"Oxid" på bakhjulets bultar?

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Beläggen plockas bort och kolvarna trycks sakta ut, men inte för långt, med bromsreglaget. Rengöres med bromsrengöring och tandborste och fettas sedan in med rätt fett. Motioneras sedan lite fram och tillbaka men var försiktig så du inte trycker ut kolvarna för långt...

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-2000035883
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromsoksfett-2000034132

Och kolvarna kan sedan tryckas tillbaka med hand eller en trubbig/ej vass skruvmejsel t.ex.? När du menar "trycker ut kolvarna för långt", menar du då så långt att de ramlar ur och systemet börjar läcka bromsvätska, eller så långt att de inte går att få in med handkraft igen?

Och gällande Biltema/"feltema", du länkade ett sorts fett som hette "bromscylinderfett" och ett som hette "bromsokfett" - är det olika fett till cylindern och oket? Trodde det bara var cylinder som man smorde om något, oket är väl bara själva "skalet"/"ramen" med bromskolvar och som man monterar beläggen i?


Tack!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och kolvarna kan sedan tryckas tillbaka med hand eller en trubbig/ej vass skruvmejsel t.ex.? När du menar "trycker ut kolvarna för långt", menar du då så långt att de ramlar ur och systemet börjar läcka bromsvätska, eller så långt att de inte går att få in med handkraft igen?

Och gällande Biltema/"feltema", du länkade ett sorts fett som hette "bromscylinderfett" och ett som hette "bromsokfett" - är det olika fett till cylindern och oket? Trodde det bara var cylinder som man smorde om något, oket är väl bara själva "skalet"/"ramen" med bromskolvar och som man monterar beläggen i?



Tack!

Japp, menar så långt att de ramlar ur och systemet börjar läcka bromsvätska. När de löper lätt kan du trycka in dem med handkraft, kolla bara så du inte trycker för mycket som bromsvätskebehållaren blir överfylld eller att du trycker ut en annan kolv.

Ska nog vara bromscylinderfett, Silikonfett för gummitätningar och dammskydd i bromscylindrar och bromsok vid montering för att se till att packningarna till kolvarna är mjuka och tätar så kolvarna inte kärvar.

Bromsoksfettet är 25 - 50 % mineralolja, inte silicon, enligt säkerhetsdatabladet och ska nog användas för att bromsoket, inte kolvarna, inte ska kärva. Jag var lite för snabb där... :rodnar
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Japp, menar så långt att de ramlar ur och systemet börjar läcka bromsvätska. När de löper lätt kan du trycka in dem med handkraft, kolla bara så du inte trycker för mycket som bromsvätskebehållaren blir överfylld eller att du trycker ut en annan kolv.

Ska nog vara bromscylinderfett, Silikonfett för gummitätningar och dammskydd i bromscylindrar och bromsok vid montering för att se till att packningarna till kolvarna är mjuka och tätar så kolvarna inte kärvar.

Bromsoksfettet är 25 - 50 % mineralolja, inte silicon, enligt säkerhetsdatabladet och ska nog användas för att bromsoket, inte kolvarna, inte ska kärva. Jag var lite för snabb där... :rodnar

Några frågor till då :)

Bromsvätskebehållaren är väl förseglad? Kan man alltså trycka in en kolv så mycket att det börjar att läcka ifrån behållaren vid styret? Jag tänker mig att hela systemet är trycksatt redan, eller:?

Har för mig att jag läst att man kan använda lite fett även på glidpinnen (tror att den heter så iaf?) som beläggen sitter fast med. Har lite litium fett som kanske kan funka till det.

