Nu kliver jag in som en elefant i rummet!
Men jag är inte riktigt med på vad du avser att åstadkomma här?
Svar på frågan överst: ja, det är normalt att bromsbeläggen ligger an lite på skivan.
"När vet man att det är för mycket?": Hjulen ska röra sig fritt, och det ska inte behövas någon särskild kraft för att snurra runt dem när hojen står på tex depåstöd/centralstöd etc, alltså hänger fritt i luften. Men om de snurrar i en minut efter att du bara petat på dem så ligger oken an för dåligt.
När det gäller kolvarna hänger jag inte med riktigt heller. Upplever du att det är nåt fel på bromsarna? Eller bara känner i allmänhet att det nog är dags att gå igenom?
Förstår idén med att trycka ut dem med handtaget och sedan göra rent lite osv.
Men jag hade nog hellre tömt ur all bromsvätska, monterat av alltihop, plockat ner i smådelar och gått igenom och gjort rent från grunden istället. Jag hade nog även tvekat lite inför att applicera fetter på kolvarna som sen blandar sig med bromsvätskan och blir till jag-vet-inte-vad för gäggigt hopkok, där det egentligen bara ska finnas bromsvätska.
Kolvarna ska såklart röra sig ledigt och fritt under tryck, men inte särskilt lätt under handkraft. Vridmomentet som bromshandtaget utgör och trycket från bromsvätskan blir betydligt större än vanlig handkraft.
Du har redan fått många bra råd och tips, men mina två femöringar blir
-göra rent=demontera och gör rent från grunden istället
-var försiktig med fetter och oljiga vätskor i ett så känsligt system som bromsarna