag provar att spinna runt dem, d.v.s. bromsbelägget ligger an lite på skivan hela tiden. Är detta normalt, och om så, när vet man om det är för mycket?

För att kolla kolvarna antar jag att jag måste skruva logg bromsoket? Har du någon "referens" på hur de bör bete sig, och hur man bör åtgärda eventuella "fel"? (T.ex. om de ska mekaniskt justeras, eller smörjas med något speciellt fett).

Bromsoket brukar sitta med två skruvar som ska dras med X Nm i moment när de sätts tillbaka. På min Hinck är det 14 mm skalle på skruven och 40 Nm i moment men kolla vad som gäller på din. Inte för att jag använder momentnyckel men... :rodnar
Beläggen plockas bort och kolvarna trycks sakta ut, men inte för långt, med bromsreglaget. Rengöres med bromsrengöring och tandborste och fettas sedan in med rätt fett. Motioneras sedan lite fram och tillbaka men var försiktig så du inte trycker ut kolvarna för långt...

Man måste inte använda Feltema utan det är bara exempel...
Leta reda på en verkstadshandbok till din hoj så blir det mycket lättare.
Lycka till!
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-2000035883
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromsoksfett-2000034132
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vet inte om jag fattar rätt men först skriver du "koppar och alu är big nono" och sedan att "alupasta på gängorna är betydligt bättre i MC-sammanhang" är inte det motsdridigt????

Som tidigare påpekats i tråden, koppar och alu i kombination ger korrision. Högstadiekemi om jag nu minns rätt...

Apropå kopparpasta och bilar, det finns folk som använder kopparpasta till förbannelse när de byter hjul. Såg ett skräckexempel där snubben hade hystat på en halv burk/hjul, lätt kladdigt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Läser man i den här tråden så verkar vissa vara rädda att cykeln i princip ska förintas av kopparpastan så antagligen smörjs det lite varstans där det inte behövs.
Jag brukar använda kopparpasta där det blir varmt (hjulmuttrar är inte ett så'nt ställe).
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Som tidigare påpekats i tråden, koppar och alu i kombination ger korrision. Högstadiekemi om jag nu minns rätt...

Apropå kopparpasta och bilar, det finns folk som använder kopparpasta till förbannelse när de byter hjul. Såg ett skräckexempel där snubben hade hystat på en halv burk/hjul, lätt kladdigt.

Jag förstod senare vad du menade, helt rätt. :brinnerup
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top