Hittade också en video på någon som tar loss beläggen och kikar på kolvarna etc, ser inte omöjligt ut (och han nämner typ samma tillvägagångssätt som dig). Förstår inte riktigt dock den vita behållaren vid 4:42 - måste man öppna bromsvätske-systemet för att trycka tillbaka cylindrarna? Vet inte vilken ingång han använt där riktigt, men vet att eftersom det är någon form av "dual-braking"-system på denna hoj så finns det en fasans massa ingångar till bromsvätske-systemet. Kan posta lite bilder senare idag om jag tar en tripp till Biltema etc

https://www.youtube.com/watch?v=aNqjClVGOgg
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Och gällande Biltema/"feltema", du länkade ett sorts fett som hette "bromscylinderfett" och ett som hette "bromsokfett" - är det olika fett till cylindern och oket? Trodde det bara var cylinder som man smorde om något, oket är väl bara själva "skalet"/"ramen" med bromskolvar och som man monterar beläggen i?

Tack!

Gissar att Bromsoksfett används i första hand på glidstängerna på flytande bromsok.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Några frågor till då :)

Bromsvätskebehållaren är väl förseglad? Kan man alltså trycka in en kolv så mycket att det börjar att läcka ifrån behållaren vid styret? Jag tänker mig att hela systemet är trycksatt redan, eller:?

Har för mig att jag läst att man kan använda lite fett även på glidpinnen (tror att den heter så iaf?) som beläggen sitter fast med. Har lite litium fett som kanske kan funka till det.

Hittade också en video på någon som tar loss beläggen och kikar på kolvarna etc, ser inte omöjligt ut (och han nämner typ samma tillvägagångssätt som dig). Förstår inte riktigt dock den vita behållaren vid 4:42 - måste man öppna bromsvätske-systemet för att trycka tillbaka cylindrarna? Vet inte vilken ingång han använt där riktigt, men vet att eftersom det är någon form av "dual-braking"-system på denna hoj så finns det en fasans massa ingångar till bromsvätske-systemet. Kan posta lite bilder senare idag om jag tar en tripp till Biltema etc

https://www.youtube.com/watch?v=aNqjClVGOgg

Very nice vid you´ve found here, nowt more to say if you understand proper english! :tummenupp :tungan

Om du är mer amerikan så klickar du på det lilla tangentbordet så kan du få det textat, undertexter på modärn svenska.
Inte helt lysande när "brake" textas som både som Brite, brake och bright.. och en skruv som är "lite djävlig att nå" där han säger "a real sod to get to" textas "a real sort of to get to" :D Nu behövde jag inte textningen utan kollade bara delar för att se om det var en hjälp för dig. :tungan

Går du in vid 3.40 så berättar han hur "dubbelbromssystemet" fungerar.
3.58 visar han hur mittenkolven fungerar vid frambroms.
Bromsvätskebehållaren vid 4.42 förklarar han det jag sa. När du trycker in kolvarna måste vätskan bakom ta vägen någonstans. Om det är fullt och locket är tätt, som det ska vara, har vätskan ingenstans att ta vägen. Här visar han att du kanske behöver suga upp lite för att kunna trycka tillbaka kolvarna.

31 Nm på skruvarna till bromsoket låter det som och 108 Nm till bakhjulet. Båda gängorna torra! :tummenupp
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Gissar att Bromsoksfett används i första hand på glidstängerna på flytande bromsok.

Aighty, har för mig att jag läst att denna modell har flytande bromsok.

Very nice vid you´ve found here, nowt more to say if you understand proper english! :tummenupp :tungan

Om du är mer amerikan så klickar du på det lilla tangentbordet så kan du få det textat, undertexter på modärn svenska.
Inte helt lysande när "brake" textas som både som Brite, brake och bright.. och en skruv som är "lite djävlig att nå" där han säger "a real sod to get to" textas "a real sort of to get to" :D Nu behövde jag inte textningen utan kollade bara delar för att se om det var en hjälp för dig. :tungan

Går du in vid 3.40 så berättar han hur "dubbelbromssystemet" fungerar.
3.58 visar han hur mittenkolven fungerar vid frambroms.
Bromsvätskebehållaren vid 4.42 förklarar han det jag sa. När du trycker in kolvarna måste vätskan bakom ta vägen någonstans. Om det är fullt och locket är tätt, som det ska vara, har vätskan ingenstans att ta vägen. Här visar han att du kanske behöver suga upp lite för att kunna trycka tillbaka kolvarna.

