"Oxid" på bakhjulets bultar?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Blev nyfiken och kollade runt. Verkar vara lite olika det där. Men manualer är ju alltid bra!:)
Till Suzukin (1984) står det:
manualbild.png
Till Hondan (1996) står det både tvätta och smörja med bromsvätska och fett, på olika ställen:
IMG_1821.JPG
IMG_1822.JPG
Men det är ju olika hojar, olika bromsokskonstruktioner.:)

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Hoj
VFR800FA '03
Ja, det finns (för) många konstruktioner heh... man skulle vuxit upp med en mekar-familj :p

Gillar att japanerna är så noggranna med detaljer ibland, typ "Service limit 38,107 mm" på caliber piston. Hur ofta kan privatpersoner mäta tusendelar på en millimeter hahah... ska man mäta mikrometer lär man behöva rätt bra verktyg.

Aja, jag får öppna upp och kika hur det ser ut. Det står ju att den yttersta packningen (Dust seal) ska ha silikonfett åtminstone

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Jag tänker mer att en momentnyckel är dyrare än ett enkelt rakt skaft och när man t.ex. ska vålda loss fastärgade bultar vill jag ta något som tål lite misshandel.
Ja, eller om någon är smart nog att dra åt dom med samma moment som krävs för att få loss lite halvt fastrostade/ärgade skruvar :näsblod
Det är väl det moment som behövs för att det ska lossa, vilket kan vara samma, mindre, mer eller så in i skogen jättemycket mer...
Många kloka ord och instämmer i det ni skriver. Den "förre ägaren" hade tagit Hoztic råd på allvar för dom bultarna satt jävel. Nu behöver jag inte mer verktyg än just denna "enkla" momentnyckel som får tjänstgöra som nåt slags spärrskaft.

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
swlabr carfly ; just pistonseal ska inte ha fett men jag har haft en gnutta silikonfett för att få tillbaka gummikänslan istället för att köpa nytt.. fungerar än utan läckage tror det tätar mer nu. Kolvarna slits inte mycket, mina ligger alla på 9/100 över servicelimit i tolerans

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...