31 Nm på skruvarna till bromsoket låter det som och 108 Nm till bakhjulet. Båda gängorna torra! :tummenupp

Jodå, engelskan är det inga problem med :) har även pluggat tekniskt ett antal år, dock är sådana utbildningar för det mesta en mängd teori idag och ingen praktik. Har inte hållit i en skiftnyckel under hela utbildningen på 5 år :gråta Är superamatör på att meka, men det är kul - så länge det går bra haha... är fortfarande onödigt nojig att fucka upp saker och inte få ihop det igen. Har inget garage utan har hojen utanför fönstret i hörnet på en grusplätt mitt i stan där jag bor, så man kan liksom inte göra saker halvvägs och sedan lämna det om man kör fast utan behöver avsluta allt som påbörjas typ... tappar man något så blir det så jävla skitigt också, men man får jobba med det man har.

Jag hoppas att locket är tätt i sådant fall, annars så skiter jag nog i att meka mer med det då jag inte vill riskera att fucka upp och göra hojen ej körbar. Får försöka meka lite mer under sommaren i sådant fall när man har semester.

Tack för hjälpen, jag tror att jag har tillräckligt nu för att börja testa mig fram
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Aighty, har för mig att jag läst att denna modell har flytande bromsok.



Jodå, engelskan är det inga problem med :) har även pluggat tekniskt ett antal år, dock är sådana utbildningar för det mesta en mängd teori idag och ingen praktik. Har inte hållit i en skiftnyckel under hela utbildningen på 5 år :gråta Är superamatör på att meka, men det är kul - så länge det går bra haha... är fortfarande onödigt nojig att fucka upp saker och inte få ihop det igen. Har inget garage utan har hojen utanför fönstret i hörnet på en grusplätt mitt i stan där jag bor, så man kan liksom inte göra saker halvvägs och sedan lämna det om man kör fast utan behöver avsluta allt som påbörjas typ... tappar man något så blir det så jävla skitigt också, men man får jobba med det man har.

Jag hoppas att locket är tätt i sådant fall, annars så skiter jag nog i att meka mer med det då jag inte vill riskera att fucka upp och göra hojen ej körbar. Får försöka meka lite mer under sommaren i sådant fall när man har semester.

Tack för hjälpen, jag tror att jag har tillräckligt nu för att börja testa mig fram

Skruva av locket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Aighty, har för mig att jag läst att denna modell har flytande bromsok.



Jodå, engelskan är det inga problem med :) har även pluggat tekniskt ett antal år, dock är sådana utbildningar för det mesta en mängd teori idag och ingen praktik. Har inte hållit i en skiftnyckel under hela utbildningen på 5 år :gråta Är superamatör på att meka, men det är kul - så länge det går bra haha... är fortfarande onödigt nojig att fucka upp saker och inte få ihop det igen. Har inget garage utan har hojen utanför fönstret i hörnet på en grusplätt mitt i stan där jag bor, så man kan liksom inte göra saker halvvägs och sedan lämna det om man kör fast utan behöver avsluta allt som påbörjas typ... tappar man något så blir det så jävla skitigt också, men man får jobba med det man har.

Jag hoppas att locket är tätt i sådant fall, annars så skiter jag nog i att meka mer med det då jag inte vill riskera att fucka upp och göra hojen ej körbar. Får försöka meka lite mer under sommaren i sådant fall när man har semester.

Tack för hjälpen, jag tror att jag har tillräckligt nu för att börja testa mig fram

En tidning eller liknande under, med tyngder så den inte blåser bort, så håller du reda på sakerna, de blir inte smutsigare och skulle du slabba med något ser det städat ut när du är klar.

Skruva av locket.

Jag skulle bara lossa locket och vira en trasa runt. Det finns mycket som kan komma blåsande...:tungan
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Skruva av locket.

En tidning eller liknande under, med tyngder så den inte blåser bort, så håller du reda på sakerna, de blir inte smutsigare och skulle du slabba med något ser det städat ut när du är klar.


Jag skulle bara lossa locket och vira en trasa runt. Det finns mycket som kan komma blåsande...:tungan

Ja, men får använda den miljön man har :)

Nu blev jag lite fundersam angående kolv-tryckandet bara... så som jag förstår det.

1) tryck ut kolvarna en del i bromsoket (dock inte så att de ploppar ut) detta för att kunna göra rent dem
2) tryck sedan tillbaka dem

Men varför ska jag då öppna locket på vätskebehållaren? Om de ska tillbaka till samma position som innan lär det väl gå bra? Eller tänker ni på om man sätter dit nya belägg och kanske då behöver trycka tillbaka kolvarna mer än man hade innan (och om man toppfyllt bromsvätskan medan man hade nedslitna bromsbelägg)?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, men får använda den miljön man har :)

Nu blev jag lite fundersam angående kolv-tryckandet bara... så som jag förstår det.

1) tryck ut kolvarna en del i bromsoket (dock inte så att de ploppar ut) detta för att kunna göra rent dem
2) tryck sedan tillbaka dem

Men varför ska jag då öppna locket på vätskebehållaren? Om de ska tillbaka till samma position som innan lär det väl gå bra? Eller tänker ni på om man sätter dit nya belägg och kanske då behöver trycka tillbaka kolvarna mer än man hade innan (och om man toppfyllt bromsvätskan medan man hade nedslitna bromsbelägg)?

Jag gör det för att se nivån och om det är smuts där. Eftersom det inte är så mycket extrajobb direkt så har jag mer koll. Men inte måste du...
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Jag gör det för att se nivån och om det är smuts där. Eftersom det inte är så mycket extrajobb direkt så har jag mer koll. Men inte måste du...

Haha, sorry för alla följdfrågor men det blir lätt att de fylls på i takt mer att informationen rullar på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha, sorry för alla följdfrågor men det blir lätt att de fylls på i takt mer att informationen rullar på.

Ingen fara, det är alltid trevligt att kunna hjälpa... :)

Det är väl det moment som behövs för att det ska lossa, vilket kan vara samma, mindre, mer eller så in i skogen jättemycket mer...

Och en del nyare momentnycklar klarar det medans andra inte gör det. :(
Ett rör med en fjäder i brukar inte vara starkare än ett verktyg av solitt material... :tungan
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kort fråga gällande bromsar - båda mitt fram- och bakhjul gnisslar lite när jag provar att spinna runt dem, d.v.s. bromsbelägget ligger an lite på skivan hela tiden. Är detta normalt, och om så, när vet man om det är för mycket?

För att kolla kolvarna antar jag att jag måste skruva logg bromsoket? Har du någon "referens" på hur de bör bete sig, och hur man bör åtgärda eventuella "fel"? (T.ex. om de ska mekaniskt justeras, eller smörjas med något speciellt fett).

Nu blev jag lite fundersam angående kolv-tryckandet bara... så som jag förstår det.

1) tryck ut kolvarna en del i bromsoket (dock inte så att de ploppar ut) detta för att kunna göra rent dem
2) tryck sedan tillbaka dem
Nu kliver jag in som en elefant i rummet!:)
Men jag är inte riktigt med på vad du avser att åstadkomma här?
Svar på frågan överst: ja, det är normalt att bromsbeläggen ligger an lite på skivan.
"När vet man att det är för mycket?": Hjulen ska röra sig fritt, och det ska inte behövas någon särskild kraft för att snurra runt dem när hojen står på tex depåstöd/centralstöd etc, alltså hänger fritt i luften. Men om de snurrar i en minut efter att du bara petat på dem så ligger oken an för dåligt.

När det gäller kolvarna hänger jag inte med riktigt heller. Upplever du att det är nåt fel på bromsarna? Eller bara känner i allmänhet att det nog är dags att gå igenom?
Förstår idén med att trycka ut dem med handtaget och sedan göra rent lite osv.
Men jag hade nog hellre tömt ur all bromsvätska, monterat av alltihop, plockat ner i smådelar och gått igenom och gjort rent från grunden istället. Jag hade nog även tvekat lite inför att applicera fetter på kolvarna som sen blandar sig med bromsvätskan och blir till jag-vet-inte-vad för gäggigt hopkok, där det egentligen bara ska finnas bromsvätska.

Kolvarna ska såklart röra sig ledigt och fritt under tryck, men inte särskilt lätt under handkraft. Vridmomentet som bromshandtaget utgör och trycket från bromsvätskan blir betydligt större än vanlig handkraft.

Du har redan fått många bra råd och tips, men mina två femöringar blir
-göra rent=demontera och gör rent från grunden istället
-var försiktig med fetter och oljiga vätskor i ett så känsligt system som bromsarna
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Nu kliver jag in som en elefant i rummet!:)
Men jag är inte riktigt med på vad du avser att åstadkomma här?
Svar på frågan överst: ja, det är normalt att bromsbeläggen ligger an lite på skivan.
"När vet man att det är för mycket?": Hjulen ska röra sig fritt, och det ska inte behövas någon särskild kraft för att snurra runt dem när hojen står på tex depåstöd/centralstöd etc, alltså hänger fritt i luften. Men om de snurrar i en minut efter att du bara petat på dem så ligger oken an för dåligt.

När det gäller kolvarna hänger jag inte med riktigt heller. Upplever du att det är nåt fel på bromsarna? Eller bara känner i allmänhet att det nog är dags att gå igenom?
Förstår idén med att trycka ut dem med handtaget och sedan göra rent lite osv.
Men jag hade nog hellre tömt ur all bromsvätska, monterat av alltihop, plockat ner i smådelar och gått igenom och gjort rent från grunden istället. Jag hade nog även tvekat lite inför att applicera fetter på kolvarna som sen blandar sig med bromsvätskan och blir till jag-vet-inte-vad för gäggigt hopkok, där det egentligen bara ska finnas bromsvätska.

Kolvarna ska såklart röra sig ledigt och fritt under tryck, men inte särskilt lätt under handkraft. Vridmomentet som bromshandtaget utgör och trycket från bromsvätskan blir betydligt större än vanlig handkraft.

Du har redan fått många bra råd och tips, men mina två femöringar blir
-göra rent=demontera och gör rent från grunden istället
-var försiktig med fetter och oljiga vätskor i ett så känsligt system som bromsarna

Hej elefanten, välkommen :)

Från början undrade jag bara om den vita beläggningen som satt runt hjulbultarna borde tas bort, sedan gled det in på om man borde applicera någon form av skydd på dessa innan bakhjulet monterades igen. Därefter förslogs det att kika igenom bakbromsen när hjulet ändå var av.

Jag upplever inte att det är något fel på bromsarna, möjligtvis att frambromsen tar lite ojämnt när man bromsar trots att samma kraft appliceras på handtaget (typ att det bromsar till lite mer, lite mindre, lite mer etc.). Bakbromsen verkar fungera bra, men har inte rört den på typ 5 år så varför inte titta igenom den när jag ändå är igång.

Broms- och kopplingsvätska byttes i höstas, och att montera av allt när det nyligen byttes och då det verkar vara lite bökigt på VFR800 väntar jag nog med ett tag.

Det som varit lite svårt att förstå är vad som bör applíceras var. Det finns liksom 10 olika fetter/oljor och det finns så sjukt många åsikter heh... om bromscylinderfett bör väl vara gjort för att appliceras på just bromscylindrarna utan att tränga in i och klumpa sig/förstöra bromsvätskan, eller? Så länge gummipackningen är hel åtminstone.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top